Breast Feeding GuidanceLaajuus (3 cr)
Code: SHVU005
Credits
3 op
Objective
Students will be able to plan, implement and assess breast feeding guidance in a customer-oriented manner. Students will accomplish breast feeding instructor training according to the WHO's recommendations.
Content
Baby-centredness and breast feeding instruction according to the WHO's and UNICEF's baby centredness programme.
Assessment criteria, excellent (5)
The students know how to analyse, compare, combine and select information and can present alternative procedures. They are able to work independently, responsibly, with initiative and flexibly in every type of learning and operational environment. The students are proficient in selecting and critically assessing the techniques and models of public health nursing. They can work as part of a team promoting and developing the team's work.
Assessment criteria, good (3)
The students are able to select appropriate procedures based on acquired knowledge and guidance. They are able to reflect upon and assess their own abilities and the practices of public health nursing. They can apply public health nursing practices as required. The students can work as members of teams to achieve the team's common goals. They can also justify their actions according to professional ethical principles.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students are able to work in an appropriate manner though a certain amount of uncertainty is apparent. The students are able to work under supervision in different learning and operational environments using public health nursing practices as required. The students can work as a member of a team taking other members of the team into consideration. Their work complies with professional ethical principles.
Enrollment
01.12.2023 - 31.01.2024
Timing
01.01.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
Teachers
- Eeva Kähkönen
- Anna-Kaisa Korpinen
Groups
-
SHT21SSHT21S
Objective
Students will be able to plan, implement and assess breast feeding guidance in a customer-oriented manner. Students will accomplish breast feeding instructor training according to the WHO's recommendations.
Content
Baby-centredness and breast feeding instruction according to the WHO's and UNICEF's baby centredness programme.
Materials
Deufel & Montonen 2010: Onnistunut imetys
Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022
Laanterä S 2011: Breastfeeding Counseling in Maternity Health Care
Muu tunneilla ilmoitettava aineisto
Teaching methods
Lähiopetus ja reaaliaikanen teams-opetus.
Harjoitustunnit.
Oppimispäiväkirja (synnytyksen jälkitarkastus).
Imetysohjauksen näyttö.
Employer connections
Imetysohjausnäytön voi suorittaa jossakin seuraavista yksiköissä:
neuvola, synnyttäneiden vuodeosasto, vastasyntyneiden teho-osasto tai imetyspoliklinikka. Näytön vastaanottajan tulee olla imetýsohjaaja kouluttaja. .
Lisäksi opiskelija voi sopia henkilökohtaisesti jonkun äidin kanssa kanssa imetysohjausnäytön antamisesta. Näytön suorituksesta sovitaan opettajan kanssa erikseen.
Exam schedules
Imetysohjausnäyttö sovitusti joko harjoittelun aikana tai muuna valitsemanasi ajankohtana.
Completion alternatives
Imetysohjausnäyttö
Student workload
3 op = 3 x 27h opiskelijan työtä = 81 tuntia
Imetysohjaus 2 op:
- lähiopetusta 20 h
- näyttö 6 h ( ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi )
- itsenäistä opiskelua 28 h
Synnytyksen jälkitarkastus 1 op:
- Opetusta 14 h
- Itsenäistä opiskelua 13 h
Content scheduling
Imetysohjaus 2 op. (Opettaja Anna-Kaisa Korpinen)
Synnytyksen jälkitarkastus ja raskauden ehkäisy 1 op. (Opettaja Eeva Kähkönen)
15.04.2024 12.30 - 15.45 Imetysohjaus / opettaja Anna-Kaisa Korpinen
19.04.2024 08.00 - 09.30 TEAMS-opetus, opettaja Eeva Kähkönen
Synnytyksen jälkitarkastus ja raskauden ehkäisy.
23.04.2024 12.30 - 15.45 Imetysohjaus, opettaja Anna-Kaisa Korpinen
24.04.2024 12.30 - 15.45 Imetysohjaus, opettaja Anna-Kaisa Korpinen
26.04.2024 08.00 - 11.30 TEAMS-opetus, opettaja Eeva Kähkönen,
Synnytyksen jälkitarkastus
30.04.2024 08.00 - 15.45 HARJOITUKSET, Opettaja Eeva Kähkönen + gynekologi
Synnytyksen jälkitarkastus ja raskauden ehkäisy.
14.05.2024 08.00 - 11.30 Imetysohjaus, opettaja Anna-Kaisa Korpinen
21.05.2024 08.00 - 11.30 Imetysohjaus, opettaja Anna-Kaisa Korpinen
Further information
Imetysohjaukset toteutetaan autenttisessa ympäristössä. Hyväksytty näyttö edellyttää kirjallisen imetysohjausmateriaalin suunnittelun ohjaustilanteeseen, ohjeuksen toteutuksen ja arvioinnin. Näytön hyväksytysti suorittanut saa suorituksesta erillisen todistuksen opettajalta.
