BrändiasiantuntijuusLaajuus (5 op)
Tunnus: LT00BX70
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Brändääminen on kokemusmarkkinointia, joka pitää sisällään tietynlaisia yrityksen päätöksiä koskien asiakkaan kokemuksia tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä itsestään. Kurssilla perehdytään brandistrategian rakentamiseen sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta. Brändistrategian avulla yritys sitoutuu asiakkaisiin ja sen avulla vahvistetaan bränditietoisuutta kohti brändiuskollisuutta. Opiskelija ymmärtää, miten brändityö toimii yrityksen strategisena työkaluna. Opiskelija oppii identifioimaan, analysoimaan ja ratkaisemaan brändäykseen liittyviä tavoitteita. Hänelle kehittyy kyky vertailla ja hyödyntää bränditeorioita ja teoreettisia viitekehyksiä käytännönläheisesti linkitettyina tiettyihin brändäyksen tavoitteisiin.
Sisältö
Tunnesitoutuminen, tiedostaminen ja brändit
Brändien symboliset ja kulttuuriset merkitykset
Brändi-identiteetti, brändi-imago, brändilupaus, brändipääoma
Brändinrakentamisen prosessit ja mallit
Brandistrategian luominen ja brandijohtaminen
Nykyiset trendit, megatrendit ja käytänteet brändityössä
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin kurssin alussa.
Rosenbaum-Elliott, R., Percy, L. & Pervan, S. 2011. Strategic Brand Management. Oxford University Press.
Keller, K.L. 2008. Strategic Brand Management. Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 3rd ed. Pearson
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla brändistrategian käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Brandistrategian käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Elina Jääskeläinen
Ryhmät
-
LLT21SMLLT21SM
Tavoitteet
Brändääminen on kokemusmarkkinointia, joka pitää sisällään tietynlaisia yrityksen päätöksiä koskien asiakkaan kokemuksia tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä itsestään. Kurssilla perehdytään brandistrategian rakentamiseen sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta. Brändistrategian avulla yritys sitoutuu asiakkaisiin ja sen avulla vahvistetaan bränditietoisuutta kohti brändiuskollisuutta. Opiskelija ymmärtää, miten brändityö toimii yrityksen strategisena työkaluna. Opiskelija oppii identifioimaan, analysoimaan ja ratkaisemaan brändäykseen liittyviä tavoitteita. Hänelle kehittyy kyky vertailla ja hyödyntää bränditeorioita ja teoreettisia viitekehyksiä käytännönläheisesti linkitettyina tiettyihin brändäyksen tavoitteisiin.
Sisältö
Tunnesitoutuminen, tiedostaminen ja brändit
Brändien symboliset ja kulttuuriset merkitykset
Brändi-identiteetti, brändi-imago, brändilupaus, brändipääoma
Brändinrakentamisen prosessit ja mallit
Brandistrategian luominen ja brandijohtaminen
Nykyiset trendit, megatrendit ja käytänteet brändityössä
Aika ja paikka
2. vuosikurssi, markkinoinnin suuntautumisopinnot
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin kurssin alussa.
Rosenbaum-Elliott, R., Percy, L. & Pervan, S. 2011. Strategic Brand Management. Oxford University Press.
Keller, K.L. 2008. Strategic Brand Management. Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 3rd ed. Pearson
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Vierailevat luennoitsijat
Työelämälähtöinen projekti
Vertaispalaute
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen Case-projekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Blogi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetukseen osallistuminen, itsenäiset tehtävät ja ryhmätehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2*2h viikossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla brändistrategian käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Brandistrategian käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tuntiaktiivisuus ja blogin sisältö
Ryhmätyötehtävät
Case-projekti, loppuesitys ja projektiraportti
Hylätty (0)
Ei suorita vaadittuja tehtäviä
Ei osallistu lähiopetukseen
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla brändistrategian käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Brandistrategian käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Elina Jääskeläinen
Ryhmät
-
AMA20SAMA20S
-
LLT20SMLLT20SM
Tavoitteet
Brändääminen on kokemusmarkkinointia, joka pitää sisällään tietynlaisia yrityksen päätöksiä koskien asiakkaan kokemuksia tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä itsestään. Kurssilla perehdytään brandistrategian rakentamiseen sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta. Brändistrategian avulla yritys sitoutuu asiakkaisiin ja sen avulla vahvistetaan bränditietoisuutta kohti brändiuskollisuutta. Opiskelija ymmärtää, miten brändityö toimii yrityksen strategisena työkaluna. Opiskelija oppii identifioimaan, analysoimaan ja ratkaisemaan brändäykseen liittyviä tavoitteita. Hänelle kehittyy kyky vertailla ja hyödyntää bränditeorioita ja teoreettisia viitekehyksiä käytännönläheisesti linkitettyina tiettyihin brändäyksen tavoitteisiin.
Sisältö
Tunnesitoutuminen, tiedostaminen ja brändit
Brändien symboliset ja kulttuuriset merkitykset
Brändi-identiteetti, brändi-imago, brändilupaus, brändipääoma
Brändinrakentamisen prosessit ja mallit
Brandistrategian luominen ja brandijohtaminen
Nykyiset trendit, megatrendit ja käytänteet brändityössä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla brändistrategian käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Brandistrategian käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin