Opinnäytetyö (15op)
Opintojakson tunnus: LT00CM15
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija kehittää ja osoittaa valmiuksiaan soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvissä käytännön asiantuntijatehtävässä. Hän syventää ammatillista osaamistaan tutkimus- ja kehittämistoiminnasta yhteistyössä prosessiin osallistuvien kanssa. Opiskelija osoittaa hallitsevansa kriittisen, tutkimuksellisen, kehittävän ja eettisen ajattelun asiantuntijuutensa kehittymisen perustana.
                    
Sisältö
Opinnäytetyön aiheanalyysi  
Opinnäytetyösuunnitelma 
Opinnäytetyön toteutus, esitys ja raportointi
Kypsyysnäyte
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Kiitettävä syventävä / kehittävä 
TIETOPERUSTA 
- tietoperusta on laaja, yhtenäinen ja kriittisesti koostettu  
- aihetta on rajattu useasta eri näkökulmasta ja kriittisesti perustellen ja/tai aihe on haastava 
- käsitteiden välisistä yhteyksistä on koostettu synteesi  
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen syvällistä  
- opiskelija on valinnut ilmiön kannalta uutta ja tarkoituksenmukaista lähdeaineistoa, jossa on huomioitu laajasti tarvittava lähdeaineisto, myös vieraskielinen  
- opiskelija noudattaa lähdekriittisyyttä 
TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA 
-menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on innovatiivista ja itsenäistä  
-työssä näkyy innovatiivisuus, analyyttisyys ja vahva työelämää kehittävä ote -työn tavoitteet on saavutettu luotettavasti 
-työ ja sen tulokset ovat merkittävät työelämälle /toimeksiantajalle, työn avulla voi olla mahdollista saavuttaa prosessien tehostamista ja / tai taloudellista hyötyä  
-luotettavuutta ja työn tuloksia on arvioitu kriittisesti ja vastuullisesti 
OPINNÄYTETYÖPROSESSI 
-opiskelija on suunnitellut ja toteuttanut työn itsenäisesti, vastuullisesti ja tuloksellisesti  
-opiskelija arvioi työskentelyprosessiaan analyyttisesti ja osoittaa kykyä kehittää sitä  
-opiskelija on tarkastellut kriittisesti omaa opinnäytetyöprosessiaan, etsinyt vaihtoehtoja ja esittänyt kehittämisehdotuksia  
-opiskelija arvioi osaamisensa kehittymistä monipuolisesti ja kriittisesti  
-opiskelija on saavuttanut aiheensa substanssialueen asiantuntijuuden 
KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI 
- raportointi osoittaa erinomaista kielen hallintaa ja se välittää opiskelijan ajattelun jäsentyneesti, kirkkaasti ja havainnollisesti  
- opiskelija kirjoittaa argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä.   
- lähdeviittaustekniikka on ohjeiden mukainen  
 - opiskelija osoittaa sekä suullista että kirjallista kriittistä ajattelua ja kykyä liittää oma työnsä alan kehittämiseen
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
4 Hyvä soveltava /syventävä 
TIETOPERUSTA 
-tietoperusta on tarkoituksenmukainen ja tutkimustietoon perustuva  
- aihetta on rajattu useasta eri näkökulmasta ja perusteltu loogisesti 
 - keskeiset käsitteet on rajattu johdonmukaisesti ja aikaisempia tutkimuksia hyödyntäen  
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen selkeää ja se näkyy työn punaisena lankana  
- opiskelija on valinnut ilmiön kannalta uutta ja perusteltua lähdeaineistoa ja hyödyntänyt sitä tarkoituksenmukaisesti  
- opiskelija noudattaa lähdekriittisyyttä 
TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA 
-menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on perusteltua ja ne on kuvattu selkeästi  
-työn toteutuksessa näkyy innovatiivisuus ja systemaattisuus  
-käytetty aineisto on luotettavaa ja riittävän laajaa, sen avulla voidaan saavuttaa asetetut tavoitteet ja tehdä oikeita johtopäätöksiä  
-tulokset on esitetty selkeästi ja havainnollisesti  
-työ hyödyttää työelämää /toimeksiantajaa ja sen tulokset ovat laajasti sovellettavissa käytäntöön  
-toteutuksen ja tulosten luotettavuutta on arvioitu oikein ja perustellusti
OPINNÄYTETYÖPROSESSI 
-opiskelija on suunnitellut ja toteuttanut työn itseohjautuvasti ja vastuullisesti osaten hyödyntää sovittua ohjausprosessia  
-opiskelija on osoittanut aloitteellisuutta ja kehittämiskykyä  
-opiskelija osaaminen on syventynyt prosessin aikana ja hän kykenee arvioimaan osaamistaan 
KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI	 
 -raportti on jäsentynyt ja johdonmukainen ja noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta  
 - teksti on sujuvaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä  
 - työn nimi, tiivistelmä, abstrakti ja posteri kuvaavat erittäin hyvin sisältöä  
 - lähdeviittaustekniikka on ohjeiden mukainen  
- suullinen raportointi on vakuuttavaa ja tuo opiskelijan asiantuntijuuden hyvin esiin
3 Hyvä osaava / soveltava 
TIETOPERUSTA 
- tietoperusta on tarkoituksenmukainen  
- aihetta on rajattu tarkoituksenmukaisesti, aihe on tavanomainen  
- keskeiset käsitteet on määritelty ja rajattu aiheen ja käsiteltävän ilmiön kannalta  
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen on pääosin selkeää  
- lähdeaineiston käyttö on tarkoituksenmukaista, vieraskielistä lähdeaineistoa on hyödynnetty perustellusti  
- opiskelija noudattaa lähdekriittisyyttä 
TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA 
-käytettyjen menetelmien ja työtapojen käyttö ja kuvaus on tarkoituksenmukaista  
-käytetty aineisto on luotettavaa ja riittävää tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta  
-tulokset vastaavat luotettavasti kehittämis- tai tutkimuskysymyksiin  
-työn tulokset hyödyttävät työelämää/ toimeksiantajaa  
-toteutuksen ja tuloksen arvioinnissa näkyy perustellusti ainakin jonkin verran työn vahvuuksien ja mahdollisten puutteiden tunnistaminen 
OPINNÄYTETYÖPROSESSI 
-opiskelija on huolehtinut itsenäisesti ja yhteistyökykyisesti prosessin aikataulussa pysymisestä työn eri vaiheissa  
-opiskelija on toiminut yhteistyössä vastuullisesti ja edistänyt työtä tavoitteellisesti  
- opiskelijan osaaminen on lisääntynyt prosessin aikana ja hän kykenee osoittamaan sen 
 
KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI 
- raportti on jäsentynyt ja johdonmukainen ja noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta  
- raportissa on huomioitu korjausehdotukset  
- teksti on kieli-ja ulkoasultaan huoliteltua, täsmällistä ja selkeää asiatekstiä  
- raportin rakenne on selkeä 
- työn nimi, tiivistelmä, abstrakti japosteri kuvaavat työn sisältöä 
- lähdeviittaustekniikka on ohjeiden mukainen  
- suullinen raportointi on havainnollista, vuorovaikutteista ja kohderyhmälle suunnattua
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
2 Tyydyttävä perehtyvä 
TIETOPERUSTA 
- tietoperusta on koostettu referoiden  
- aihetta rajattu eri näkökulmista, mutta asiat jäävät erillisiksi  
 - käsitteiden määrittely toteutuu referoimalla.  
 - tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen ja määrittely on pintapuolista  
 - lähdeaineistoa on hyödynnetty aiheeseen soveltuvasti, mutta osin ilman lähdekriittisyyttä 
TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA 
-menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on puutteellista ja epäjohdonmukaista  
-Käytetyn aineiston soveltuvuus ja/tai luotettavuus on kyseenalaista tavoitteiden kannalta  
-tutkimus- tai kehittämistehtävässä on hyödynnetty tietoperustaa jonkin verran 
-työn tulokset hyödyttävät työelämää/ toimeksiantajaa jossain määrin  
-tulokset ja toteutus on esitetty, niiden arviointi on toteavaa 
OPINNÄYTETYÖPROSESSI 
- opiskelija on suunnitellut ja toteuttanut työn itsenäisesti ja on hyödyntänyt ohjausta  
- opiskelija on tarvinnut tukea prosessin aikataulussa pysymisessä työn eri vaiheissa 
- ammatillisuutta ja substanssin hallintaa on nähtävissä 
KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI 
- raportti sisältää jossain määrin epäjohdonmukaisuuksia  
- raportti noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta  
- raportissa on huomioitu vaaditut korjausehdotukset  
- teksti on tyylillisesti epätasaista, mutta ymmärrettävää  
- raportin rakenne on selkeä  
- työn nimen, tiivistelmän, abstraktin ja/tai posterin kuvaavuudessa on jossain määrin puutteita  
- lähdeviitteiden merkintä on osin puutteellista  
- opiskelija pitää informatiivisen suullisen esityksen 
 1.Tyydyttävä toimintaa kuvaava 
TIETOPERUSTA 
-tietoperusta on hajanainen  
- aiheen rajaus on yksipuolista tai rajaus jää  lukijalle epäselväksi.  
- käsitteet liittyvät työn tavoitteeseen tai rajaukseen puutteellisesti.  
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen on hajanaista  
- lähdeaineistoa on hyödynnetty yksipuolisesti ja lähteiden valinta on satunnaista ja osin epäolennaista 
TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA 
-menetelmien ja työtapojen käyttö on suppeaa ja puutteellista, osin virheellistäkin  
-menetelmien ja työtapojen valintaa ei ole perusteltu asianmukaisesti 
-hankittu empiirinen aineisto on riittämätöntä luotettavien tulosten saamiseksi 
-tutkimus- tai kehittämistyön tulosten hyödynnettävyys ja tavoitteen saavuttaminen jää heikoksi  
-tulosten esittäminen ja tulkinta on luettelomaista ja voi sisältää virheitäkin  
-toteutuksen kuvaaminen on puutteellista  
-saadut tulokset on esitetty, niitä ei ole liitetty tietoperustaan 
 
