Sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyöLaajuus (15 op)
Tunnus: SH00BL42
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää sisätautikirurgisen sairauden merkityksen ihmisen terveyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
Opiskelija ymmärtää akuutti- ja kiireetöntä hoitoa vaativien sisätautikirurgisten asiakkaiden/potilaiden hoitoprosesseja sekä palvelujärjestelmän
Opiskelija osaa tutkia sisätautikirurgista asiakasta/potilasta kliinisin menetelmin ja terveysteknologiaa hyödyntäen sekä tunnistaa poikkeavuudet
Opiskelija osaa hoitaa potilasturvallisesti akuuttia ja kiireetöntä hoitoa vaativaa sisätautikirurgista asiakasta/potilasta
Opiskelija osaa edistää sisätautikirurgisen asiakkaan/potilaan optimaalista terveyttä ja ennaltaehkäistä terveyshaittoja
Opiskelija osaa keskeiset kuntouttavan hoitotyön menetelmät sisätautikirurgisen potilaan hoitotyössä
Opiskelija osaa ohjata sisätautikirurgista asiakasta/potilasta hyödyntäen digitaalisia menetelmiä
Opiskelija osaa hyödyntää kansallista ja kansainvälistä näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa
Sisältö
Keskeinen sisätautikirurginen hoitotyön tieto- ja taitoperusta
• palvelujärjestelmä ja hoitoprosessit
• hoidon tarpeen arviointi
• ohjaaminen
• dokumentointi
• voimavaralähtöiset kuntoutuksen menetelmät
• haavanhoito
• toimenpiteet ja niissä avustaminen
• hoitoelvytys
• kuolevan potilaan hoitaminen
Keskeinen sisätautikirurginen lääketieteellinen tietoperusta (Sisätaudit 1 op, Kirurgia ja anestesiologia 1 op)
Keskeinen farmakologinen tietoperusta ja lääkehoito
• parenteraalinen lääke- ja nestehoito
• perifeerisen laskimon kanylointi
• sentraalisen laskimokatetrin käytön perusteet
• keskeiset lääkeaineet
• lääkkeellisen hapen annostelu
• verensiirto
• lääkelaskenta
Potilaan tutkiminen (keskeiset korvan, nenän, kurkun ja silmien sekä hengityksen, verenkierron, vatsan ja neurologisen statuksen sekä vammapotilaan kliinisen tutkimisen menetelmät, keskeisten veri- ja eritenäytteiden ottaminen ja tulkinta, radiologisten tutkimusten perusteet)
Terveysteknologia (erilaiset viestintä-, dokumentointi-, hoito- ja lääkintälaitteet)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa.
Opiskelija esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja sisätauti-kirurgisessa hoitotyössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin sisätauti-kirurgisen hoitotyön oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti ja hoitotyötä kehittävästi.
Opiskelija osaa toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija soveltaa kriittisesti sairaanhoitajan ammattieettisiä periaatteita toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvailla ja perustella sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen avulla.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä sisätauti-kirurgisen hoitotyön oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa perustella toimintaansa sairaanhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistaan ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintatapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyössä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija ottaa asiakkaat huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti.
Opiskelija osaa toimia sairaanhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Anna-Leena Eklund
- Sari Pyykkönen
- Kirsi Lokkila
- Anna-Leena Luukkonen
- Sanni Vuorinen
- Anna-Kaisa Korpinen
- Sannamari Kortelainen
- Taina Romppanen
Ryhmät
-
SMM22K2SMM22K2
-
SMM22K1SMM22K1
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää sisätautikirurgisen sairauden merkityksen ihmisen terveyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
Opiskelija ymmärtää akuutti- ja kiireetöntä hoitoa vaativien sisätautikirurgisten asiakkaiden/potilaiden hoitoprosesseja sekä palvelujärjestelmän
Opiskelija osaa tutkia sisätautikirurgista asiakasta/potilasta kliinisin menetelmin ja terveysteknologiaa hyödyntäen sekä tunnistaa poikkeavuudet
Opiskelija osaa hoitaa potilasturvallisesti akuuttia ja kiireetöntä hoitoa vaativaa sisätautikirurgista asiakasta/potilasta
Opiskelija osaa edistää sisätautikirurgisen asiakkaan/potilaan optimaalista terveyttä ja ennaltaehkäistä terveyshaittoja
Opiskelija osaa keskeiset kuntouttavan hoitotyön menetelmät sisätautikirurgisen potilaan hoitotyössä
Opiskelija osaa ohjata sisätautikirurgista asiakasta/potilasta hyödyntäen digitaalisia menetelmiä
Opiskelija osaa hyödyntää kansallista ja kansainvälistä näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa
Sisältö
Keskeinen sisätautikirurginen hoitotyön tieto- ja taitoperusta
• palvelujärjestelmä ja hoitoprosessit
• hoidon tarpeen arviointi
• ohjaaminen
• dokumentointi
• voimavaralähtöiset kuntoutuksen menetelmät
• haavanhoito
• toimenpiteet ja niissä avustaminen
• hoitoelvytys
• kuolevan potilaan hoitaminen
Keskeinen sisätautikirurginen lääketieteellinen tietoperusta (Sisätaudit 1 op, Kirurgia ja anestesiologia 1 op)
Keskeinen farmakologinen tietoperusta ja lääkehoito
• parenteraalinen lääke- ja nestehoito
• perifeerisen laskimon kanylointi
• sentraalisen laskimokatetrin käytön perusteet
• keskeiset lääkeaineet
• lääkkeellisen hapen annostelu
• verensiirto
• lääkelaskenta
Potilaan tutkiminen (keskeiset korvan, nenän, kurkun ja silmien sekä hengityksen, verenkierron, vatsan ja neurologisen statuksen sekä vammapotilaan kliinisen tutkimisen menetelmät, keskeisten veri- ja eritenäytteiden ottaminen ja tulkinta, radiologisten tutkimusten perusteet)
Terveysteknologia (erilaiset viestintä-, dokumentointi-, hoito- ja lääkintälaitteet)
Oppimateriaalit
Korhonen, P ym. (toim.) Potilaan tutkiminen (soveltuvin osin)
Alanen, P ym. Oireista Työdiagnoosiin
Ahonen ym. (viimeisin painos, vanhemmatkin käy). Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö.
DevMoodlessa oleva materiaali Sisätauti-ja kirurgisen potilaan hoitotyö SMM22K
Skhole: Sisätaudit, Kirurgiset sairaudet ja vammat
Opetusmenetelmät
Luennot/ohjatut keskustelut
Virtuaaliopetus: DevMoodle, Skhole
Ohjatut harjoitukset
Simulaatio-opetus
Oppimisen työkirja
Lääketieteelliset tehtävät: DevMoodle
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelut suoritetaan sisätautien ja kirurgisen hoidon yksiköissä.
Harjoittelupaikat suunnitellaan opettajien (Virpi Neuvonen ja Tiina Poranen) toimesta ja varataan pääsääntöisesti Jobiilista. Edellytyksenä harjoitteluiden aloittamiselle on, että kyseiset lääkelaskut, peruslaskut ja lääkehoidon teoriatentti on suoritettu hyväksytysti kuukautta ennen harjoittelun alkua.
HARJOITTELUISTA VASTAAVA OPETTAJA VIRPI NEUVONEN
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut 6.9., lääkelaskujen harjoittelu opiskelijoille, jotka eivät päässeet tentistä läpi 14.9., 1.uusinta 21.9., 2.uusinta yleisenä lääkelaskennan tentti aikana (katso erillinen ohje).
Aikaa yhden tentin tekemiseen (4 laskua) on 30 min.
Opiskelija, jolla on todistus lisäajan tarpeesta saa tehdä tenttiä 40 min.
LÄÄKETIETEEN KURSSIT JA LÄÄKETIETEELLISET TEHTÄVÄT (3 op)
Opiskelu tapahtuu Skholen oppimisympäristössä.
Kirjaudu Skholeen tunnuksillasi.
Tunnuksiin liittyvissä asioissa ota tarvittaessa yhteyttä Tiina Poraseen.
Opiskeltavat kurssit:
"Sisätaudit"
"Kirurgiset sairaudet ja vammat"
Kurssien opiskelun jälkeen suoritetaan lääketieteelliset tehtävät (sis. ja kir. osuudet) DevMoodlessa. Tehtävät ovat auki 1.10.22 klo 8 - 15.11.22. klo 8. Katso tarkemmat suoritusohjeet DevMoodlesta.
Edellisten ryhmien opiskelijat, joilta puuttuu hyväksytty suoritus lääketieteellisistä osioista (sis./kir.):
- Varmista, että sinulla on toimivat Skhole-tunnukset.
- Pyydä tarvittaessa tunnusten aktivointia Tiina Poraselta.
- Ota yhteyttä Kirsi Lokkilaan.
LÄÄKETIETEELLISISTÄ TEHTÄVISTÄ VASTAAVA OPETTAJA KIRSI LOKKILA
Hoitotyön tentti 14.12.22 klo 8-10.15. Tentti pohjautuu Kliininen hoitotyö -kirjaan. Keskeisiä asioita tunneilla ja devmoodlessa käsitellyt teemat. Tentti tehdään omalla kannettavalla tietokoneella.
Uusinnat yleisinä uusintapäivinä. Oma kannettava tietokone tulee olla mukana myös uusinnoissa.
1. uusintatentti 24.1.23 (ilm. 17.1.23 mennessä)
2. uusintatentti 16.2.23 (ilm. 9.2.23 mennessä)
HOITOTYÖN UUSINTATENTTIIN ILMOITTAUTUMINEN OPETTAJA ANNA-LEENA EKLUNDILLE sähköisellä lomakkeella.
Ilmoitettujen aikojen jälkeen uusintatentit seuraavan ryhmän mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sairaanhoitajan säteilyturvallisuus 1 op - verkkokurssi, vastuuopettaja SARI PYYKKÖNEN.
1 op 27 h opiskelijan ajankäyttöä
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu: Lääketiede (Skhole) + lääketieteelliset tehtävät (3 op), oppitunneille valmistautuminen, oppimisen työkirja, hoitotyön tenttiin valmistautuminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Potilaan tutkiminen;hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
6.9. klo 8-9.30 Orientoituminen opintojaksoon, A-LE, Kirsi, TA21L146
6.9. klo 10-11.30 Lääkelaskut, Kirsi, TA21L146
6.9. klo 12.30-14 Harjoittelun info TA21L146
7.9. klo 8-11.30 Kliiniset laboratoriotutkimukset, A-LE, TA21L146
14.9. klo 12.30-14 Potilaan kliinisen tutkimisen periaatteet, Sannamari, TA21L146
14.9. klo 14.15-15.45 Lääkelaskut, kertaus, jos laskut hylätty, A-LE, TA21L146
21.9. klo 12.30-14 Lääkelaskut, 1.uusinta, Kirsi, TA21L146
5.10. klo 12.30-15.45 Perioperatiivinen hoitoprosessi, Kirsi, TA21L146
11.10. klo 12.30-14 Haavanhoidon perusteet, Sannamari, TA21L164
25.10. klo 16-17.30 Harjoittelun info TA21L146
Potilaan tutkimisen harjoitustunnit:
21.9. klo 8-11.30
R1 Potilaan tutkiminen 1, A-LE, TA20L160
R2 Potilaan tutkiminen 3, Sannamari, TA20L164, TA20L163
27.9. klo 12.30-15.45
R1 Potilaan tutkiminen 3, Sannamari, TA2L164, TA20L163
R2 Potilaan tutkiminen 1, A-LE, TA20L160
28.9. klo 8-11.15
R1 Potilaan tutkiminen 2, A-LE, TA20L160
R2 Potilaan tutkiminen 4, Sannamari, TA20L164, TA20L163
4.10. klo 12.30-15.45
R1 Potilaan tutkiminen 4, Sannamari, TA20L164, TA20L163
R2 Potilaan tutkiminen 2, A-LE, TA20L160
Hoitotyön harjoitustunnit:
12.10. klo 8-11.15
R1 Keuhkosairauksia sairastavan hoitotyö, Sannamari, TA20L164, TA20L160
R2 Kirurgiset pientoimenpiteet, Kirsi, TA20L163, ls
12.10. klo 12.30-15.45
R1 Kirurgiset pientoimenpiteet, Kirsi, TA20L163, ls
R2 Keuhkosairauksia sairastavan hoitotyö, Sannamari, TA20L164, TA20L160
25.10. klo 8-11.15
R1 Sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö, Sannamari, TA20L160, TA20L163
R2 IV-lääke ja nestehoito, verensiirto, A-LE, TA20L164
25.10. klo 12.30-15.45
R1 IV-lääke ja nestehoito, verensiirto, A-LE, TA20L164
R2 Sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö, Sannamari, TA20L160, TA20L163
26.10. klo 8-11.15
R1 Neurologisen potilaan hoitotyö, Sannamari, TA21L169
R2 Kirurginen haava ja sen hoito, hengityksen tukeminen, Kirsi, TA20L164, ls
8.11. klo 12.30-15.45
R1 Kirurginen haava ja sen hoito, hengityksen tukeminen, Kirsi, TA20L164, ls
R2 Neurologisen potilaan hoitotyö, Sannamari, TA21L169
Simulaatiot, taitopajat, hoitoelvytys:
16.11. klo 8-11.15
R1 Sisätautien hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Sannamari, StudioK
R2 Työpaja: Hoitoelvytys, A-LL, TA20L164, TA20L160
16.11. klo 12.30-15.45
R1 Työpaja: Hoitoelvytys, A-LL, TA20L164, TA20L160
R2 Sisätautien hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Sannamari, StudioK
23.11. klo 8-11.15
R1 Kirurgisen hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Sannamari, StudioK
R2 Työpaja: kanylointi ja nestehoito, A-LE ja A-LL, TA20L164, TA20L160
23.11. klo 12.30-15.45
R1 Työpaja: kanylointi ja nestehoito, A-LE ja A-LL, TA20L164, TA20L160
R2 Kirurgisen hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Sannamari, StudioK
14.12. klo 8-10.15 TENTTI, A-LE, työkirjojen palautus (ohjeet DevMoodlessa)
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitus- ja simulaatiotunneille pukeudutaan suojavaatteisiin
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa.
Opiskelija esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja sisätauti-kirurgisessa hoitotyössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin sisätauti-kirurgisen hoitotyön oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti ja hoitotyötä kehittävästi.
Opiskelija osaa toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija soveltaa kriittisesti sairaanhoitajan ammattieettisiä periaatteita toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvailla ja perustella sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen avulla.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä sisätauti-kirurgisen hoitotyön oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa perustella toimintaansa sairaanhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistaan ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintatapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyössä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija ottaa asiakkaat huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti.
Opiskelija osaa toimia sairaanhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu
- Hoitotyön tentti (hylätty-K5)
- 100% osallistuminen harjoitustunneille ja simulaatioihin
- Oppimisen työkirja (hyväksytty/hylätty)
- Lääketieteelliset tehtävät: sisätaudit sekä kirurgiset sairaudet ja vammat (hyväksytty/hylätty)
- Lääkelaskut SIS ja KIR (hyväksytty/hylätty)
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Virpi Neuvonen
- Anna-Leena Eklund
- Sari Pyykkönen
- Kirsi Lokkila
- Anna-Leena Luukkonen
- Sanni Vuorinen
- Sannamari Kortelainen
Ryhmät
-
SMM22KKuuSMM22KKuu
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää sisätautikirurgisen sairauden merkityksen ihmisen terveyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
Opiskelija ymmärtää akuutti- ja kiireetöntä hoitoa vaativien sisätautikirurgisten asiakkaiden/potilaiden hoitoprosesseja sekä palvelujärjestelmän
Opiskelija osaa tutkia sisätautikirurgista asiakasta/potilasta kliinisin menetelmin ja terveysteknologiaa hyödyntäen sekä tunnistaa poikkeavuudet
Opiskelija osaa hoitaa potilasturvallisesti akuuttia ja kiireetöntä hoitoa vaativaa sisätautikirurgista asiakasta/potilasta
Opiskelija osaa edistää sisätautikirurgisen asiakkaan/potilaan optimaalista terveyttä ja ennaltaehkäistä terveyshaittoja
Opiskelija osaa keskeiset kuntouttavan hoitotyön menetelmät sisätautikirurgisen potilaan hoitotyössä
Opiskelija osaa ohjata sisätautikirurgista asiakasta/potilasta hyödyntäen digitaalisia menetelmiä
Opiskelija osaa hyödyntää kansallista ja kansainvälistä näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa
Sisältö
Keskeinen sisätautikirurginen hoitotyön tieto- ja taitoperusta
• palvelujärjestelmä ja hoitoprosessit
• hoidon tarpeen arviointi
• ohjaaminen
• dokumentointi
• voimavaralähtöiset kuntoutuksen menetelmät
• haavanhoito
• toimenpiteet ja niissä avustaminen
• hoitoelvytys
• kuolevan potilaan hoitaminen
Keskeinen sisätautikirurginen lääketieteellinen tietoperusta (Sisätaudit 1 op, Kirurgia ja anestesiologia 1 op)
Keskeinen farmakologinen tietoperusta ja lääkehoito
• parenteraalinen lääke- ja nestehoito
• perifeerisen laskimon kanylointi
• sentraalisen laskimokatetrin käytön perusteet
• keskeiset lääkeaineet
• lääkkeellisen hapen annostelu
• verensiirto
• lääkelaskenta
Potilaan tutkiminen (keskeiset korvan, nenän, kurkun ja silmien sekä hengityksen, verenkierron, vatsan ja neurologisen statuksen sekä vammapotilaan kliinisen tutkimisen menetelmät, keskeisten veri- ja eritenäytteiden ottaminen ja tulkinta, radiologisten tutkimusten perusteet)
Terveysteknologia (erilaiset viestintä-, dokumentointi-, hoito- ja lääkintälaitteet)
Oppimateriaalit
Korhonen, P ym. (toim.) Potilaan tutkiminen (soveltuvin osin)
Alanen, P ym. Oireista Työdiagnoosiin
Ahonen ym. (viimeisin painos, vanhemmatkin käy). Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö.
DevMoodlessa oleva materiaali Sisätauti-ja kirurgisen potilaan hoitotyö SMM22KKuu
Skhole: Sisätaudit, Kirurgiset sairaudet ja vammat
Opetusmenetelmät
Luennot/ohjatut keskustelut
Virtuaaliopetus: DevMoodle, Skhole
Ohjatut harjoitukset
Simulaatio-opetus
Oppimisen työkirja
Lääketieteelliset tehtävät: DevMoodle
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelut suoritetaan sisätautien ja kirurgisen hoidon yksiköissä.
Harjoittelupaikat suunnitellaan opettajien (Virpi Neuvonen ja Tiina Poranen) toimesta ja varataan pääsääntöisesti Jobiilista. Edellytyksenä harjoitteluiden aloittamiselle on, että kyseiset lääkelaskut, peruslaskut ja lääkehoidon teoriatentti on suoritettu hyväksytysti kuukautta ennen harjoittelun alkua.
HARJOITTELUISTA VASTAAVA OPETTAJA VIRPI NEUVONEN
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut 22.9., lääkelaskujen harjoittelu opiskelijoille, jotka eivät päässeet tentistä läpi 30.9., 1.uusinta 7.10., 2.uusinta yleisenä lääkelaskennan tentti aikana (katso erillinen ohje).
Aikaa yhden tentin tekemiseen (4 laskua) on 30 min.
Opiskelija, jolla on todistus lisäajan tarpeesta saa tehdä tenttiä 40 min.
LÄÄKETIETEEN KURSSIT JA LÄÄKETIETEELLISET TEHTÄVÄT (3 op)
Opiskelu tapahtuu Skholen oppimisympäristössä.
