Siirry suoraan sisältöön

Ohjaaminen ja sisältöalueet terveyden edistämisessä (9op)

Opintojakson tunnus: SH00BI56

Opintojakson perustiedot


Laajuus
9 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessaan ohjausta ja opetusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden
kanssa.
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti
asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä sekä opetus- ja ohjausmateriaaleja.
Kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan
ja arvioimaan terveyden ja toimintakyvyn
edistämisen interventioita yksilö-, ryhmä ja
yhteisötasoilla hyödyntäen moniasiantuntija-
ja moniammatillista verkostoa.

Sisältö

Ohjaaminen terveyden edistämisessä 2op.

• Erilaiset oppimisnäkemykset ja niiden merkitys
sekä eettiset näkökohdat ohjaus- ja opetus-prosessissa
• Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
Ohjaus- ja opetusmenetelmät ja muodot
• Ohjauksessa käytettävät sisällöt ja
ohjauksen laatu
• Ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa
hyödyntäen
Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy
• Terveystottumusten yhteys terveyteen, riski-käyttäytymisen ehkäisy
Terveyden ja toimintakyvyn sekä
terveystottumusten arviointi (seulonnat
ja menetelmät, ICF)
• Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden
määrittely ja keinoista sopiminen
tavoitteiden saavuttamiseksi

Tupakointi ja savuttomuus 1op.
Seksuaaliterveys 2op.
Sisältö koostuu valtakunnallisen ohjelman mukaan.
Ravitsemus 2op
Terveysliikunta 2op.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

KIITETTÄVÄ (5)
Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja. Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloi-sessakin oppimis- ja toimintaympäristössä. Osaa valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan. Osaa toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa ja soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

HYVÄ (3–4)
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä ja osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja oh-jeistuksen perusteella. Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja. Hän osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TYYDYTTÄVÄ (1–2)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
-toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa

- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Siirry alkuun