OPINNÄYTETYÖPROSESSI  
-opiskelijan toiminta on ollut epäitsenäistä ja hän on tarvinnut runsaasti tukea työn eri vaiheissa  
-opiskelija ei ole hyödyntänyt ohjausta, mutta on osoittanut jonkin verran tavoitteellisuutta  
-työ ei ole valmistunut aikataulun mukaisesti  
-substanssin hallinta on sirpaleista ja jäsentymätöntä
 
KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI 
- raportti sisältää epäjohdonmukaisuuksia, mutta noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta  
- raportissa on huomioitu kriittiset korjausehdotukset  
- teksti on jäsentymätöntä ja siinä on toistuvia kieli- ja tyylivirheitä, mutta on ymmärrettävää -raportin rakenne on epäjohdonmukainen  
- työn nimen, tiivistelmän, abstraktin ja/tai posterin kuvaavuus on puutteellista - - lähdeviitteiden merkintä on puutteellista  
- opiskelija pitää suullisen esityksen
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 Ei hyväksyttävissä, Keskeneräinen 
TIETOPERUSTA 
- tietoperusta käsitteineen on riittämätön 
- lähdekriittisyys ei toteudu  
- opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite on toimeksiannon / toiminnan kehittämisen kannalta epäselvä –  
- lähdeaineisto on riittämätön 
 
TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA 
- valittua menetelmää ei ole kuvattu  
- empiriassa tarvittavaa aineistoa ei ole hankittu 
- tuloksia ei ole esitetty tai ne ovat virheelliset  
- tulosten tarkastelu tai tulkinta puuttuu 
- luotettavuuden arviointi puuttuu tai se on virheellinen  
- tutkimuseettisiä ohjeistuksia ei ole noudatettu 
- johtopäätöksiä ei ole esitetty tai ne ovat virheelliset  
OPINNÄYTETYÖPROSESSI 
- opiskelija ei ole kyennyt suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen etenemiseen 
- opiskelija ei ole kyennyt suunnittelemaan ja toteuttamaan työtään itsenäisesti  
- opiskelijan ammatillisuus ja asiantuntijuus ei ole kehittynyt prosessin aikana 
KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI 
- raportti ei ole johdonmukainen ja havainnollinen 
-teksti ei ole ymmärrettävää ja asiatyylistä 
- KAMK:n raportointiohjeistusta ei ole noudatettu 
-raporttiin vaadittuja korjausehdotuksia ei ole huomioitu
                    
Toteutustavat
Ilmoitetaan vuosittain opinnäytetyön Reppu-kurssilla. 
Tarvittaessa ota yhteys opinnäytetyökoordinaattori Mervi Väisäseen.
                    
Suoritustavat
Ilmoitetaan vuosittain opinnäytetyön Reppu-kurssilla. 
Tarvittaessa ota yhteys opinnäytetyökoordinaattori Mervi Väisäseen.
                    
