Expert in Nursing in the Social and Health FieldLaajuus (10 cr)
Code: SH00BX89
Credits
10 op
Objective
Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.
Content
Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Lääkelaskut, lääkehoito, elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys, dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen.
Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella 3 op
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö, perioperatiivinen hoitotyö, yleissairaanhoito (opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen)
Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen 2 op
Communication across cultures 3 op (hyväksytty – hylätty)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.
Opetusmenetelmät:
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa…
* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa…
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Enrollment
19.08.2024 - 22.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Virtual portion
8 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Anna-Leena Luukkonen
- Teija Ravelin
- Taina Romppanen
- Jaana Härkönen
Groups
-
SMM22K2SMM22K2
-
SMM22K1SMM22K1
Objective
Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.
Content
Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Lääkelaskut, lääkehoito, elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys, dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen.
Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella 3 op
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö, perioperatiivinen hoitotyö, yleissairaanhoito (opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen)
Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen 2 op
Communication across cultures 3 op (hyväksytty – hylätty)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.
Opetusmenetelmät:
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna
Location and time
Kaikille yhteiset työpajat
27.8.2024 Lääkehoito ja kliininen farmakologia, lääkelaskennan koe
28.8.2024 Kriittisesti sairaan tunnistaminen
3.9.2024 Dialogisuus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen, lääkelaskennan koe 1. uusinta
Eriävät työpajat molemmille suuntautumisvaihtoehdoillle:
4.9., 10.9., 17.9., 24.9., 2.10.2024 (teemat Repussa)
Communication across cultures: tunnit ryhmäjaon mukaisesti lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.
Mini-KV-viikko 22.-23.10.2024
Kehittämissuunnitelmien esitys 22.10.2024.
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö 31.10.2024.
Materials
Opintojakson materiaali on Reppu -ympäristössä.
Teaching methods
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Exam schedules
27.8.2024 lääkelaskennan koe. Ensimmäinen uusinta 3.9.työpajan jälkeen. Tämän jälkeen lääkelaskennan uusinnat yleisissä lääkelaskennan uusintatenteissä.
31.10.2024 yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö.
Uusinta yksilötenttinä yleisessä uusinnassa 28.11.2024 tai tammikuussa -25. Uusintatenttiin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä sähköisellä lomakkeella Taina Romppaselle.
International connections
Mini kv-viikko
Completion alternatives
Opintojaksolla on mahdollisuus osallistua opettajien kanssa erikseen sovituille oppitunneille etänä (Teams).
Näillä oppitunneilla opiskelijalla on oltava käytössään kamera, mikrofoni ja riittävän hyvä internet-yhteys.
Etäopiskeluun osallistutaan opiskeluun soveltuvassa paikassa (esim. kotona) niin, että opiskelija voi osallistua kaikkeen toimintaan aktiivisesti ja täysipainoisesti käyttäen kuva- ja ääniyhteyttä. Samassa tilassa ei saa olla ulkopuolisia henkilöitä (esim. työpaikka).
Student workload
- lähiopetus 60h
- itsenäinen opiskelu 210 h (valmistautuminen työpajoihin ja tunneille sekä opintojakson tehtävät)
Further information
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 100 % läsnäoloa työpajoissa.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa…
* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa…
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Enrollment
19.08.2024 - 22.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Virtual portion
8 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Anna-Leena Luukkonen
- Teija Ravelin
- Taina Romppanen
- Jaana Härkönen
Groups
-
SMM22KKuuSMM22KKuu
Objective
Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.
Content
Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Lääkelaskut, lääkehoito, elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys, dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen.
Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella 3 op
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö, perioperatiivinen hoitotyö, yleissairaanhoito (opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen)
Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen 2 op
Communication across cultures 3 op (hyväksytty – hylätty)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.
Opetusmenetelmät:
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna
Location and time
12.9.2024 Orientaatio Teams
Kaikille yhteiset työpajat
12.9.2024 Lääkehoito ja kliininen farmakologia
18.9.2024 Kriittisesti sairaan tunnistaminen
26.9.2024 Dialogisuus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen Teams
Eriävät työpajat molemmille suuntautumisvaihtoehdoillle:
YleSh: 19.9., 20.9., 27.9. (teemat Repussa)
Miepä: Kajaanin ryhmän SMM22K mukana (teemat ko. ryhmän Repussa)
Communication across cultures: tunnit ryhmäjaon mukaisesti lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.
Mini-KV-viikko 22.-23.10.2024
Kehittämissuunnitelmien esitys 11.10.2024 (YleSh) ja 22.10.2024 (Miepä).
Yhteistoiminnallinen osaamisen näytön aika sovitaan opintojakson alussa.
Materials
Opintojakson materiaali on Reppu -ympäristössä.
Teaching methods
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Exam schedules
5.9.2024 lääkelaskennan koe. Ensimmäinen uusinta 18.9.työpajan jälkeen. Tämän jälkeen lääkelaskennan uusinnat yleisissä lääkelaskennan uusintatenteissä.
x.x.2024 yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö.