Kirjaudu Skholeen tunnuksillasi.
Tunnuksiin liittyvissä asioissa ota tarvittaessa yhteyttä Tiina Poraseen.
Opiskeltavat kurssit:
"Sisätaudit"
"Kirurgiset sairaudet ja vammat"
Kurssien opiskelun jälkeen suoritetaan lääketieteelliset tehtävät (sis. ja kir. osuudet) DevMoodlessa.
Tehtävät ovat auki 1.10.22 klo 8 - 15.11.22. klo 8.
Katso tarkemmat suoritusohjeet DevMoodlesta.
Edellisten ryhmien opiskelijat, joilta puuttuu hyväksytty suoritus lääketieteellisistä osioista (sis./kir.):
- Varmista, että sinulla on toimivat Skhole-tunnukset.
- Pyydä tarvittaessa tunnusten aktivointia Tiina Poraselta.
- Ota yhteyttä Kirsi Lokkilaan.
LÄÄKETIETEELLISISTÄ TEHTÄVISTÄ VASTAAVA OPETTAJA KIRSI LOKKILA
Hoitotyön tentti 9.12.22 klo 9-11.15.
Tentti pohjautuu Kliininen hoitotyö -kirjaan. Keskeisiä asioita tunneilla ja devmoodlessa käsitellyt teemat. Tentti tehdään omalla kannettavalla tietokoneella.
Uusinnat yleisinä uusintapäivinä. Oma kannettava tietokone tulee olla mukana myös uusinnoissa.
1. uusintatentti 12.1.23 (ilm. 5.1.23 mennessä) Uusintatentti alkaa klo 16
2. uusintatentti 16.2.23 (ilm. 9.2.23 mennessä) Uusintatentti alkaa klo 16
HOITOTYÖN UUSINTATENTTIIN ILMOITTAUTUMINEN OPETTAJA KIRSI LOKKILALLE sähköisellä lomakkeella.
Ilmoitettujen aikojen jälkeen uusintatentit seuraavan ryhmän mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sairaanhoitajan säteilyturvallisuus 1 op - verkkokurssi, vastuuopettaja SARI PYYKKÖNEN.
1 op 27 h opiskelijan ajankäyttöä
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu: Lääketiede (Skhole) + lääketieteelliset tehtävät (3 op), oppitunneille valmistautuminen, oppimisen työkirja, hoitotyön tenttiin valmistautuminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Potilaan tutkiminen;hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
16.9. klo 8-9.30 Orientoituminen opintojaksoon, A-LE, Kirsi TEAMS
22.9. klo 8.00-9.30 Lääkelaskut, A-LE
29.9. klo 12.30-14.00 Potilaan kliinisen tutkimisen periaatteet, Sannamari TEAMS
30.9. klo 10.00-14.00 Kliiniset laboratoriotutkimukset, A-LE TEAMS
30.9. klo 14.15-15.45 Lääkelaskut, kertaus, jos laskut hylätty, A-LE TEAMS
7.10. klo 16-17.30 Lääkelaskut, 1.uusinta
13.10. klo 10-14 Perioperatiivinen hoitoprosessi, Kirsi TEAMS
14.10. klo 10-11.30 Haavanhoidon perusteet, Sannamari TEAMS
Potilaan tutkimisen harjoitustunnit:
6.10. klo 8-11.30 KUUSAMO
R1 Potilaan tutkiminen 1, A-LE
R2 Potilaan tutkiminen 3, Sannamari
6.10. klo 12.30-15.45 KUUSAMO
R1 Potilaan tutkiminen 3, Sannamari
R2 Potilaan tutkiminen 1, A-LE
7.10. klo 8-11.30 KUUSAMO
R1 Potilaan tutkiminen 2, A-LE
R2 Potilaan tutkiminen 4, Sannamari
7.10. klo 12.30-15.45 KUUSAMO
R1 Potilaan tutkiminen 4, Sannamari
R2 Potilaan tutkiminen 2, A-LE
Hoitotyön harjoitustunnit:
27.10. klo 8-15.45 KUUSAMO
R1 Keuhkosairauksia sairastavan hoitotyö, Sannamari
R1 Neurologisen potilaan hoitotyö, Sannamari
28.10. klo 8-15.45 KUUSAMO
R2 Keuhkosairauksia sairastavan hoitotyö, Sannamari
R2 Neurologisen potilaan hoitotyö, Sannamari
10.11. klo 10.00-14.00 KAJAANI
R1 Kirurgiset pientoimenpiteet, Kirsi, TA20L160, ls
R2 Sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö, Sannamari, TA20L164
10.11. klo 14.15-17.30 KAJAANI
R1 Sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö, Sannamari, TA20L164
R2 Kirurgiset pientoimenpiteet, Kirsi, TA20L160, ls
11.11. klo 8-11.15 KAJAANI
R1 Kirurginen haava ja sen hoito, hengityksen tukeminen, Kirsi, TA20L160, ls
R2 IV-lääke ja nestehoito, verensiirto, A-LE, TA20L164
11.11. klo 12-15.15 KAJAANI
R1 IV-lääke ja nestehoito, verensiirto, A-LE, TA20L164
R2 Kirurginen haava ja sen hoito, hengityksen tukeminen, Kirsi, TA20L160, ls
Simulaatiot, taitopajat, hoitoelvytys:
1.12. klo 9-12 KAJAANI
R1 Sisätautien hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Sannamari, StudioK
R2 Työpaja: kanylointi ja nestehoito, A-LE ja A-LL, TA20L160, TA20L164
1.12. KLO 12.30-15.30 KAJAANI
R1 Työpaja: kanylointi ja nestehoito, A-LE ja A-LL, TA20L160, TA20L164
R2 Sisätautien hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Sannamari, StudioK
2.12. klo 8-11.15 KAJAANI
R1 Kirurgisen hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Sannamari, StudioK
R2 Työpaja: hoitoelvytys, A-LL, TA20L160, TA20L164
2.12. klo 12-15.15 KAJAANI
R1 Työpaja: hoitoelvytys, A-LL, TA20L160, TA20L164
R2 Kirurgisen hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Sannamari, StudioK
9.12. klo 9-11.15 TENTTI, työkirjojen palautus (ohjeet DevMoodlessa)
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitus- ja simulaatiotunneille pukeudutaan suojavaatteisiin
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa.
Opiskelija esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja sisätauti-kirurgisessa hoitotyössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin sisätauti-kirurgisen hoitotyön oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti ja hoitotyötä kehittävästi.
Opiskelija osaa toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija soveltaa kriittisesti sairaanhoitajan ammattieettisiä periaatteita toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvailla ja perustella sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen avulla.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä sisätauti-kirurgisen hoitotyön oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa perustella toimintaansa sairaanhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistaan ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintatapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyössä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija ottaa asiakkaat huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti.
Opiskelija osaa toimia sairaanhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu
- Hoitotyön tentti (hylätty-K5)
- 100% osallistuminen harjoitustunneille ja simulaatioihin
- Oppimisen työkirja (hyväksytty/hylätty)
- Lääketieteelliset tehtävät: sisätaudit sekä kirurgiset sairaudet ja vammat (hyväksytty/hylätty)
- Lääkelaskut SIS ja KIR (hyväksytty/hylätty)
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
7 op
Toteutustapa
54 % Lähiopetus, 46 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Virpi Neuvonen
- Anna-Leena Eklund
- Sari Pyykkönen
- Kirsi Lokkila
- Sanni Vuorinen
- Sannamari Kortelainen
Ryhmät
-
SMM21SRaa2SMM21SRaa2
-
SMM21SRaa1SMM21SRaa1
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää sisätautikirurgisen sairauden merkityksen ihmisen terveyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
Opiskelija ymmärtää akuutti- ja kiireetöntä hoitoa vaativien sisätautikirurgisten asiakkaiden/potilaiden hoitoprosesseja sekä palvelujärjestelmän
Opiskelija osaa tutkia sisätautikirurgista asiakasta/potilasta kliinisin menetelmin ja terveysteknologiaa hyödyntäen sekä tunnistaa poikkeavuudet
Opiskelija osaa hoitaa potilasturvallisesti akuuttia ja kiireetöntä hoitoa vaativaa sisätautikirurgista asiakasta/potilasta
Opiskelija osaa edistää sisätautikirurgisen asiakkaan/potilaan optimaalista terveyttä ja ennaltaehkäistä terveyshaittoja
Opiskelija osaa keskeiset kuntouttavan hoitotyön menetelmät sisätautikirurgisen potilaan hoitotyössä
Opiskelija osaa ohjata sisätautikirurgista asiakasta/potilasta hyödyntäen digitaalisia menetelmiä
Opiskelija osaa hyödyntää kansallista ja kansainvälistä näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa
Sisältö
Keskeinen sisätautikirurginen hoitotyön tieto- ja taitoperusta
• palvelujärjestelmä ja hoitoprosessit
• hoidon tarpeen arviointi
• ohjaaminen
• dokumentointi
• voimavaralähtöiset kuntoutuksen menetelmät
• haavanhoito
• toimenpiteet ja niissä avustaminen
• hoitoelvytys
• kuolevan potilaan hoitaminen
Keskeinen sisätautikirurginen lääketieteellinen tietoperusta (Sisätaudit 1 op, Kirurgia ja anestesiologia 1 op)
Keskeinen farmakologinen tietoperusta ja lääkehoito
• parenteraalinen lääke- ja nestehoito
• perifeerisen laskimon kanylointi
• sentraalisen laskimokatetrin käytön perusteet
• keskeiset lääkeaineet
• lääkkeellisen hapen annostelu
• verensiirto
• lääkelaskenta
Potilaan tutkiminen (keskeiset korvan, nenän, kurkun ja silmien sekä hengityksen, verenkierron, vatsan ja neurologisen statuksen sekä vammapotilaan kliinisen tutkimisen menetelmät, keskeisten veri- ja eritenäytteiden ottaminen ja tulkinta, radiologisten tutkimusten perusteet)
Terveysteknologia (erilaiset viestintä-, dokumentointi-, hoito- ja lääkintälaitteet)
Oppimateriaalit
Korhonen, P ym. (toim.) Potilaan tutkiminen (soveltuvin osin)
Alanen, P ym. Oireista Työdiagnoosiin
Ahonen ym. (viimeisin painos). Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö.
DevMoodlessa oleva materiaali Sisätautikirurginen hoitotyö SMM21S
Skhole: Sisätaudit, Kirurgiset sairaudet ja vammat
Opetusmenetelmät
Luennot/ohjatut keskustelut
Virtuaaliopetus: DevMoodle, Skhole
Ohjatut harjoitukset
Simulaatio-opetus
Oppimisen työkirja
Lääketieteelliset tehtävät: DevMoodle
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelut suoritetaan sisätautien ja kirurgisen hoidon yksiköissä.
Harjoittelupaikat suunnitellaan opettajien (Virpi Neuvonen ja Tiina Poranen) toimesta ja varataan pääsääntöisesti Jobiilista. Edellytyksenä harjoitteluiden aloittamiselle on, että kyseiset lääkelaskut, peruslaskut ja lääkehoidon teoriatentti on suoritettu hyväksytysti kuukautta ennen harjoittelun alkua.
HARJOITTELUISTA VASTAAVA OPETTAJA VIRPI NEUVONEN
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut 25.2., 1.uusinta 17.3., 2. uusinta yleisenä lääkelaskennan tenttiaikana (katso erillinen ohje).
Aikaa yhden tentin tekemiseen (4 laskua) on 30 min.
Opiskelija, jolla on todistus lisäajan tarpeesta saa tehdä tenttiä 40 min.
LÄÄKETIETEEN KURSSIT JA LÄÄKETIETEELLISET TEHTÄVÄT (3 op)
Opiskelu tapahtuu Skholen oppimisympäristössä.
Kirjaudu Skholeen tunnuksillasi.
Tunnuksiin liittyvissä asioissa ota tarvittaessa yhteyttä Tiina Poraseen.
Opiskeltavat kurssit:
"Sisätaudit"
"Kirurgiset sairaudet ja vammat"
Kurssien opiskelun jälkeen suoritetaan lääketieteelliset tehtävät (sis. ja kir. osuudet) DevMoodlessa. Tehtävät ovat auki 7.3. - 21.4.2022. Katso tarkemmat suoritusohjeet DevMoodlesta.
Edellisten ryhmien opiskelijat, joilta puuttuu hyväksytty suoritus lääketieteellisistä osioista (sis./kir.):
- Varmista, että sinulla on toimivat Skhole-tunnukset.
- Pyydä tarvittaessa tunnusten aktivointia Tiina Poraselta.
- Ota yhteyttä Sanni Vuoriseen.
LÄÄKETIETEELLISISTÄ TEHTÄVISTÄ VASTAAVA OPETTAJA: SANNI VUORINEN
Hoitotyön tentti työjärjestyksen mukaisesti 2.6.2022. Tentti pohjautuu Kliininen hoitotyö -kirjaan. Keskeisiä asioita tunneilla käsitellyt teemat. Tentti tehdään omalla kannettavalla tietokoneella.
Uusinnat yleisinä uusintapäivinä. Oma kannettava tietokone tulee olla mukana myös uusinnoissa.
1. uusintatentti 8.9.22
2. uusintatentti 27.10.22
HOITOTYÖN UUSINTATENTTIIN ILMOITTAUTUMINEN OPETTAJA SANNI VUORISELLE sähköisellä lomakkeella.
Ilmoitettujen aikojen jälkeen uusintatentit seuraavan ryhmän mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sairaanhoitajan säteilyturvallisuus 1 op - verkkokurssi.
1 op 27 h opiskelijan ajankäyttöä
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu: Lääketiede (Skhole) + lääketieteelliset tehtävät (3 op), oppitunneille valmistautuminen, oppimisen työkirja, hoitotyön tenttiin valmistautuminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Potilaan tutkiminen;hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
Pe 11.2. klo 12.30-14 Orientoituminen opintojaksoon / A-L, Sanni, Sannamari ETÄ
La 12.2. klo 8-11.30 Perioperatiivinen hoitoprosessi / Sannamari ETÄ
La 12.2. klo 12.30-15.45 Potilaan kliinisen tutkimisen periaatteet, Potilaan tutkiminen 3 ja 4 / Sanni ETÄ
La 19.2. klo 8-11.30 Kliiniset laboratoriotutkimukset / A-L ETÄ
La 19.2. klo 12.30-14 Lääkelaskut, kertaus / A-L ETÄ
Pe 25.2. klo 16.30 Lääkelaskut
To 17.3. klo 8.00 Lääkelaskut, 1. uusinta
La 26.3. klo 8-11.45 Haavanhoidon perusteet / Sannamari ETÄ
Harjoitustunnit :
Pe 22.4. klo 10-18 ja la 23.4. klo 8-15.45 / RAAHE
1. Potilaan tutkiminen 2, A-L
2. Potilaan tutkiminen 3-4, Sanni
3. Keuhkosairauksia sairastavan hoitotyö, Sannamari
4. Kirurgiset pientoimenpiteet Kirsi
Pe 6.5. klo 10-18 ja la 7.5. klo 8-15.45 / RAAHE
1. Kanylointi ja nestehoito, Anna-Leena
2. Sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö, Sanni
3. Neurologisen potilaan hoitotyö, Sannamari
4. Kirurginen haava ja sen hoito, hengityksen tukeminen, Kirsi
Simulaatiot, taitopajat, hoitoelvytys:
Pe 20.5. klo 10-18 ja la 21.5. klo 8-15.45 / KAJAANI
1. Sisätautien hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Virpi, StudioK
2. Taitopaja: iv- lääke- ja nestehoito, perifeerisen laskimon kanylointi, Anna-Leena, TA20L163, ls
3. Taitopaja: iv-lääke- ja nestehoito, Sannamari TA20L164
4. Taitopaja: Hoitoelvytys, Sanni, TA20L160
Pe 27.5. klo 10-18 ja la 28.5. klo 8-15.45 / KAJAANI
1. Kirurgisen hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Virpi, StudioK
2. Taitopaja: Potilaan tutkiminen 1, Anna-Leena, TA20L163
3. Taitopaja: Potilaan tutkiminen 3-4, Sanni, TA20L160
4. Taitopaja: Sis.kir potilascase harjoituksia, Sannamari, TA20L164
To 2.6. TENTTI, työkirjojen palautus (ks. tarkemmat ohjeet DevMoodlessa)
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitus- ja simulaatiotunneille pukeudutaan suojavaatteisiin
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa.
Opiskelija esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja sisätauti-kirurgisessa hoitotyössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin sisätauti-kirurgisen hoitotyön oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti ja hoitotyötä kehittävästi.
Opiskelija osaa toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija soveltaa kriittisesti sairaanhoitajan ammattieettisiä periaatteita toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvailla ja perustella sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen avulla.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä sisätauti-kirurgisen hoitotyön oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa perustella toimintaansa sairaanhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistaan ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintatapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyössä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija ottaa asiakkaat huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti.
Opiskelija osaa toimia sairaanhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu
- Hoitotyön tentti (hylätty-K5)
- 100% osallistuminen harjoitustunneille ja simulaatioihin
- Oppimisen työkirja (hyväksytty/hylätty)
- Lääketieteelliset tehtävät: sisätaudit sekä kirurgiset sairaudet ja vammat (hyväksytty/hylätty)
- Lääkelaskut SIS ja KIR (hyväksytty/hylätty)
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Virpi Neuvonen
- Anna-Leena Eklund
- Sari Pyykkönen
- Kirsi Lokkila
- Sanni Vuorinen
- Jukka Seppänen
Ryhmät
-
SHS21SSHS21S
-
SHT21SSHT21S
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää sisätautikirurgisen sairauden merkityksen ihmisen terveyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
Opiskelija ymmärtää akuutti- ja kiireetöntä hoitoa vaativien sisätautikirurgisten asiakkaiden/potilaiden hoitoprosesseja sekä palvelujärjestelmän
Opiskelija osaa tutkia sisätautikirurgista asiakasta/potilasta kliinisin menetelmin ja terveysteknologiaa hyödyntäen sekä tunnistaa poikkeavuudet
Opiskelija osaa hoitaa potilasturvallisesti akuuttia ja kiireetöntä hoitoa vaativaa sisätautikirurgista asiakasta/potilasta
Opiskelija osaa edistää sisätautikirurgisen asiakkaan/potilaan optimaalista terveyttä ja ennaltaehkäistä terveyshaittoja
Opiskelija osaa keskeiset kuntouttavan hoitotyön menetelmät sisätautikirurgisen potilaan hoitotyössä
Opiskelija osaa ohjata sisätautikirurgista asiakasta/potilasta hyödyntäen digitaalisia menetelmiä
Opiskelija osaa hyödyntää kansallista ja kansainvälistä näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa
Sisältö
Keskeinen sisätautikirurginen hoitotyön tieto- ja taitoperusta
• palvelujärjestelmä ja hoitoprosessit
• hoidon tarpeen arviointi
• ohjaaminen
• dokumentointi
• voimavaralähtöiset kuntoutuksen menetelmät
• haavanhoito
• toimenpiteet ja niissä avustaminen
• hoitoelvytys
• kuolevan potilaan hoitaminen
Keskeinen sisätautikirurginen lääketieteellinen tietoperusta (Sisätaudit 1 op, Kirurgia ja anestesiologia 1 op)
Keskeinen farmakologinen tietoperusta ja lääkehoito
• parenteraalinen lääke- ja nestehoito
• perifeerisen laskimon kanylointi
• sentraalisen laskimokatetrin käytön perusteet
• keskeiset lääkeaineet
• lääkkeellisen hapen annostelu
• verensiirto
• lääkelaskenta
Potilaan tutkiminen (keskeiset korvan, nenän, kurkun ja silmien sekä hengityksen, verenkierron, vatsan ja neurologisen statuksen sekä vammapotilaan kliinisen tutkimisen menetelmät, keskeisten veri- ja eritenäytteiden ottaminen ja tulkinta, radiologisten tutkimusten perusteet)
Terveysteknologia (erilaiset viestintä-, dokumentointi-, hoito- ja lääkintälaitteet)
Oppimateriaalit
Korhonen, P ym. (toim.) Potilaan tutkiminen (soveltuvin osin)
Alanen, P ym. Oireista Työdiagnoosiin
Ahonen ym. (viimeisin painos, vanhemmatkin käy). Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö.
DevMoodlessa oleva materiaali Sisätauti-ja kirurgisen potilaan hoitotyö SHT21S, SHS21S
Skhole: Sisätaudit, Kirurgiset sairaudet ja vammat
Opetusmenetelmät
Luennot/ohjatut keskustelut
Virtuaaliopetus: DevMoodle, Skhole
Ohjatut harjoitukset
Simulaatio-opetus
Oppimisen työkirja
Lääketieteelliset tehtävät: DevMoodle
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelut suoritetaan sisätautien ja kirurgisen hoidon yksiköissä.
Harjoittelupaikat suunnitellaan opettajien (Virpi Neuvonen ja Tiina Poranen) toimesta ja varataan pääsääntöisesti Jobiilista. Edellytyksenä harjoitteluiden aloittamiselle on, että kyseiset lääkelaskut, peruslaskut ja lääkehoidon teoriatentti on suoritettu hyväksytysti kuukautta ennen harjoittelun alkua.
HARJOITTELUISTA VASTAAVA OPETTAJA VIRPI NEUVONEN
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut 24.2, lääkelaskujen harjoittelu opiskelijoille, jotka eivät päässeet tentistä läpi 28.2., 1.uusinta 3.3, 2.uusinta yleisenä lääkelaskennan tentti aikana (katso erillinen ohje).
Aikaa yhden tentin tekemiseen (4 laskua) on 30 min.
Opiskelija, jolla on todistus lisäajan tarpeesta saa tehdä tenttiä 40 min.
LÄÄKETIETEEN KURSSIT JA LÄÄKETIETEELLISET TEHTÄVÄT (3 op)
Opiskelu tapahtuu Skholen oppimisympäristössä.
Kirjaudu Skholeen tunnuksillasi.
Tunnuksiin liittyvissä asioissa ota tarvittaessa yhteyttä Tiina Poraseen.
Opiskeltavat kurssit:
"Sisätaudit"
"Kirurgiset sairaudet ja vammat"
Kurssien opiskelun jälkeen suoritetaan lääketieteelliset tehtävät (sis. ja kir. osuudet) DevMoodlessa. Tehtävät ovat auki 1.3.-10.4.-22. Katso tarkemmat suoritusohjeet DevMoodlesta.
Edellisten ryhmien opiskelijat, joilta puuttuu hyväksytty suoritus lääketieteellisistä osioista (sis./kir.):
- Varmista, että sinulla on toimivat Skhole-tunnukset.
- Pyydä tarvittaessa tunnusten aktivointia Tiina Poraselta.
- Ota yhteyttä Sanni Vuoriseen.
LÄÄKETIETEELLISISTÄ TEHTÄVISTÄ VASTAAVA OPETTAJA SANNI VUORINEN
Hoitotyön tentti 25.5.22 klo 9-11.45. Tentti pohjautuu Kliininen hoitotyö -kirjaan. Keskeisiä asioita tunneilla käsitellyt teemat. Tentti tehdään omalla kannettavalla tietokoneella.
Uusinnat yleisinä uusintapäivinä. Oma kannettava tietokone tulee olla mukana myös uusinnoissa.
1. uusintatentti 8.9.22 (ilm.1.9 mennessä)
2. uusintatentti 27.10.22 (ilm.20.10 mennessä)
HOITOTYÖN UUSINTATENTTIIN ILMOITTAUTUMINEN OPETTAJA KIRSI LOKKILALLE sähköisellä lomakkeella.
Ilmoitettujen aikojen jälkeen uusintatentit seuraavan ryhmän mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sairaanhoitajan säteilyturvallisuus 1 op - verkkokurssi.
1 op 27 h opiskelijan ajankäyttöä
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu: Lääketiede (Skhole) + lääketieteelliset tehtävät (3 op), oppitunneille valmistautuminen, oppimisen työkirja, hoitotyön tenttiin valmistautuminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Potilaan tutkiminen;hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
16.2 klo 12.30-15.45 Orientoituminen opintojaksoon
24.2. klo 14.15-15.45 Lääkelaskut
28.2. klo 12.30-14 Lääkelaskut, kertaus, jos ei ole päässyt lääkelaskuja läpi
3.3 klo 10-11.30 Lääkelaskut, 1.uusinta
14.3 klo 10-11.30 Potilaan kliinisen tutkimisen periaatteet
17.3 klo 12.30-15.45 Kliiniset laboratoriotutkimukset
Potilaan tutkimisen harjoitustunnit:
SHT21S ryhmälle:
18.3. klo 8-11.15
R1 Potilaan tutkiminen 1, A-L, TA20L160
R2 Potilaan tutkiminen 3, Sanni, TA20L164
18.3 klo 12.30-15.45
R2 Potilaan tutkiminen 1, A-L, TA20L160
R1 Potilaan tutkiminen 3, Sanni, TA2L164
21.3 klo.12.30-15.45
R1 Potilaan tutkiminen 2, A-L, TA20L160
R2 Potilaan tutkiminen 4, Sanni, TA2L164
22.3. klo 8-11.15
R2 Potilaan tutkiminen 2, A-L, TA20L160
R1 Potilaan tutkiminen 4, Sanni, TA20L164
SHS21S
28.3 klo 8-11.15
R1 Potilaan tutkiminen 1, A-L, TA20L160
R2 Potilaan tutkiminen 3, Sanni, TA20L164
28.3 klo 12.30-15.45
R2 Potilaan tutkiminen 1, A-L, TA20L160
R1 Potilaan tutkiminen 3, Sanni, TA20L164
30.3. klo 8-11.15
R1 Potilaan tutkiminen 2, A-L, TA20L160
R2 Potilaan tutkiminen 4, Sanni, TA20L164
31.3. klo 12.30-15.45
R2 Potilaan tutkiminen 2, A-L, TA20L160
R1 Potilaan tutkiminen 4, Sanni, TA20L164
7.4. klo 8-11.15 Perioperatiivinen hoitoprosessi
13.4 klo 8-11.15 Haavanhoidon perusteet
Hoitotyön harjoitustunnit:
20.4. klo 8-11.15
R1 Neurologisen potilaan hoitotyö, Virpi, TA21L169
R2 Kirurgiset pientoimenpiteet, Kirsi, TA20L168, ls
R3 Sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö, Sanni, TA20L163
R4 Ruuansulatuselimistön sairauksia sairastavan hoitotyö, Anna-Leena, TA20L164
20.4. klo 12.30-15.45
R2 Neurologisen potilaan hoitotyö, Virpi, TA21L169
R3 Kirurgiset pientoimenpiteet, Kirsi, TA20L168, ls
R4 Sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö, Sanni, TA20L163
R1 Ruuansulatuselimistön sairauksia sairastavan hoitotyö, Anna-Leena, TA20L164
27.4. klo 8-11.15
R3 Neurologisen potilaan hoitotyö, Virpi, TA21L169
R4 Kirurgiset pientoimenpiteet, Kirsi, TA20L168, ls
R1 Sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö, Sanni, TA20L163
R2 Ruuansulatuselimistön sairauksia sairastavan hoitotyö, Anna-Leena, TA20L164
27.4. klo 12.30-15.45
R4 Neurologisen potilaan hoitotyö, Virpi, TA21L169
R1 Kirurgiset pientoimenpiteet, Kirsi,TA20L168, ls
R2 Sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö, Sanni, TA20L163
R3 Ruuansulatuselimistön sairauksia sairastavan hoitotyö, Anna-Leena, TA20L164
29.4. klo 8-11.15
R1 Keuhkosairauksia sairastavan hoitotyö, Virpi, TA20L160
R2 Kirurginen haava ja sen hoito, hengityksen tukeminen, Kirsi, TA20L168, ls
R3 Tuki- ja liikuntaelimien sairauksia sairastavan potilaan hoitotyö ja kivunhoito, A-L, TA20L164
R4 Umpirauhasten sairauksia sairastavan hoitotyö Sanni, TA20L163
29.4. klo 12.30-15.45
R2 Keuhkosairauksia sairastavan hoitotyö, Virpi, TA20L160
R3 Kirurginen haava ja sen hoito, hengityksen tukeminen, Kirsi, TA20L168, ls
R4 Tuki- ja liikuntaelimien sairauksia sairastavan potilaan hoitotyö ja kivunhoito, A-L, TA20L164
R1 Umpirauhasten sairauksia sairastavan hoitotyö, Sanni, TA20L163
4.5 klo 8-11.15
R3 Keuhkosairauksia sairastavan hoitotyö, Virpi, TA20L160
R4 Kirurginen haava ja sen hoito, hengityksen tukeminen Kirsi, TA20L149, ls
R1 Tuki- ja liikuntaelimien sairauksia sairastavan potilaan hoitotyö ja kivunhoito, A-L, TA20L164
R2 Umpirauhasten sairauksia sairastavan hoitotyö Sanni, TA20L163
5.5 klo 8-11.15
R4 Keuhkosairauksia sairastavan hoitotyö, Virpi, TA20L160
R1 Kirurginen haava ja sen hoito, hengityksen tukeminen Kirsi,TA20L149, ls
R2 Tuki- ja liikuntaelimien sairauksia sairastavan potilaan hoitotyö ja kivunhoito A-L, TA20L164
R3 Umpirauhasten sairauksia sairastavan hoitotyö Sanni, TA20L163
Simulaatiot, taitopajat, hoitoelvytys:
11.5. klo 8-11.15
R1 Sisätautien hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Virpi, StudioK
R2 Työpaja: Kanylointi ja nestehoito, Anna-Leena, Jukka, L164
R3 Työpaja: Sis.kir potilascase harjoituksia, Sanni, L160
11.5. klo 12.30-15.45
R2 Sisätautien hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Virpi, StudioK
R3 Työpaja: Kanylointi ja nestehoito, Jukka Anna-Leena, L164
R4 Työpaja: Sis.kir potilascase harjoituksia, Sanni, L160
12.5 klo 8-11.15
R3 Sisätautien hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Virpi, StudioK
R4 Työpaja: Kanylointi ja nestehoito, Anna-Leena, Jukka L164
R1 Työpaja: Sis.kir potilascase harjoituksia, Sanni, L160
12.5 klo 12.30-15.45
R4 Sisätautien hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Virpi, StudioK
R1 Työpaja: Kanylointi ja nestehoito, Anna-Leena, Jukka L160
R2 Työpaja: Sis.kir potilascase harjoitukset, Sanni, L164
13.5 klo 8-11.15
R1 Kirurgisen hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Virpi, StudioK
R2 Työpaja: kanylointi ja nestehoito osa 2, Anna-Leena, Jukka, L160
R3 Työpaja: Hoitoelvytys, Sanni, L164
13.5 klo 12.30-15.45
R2 Kirurgisen hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Virpi, StudioK
R3 Työpaja: kanylointi ja nestehoito osa 2, Anna-Leena, Jukka, L160
R4 Työpaja: Hoitoelvytys, Sanni, L164
23.5 klo 8-11.15
R3 Kirurgisen hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Virpi, StudioK
R4 Työpaja: kanylointi ja nestehoito osa 2, Anna-Leena, Jukka, L160
R1 Työpaja: Hoitoelvytys, Sanni, L164
23.5 klo 12.30-15.45
R4 Kirurgisen hoitotyön simulaatiot, Kirsi ja Virpi, StudioK
R1 Työpaja: kanylointi ja nestehoito osa 2, Anna-Leena, Jukka, L160
R2 Työpaja: Hoitoelvytys, Sanni, L164
25.5 klo 9-11.45 TENTTI, työkirjojen palautus (ohjeet devmoodlessa)
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitus- ja simulaatiotunneille pukeudutaan suojavaatteisiin
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa.
Opiskelija esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja sisätauti-kirurgisessa hoitotyössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin sisätauti-kirurgisen hoitotyön oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti ja hoitotyötä kehittävästi.
Opiskelija osaa toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija soveltaa kriittisesti sairaanhoitajan ammattieettisiä periaatteita toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvailla ja perustella sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen avulla.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä sisätauti-kirurgisen hoitotyön oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa perustella toimintaansa sairaanhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistaan ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintatapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä sisätauti- ja/tai kirurgisen hoitotyön käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyössä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti sisätauti-kirurgisen hoitotyön tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija ottaa asiakkaat huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti.
Opiskelija osaa toimia sairaanhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu
- Hoitotyön tentti (hylätty-K5)
- 100% osallistuminen harjoitustunneille ja simulaatioihin
- Oppimisen työkirja (hyväksytty/hylätty)
- Lääketieteelliset tehtävät: sisätaudit sekä kirurgiset sairaudet ja vammat (hyväksytty/hylätty)
- Lääkelaskut SIS ja KIR (hyväksytty/hylätty)