Vuorovaikutus (2op)
Opintojakson tunnus: AL00BA88
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata eläytyvän kuuntelun merkityksen hyvän vuorovaikutuksen edellytyksenä, erottaa minä- ja sinäviestin toisistaan ja pohtii niiden merkitystä omassa vuorovaikutuksessaan.
Opiskelija osaa kuvata teorian avulla vuorovaikutukseen liittyviä termejä. Opiskelija osaa ohjata vuorovaikutusta kehittäviä harjoitteita tavoitteellisesti ja suunnitelman mukaisesti.
Sisältö
Turvallinen ryhmä
Tunnetaidot ja empatia
Vuorovaikutustaidot (kuuntelu, itseilmaisu)
Yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaidot
Vuorovaikutusta kehittävät ohjausharjoitukset
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti vuorovaikutuksen käsitteitä ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida ja valita vuorovaikutukseen liittyvää tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja ohjaustuokion toteutuksessa. Opiskelija toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti sekä toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti vuorovaikutuksen käsitteitä, osaa nimetä ja kuvailla niitä sekä perustella niiden käyttöä. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa vuorovaikutusosaamistaan.
Opiskelija osaa valita ohjaustuokioon tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella. Opiskelija toimii itsenäisesti ja vastuullisesti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti sekä toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti vuorovaikutuksen käsitteitä sekä osaa nimetä ja kuvailla niitä.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ohjaustilanteessa, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa. Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa toimia asiallisesti, toimii ryhmän jäsenenä muut huomioiden.