Terveyden edistämisen osaaminenLaajuus (11 op)
Opintojakson tunnus: SH00BY90
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 11 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen teoreettista ja säädösperustaa sekä erilaisia terveyden edistämisen työmenetelmiä suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan yksilöön ja yhteisöön suunnattuja terveyden edistämiseen tähtääviä toimia. Opiskelija osaa hyödyntää uutta teknologiaa ohjauksessa.
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen periaatteet ja toimia terveyttä edistävien arvolähtökohtien mukaisesti.
Ohjaaminen terveyden edistämisessä 2op
Opiskelija tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessaan ohjausta ja opetusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä sekä opetus- ja ohjausmateriaaleja.
Osaa hyödyntää sosiaalista mediaa hoitotyössä sekä erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä.
Opiskelija kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilö-, ryhmä ja yhteisötasoilla hyödyntäen moniasiantuntija- ja moniammatillista verkostoa.
Opiskelija tietää kulttuurin ja taiteen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja osaa hyödyntää sitä suunnitellessaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita.
Päihteet ja päihteettömyys 1op.
Opiskelija ymmärtää päihteettömyyden merkityksen yksilön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Seksuaaliterveys 2op.
Tavoitteet koostuvat valtakunnallisen ohjelman mukaan.
Ravitsemus 2op.
Opiskelija ymmärtää ravitsemuksen merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoitamisessa. Opiskelija osaa selittää terveyttä edistävän ruokavalion periaatteet ja käytännön toteutuksen.
Terveysliikunta 2op.
Opiskelija ymmärtää liikunnan merkityksen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoitamisessa. Opiskelija osaa selittää terveysliikunnan periaatteet ja hallitsee liikuntaneuvonnan työprosessin.
Rokotusosaaminen 2op.
Opiskelija tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista. Opiskelija oppii ohjaamaan ja tukemaan asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.
Opiskelija oppii, mitä asioita tulee huomioida ennen rokottamista, rokottaessa ja rokottamisen jälkeen. Opiskelija saa valmiuksia laadukkaaseen rokottamiseen.
Arviointikriteerit. Valtakunnallisen verkko-opintojakson mukaiset.
Sisältö
Ohjaaminen terveyden edistämisessä 2op
Erilaiset oppimisnäkemykset ja niiden merkitys sekä eettiset näkökohdat ohjaus- ja opetusprosessissa
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
Ohjaus- ja opetusmenetelmät ja muodot
Ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa (digitaaliset ratkaisut) hyödyntäen.
Päihteet ja päihteettömyys 1op.
Erilaiset päihteet ja niiden vaikutukset yksilön terveyteen ja hyvinvointiin.
Seksuaaliterveys 2op.
Sisältö koostuvat valtakunnallisen ohjelman mukaan.
Ravitsemus 2op.
Ravintoaineiden tehtävät elimistössä
Suositusten mukainen terveyttä edistävä ruokavalio ja sen koostaminen
Elintarviketuntemus
Ravitsemukselliset tarpeet eri ikäryhmissä
Yleisimpien erityisruokavalioiden toteuttaminen
Terveysliikunta 2op.
Liikunta terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Terveysliikunta eri elämänvaiheissa ja terveydentiloissa
Rokotusosaaminen 2op.
Rokottamisen tietoperusta 1op
Rokotustaidot 1op
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti am-mattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenteet:
toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot
Taidot:
valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toiminta-ympäristössä
osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti am-mattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/ yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Hylätty:
Tiedot:
ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä am-mattialansa käsitteitä
ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja
Taidot:
ei toimi tarkoituksenmukaisesti
ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toiminta-ympäristöissä
ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon
ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon
ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Väestön terveys ja hyvinvointi 1op.
Hyväksytty:
Esseekirjoitelmassa opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee hahmottamaan erilaisten valtakunnallisten terveysohjelmien ja strategioiden merkityksen kuntatason terveydenedistämistyössä. Esseekirjoitelman ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.
Hylätty:
Esseekirjoitelmassa opiskelija tarkastelee keskeisiä asioita: terveyden edistämistä, terveyttä edistäviä strategioita sekä ohjelmia pinnallisesti. Kuvailu on yksinomaan referointia ja reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle. Esseekirjoitelman ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.
Rokotusosaaminen 2op
Valtakunnallisen verkko-opintojakson mukaiset.
Suoritustavat
Opintojaksojen Ohjaaminen terveyden edistämisessä, päihteet ja päihteettömyys, seksuaaliterveys, ravitsemus ja terveysliikunta yhteisenä suorituksena on tehtävä: opetustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi.