Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen sisältöalueet ja ohjaaminen (6op)

Opintojakson tunnus: SHAU006

Opintojakson perustiedot


Laajuus
6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa suomalaisen väestön keskeiset terveyttä edistävät voimavarat ja kansanterveydelliset uhkat. Opiskelija perehtyy terveyden edistämisen keskeisiin sisältöalueisiin ja terveyden edistämisen ohjausmenetelmiin. Opiskelija osaa ohjata yksilöä, ryhmää ja erilaisia yhteisöjä hyödyntäen erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä terveysneuvontatapahtumassa.

Sisältö

Väestön terveysongelmat ja uhkat, kansansairaudet sekä niiden ehkäisy
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja laatusuositukset
Ohjaus-, opetus- ja terveysneuvontatyö hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti terveyden edistämisen käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan terveyden edistämisen interventiota.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, aloitteellisesti ja joustavasti valitessaan osallistujia interventioon sekä suunnitellessaan erilaisia ja monipuolisia interventiossa käytettäviä terveyden edistämisen menetelmiä
Opiskelija osaa reflektoida toimintaansa terveyden edistämisen interventiossa suhteessa asiakaslähtöisyyteen ja työelämän kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti ja perustellen keskeisiä terveyden edistämisen käsitteitä ja erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan terveyden edistämisen interventiota.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja toimia itsenäisesti ja vastuullisesti suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan terveyden edistämisen interventiota
Opiskelija osaa toimia siten, että osallistujien tarpeet ovat toiminnan lähtökohta sekä osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa käyttää asianmukaisesti keskeisiä terveyden edistämisen käsitteitä suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan terveyden edistämisen interventiota ja huomioi toiminnassaan osallistujat ja heidän tarpeensa
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Siirry alkuun