Skip to main content

Studies in nursing expertiseLaajuus (5 cr)

Code: SH00BZ90

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Content

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

en
Enrollment

11.10.2025 - 09.11.2025

Timing

10.11.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Taina Romppanen
  • Maarit Leinonen
  • Heikki Kattainen
Groups
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Objective

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Content

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

30.12.2024 - 26.01.2025

Timing

24.03.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Taina Romppanen
  • Heikki Kattainen
Groups
  • SHS22S
    SHS22S

Objective

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Content

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

30.12.2024 - 26.01.2025

Timing

24.03.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Taina Romppanen
  • Maarit Leinonen
  • Heikki Kattainen
Groups
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Objective

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Content

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

30.12.2024 - 26.01.2025

Timing

24.03.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Maarit Leinonen
Groups
  • SHS22S
    SHS22S
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Objective

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella. Valittu hoitotyön alue voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö, Vastaanotto-polikliininen hoitotyö tai Sairaanhoitajan etävastaanotto.

Content

Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Suuntaavat ammattiopinnot.

Location and time

Kevät 2025, 25.3.2025 opintojakson orientaatio. Kts. Sisällön jaksotus tarkempi eteneminen.

Materials

Opintojakson materiaalit ilmoitetaan opintojakson Repussa.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, verkkokeskustelut, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Completion alternatives

Oppimispäiväkirjan tai sen osia voi kirjoittamisen sijasta:
- tehdä videotallenteen
- tehdä äänitallenteen

Student workload

1 op = 27 h

Content scheduling

25.3.2025 4 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Opintojakson INFO. Opintokäyntikeskustelu. Mielen rakentuminen ja dynamiikka. Maarit

26.3.2025 4 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Mentalisaation tukeminen hoitosuhteessa. Mindfulness. Teija.

1.4.2025 8 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Dialektinen käyttäytymisterapia näkökulmana hoitosuhteessa Teija

8.4.25 8 h Kajaanissa lähiopetus kampuksella, MT lähisimulaatiot luokka TA21L159
Psyykenlääkehoito + ohjaussimulaatio (ml psykoedukaatio)
Ryhmä- ja yhteisöhoito/harjoituksia
Turvasuunnitelma, itsetuhoisen henkilön hoito (simulaatio) Maarit

22.4.2025 8 h hybridi (teams+luokka TA21L159)
Kriisityö (tarkentuu myöhemmin mahdollinen vierailija)
Toiminnalliset ja luovat menetelmät (tarkentuu myöhemmin mahdollinen vierailija)
Luonto- ja eläinavusteisuus
Digitaaliset palvelut
Yhteenvetokeskustelu + oppimispäiväkirjojen palautus

Itsenäisenä
• THL verkkokoulu: Itsemurhien ehkäisy
• Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys; verkkokeskustelu
• Erilaiset psykoterapiat; verkkokeskustelu
• Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit, oppimispäiväkirja,

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Oppimispäiväkirja arvioidaan arviointiasteikolla 0-5.
Itsenäinen työnohjaustehtävä arvioidaan arviointiasteikolla 0-5.

Itsenäiset tehtävät hyväksytysti (H) tehtynä:
- THL:n Itsemurhien ehkäisy verkkokurssi (todistus suoritetusta verkkokurssista Reppuun 6.4.2025 klo 23.59 mennessä)
- Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys-verkkokeskustelu
- Erilaiset psykoterapiat-verkkokeskustelu

Opintojakson (5 op) lopullinen arviointi muodostuu oppimispäiväkirjan ja työnohjaustehtävän arvosanojen keskiarvosta.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Opiskelija osaa toimia dialogista vuorovaikutusta edistäen kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija perustelee ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa ohjattuna toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä
Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän jäsenenä ammatillisesti