REPPU -kirjautumiskoodi Imetysohjauskurssille 3kgnb5
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment criteria, excellent (5)
The students know how to analyse, compare, combine and select information and can present alternative procedures. They are able to work independently, responsibly, with initiative and flexibly in every type of learning and operational environment. The students are proficient in selecting and critically assessing the techniques and models of public health nursing. They can work as part of a team promoting and developing the team's work.
Assessment criteria, good (3)
The students are able to select appropriate procedures based on acquired knowledge and guidance. They are able to reflect upon and assess their own abilities and the practices of public health nursing. They can apply public health nursing practices as required. The students can work as members of teams to achieve the team's common goals. They can also justify their actions according to professional ethical principles.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students are able to work in an appropriate manner though a certain amount of uncertainty is apparent. The students are able to work under supervision in different learning and operational environments using public health nursing practices as required. The students can work as a member of a team taking other members of the team into consideration. Their work complies with professional ethical principles.
Prerequisites
Previous basic and professional studies
Enrollment
01.12.2022 - 31.01.2023
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
Teachers
- Eeva Kähkönen
- Anna-Kaisa Korpinen
Groups
-
SHT20SSHT20S
Objective
Students will be able to plan, implement and assess breast feeding guidance in a customer-oriented manner. Students will accomplish breast feeding instructor training according to the WHO's recommendations.
Content
Baby-centredness and breast feeding instruction according to the WHO's and UNICEF's baby centredness programme.
Location and time
KAMK Taito 2
Imetysohjaus (opettajana Anna-Kaisa Korpinen):
18.4.2023 klo12.30-15.45
24.4.2026 klo12.30-15.45
25.4.2023 klo 8-11.30
2.5.2023 klo12.30-15.45
8.5.2023 klo12.30-15.45
15.5.2023 klo12.30-15.45
Synnytyksen jälkitarkastus (opettajana Eeva Kähkönen):
21.4 2023 12.30-14.00 Teams (voi osallistua myös luokassa TA20L168)
26.4.2023 8-11.30 Teams
5.5.2023 8-15.45 Opetus/ Harjoitustunnit, opettajana myös gyn. erikoistuva lääkäri
Materials
Koskinen, K. 2007 Imetysohjaus
Deufel & Montonen 2010: Onnistunut imetys
Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022
Laanterä S 2011: Breastfeeding Counseling in Maternity Health Care
Muu tunneilla ilmoitettava aineisto
Teaching methods
Opetuskeskustelut, harjoittelut ja itsenäinen työskentely
Employer connections
Imetysohjausnäytön voi suorittaa jossakin seuraavista yksiköissä:
neuvola, synnyttäneiden vuodeosasto, vastasyntyneiden teho-osasto tai imetyspoliklinikka. Näytön vastaanottajan tulee olla imetýsohjauksen ammattilainen.
Lisäksi opiskelija voi sopia henkilökohtaisesti jonkun äidin kanssa kanssa imetysohjausnäytön antamisesta. Näytön suorituksesta sovitaan opettajan kanssa erikseen.
Exam schedules
Imetysohjausnäyttö
Student workload
3 op = 3 x 27h opiskelijan työtä = 81 tuntia
Imetyksohjaus 2 op:
- lähiopetusta 24 h
- näyttö 4 h ( ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi )
- itsenäistä opiskelua 26 h
Synnytyksen jälkitarkastus 1 op:
- Opetusta 14 h
- Itsenäistä opiskelua 13 h
Content scheduling
18.4. Orientaatio / Opintojakson tavoitteet ja sisältö / Kansallinen imetyksen
toimintaohjelma 2018-2022 / Vauvamyönteisyysohjelma ja WHO/Unicef
imeväisikäisten ja pikkulasten ruokinnan globaali strategia: 10 askelta
onnistuneeseen imetykseen / kohti vauvamyönteisyyttä.. miten tämä näkyy
avoterveydenhuollossa / synnytyssairaalan toiminnassa ?
21.4 Synnytyksen jälkitarkastuksen kulku, lait ja asetukset jälkitarkastuselle. Mukana myös vierailija Kainuun hyvinvointialueen maksuttoman ehkäisyn suunnittelija kertomassa Kainuun jälkitarkastuksen ja ehkäisyn käytänteistä.
24.4. Vuorovaikutustaidot imetysohjauksessa / Imetyksen suojelu: kansainvälinen
markkinointikoodi / lainsäädäntö / terveydenhuoltohenkilöstön vastuu.
Synnytyksen hoitokäytännöt ja imetys ( varhainen ihokontakti, ensi-imetys,
imetys sektion jälkeen... entä jos äiti ei imetä ? )
25.4. Miten maito erittyy rinnasta vauvaan: Rinnan anatomia ja fysiologia.. maidon eritys
ja sen säätely .. vauvan imemisote ja tehokas imeminen.. rintojen hoito / Rinnan ja
rinnanpäiden onglemat. Maitomäärä: vastasyntyneen lapsen normaali painonkehitys ja kasvu - maito ei
riitä? Maidon lypsäminen / lypsetyn maidon säilytys.
26.4 TEAMS: Synnytyskeskustelu, lapsivuodeaika, seksuaalisuus synnytyksen jälkeen, kelan etuudet, äidin psyykkinen vointi synnytyksen jälkeen.
2.5. Imetyksessä avustaminen: hyvän imetysasennon tunnusmerkit / imetystarkkailu
Imetystä tukevat käytännöt: vierihoito, lapsentahtinen imetys, lisämaito ?, tutti-
tuttipullo ? Varhaisen imetyksen esteiden poistaminen.
5.5 Normaalit ja poikkeavat muutokset synnytyksen jälkeen, gynekologinen status, sisätutkimus, raskauden ehkäisy. Päivän opetus pääosin gynekologin pitämänä, sisältää myös harjoittelua.
8.5. Lapsesta ja äidistä johtuvat erityistilanteet ja imetysohjaus / ennenaikaisesti
syntyneet lapset, pienipainoiset lapset tai sairas vastasyntyt.
Monikkovauvojen imetys / lisämaidon antaminen lääketieteellisetä syystä.
Tuen merkitys eri-ikäisten lasten imetyksessä.
15.5.Imettävän äidin terveys ja hyvinvointi: Imettävän äidin ravitsemus,
imetys ja ehkäisy, imetys äidin sairastuessa, imetys ja äidin lääkitys.
Itsenäinen opiskelu / itsenäisiä tehtäviä edellä mainituista aiheista / imetysohjauksen
näytöstä sopiminen.
- Imetysohjauksen harjoituksia luokkatilassa / valmistautuminen imetysohjaukseen.
- Muutoksia sisältöön ja sen jaksotukseen voidaan tehdä ryhmän tarpeista käsin
Further information
Imetysohjaukset toteutetaan autenttisessa ympäristössä. Hyväksytty näyttö edellyttää kirjallisen imetysohjausmateriaalin suunnittelun ohjaustilanteeseen, toteutuksen ja arvioinnin.
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment criteria, excellent (5)
The students know how to analyse, compare, combine and select information and can present alternative procedures. They are able to work independently, responsibly, with initiative and flexibly in every type of learning and operational environment. The students are proficient in selecting and critically assessing the techniques and models of public health nursing. They can work as part of a team promoting and developing the team's work.
Assessment criteria, good (3)
The students are able to select appropriate procedures based on acquired knowledge and guidance. They are able to reflect upon and assess their own abilities and the practices of public health nursing. They can apply public health nursing practices as required. The students can work as members of teams to achieve the team's common goals. They can also justify their actions according to professional ethical principles.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students are able to work in an appropriate manner though a certain amount of uncertainty is apparent. The students are able to work under supervision in different learning and operational environments using public health nursing practices as required. The students can work as a member of a team taking other members of the team into consideration. Their work complies with professional ethical principles.
Assessment methods and criteria
Hyväksytty kirjallinen imetysohjaus suunnitelma ennen näyttökoetta.
Hyväksytty näyttökoe imetysohjauksesta erillisten arviointikriteerreiden mukaisesti, jotka opiskelijat saavat koulutuksen aikana.
Läsnäolo synnytyksen jälkitarkastus -tunneilla sekä oppimispäiväkirja.
Prerequisites
Previous basic and professional studies
Enrollment
01.12.2021 - 31.01.2022
Timing
01.01.2022 - 31.05.2022
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
Teachers
- Tiina Rissanen
- Anna-Kaisa Korpinen
Groups
-
SHT19SSHT19S
Objective
Students will be able to plan, implement and assess breast feeding guidance in a customer-oriented manner. Students will accomplish breast feeding instructor training according to the WHO's recommendations.
Content
Baby-centredness and breast feeding instruction according to the WHO's and UNICEF's baby centredness programme.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
The students know how to analyse, compare, combine and select information and can present alternative procedures. They are able to work independently, responsibly, with initiative and flexibly in every type of learning and operational environment. The students are proficient in selecting and critically assessing the techniques and models of public health nursing. They can work as part of a team promoting and developing the team's work.
Assessment criteria, good (3)
The students are able to select appropriate procedures based on acquired knowledge and guidance. They are able to reflect upon and assess their own abilities and the practices of public health nursing. They can apply public health nursing practices as required. The students can work as members of teams to achieve the team's common goals. They can also justify their actions according to professional ethical principles.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students are able to work in an appropriate manner though a certain amount of uncertainty is apparent. The students are able to work under supervision in different learning and operational environments using public health nursing practices as required. The students can work as a member of a team taking other members of the team into consideration. Their work complies with professional ethical principles.
Prerequisites
Previous basic and professional studies