Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen hoitotyön perusteetLaajuus (4 op)

Tunnus: SH00BZ96

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Osaa toimia aseptisesti oikein.
Osaa tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Osaa tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimia tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Sisältö

Teema 1
Asiakkaan/ potilaan yksilöllinen ja kokonaishoidon periaatteen mukainen päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
Ihon perushoito
Hygienia, suun ja hampaiden hoito sekä jalkojen hoito
Kuolevan potilaan ja hänen läheisten kohtaaminen
Kuolevan ihmisen hyvä hoito,arvokas kuolema ja vainajasta huolehtimine
Psykososiaalinen tuki

Teema 2
Erittämisen tarkkailu
Aseptinen ja potilasturvallinen toiminta erittämisen apuvälineitä käytettäessä
Kerta- ja kestokatetrointi ja katetroidun potilaan hoito

Teema 3
Ravitsemussuositukset ja erilaiset ruokavaliot
Ravitsemustilaa mittaavat testit
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen ja suunnitelmallinen toteutus osana asiakkaan/ potilaan hoitoa
Nenämahaletkun asettaminen ja letkuravitsemus

Teema 4
Ensiapu

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija:
Arvioi asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Toimii aseptisesti oikein.
Tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Toimii hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimii tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Hylätty
Opiskelija:
Ei tunnista asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita, eikä käytä tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Ei osaa toimia aseptisesti.
Ei tunnista asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaam, eikä soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia. Ei osaa toteuttaa enteraalista ravitsemusta potilasturvallisesti.
Ei osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Ei tunnista ensiapua tarvitsevaa henkilöä, eikä toimi tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 23.02.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Terhi Kukkonen
  • Riitta Sievänen
  • Heikki Kattainen
  • Karimi Ngui
  • OPE_SOTE_Jukk2 OPE_SOTE_Jukk2
Ryhmät
  • SMM24S
    SMM24S
  • SMT24S
    SMT24S
  • SEHM24S
    Ensihoitaja SEHM24S

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Osaa toimia aseptisesti oikein.
Osaa tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Osaa tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimia tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Sisältö

Teema 1
Asiakkaan/ potilaan yksilöllinen ja kokonaishoidon periaatteen mukainen päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
Ihon perushoito
Hygienia, suun ja hampaiden hoito sekä jalkojen hoito
Kuolevan potilaan ja hänen läheisten kohtaaminen
Kuolevan ihmisen hyvä hoito,arvokas kuolema ja vainajasta huolehtimine
Psykososiaalinen tuki

Teema 2
Erittämisen tarkkailu
Aseptinen ja potilasturvallinen toiminta erittämisen apuvälineitä käytettäessä
Kerta- ja kestokatetrointi ja katetroidun potilaan hoito

Teema 3
Ravitsemussuositukset ja erilaiset ruokavaliot
Ravitsemustilaa mittaavat testit
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen ja suunnitelmallinen toteutus osana asiakkaan/ potilaan hoitoa
Nenämahaletkun asettaminen ja letkuravitsemus

Teema 4
Ensiapu

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito
Kuoleman kohtaaminen

Opetusmenetelmät

Ohjatut harjoitustunnit koululla 100% läsnäolo, korvaus seuraavan ryhmän mukana
Tietotesti tehdään hyväksytysti ennen ensimmäisten harjoitustuntien alkua Repussa.
Läpimeno 70% (14/20).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tietotesti ennen ensimmäsiä harjoitustunteja itsenäisesti Repussa.
100% osallistuminen harjoitustunneille.

