Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminenLaajuus (4 op)
Tunnus: BY00BY39
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetty opintojakson Moodlessa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Anne Karhu
Ryhmät
-
ALM22KALM22K
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.05.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
02.03.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Anne Karhu
Ryhmät
-
ALK21SALK21S
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Aika ja paikka
1-3/2023 Kajaani
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetty Moodlessa
Opetusmenetelmät
Lähiopetustoteutus: työpajat, itsenäinen ja ryhmätyöskentely sekä TK-opinnot: käytännön kehittämistyö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TK-opinnot/työelämäyhteistyö: käytännön kehittämisprojekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lähiopetustoteutus: ei tenttiä. Käytännön kehittämistyön toteutuksen määräajat sovitaan prosessin edetessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 4 op vastaa opiskelijan työtä noin 107 h.
Sisällön jaksotus
Kehittämistyön toteutus etenee kehittämistyön prosessin mukaisesti
Lisätietoja opiskelijoille
Vaihtoehtoinen suoritustapa: täysin itsenäinen verkko-opiskelu
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetustoteutus: Aktiivinen osallistuminen tunneilla. 100% läsnäolovelvollisuus. Ohjeiden mukainen toiminta ja työskentely.
Ilmoittautumisaika
02.08.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Anne Karhu
Ryhmät
-
ALM21K2ALM21K2
-
ALM21KALM21K
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Aika ja paikka
Syksy 2022
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali esitetty Reppu (Moodlessa)
Opetusmenetelmät
Kaksi suoritusvaihtoehtoa: 1) täysin itsenäinen suoritustapa tai 2) osallistuminen kontaktiopetukseen. Itsenäinen suoritustapa tarkoittaa itsenäistä opiskelua. Kontaktiopetusvaihtoehdossa menetelminä ovat monimuoto-opetus lukujärjestyksen mukaisilla tunneilla, webinaarit ja itsenäinen opiskelu. TK-opinnot: työelämälähtöinen kehittämistyö.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Itsenäisessäkin suoritustavassa tavoitteena on päästä hyödyntämään opiskelijan omia työelämäyhteyksiä osassa oppimistehtäviä. Kontaktiopetussuoritustavassa toteutetaan työelämälähtöinen käytännön kehittämistyö.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäisessä suoritustavassa opiskelija voi rytmittää itse oppimistehtävien palautuksen. Arvioinnit tehdään kerran lukukausien lopussa (joulu- ja kesäkuu) sekä elokussa (kesäopinnot). Kontaktiopetus-suoritusvaihtoehdossa eteneminen rytmittyy työelämäcasen mukaisesti palvelujen kehittämisen prosessiin peilaten.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit valita joko 1) täysin itsenäisen suoritustavan tai 2) kontaktiopetukseen osallistumisen. Opintojakson voi suorittaa kesäopintoina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 4 op tarkoittaa opiskelijan työtä noin 107 h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja (tiedot)
- valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työkaluja sekä toteuttaa oppimistehtävät asianmukaisesti (taidot)
- arvioida ja reflektoida osaamisaan ja alan toimintatapoja (taidot)
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita (taidot)
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (asenteet)
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi (kontaktiopetus-suoritustavassa) (asenteet)
Itsenäinen suoritusvaihtoehto: hyväksytyn suorituksen raja on 70 % tehtävistä oikein.
Kontaktiopetussuoritustapa edellyttää läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä oppitunneilla. Hyväksytyn suorituksen raja on 70 % itsenäisistä tehtävistä oikein ja käytännön työelämäcasen toteutus yllä kuvattujen kriteerien mukaisesti.
Sisällön jaksotus
1. Palvelujen kehittämisen perusteet (webinaarit)
2. Kehittämistyön prosessi
3. Toimintaympäristöymmärrys
4. Asiakasnäkökulma
5. Työkalujen soveltaminen
6. Tuotteistaminen
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja (tiedot)
- valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työkaluja sekä toteuttaa oppimistehtävät asianmukaisesti (taidot)
- arvioida ja reflektoida osaamisaan ja alan toimintatapoja (taidot)
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita (taidot)
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (asenteet)
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi (kontaktiopetus-suoritustavassa) (asenteet)
Itsenäinen suoritusvaihtoehto: hyväksytyn suorituksen raja on 70 % tehtävistä oikein.
Kontaktiopetussuoritustapa edellyttää läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä oppitunneilla. Hyväksytyn suorituksen raja on 70 % itsenäisistä tehtävistä oikein ja käytännön työelämäcasen toteutus yllä kuvattujen kriteerien mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
06.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Anne Karhu
Ryhmät
-
ALK20SALK20S
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Aika ja paikka
Kevät 2022 (pe 1.4. mennessä), Kajaani
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetty Moodlessa
Opetusmenetelmät
Tiimityöskentely, työpajat, TK-opinnot: kehittämisprojekti ja itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TK-opinnot/työelämäyhteistyö: käytännön kehittämisprojekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien ja käytännön kehittämistyön toteutus pe 1.4.2022 mennessä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista opinnollistaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 4 op vastaa opiskelijan työtä noin 107 h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Sisällön jaksotus
1. Itsenäinen työskentely
2. Kehittämistyön toteutus
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäinen työskentely: ohjeiden mukainen toiminta ja tiimityöskentely: ks. arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen työpajatunneilla. 100% läsnäolovelvollisuus.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa tuottaa ratkaisuja esitettyihin oppimistehtäviin. Opiskelija ei osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan. Opiskelija ei kykene toimia itsenäisesti ja vastuullisesti kehittämistyössä, eikä soveltaa toimintaan soveltuvia tekniikoita. Opiskelija ei osallistu aktiivisesti ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi, eikä osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.