Uusinta yksilötenttinä yleisessä uusinnassa x.12.2024 tai tammikuussa -25. Uusintatenttiin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä sähköisellä lomakkeella Taina Romppaselle.
International connections
Mini kv-viikko
Student workload
- lähiopetus 60 h
- itsenäinen opiskelu 210 h (valmistautuminen työpajoihin ja tunneille sekä opintojakson tehtävät)
Further information
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 100 % läsnäoloa työpajoissa.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa…
* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa…
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Enrollment
01.12.2023 - 31.01.2024
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Virtual portion
7 op
Mode of delivery
30 % Contact teaching, 70 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Sari Pyykkönen
- Anna-Leena Luukkonen
- Jaana Kemppainen
- Minna Alatalo
- Taina Romppanen
- Jaana Härkönen
Groups
-
SHS21SSHS21S
Objective
Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.
Content
Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Lääkelaskut, lääkehoito, elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys, dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen.
Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella 3 op
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö, perioperatiivinen hoitotyö, yleissairaanhoito (opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen)
Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen 2 op
Communication across cultures 3 op (hyväksytty – hylätty)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.
Opetusmenetelmät:
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna
Location and time
Kevätlukukausi -24, harjoittelut pääasiassa syyslukukausi -24
Materials
Opintojakson materiaali on Reppu -ympäristössä.
Teaching methods
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Exam schedules
10.1.2024 lääkelaskennan koe. Ensimmäinen uusinta 22.1.2024 työpajojen jälkeen. Tämän jälkeen lääkelaskennan uusinnat yleisissä lääkelaskennan uusintatenteissä.
29.2.2024 yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö (Teams).
Uusinta yksilötenttinä yleisessä uusinnassa 4.4.2024 tai 7.5.2024. Uusintatenttiin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä sähköisellä lomakkeella Taina Romppaselle.
International connections
Kv-viikko
Student workload
- kontaktiopetus YleSh 74 h + kv-viikko, mt 54 h + kv-viikko
- itsenäinen opiskelu YleSh 196 h , mt 216 h (valmistautuminen työpajoihin ja tunneille sekä opintojakson tehtävät)
Content scheduling
9.1. 12.30–16 Opintojakson aloitus ja orientaatio Taina, Anna-Leena, Minna
I
Harjoittelun infot
10.1. 10–11.30
28.2. 10–11.30
I
Kaikille yhteiset työpajat
I
10.1. 12.30–16 Lääkehoito ja kliininen farmakologia, lääkelaskennan koe (hybridimahdollisuus, huom! laskut vain lähiosallistujille) Anna-Leena & Taina
I
17.1. 12.30–16 Dialogisuus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Teams) Minna
I
22.1. 8–11.30 Kriittisesti sairaan tunnistaminen ja hoitoelvytys, lääkelaskut 1.uusinta (lähiopetus) Taina & Anna-Leena
I
28.2. 12.30–16 Rästipäivä: aiheena yhteiset kertauspajat ja YleSh (lähiopetus) Taina & Anna-Leena
I
Suuntaavat työpajat
YleSh: 18.1., 24.1., 30.1., 31.1., 7.2., 19.2., 22.2., 26.2., 27.2. (teemat Repussa)
I
Mt: 18.1., 24.1., 2.2., 19.2. (teemat Repussa)
I
Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen verkko-opintoina (Reppu)
I
Kv-viikko 12.–16.2.24 (lisäksi edeltävä info ja etäopetukset)
I
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö 29.2.24.
I
Kehittämissuunnitelmien esitys 18.3.24.
Further information
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 100 % läsnäoloa työpajoissa.
Kertauspajassa 22.1., rästipäivässä 28.2. ja YleSh:n suuntaavissa työpajoissa hoitopuku.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa…
* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa…
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment methods and criteria
Opintojakson arvosana muodostuu yhteistoiminnallisen osaamisen näytön perusteella (1-5).
I
Kiitettävän tasoisesti (vrt. opintojakson arviointikriteerit) tehty oppimispäiväkirja voi nostaa arvosanaa yhdellä numerolla.
I
Hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osioissa määriteltyjen tehtävien hyväksyttyä suorittamista ja läsnäolovelvollisuuden 100% täyttymistä.
Enrollment
01.12.2023 - 31.01.2024
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Sari Pyykkönen
- Anna-Leena Luukkonen
- Jaana Kemppainen
- Minna Alatalo
- Taina Romppanen
- Jaana Härkönen
Groups
-
SMM21SRaa2SMM21SRaa2
-
SMM21SRaa1SMM21SRaa1
Objective
Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.
Content
Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Lääkelaskut, lääkehoito, elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys, dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen.
Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella 3 op
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö, perioperatiivinen hoitotyö, yleissairaanhoito (opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen)
Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen 2 op
Communication across cultures 3 op (hyväksytty – hylätty)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.
Opetusmenetelmät:
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna
Location and time
Kaikille yhteiset työpajat
I
12.1.2024 Lähiopetus Raahen sairaala.
klo 10-14 Lääkehoito ja kliininen farmakologia, lääkelaskennan koe.
klo 14-18 Kriittisesti sairaan tunnistaminen, hoitoelvytys.
I
19.1.2024 klo 8-11.30 Teams. Vuorovaikutus, kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen.
Eriävät työpajat suuntautumisvaihtoehdon mukaisesti:
13.1. (8 h Raahe), 2.2. (8 h Kajaani), 16.2. (4 h Teams).
Communication across cultures: tunnit ryhmäjaon mukaisesti lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.
Mini-KV-viikko 15.3. klo 8-15.45 (Teams)
Kehittämissuunnitelmien esitys 16.3.2024.
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö 24.2.2024.
Materials
Opintojakson materiaali on Reppu -ympäristössä.
Teaching methods
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Exam schedules
12.1.2024 lääkelaskennan koe. Ensimmäinen uusinta 13.1.2024 työpajojen jälkeen. Tämän jälkeen lääkelaskennan uusinnat yleisissä lääkelaskennan uusintatenteissä.
24.2.2024 yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö (Teams).
Uusinta yksilötenttinä yleisessä uusinnassa 4.4.2024 tai 7.5.2024. Uusintatenttiin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä sähköisellä lomakkeella Taina Romppaselle.
Student workload
- kontaktiopetus 40 h + ICC
- itsenäinen opiskelu 210 h (valmistautuminen työpajoihin ja tunneille sekä opintojakson tehtävät)
Content scheduling
Raahe SMM21SRAA
13.1 8 h SMM21SRaa MT RAAHESSA (8h MT-paja)
(lääkelaskujen uusinta + vastinparina muut suunt. työpajat)
Eettiset kysymykset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Riippuvuusongelmat (+asenne)
Psykiatria ja päihdelääketiede.
19.1 4 h koko SMM21SRaa ryhmä kertauspaja teams
Dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen
2.2. 8 h SHS21S + SMM21SRaa MT KAJAANISSA (mt-paja)
Harjoituksia. Hoitosuhdetyöskentely! Vuorovaikutuksellisuus…
Verkostotyöskentely ja perhekeskeisyys, Lapset puheeksi, puheeksiotto. Mini-interventio?
Sukupuu, verkostokartta, elämänjana, roolikartat ja hyötypelit auttamismenetelminä.
Mielenterveystalon omahoitoihin ohjaamiseen liittyen
16.2. 4 h SMM21SRaa (mt-paja) teams
Vierailija/hanke-esittely/ työelämä/kokemusasiantuntija??
Further information
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 100 % läsnäoloa työpajoissa.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa…
* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa…
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment methods and criteria
Opintojakson arvosana muodostuu yhteistoiminnallisen osaamisen näytön perusteella (1-5).
I
Kiitettävän tasoisesti (vrt. opintojakson arviointikriteerit) tehty oppimispäiväkirja voi nostaa arvosanaa yhdellä numerolla.
I
Hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osioissa määriteltyjen tehtävien hyväksyttyä suorittamista ja läsnäolovelvollisuuden 100% täyttymistä.
Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
10 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Liisa Kemppainen
- Kirsi Lokkila
- Teija Ravelin
- Taina Romppanen
- Jaana Härkönen
Groups
-
SMM21K2SMM21K2
-
SMM21K1SMM21K1
Objective
Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.
Content
Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Lääkelaskut, lääkehoito, elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys, dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen.
Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella 3 op
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö, perioperatiivinen hoitotyö, yleissairaanhoito (opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen)
Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen 2 op
Communication across cultures 3 op (hyväksytty – hylätty)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.
Opetusmenetelmät:
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna
Location and time
Kaikille yhteiset työpajat
4.9.2023 Lääkehoito ja kliininen farmakologia, lääkelaskennan koe
5.9.2023 Kriittisesti sairaan tunnistaminen
11.9.2023 Vuorovaikutus, kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen
Eriävät työpajat suuntautumisvaihtoehdon mukaisesti:
12.9., 18.9., 25.9., 2.10., 9.10.2023 (teemat Repussa)
Communication across cultures: tunnit ryhmäjaon mukaisesti lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.
Mini-KV-viikko 30.-31.10.
Kehittämissuunnitelmien esitys 30.10.2023.
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö 7.11.2023.
Materials
Opintojakson materiaali on Reppu -ympäristössä.
Teaching methods
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Exam schedules
4.9.2023 lääkelaskennan koe. Ensimmäinen uusinta 12.9.työpajojen jälkeen klo 11.30 Ta20-L160. Tämän jälkeen lääkelaskennan uusinnat yleisissä lääkelaskennan uusintatenteissä.
7.11.2023 yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö.
Uusinta yksilötenttinä yleisessä uusinnassa 5.12.2023 tai 11.1.2024. Uusintatenttiin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä sähköisellä lomakkeella Teija Ravelinille.
Student workload
- lähiopetus 60 h
- itsenäinen opiskelu 210 h (valmistautuminen työpajoihin ja tunneille sekä opintojakson tehtävät)
Further information
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 100 % läsnäoloa työpajoissa.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa…
* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa…
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti