Siirry suoraan sisältöön

Liikunnan didaktiikkaLaajuus (3 op)

Tunnus: AL00CE83

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa huomioida turvallisuuden ohjaustilanteissa. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit.

Sisältö

Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa

Oppimateriaalit

Kurssilla käytettävät oppimateriaalit löytyvät moodlesta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija valitsee asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa, tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Ohjaustilanteessa huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Valitsee ja käyttää monipuolisesti tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetustyylejä sekä arvioi ja perustelee niiden toteutusta
Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus).
Hän osaa toimia ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä sekä yhdistellä ohjaustyylejä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmänohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä Ohjauksessa opiskelija osaa huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Suunnitelmat ovat loogisia, opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia ohjaustyylejä, sekä arvioi niiden toteutusta.
Hän osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä, opetusmenetelmiä sekä liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen sekä luokkahuoneopetustilanteen (suunnitelmissa on epäloogisuutta ja tavoitteiden asettamisessa täydennettävää).
Opiskelija toimii asiallisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Ohjaaminen toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Luennot / 80% läsnäolovelvollisuus
Ryhmätentti / 50 % kurssin arvosanasta
Ryhmätietoisku / 25 % kurssin arvosanasta
Ryhmäohjaus / 25 % kurssin arvosanasta

Lisätiedot

Lähiopetus

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.10.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Mikko Törmälehto
Ryhmät
  • ALK25S
    ALK25S

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa huomioida turvallisuuden ohjaustilanteissa. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit.

Sisältö

Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa

Oppimateriaalit

Kurssilla käytettävät oppimateriaalit löytyvät moodlesta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija valitsee asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa, tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Ohjaustilanteessa huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Valitsee ja käyttää monipuolisesti tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetustyylejä sekä arvioi ja perustelee niiden toteutusta
Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus).
Hän osaa toimia ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä sekä yhdistellä ohjaustyylejä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmänohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä Ohjauksessa opiskelija osaa huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Suunnitelmat ovat loogisia, opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia ohjaustyylejä, sekä arvioi niiden toteutusta.
Hän osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä, opetusmenetelmiä sekä liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen sekä luokkahuoneopetustilanteen (suunnitelmissa on epäloogisuutta ja tavoitteiden asettamisessa täydennettävää).
Opiskelija toimii asiallisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Ohjaaminen toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Luennot / 80% läsnäolovelvollisuus
Ryhmätentti / 50 % kurssin arvosanasta
Ryhmätietoisku / 25 % kurssin arvosanasta
Ryhmäohjaus / 25 % kurssin arvosanasta

Lisätiedot

Lähiopetus

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 03.04.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Mikko Törmälehto
Ryhmät
  • ALM25K
    ALM25K

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa huomioida turvallisuuden ohjaustilanteissa. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit.

Sisältö

Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa

Aika ja paikka

Tammikuu-Toukokuu. Kts. tarkempi aikataulutus lukujärjestyksestä.

Oppimateriaalit

Kurssilla käytettävät oppimateriaalit löytyvät Repusta.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti suoritetaan opintojakson loppupuolella (kts. tarkempi aikataulu Repusta). Mikäli opiskelija ei syystä tai toisesta pysty osallistumaan ryhmätenttiin, hän suorittaa tentin yksilötenttinä uusintatenttipäivänä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollista tehdä itsenäisesti. Opiskelija kontaktoi opettajaa, mikäli haluaa suorittaa opintojakson itsenäisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 81h tuntia opiskelijan työtä, sisältäen lähiopetuksen. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Kontakti- ja etäopetus
Tietoisku ryhmätyönä
Liikuntatuokion suunnittelu ja toteutus pareittain tai ryhmissä
Ryhmätentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija valitsee asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa, tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Ohjaustilanteessa huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Valitsee ja käyttää monipuolisesti tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetustyylejä sekä arvioi ja perustelee niiden toteutusta
Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus).
Hän osaa toimia ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä sekä yhdistellä ohjaustyylejä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmänohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä Ohjauksessa opiskelija osaa huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Suunnitelmat ovat loogisia, opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia ohjaustyylejä, sekä arvioi niiden toteutusta.
Hän osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä, opetusmenetelmiä sekä liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen sekä luokkahuoneopetustilanteen (suunnitelmissa on epäloogisuutta ja tavoitteiden asettamisessa täydennettävää).
Opiskelija toimii asiallisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Ohjaaminen toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Luennot / 80% läsnäolovelvollisuus
Ryhmätentti / 50 % kurssin arvosanasta
Ryhmätietoisku / 25 % kurssin arvosanasta
Ryhmäohjaus / 25 % kurssin arvosanasta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo opetustunneilla 80%
Tietoisku ryhmässä: hyväksytty-hylätty
Ryhmätentti: 0-5
Tuntisuunnitelma ja ohjaus: 0-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä tehtävien minimivaatimuksia (arvona 1).

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitsee didaktiikan peruskäsitteistön erinomaisesti.
Osaa toimia asiakaslähtöisesti, turvallisesti ja tavoitteellisesti ohjaustilanteessa.
Osaa ohjatessaan erinomaisesti hyödyntää erilaisia ohjaustyylejä.
Hallitsee eri oppimiskäsitykset erinomaisesti ja ymmärtää eri oppimiskäsitysten eron.
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson tehtäväkokonaisuuksissa.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hallitsee didaktiikan peruskäsitteistön tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Osaa toimia pääosin asiakaslähtöisesti, turvallisesti ja tavoitteellisesti ohjaustilanteessa.
Osaa ohjatessaan hyödyntää erilaisia ohjaustyylejä.
Hallitsee eri oppimiskäsitykset tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida omaa osaamistaan.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson tehtäväkokonaisuuksissa.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hallitsee didaktiikan peruskäsitteistön joiltain osin.
Osaa toimia tavoitteellisesti ohjaustilanteessa, mutta toiminnassa on epävarmuutta.
Tietää eri oppimiskäsitykset ja niiden välisen eron.
Oman toiminnan analysointi, reflektointi ja arviointi puutteellista.

Lisätiedot

Lähiopetus

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Mikko Törmälehto
Ryhmät
  • ALK24S
    ALK24S

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa huomioida turvallisuuden ohjaustilanteissa. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit.

Sisältö

Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa

Oppimateriaalit

Kurssilla käytettävät oppimateriaalit löytyvät moodlesta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija valitsee asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa, tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Ohjaustilanteessa huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Valitsee ja käyttää monipuolisesti tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetustyylejä sekä arvioi ja perustelee niiden toteutusta
Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus).
Hän osaa toimia ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä sekä yhdistellä ohjaustyylejä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmänohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä Ohjauksessa opiskelija osaa huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Suunnitelmat ovat loogisia, opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia ohjaustyylejä, sekä arvioi niiden toteutusta.
Hän osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä, opetusmenetelmiä sekä liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen sekä luokkahuoneopetustilanteen (suunnitelmissa on epäloogisuutta ja tavoitteiden asettamisessa täydennettävää).
Opiskelija toimii asiallisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Ohjaaminen toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Luennot / 80% läsnäolovelvollisuus
Ryhmätentti / 50 % kurssin arvosanasta
Ryhmätietoisku / 25 % kurssin arvosanasta
Ryhmäohjaus / 25 % kurssin arvosanasta

Lisätiedot

Lähiopetus

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Mikko Törmälehto
Ryhmät
  • ALM24K
    ALM24K

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa huomioida turvallisuuden ohjaustilanteissa. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit.

Sisältö

Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa

Oppimateriaalit

Kurssilla käytettävät oppimateriaalit löytyvät moodlesta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija valitsee asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa, tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Ohjaustilanteessa huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Valitsee ja käyttää monipuolisesti tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetustyylejä sekä arvioi ja perustelee niiden toteutusta
Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus).
Hän osaa toimia ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä sekä yhdistellä ohjaustyylejä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmänohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä Ohjauksessa opiskelija osaa huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Suunnitelmat ovat loogisia, opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia ohjaustyylejä, sekä arvioi niiden toteutusta.
Hän osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä, opetusmenetelmiä sekä liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen sekä luokkahuoneopetustilanteen (suunnitelmissa on epäloogisuutta ja tavoitteiden asettamisessa täydennettävää).
Opiskelija toimii asiallisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Ohjaaminen toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Luennot / 80% läsnäolovelvollisuus
Ryhmätentti / 50 % kurssin arvosanasta
Ryhmätietoisku / 25 % kurssin arvosanasta
Ryhmäohjaus / 25 % kurssin arvosanasta

Lisätiedot

Lähiopetus

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Mikko Törmälehto
Ryhmät
  • ALK23S
    ALK23S

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa huomioida turvallisuuden ohjaustilanteissa. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit.

Sisältö

Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija valitsee asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa, tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Ohjaustilanteessa huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Valitsee ja käyttää monipuolisesti tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetustyylejä sekä arvioi ja perustelee niiden toteutusta
Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus).
Hän osaa toimia ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä sekä yhdistellä ohjaustyylejä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmänohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä Ohjauksessa opiskelija osaa huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Suunnitelmat ovat loogisia, opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia ohjaustyylejä, sekä arvioi niiden toteutusta.
Hän osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä, opetusmenetelmiä sekä liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen sekä luokkahuoneopetustilanteen (suunnitelmissa on epäloogisuutta ja tavoitteiden asettamisessa täydennettävää).
Opiskelija toimii asiallisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Ohjaaminen toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Luennot / 80% läsnäolovelvollisuus
Ryhmätentti / 50 % kurssin arvosanasta
Ryhmätietoisku / 25 % kurssin arvosanasta
Ryhmäohjaus / 25 % kurssin arvosanasta

Lisätiedot

Lähiopetus

fi
Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Mikko Törmälehto
Ryhmät
  • ALM23K
    ALM23K

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa huomioida turvallisuuden ohjaustilanteissa. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit.

Sisältö

Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija valitsee asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa, tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Ohjaustilanteessa huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Valitsee ja käyttää monipuolisesti tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetustyylejä sekä arvioi ja perustelee niiden toteutusta
Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus).
Hän osaa toimia ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä sekä yhdistellä ohjaustyylejä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmänohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä Ohjauksessa opiskelija osaa huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Suunnitelmat ovat loogisia, opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia ohjaustyylejä, sekä arvioi niiden toteutusta.
Hän osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä, opetusmenetelmiä sekä liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen sekä luokkahuoneopetustilanteen (suunnitelmissa on epäloogisuutta ja tavoitteiden asettamisessa täydennettävää).
Opiskelija toimii asiallisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Ohjaaminen toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Luennot / 80% läsnäolovelvollisuus
Ryhmätentti / 50 % kurssin arvosanasta
Ryhmätietoisku / 25 % kurssin arvosanasta
Ryhmäohjaus / 25 % kurssin arvosanasta

Lisätiedot

Lähiopetus