Siirry suoraan sisältöön

MajoituspalvelutLaajuus (5 op)

Tunnus: AM00BG91

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata Suomen ja maailman majoitustoimintaa ja selittää eri majoitustoiminnan tarjoamat muodot. Opiskelija ymmärtää majoitustoiminnan sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä sekä hallitsee keskeisimmät majoitusliikkeen työtehtävät.

Sisältö

Majoitustoiminnan historia
Majoitustoiminta ja sen muodot
Majoitusliikkeen toimintaympäristöt
Majoitusliikkeen puhtaanapito
Sähköinen liiketoiminta ja markkinoinnin merkitys
Majoitusliikkeen varausohjelmistot ja -järjestelmät

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojaksolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata ja analysoida Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös selittää kiitettävästi majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä analysoida majoitusliikkeen toimintaympäristön. Opiskelija osaa käyttää kiitettävästi ja laaja-alaisesti hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee kiitettävästi ja laaja-alaisesti majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä osaa soveltaa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyvin kuvata Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös selittää hyvin majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä kuvata majoitusliikkeen toimintaympäristön. Opiskelija osaa käyttää hyvin hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee hyvin majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi sekä osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös pintapuolisesti selittää majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä kuvata majoitusliikkeen toimintaympäristöä. Opiskelija osaa käyttää pääpiirteittäin hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee tyydyttävästi majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon sekä toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
Opettaja
  • Katja-Mari Kärkkäinen
Ryhmät
  • AMA24S
    AMA24S

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata Suomen ja maailman majoitustoimintaa ja selittää eri majoitustoiminnan tarjoamat muodot. Opiskelija ymmärtää majoitustoiminnan sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä sekä hallitsee keskeisimmät majoitusliikkeen työtehtävät.

Sisältö

Majoitustoiminnan historia
Majoitustoiminta ja sen muodot
Majoitusliikkeen toimintaympäristöt
Majoitusliikkeen puhtaanapito
Sähköinen liiketoiminta ja markkinoinnin merkitys
Majoitusliikkeen varausohjelmistot ja -järjestelmät

Aika ja paikka

3.9.-17.12.24.

Oppimateriaalit

Rautiainen, M. & Siiskonen, M. (2021). Majoitustoiminta ja palveluosaaminen. Restamark.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, annetut tehtäväharjoitteet ja itsenäinen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Hotellivierailu osana kurssisisältöä. 1. vuoden opiskelijat suorittavat keväällä 2025 työelämäjakson, johon kurssin sisältöä voidaan rinnastaa käytännössä.
Hotellijärjestelmä Operaan tutustuminen kurssin aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus 5 op, josta noin 50% on kontaktiopetusta.

Sisällön jaksotus

3. & 4. jakso.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata ja analysoida Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös selittää kiitettävästi majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä analysoida majoitusliikkeen toimintaympäristön. Opiskelija osaa käyttää kiitettävästi ja laaja-alaisesti hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee kiitettävästi ja laaja-alaisesti majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä osaa soveltaa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyvin kuvata Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös selittää hyvin majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä kuvata majoitusliikkeen toimintaympäristön. Opiskelija osaa käyttää hyvin hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee hyvin majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi sekä osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös pintapuolisesti selittää majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä kuvata majoitusliikkeen toimintaympäristöä. Opiskelija osaa käyttää pääpiirteittäin hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee tyydyttävästi majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon sekä toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei tavoita tyydyttävän arvosanan minimikriteerejä. Opiskelija lyö laimin annetut kurssisuoritteet.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata ja analysoida Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös selittää kiitettävästi majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä analysoida majoitusliikkeen toimintaympäristön. Opiskelija osaa käyttää kiitettävästi ja laaja-alaisesti hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee kiitettävästi ja laaja-alaisesti majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä osaa soveltaa

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa hyvin kuvata Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös selittää hyvin majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä kuvata majoitusliikkeen toimintaympäristön. Opiskelija osaa käyttää hyvin hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee hyvin majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi sekä osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös pintapuolisesti selittää majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä kuvata majoitusliikkeen toimintaympäristöä. Opiskelija osaa käyttää pääpiirteittäin hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee tyydyttävästi majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon sekä toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ei ole esitietovaatimuksia

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
Opettaja
  • Katja-Mari Kärkkäinen
Ryhmät
  • AMA23S
    AMA23S

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata Suomen ja maailman majoitustoimintaa ja selittää eri majoitustoiminnan tarjoamat muodot. Opiskelija ymmärtää majoitustoiminnan sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä sekä hallitsee keskeisimmät majoitusliikkeen työtehtävät.

Sisältö

Majoitustoiminnan historia
Majoitustoiminta ja sen muodot
Majoitusliikkeen toimintaympäristöt
Majoitusliikkeen puhtaanapito
Sähköinen liiketoiminta ja markkinoinnin merkitys
Majoitusliikkeen varausohjelmistot ja -järjestelmät

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata ja analysoida Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös selittää kiitettävästi majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä analysoida majoitusliikkeen toimintaympäristön. Opiskelija osaa käyttää kiitettävästi ja laaja-alaisesti hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee kiitettävästi ja laaja-alaisesti majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä osaa soveltaa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyvin kuvata Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös selittää hyvin majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä kuvata majoitusliikkeen toimintaympäristön. Opiskelija osaa käyttää hyvin hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee hyvin majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi sekä osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös pintapuolisesti selittää majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä kuvata majoitusliikkeen toimintaympäristöä. Opiskelija osaa käyttää pääpiirteittäin hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee tyydyttävästi majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon sekä toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ei ole esitietovaatimuksia

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailun koulutus
Opettaja
  • Katja-Mari Kärkkäinen
  • Mika Pietarinen
Ryhmät
  • AMA22S
    AMA22S

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata Suomen ja maailman majoitustoimintaa ja selittää eri majoitustoiminnan tarjoamat muodot. Opiskelija ymmärtää majoitustoiminnan sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä sekä hallitsee keskeisimmät majoitusliikkeen työtehtävät.

Sisältö

Majoitustoiminnan historia
Majoitustoiminta ja sen muodot
Majoitusliikkeen toimintaympäristöt
Majoitusliikkeen puhtaanapito
Sähköinen liiketoiminta ja markkinoinnin merkitys
Majoitusliikkeen varausohjelmistot ja -järjestelmät

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata ja analysoida Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös selittää kiitettävästi majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä analysoida majoitusliikkeen toimintaympäristön. Opiskelija osaa käyttää kiitettävästi ja laaja-alaisesti hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee kiitettävästi ja laaja-alaisesti majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä osaa soveltaa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyvin kuvata Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös selittää hyvin majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä kuvata majoitusliikkeen toimintaympäristön. Opiskelija osaa käyttää hyvin hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee hyvin majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi sekä osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata Suomen ja maailman majoitustoiminnan historian pääpiirteet ja vaiheet tähän päivään saakka. Hän osaa myös pintapuolisesti selittää majoitustoiminnan tarjonnan eri muodot sekä kuvata majoitusliikkeen toimintaympäristöä. Opiskelija osaa käyttää pääpiirteittäin hotellivarausohjelmaa sekä hallitsee tyydyttävästi majoitusliikkeen puhtaanapidon perusteet.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon sekä toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ei ole esitietovaatimuksia