Sisällön jaksotus

Opettajat: Riitta Sievänen, Heikki Kattainen, Terhi Kukkonen, Karimi Ngui
Kaikille yhteiset tunnit:
Pe 27.1 klo 14.15 – 16 Info_Kliinisen hoitotyön perusteet SH00BZ96-3004
To 2.2. klo 8-10 EA teoria Riitta kaikille
Pe 3.2 klo 8-10 EA teoria Riitta kaikille
Pe 24.2 klo 8-11.30 EA Riitta kaikille

Suun hoito, suuhygienistin tunnit 16.1. klo 12.30-14.00 teams

Harjoitukset 23.1.,24.1. ja 25.1.2025.
Ryhmäjako DevMoodlessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tunneille Suojavaatteet (ei ensiapu)

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija:
Arvioi asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Toimii aseptisesti oikein.
Tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Toimii hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimii tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Hylätty
Opiskelija:
Ei tunnista asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita, eikä käytä tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Ei osaa toimia aseptisesti.
Ei tunnista asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaam, eikä soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia. Ei osaa toteuttaa enteraalista ravitsemusta potilasturvallisesti.
Ei osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Ei tunnista ensiapua tarvitsevaa henkilöä, eikä toimi tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti: Hyväksytty / hylätty. Hyväksytty raja 70 %.
Tunneilla läsnäolo 100%.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 23.02.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Sari Pyykkönen
  • Minna Alatalo
  • Riitta Sievänen
Ryhmät
  • SMM24SRAA
    SMM24SRAA

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Osaa toimia aseptisesti oikein.
Osaa tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Osaa tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimia tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Sisältö

Teema 1
Asiakkaan/ potilaan yksilöllinen ja kokonaishoidon periaatteen mukainen päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
Ihon perushoito
Hygienia, suun ja hampaiden hoito sekä jalkojen hoito
Kuolevan potilaan ja hänen läheisten kohtaaminen
Kuolevan ihmisen hyvä hoito,arvokas kuolema ja vainajasta huolehtimine
Psykososiaalinen tuki

Teema 2
Erittämisen tarkkailu
Aseptinen ja potilasturvallinen toiminta erittämisen apuvälineitä käytettäessä
Kerta- ja kestokatetrointi ja katetroidun potilaan hoito

Teema 3
Ravitsemussuositukset ja erilaiset ruokavaliot
Ravitsemustilaa mittaavat testit
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen ja suunnitelmallinen toteutus osana asiakkaan/ potilaan hoitoa
Nenämahaletkun asettaminen ja letkuravitsemus

Teema 4
Ensiapu

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito
Kuoleman kohtaaminen

Opetusmenetelmät

Ohjatut harjoitustunnit koululla 100% läsnäolo, korvaus seuraavan ryhmän mukana
Tietotesti tehdään hyväksytysti ennen ensimmäisten harjoitustuntien alkua Repussa.
Läpimeno 70% (14/20).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tietotesti ennen ensimmäsiä harjoitustunteja itsenäisesti Repussa.
100% osallistuminen harjoitustunneille.

Sisällön jaksotus

Opettajat:Minna Alatalo, Riitta Sievänen jaSari Pyykkönen
Kaikille yhteiset tunnit:
Info_Kliinisen hoitotyön perusteet 15.1.2015 klo 8-9.30 Teams
EA teoria kaikille 15.1.1025 klo 10-14 Teams
EA teoria kaikille 16.1.2015 klo 8-11.30 Teams
Suun hoito, Miia Torvinen 16.1.2025 klo 12.30-14 Teams

Harjoitukset:
11.2.2025 klo 8-18 RAS, harjoitukset (pesut, eritys, ravitsemus)
12.2.2025 klo 9-16.30 Brahe, (ensiapu)

Ryhmäjako Repussa

Lisätietoja opiskelijoille

Tunneille Suojavaatteet (ei ensiapu)

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija:
Arvioi asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Toimii aseptisesti oikein.
Tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Toimii hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimii tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Hylätty
Opiskelija:
Ei tunnista asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita, eikä käytä tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Ei osaa toimia aseptisesti.
Ei tunnista asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaam, eikä soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia. Ei osaa toteuttaa enteraalista ravitsemusta potilasturvallisesti.
Ei osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Ei tunnista ensiapua tarvitsevaa henkilöä, eikä toimi tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti: Hyväksytty / hylätty. Hyväksytty raja 70 %.
Tunneilla läsnäolo 100%.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sirpa Parviainen
  • Riitta Sievänen
  • Karimi Ngui
  • OPE_SOTE_Jukk2 OPE_SOTE_Jukk2
Ryhmät
  • SMM25K
    SMM25K

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Osaa toimia aseptisesti oikein.
Osaa tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Osaa tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimia tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Sisältö

Teema 1
Asiakkaan/ potilaan yksilöllinen ja kokonaishoidon periaatteen mukainen päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
Ihon perushoito
Hygienia, suun ja hampaiden hoito sekä jalkojen hoito
Kuolevan potilaan ja hänen läheisten kohtaaminen
Kuolevan ihmisen hyvä hoito,arvokas kuolema ja vainajasta huolehtimine
Psykososiaalinen tuki

Teema 2
Erittämisen tarkkailu
Aseptinen ja potilasturvallinen toiminta erittämisen apuvälineitä käytettäessä
Kerta- ja kestokatetrointi ja katetroidun potilaan hoito

Teema 3
Ravitsemussuositukset ja erilaiset ruokavaliot
Ravitsemustilaa mittaavat testit
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen ja suunnitelmallinen toteutus osana asiakkaan/ potilaan hoitoa
Nenämahaletkun asettaminen ja letkuravitsemus

Teema 4
Ensiapu

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito
Kuoleman kohtaaminen

Opetusmenetelmät

Ohjatut harjoitustunnit koululla 100% läsnäolo, korvaus toisessa pienryhmässä tai seuraavan ryhmän mukana
Tietotesti tehdään hyväksytysti ennen ensimmäisten harjoitustuntien alkua Repussa.
Läpimeno 70% (14/20).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tietotesti ennen ensimmäsiä harjoitustunteja itsenäisesti Repussa.
100% osallistuminen harjoitustunneille.

Sisällön jaksotus

Opettajat: Riitta Sievänen, Karimi Ngui, Tuula Kallioniemi
Kaikille yhteiset tunnit:
pe 21.3. klo 15.30-17 Info Kliinisen hoitotyön perusteet
ma 31.3. klo 8-11.15 EA teoria Riitta kaikille
ke 16.4. klo 8-11.15 EA teoria Riitta kaikille

Suun hoito, suuhygienistin tunnit, Miia Torvinen:
to 16.1. klo 12.30-14 teams

Harjoitukset 9.5., 15.5. ja 16.5., ryhmäjako Repussa

Lisätietoja opiskelijoille

Tunneille Suojavaatteet (ei ensiapu)

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija:
Arvioi asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Toimii aseptisesti oikein.
Tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Toimii hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimii tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Hylätty
Opiskelija:
Ei tunnista asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita, eikä käytä tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Ei osaa toimia aseptisesti.
Ei tunnista asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaam, eikä soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia. Ei osaa toteuttaa enteraalista ravitsemusta potilasturvallisesti.
Ei osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Ei tunnista ensiapua tarvitsevaa henkilöä, eikä toimi tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti: Hyväksytty / hylätty. Hyväksytty raja 70 %.
Tunneilla läsnäolo 100%.

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 31.01.2024

Ajoitus

19.02.2024 - 07.04.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sari Pyykkönen
  • Riitta Sievänen
  • Katja Räisänen
Ryhmät
  • SMM24K1
    SMM24K1
  • SMM24K2
    SMM24K2

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Osaa toimia aseptisesti oikein.
Osaa tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Osaa tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimia tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Sisältö

Teema 1
Asiakkaan/ potilaan yksilöllinen ja kokonaishoidon periaatteen mukainen päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
Ihon perushoito
Hygienia, suun ja hampaiden hoito sekä jalkojen hoito
Kuolevan potilaan ja hänen läheisten kohtaaminen
Kuolevan ihmisen hyvä hoito,arvokas kuolema ja vainajasta huolehtimine
Psykososiaalinen tuki

Teema 2
Erittämisen tarkkailu
Aseptinen ja potilasturvallinen toiminta erittämisen apuvälineitä käytettäessä
Kerta- ja kestokatetrointi ja katetroidun potilaan hoito

Teema 3
Ravitsemussuositukset ja erilaiset ruokavaliot
Ravitsemustilaa mittaavat testit
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen ja suunnitelmallinen toteutus osana asiakkaan/ potilaan hoitoa
Nenämahaletkun asettaminen ja letkuravitsemus

Teema 4
Ensiapu

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito
Kuoleman kohtaaminen

Opetusmenetelmät

Ohjatut harjoitustunnit koululla 100% läsnäolo, korvaus seuraavan ryhmän mukana
Tietotesti tehdään hyväksytysti ennen ensimmäisten harjoitustuntien alkua Repussa.
Läpimeno 70% (14/20).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tietotesti ennen ensimmäsiä harjoitustunteja itsenäisesti Repussa.
100% osallistuminen harjoitustunneille.

Sisällön jaksotus

Opettajat: Riitta Sievänen, Sari Pyykkönen. Katja Räisänen
Kaikille yhteiset tunnit:
10.4. 2024 12.30-14 Info_Kliinisen hoitotyön perusteet info

23.4.2024 8-12 EA teoria Riitta kaikille Teams
24.4.2024 8-12 EA teoria Riitta kaikille Teams


K1_V K1_X K2_Y K2_Z
Ti 7.5. klo 8-12 Sari Katja Riitta EA
klo 12.30 - 16 Katja Sari Riitta EA

Ma 13.5. klo 8-12 Sari Riitta EA Katja
Klo 12-16 Katja Riitta EA Sari
Ti 14.5. klo 8-12 Riitta EA
Klo 12-16 Riitta EA
Ke 22.5 klo 8-11.30 Katja Riitta EA
Klo 12-16 Katja Riitta EA

To 23.5 klo 8-12 Katja
klo 12.30 – 16 Katja

Ryhmäjako niin että V on alku SMM24K1, X loppu SMM24K1, Y alku SMM24K2, Z on loppu SMM24K2



Ryhmäjako DevMoodlessa.


Suun hoito, Miia Torvinen Ti 23.4.klo 12.30-14 Teams

Lisätietoja opiskelijoille

Tunneille Suojavaatteet (ei ensiapu)

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija:
Arvioi asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Toimii aseptisesti oikein.
Tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Toimii hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimii tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Hylätty
Opiskelija:
Ei tunnista asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita, eikä käytä tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Ei osaa toimia aseptisesti.
Ei tunnista asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaam, eikä soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia. Ei osaa toteuttaa enteraalista ravitsemusta potilasturvallisesti.
Ei osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Ei tunnista ensiapua tarvitsevaa henkilöä, eikä toimi tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti: Hyväksytty / hylätty. Hyväksytty raja 70 %.
Tunneilla läsnäolo 100%.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 18.02.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sari Pyykkönen
  • Riitta Sievänen
  • Katja Räisänen
Ryhmät
  • SHS23S
    SHS23S
  • SHT23S
    SHT23S

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Osaa toimia aseptisesti oikein.
Osaa tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Osaa tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimia tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Sisältö

Teema 1
Asiakkaan/ potilaan yksilöllinen ja kokonaishoidon periaatteen mukainen päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
Ihon perushoito
Hygienia, suun ja hampaiden hoito sekä jalkojen hoito
Kuolevan potilaan ja hänen läheisten kohtaaminen
Kuolevan ihmisen hyvä hoito,arvokas kuolema ja vainajasta huolehtimine
Psykososiaalinen tuki

Teema 2
Erittämisen tarkkailu
Aseptinen ja potilasturvallinen toiminta erittämisen apuvälineitä käytettäessä
Kerta- ja kestokatetrointi ja katetroidun potilaan hoito

Teema 3
Ravitsemussuositukset ja erilaiset ruokavaliot
Ravitsemustilaa mittaavat testit
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen ja suunnitelmallinen toteutus osana asiakkaan/ potilaan hoitoa
Nenämahaletkun asettaminen ja letkuravitsemus

Teema 4
Ensiapu

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito
Kuoleman kohtaaminen

Opetusmenetelmät

Ohjatut harjoitustunnit koululla 100% läsnäolo, korvaus seuraavan ryhmän mukana
Tietotesti on saatava hyväksytysti suoritettua ennen ensimmäisten harjoitustun alkua.
Tietotesti löytyy Repusta.
Läpimeno 70% (14/20)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tietotesti suoritettava Repussa ennen ensimmäsiä harjoitustunteja.
100% osallistuminen harjoitustunneille.

Sisällön jaksotus

Opettajat: Riitta Sievänen, Sari Pyykkönen. Katja Räisänen
Kaikille yhteiset tunnit:
9.1. 2024 10-11.30 Info_Kliinisen hoitotyön perusteet info

16.1.2024 10-14 EA teoria Riitta kaikille
17.1.2024 8-11.30 EA teoria Riitta kaikille
Suunhoito: Miia Torvinen



A
(STH23S) B (STH23S+SHS23S) C
(SHS23S)
Pe 19.1 klo 8-12 Sari Katja
klo 12.30 - 16 Sari Katja

Ke 24.1. klo 8-12 Katja Sari
To 25.1.klo 8-12 Katja Riitta EA
Klo 12.30-16 Katja Riitta EA
Ti 30.1. klo 8-12
Ke 31.1.klo 8-12 Riitta EA
Klo 12.30-16 Riitta EA
Ma 5.2. klo 8-12
Ke 7.2. klo 8- 12 Riitta EA
klo 12.30-16 Riitta EA Katja


Ryhmäjako:
A STH23S alku
B STHS23S loppu ja SHS23S alku
C SHS23S loppu


Ryhmäjako DevMoodlessa.


Suun hoito, Miia Torvinen
PVM Luokka Ryhmä

Lisätietoja opiskelijoille

Tunneille Suojavaatteet (ei ensiapu)

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija:
Arvioi asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Toimii aseptisesti oikein.
Tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Toimii hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimii tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Hylätty
Opiskelija:
Ei tunnista asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita, eikä käytä tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Ei osaa toimia aseptisesti.
Ei tunnista asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaam, eikä soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia. Ei osaa toteuttaa enteraalista ravitsemusta potilasturvallisesti.
Ei osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Ei tunnista ensiapua tarvitsevaa henkilöä, eikä toimi tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti: Hyväksytty / hylätty. Hyväksytty raja 70 %.
Tunneilla läsnäolo 100%.

fi
Ilmoittautumisaika

12.01.2023 - 31.01.2023

Ajoitus

27.02.2023 - 16.04.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Pätsi
  • Anna-Leena Luukkonen
  • Riitta Sievänen
Ryhmät
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Osaa toimia aseptisesti oikein.
Osaa tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Osaa tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimia tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Sisältö

Teema 1
Asiakkaan/ potilaan yksilöllinen ja kokonaishoidon periaatteen mukainen päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
Ihon perushoito
Hygienia, suun ja hampaiden hoito sekä jalkojen hoito
Kuolevan potilaan ja hänen läheisten kohtaaminen
Kuolevan ihmisen hyvä hoito,arvokas kuolema ja vainajasta huolehtimine
Psykososiaalinen tuki

Teema 2
Erittämisen tarkkailu
Aseptinen ja potilasturvallinen toiminta erittämisen apuvälineitä käytettäessä
Kerta- ja kestokatetrointi ja katetroidun potilaan hoito

Teema 3
Ravitsemussuositukset ja erilaiset ruokavaliot
Ravitsemustilaa mittaavat testit
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen ja suunnitelmallinen toteutus osana asiakkaan/ potilaan hoitoa
Nenämahaletkun asettaminen ja letkuravitsemus

Teema 4
Ensiapu

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito
Kuoleman kohtaaminen

Opetusmenetelmät

Ohjatut harjoitustunnit koululla 100% läsnäolo, korvaus seuraavan ryhmän mukana
Tietotesti tehdään ensimmäisten harjoitustuntien alussa
Läpimeno 70% (14/20), 1. uusinta tehdään saman oppitunnin lopuksi. 2. uusinta seuraavan kerran aluksi. Mikäli suoritus on hylätty ei voi osallistua viimeisille harjoitustunneille. -> osallistuminen seuraavassa toteutuksessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tietotesti ensimmäisillä harjoitustunneilla. Tietotestin voi uusia kerran harjoitustuntien päätteeksi. Tämän jälkeen uusinta erikseen sovittuna aikana. 100% osallistuminen harjoitustunneille.

Sisällön jaksotus

Kaikille yhteiset tunnit:
Pe 27.1 klo 14.15 – 16 Info_Kliinisen hoitotyön perusteet
To 2.2. klo 8-10 EA teoria Riitta kaikille
Pe 3.2 klo 8-10 EA teoria Riitta kaikille
Pe 24.2 klo 8-11.30 EA Riitta kaikille

Ryhmäjako niin että K1_V on alku SMM23K1, K1_X loppu SMM23K1 ja K2_Y alku SMM23K2 ja K2_Z loppu SMM23K2



K1_V K1_X K2_Y K2_Z
To 16.3 klo 8-12 A-L Merja Terhi Riitta EA
To 16.3 klo 12.30 - 16 Merja Terhi A-L Riitta EA
Pe 17.3 klo 8-12 Terhi Riitta EA Merja
Pe 17.3 klo 12.30 - 16 Riitta EA Merja
Ke 29.3 klo 8-11.30 A-L Riitta EA Terhi
Ke 29.3 klo 12.30-16 Riitta EA A-L MUUTOS
To 30.3 klo 8-11.30 Riitta EA Tässä vastaparina K2 potilasturvallisuus
To 30.3 klo 12.30 - 16 Riitta EA

Lisätietoja opiskelijoille

Tunneille Suojavaatteet (ei ensiapu)

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija:
Arvioi asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Toimii aseptisesti oikein.
Tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Toimii hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimii tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Hylätty
Opiskelija:
Ei tunnista asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita, eikä käytä tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Ei osaa toimia aseptisesti.
Ei tunnista asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaam, eikä soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia. Ei osaa toteuttaa enteraalista ravitsemusta potilasturvallisesti.
Ei osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Ei tunnista ensiapua tarvitsevaa henkilöä, eikä toimi tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti: Hyväksytty / hylätty. Hyväksytty raja 70 %.
Tunneilla läsnäolo 100%.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 19.03.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Pätsi
  • Anna-Leena Luukkonen
  • Riitta Sievänen
Ryhmät
  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Osaa toimia aseptisesti oikein.
Osaa tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Osaa tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimia tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Sisältö

Teema 1
Asiakkaan/ potilaan yksilöllinen ja kokonaishoidon periaatteen mukainen päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
Ihon perushoito
Hygienia, suun ja hampaiden hoito sekä jalkojen hoito
Kuolevan potilaan ja hänen läheisten kohtaaminen
Kuolevan ihmisen hyvä hoito,arvokas kuolema ja vainajasta huolehtimine
Psykososiaalinen tuki

Teema 2
Erittämisen tarkkailu
Aseptinen ja potilasturvallinen toiminta erittämisen apuvälineitä käytettäessä
Kerta- ja kestokatetrointi ja katetroidun potilaan hoito

Teema 3
Ravitsemussuositukset ja erilaiset ruokavaliot
Ravitsemustilaa mittaavat testit
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen ja suunnitelmallinen toteutus osana asiakkaan/ potilaan hoitoa
Nenämahaletkun asettaminen ja letkuravitsemus

Teema 4
Ensiapu

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito
Kuoleman kohtaaminen

Opetusmenetelmät

Ohjatut harjoitustunnit koululla 100% läsnäolo, korvaus seuraavan ryhmän mukana
Tietotesti tehdään ensimmäisten harjoitustuntien alussa
Läpimeno 70% (14/20), 1. uusinta tehdään saman oppitunnin lopuksi. 2. uusinta seuraavan kerran aluksi. Mikäli suoritus on hylätty ei voi osallistua viimeisille harjoitustunneille. -> osallistuminen seuraavassa toteutuksessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tietotesti ensimmäisillä harjoitustunneilla. Tietotestin voi uusia kerran harjoitustuntien päätteeksi. Tämän jälkeen uusinta erikseen sovittuna aikana. 100% osallistuminen harjoitustunneille.

Sisällön jaksotus

Kaikille yhteiset tunnit:
9.1. 10-11.20 Info_Kliinisen hoitotyön perusteet
10.1 8-11.30 EA teoria Riitta kaikille
11.1 12.30 – 16 EA teoria Riitta kaikille
Suunhoito: Miia Torvinen Ti 24.1. klo 12.30 – 14 yhdessä Pyhäjärven kanssa.

Opettajat: Anna-Leena Luukkonen, Jaana Pätsi, Riitta Sievänen

Ryhmäjako niin, että V on alku SHT22S, X loppu SHT22S ja Alku SHS22S, Y keski SHS22S, Z on loppu SHS22S
V X Y Z

Ryhmäjako niin että V on alku SHT22S, X loppu SHT22S ja Alku SHS22S, Y keski SHS22S, Z on loppu SHS22S
V X Y Z
to 12.1 klo 12.30 - 16 A-L 164 --- --- ---
Pe 13.1 klo 8-11.30 Riitta EA --- ---
Pe 13.1 klo 12.30 - 16 ---- Riitta EA --- ---
Ma 16.1 klo 8-11.30 Jaana P 163 --- A-L 160 ---
Ti 17.1 klo klo 8-11.30 --- Jaana P 163 A-L 160
To 19.1. klo 8 – 11.30 --- --- Jaana P 164 ---
To 19.1 klo 12.30 - 16 --- A-L 160 Jaana P 164 ---
Pe 20.1 klo 8-11.30 --- --- --- Jaana P 160
Pe 20.1 klo 12.30 - 16 --- --- --- Jaana P 160
Ke 25.1 klo 8 -11-30 Jaana P 160
Ke 25.1 klo 12.30 - 16 --- Jaana P 160 Riitta EA
Pe 27.1 klo 10-14 --- Riitta EA
Ma 6.2 klo 8-11.30 Riitta EA
Pe 10.2.klo 8- 11.30 Riitta EA
Ma 13.2 klo 8-11.30 Riitta EA
Ke 15.2 klo 12.30 - 16 Riitta EA
Ryhmäjako DevMoodlessa.


Suun hoito, Miia Torvinen
PVM Luokka Ryhmä
24.1. klo 12.30 – 14 Teams
SHS22S
SHT22S

Lisätietoja opiskelijoille

Tunneille Suojavaatteet (ei ensiapu)

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija:
Arvioi asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Toimii aseptisesti oikein.
Tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Toimii hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimii tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Hylätty
Opiskelija:
Ei tunnista asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita, eikä käytä tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Ei osaa toimia aseptisesti.
Ei tunnista asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaam, eikä soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia. Ei osaa toteuttaa enteraalista ravitsemusta potilasturvallisesti.
Ei osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Ei tunnista ensiapua tarvitsevaa henkilöä, eikä toimi tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti: Hyväksytty / hylätty. Hyväksytty raja 70 %.
Tunneilla läsnäolo 100%.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 19.02.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Pätsi
  • Anna-Leena Luukkonen
  • Riitta Sievänen
Ryhmät
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Osaa toimia aseptisesti oikein.
Osaa tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Osaa tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimia tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Sisältö

Teema 1
Asiakkaan/ potilaan yksilöllinen ja kokonaishoidon periaatteen mukainen päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
Ihon perushoito
Hygienia, suun ja hampaiden hoito sekä jalkojen hoito
Kuolevan potilaan ja hänen läheisten kohtaaminen
Kuolevan ihmisen hyvä hoito,arvokas kuolema ja vainajasta huolehtimine
Psykososiaalinen tuki

Teema 2
Erittämisen tarkkailu
Aseptinen ja potilasturvallinen toiminta erittämisen apuvälineitä käytettäessä
Kerta- ja kestokatetrointi ja katetroidun potilaan hoito

Teema 3
Ravitsemussuositukset ja erilaiset ruokavaliot
Ravitsemustilaa mittaavat testit
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen ja suunnitelmallinen toteutus osana asiakkaan/ potilaan hoitoa
Nenämahaletkun asettaminen ja letkuravitsemus

Teema 4
Ensiapu

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito
Kuoleman kohtaaminen

Opetusmenetelmät

Ohjatut harjoitustunnit koululla 100% läsnäolo, korvaus seuraavan ryhmän mukana
Tietotesti tehdään ensimmäisten harjoitustuntien alussa
Läpimeno 70% (14/20), 1. uusinta tehdään saman oppitunnin lopuksi. 2. uusinta seuraavan kerran aluksi. Mikäli suoritus on hylätty ei voi osallistua viimeisille harjoitustunneille. -> osallistuminen seuraavassa toteutuksessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tietotesti ensimmäisillä harjoitustunneilla. Tietotestin voi uusia kerran harjoitustuntien päätteeksi. Tämän jälkeen uusinta erikseen sovittuna aikana. 100% osallistuminen harjoitustunneille.

Sisällön jaksotus

Kaikille yhteiset tunit Teams:ssä:
Infotunti ke 11.1.2023 klo 10-11.30 Teams
EA osuus 17.1. klo 12.30 – 15.45 Riitta Teams
EA osuus 18.1. klo 8.00-11.30 Riitta Teams
Suun hoito, Miia Torvinen 24.1. klo 12.30 – 14 Teams



Labrat. 3 pienryhmää

PVM KLO SMM22S_A SMM22S_B SMM22S_C
to 9.2.klo 8-12 Anna-Leena 1 Jaana Rav Riitta EA
to 9.2.klo 12-16 Jaana Rav Anna-Leena 1 Riitta EA
ke 8.2.klo 8-12 Riitta EA Anna-Leena 2 Jaana Rav
ke 8.2. klo 12-16 Riitta EA Anna-Leena 1
ke 15.2.klo 10-14 Anna-Leena 2 Riitta EA
ke 15.2.klo 14-18 Riitta EA Anna-Leena 2

Lisätietoja opiskelijoille

Tunneille Suojavaatteet (ei ensiapu)

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija:
Arvioi asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Toimii aseptisesti oikein.
Tunnistaa asiakkaan/ potilaan ravitsemustilan ja soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia sekä toteuttaa enteraalisen ravitsemuksen potilasturvallisesti.
Toimii hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Tunnistaa ensiapua tarvitsevan henkilön ja toimii tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Hylätty
Opiskelija:
Ei tunnista asiakkaan /potilaan hoitotyön tarpeita, eikä käytä tarkoituksenmukaisia hoitotyön menetelmiä tarpeisiin vastaamisessa.
Ei osaa toimia aseptisesti.
Ei tunnista asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaam, eikä soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia. Ei osaa toteuttaa enteraalista ravitsemusta potilasturvallisesti.
Ei osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan kuolevan potilaan ja hänen läheisensä.
Ei tunnista ensiapua tarvitsevaa henkilöä, eikä toimi tarkoituksenmukaisesti ensiapua vaativissa tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti: Hyväksytty / hylätty. Hyväksytty raja 70 %.
Tunneilla läsnäolo 100%.