Siirry suoraan sisältöön

Ostokäyttäytyminen (3op)

Opintojakson tunnus: LT00BI50

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Osaamistavoite: Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaa, jossa palvelu muodostaa arvonluonnin perustan. Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä kehittämistarpeita. Opiskelija tuntee sekä kuluttajan että organisaation ostopäätöksen tekemiseen vaikuttavat tekijät ja osaa analysoida ostopäätöksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä.

Sisältö

Palvelut ja palveluliiketoiminta -lähiopetuskokonaisuus (4op):
Pääteema 1: Asiakaspalvelun ja palveluympäristön kehittäminen
- Palveluiden tuottaminen
- Asiakkaan palvelukokemuksen syntyminen
- Asiakaskeskeisten palvelukonseptien kehittäminen
Pääteema 2: Palvelujen markkinointi
- Palveluiden brändääminen ja myynti
- Palveluverkostot
Pääteema 3: Palvelujen tuotteistaminen
- Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu
- Palveluinnovaatiot

Kuluttajakäyttäytyminen -verkkokurssi (3op)
- Kuluttajakäyttäytymisen malli
- Kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
- Viiteryhmät ja niiden vaikutus
- Kuluttajan päätöksentekoprosessi
- Organisaation ostoprosessi ja siihen vaikuttavat tekijät

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää, vertailee ja soveltaa keskeisiä ostokäyttäytymiseen kuuluvia käsitteitä ja näkökulmia. Käsitteiden käyttö on monipuolista, asiantuntevaa ja perusteltua.
Opiskelija kykenee tehokkaasti yhdistelemään ja soveltamaan aikaisempaa markkinointiosaamista (kehittämis)tehtävässä.
Opiskelija osoittaa tehtävässään kriittistä arviointia ja huomioi asiakaskeskeisen palveluliiketoiminnan tulevaisuuden haasteet. Tehtävän tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa ja selittää keskeisten palveluliiketoimintaan ja kuluttajakäyttäytymiseen kuuluvien käsitteiden ja elementtien pääsisällöt. Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen (kehittämis)tehtävässä on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa hyödyntää parhaiten soveltuvia asiakaskeskeisen palveluliiketoiminnan prosesseja ja näkökulmia. Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella johdonmukaisesti ratkaisunsa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija nimeää, ymmärtää ja osittain hyödyntää keskeisiä palveluliiketoimintaan ja kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Kokonaisuus on vielä kuvaavaa ja selkeän kokonaisuuden muodostamisessa on puutteita.
Opiskelija osaa valita (kehittämis)tehtävään tarkoituksenmukaisia palveluprosessiin liittyviä näkökulmia. Aiemmin opittujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen toteutuu osittain.
Opiskelijaa vaatii vielä ohjausta.

Siirry alkuun