Siirry suoraan sisältöön

TIETOJENKÄSITTELYN KOULUTUS PELIALA 2019: TTK19SP

Opetussuunitelman tunnus: TTK19SP

Tutkintonimike
Tradenomi (AMK)
Laajuus
210 op
Kesto
3.5 vuotta (210 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2019
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

Kajaanin ammattikorkeakoulussa Tietojärjestelmät osaamisalue muodostuu Tietojenkäsittelyn (tradenomi) ja Tieto- ja viestintätekniikan (insinööri) koulutusaloista ja se on osa CEMIS osaamiskeskusta, jonka yhtenä tavoitteena on koulutuksen, tutkimus- ja kehittämistoiminnan kilpailukyvyn, vetovoiman, laadun sekä vaikuttavuuden parantaminen. Tieto- ja viestintätekniikan ja Tietojenkäsittelyn opetuksellisissa sisällöissä on yhteneväisyyksiä, jotka toteutetaan koulutusohjelmien välisinä yhteisinä opintoina.

SUUNTAUTUMISVAIHTOEHDOT
Opiskelijat valitaan ensimmäisen syksyn opintomenestyksen, näyttöjen, suuntautuneisuuden ja toiveiden perusteella datacenter -ratkaisujen tai pelialan suuntautumisvaihtoehtoihin.


Peliala
Pelialan syventäviksi opintokokonaisuuksiksi opiskelija voi valita seuraavia kokonaisuuksia: pelituotanto, peligrafiikka tai peliohjelmointi.

Lisätiedot

Opiskelija saa valmiudet toimia esimerkiksi ohjelmistosuunnittelijana, peliohjelmoijana, pelisuunnittelijana, tuottajana, peligraafikkona tai kouluttajana.
Peliohjelmoinnin opintojen kautta opiskelija saa valmiudet myös perinteiseen ohjelmointityöhön.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2019-2020 2020-2021 2021-2022 2022-2023 Syksy 2019 Kevät 2020 Syksy 2020 Kevät 2021 Syksy 2021 Kevät 2022 Syksy 2022 1. / 2019 2. / 2019 3. / 2020 4. / 2020 1. / 2020 2. / 2020 3. / 2021 4. / 2021 1. / 2021 2. / 2021 3. / 2022 4. / 2022 1. / 2022 2. / 2022
Yhteensä 210

yhteiset kompetenssit,AMK

Osaamisen kuvaus, ammattikorkeakoulututkinto

1. OPPIMISEN TAIDOT

•osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
•osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
•kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Tutkimustoiminta
Tietojenkäsittelyn perusteet
2. EETTINEN OSAAMINEN

•kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
•osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
•osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
•osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
•osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
•kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Tutkimustoiminta
Intercultural Communication
ICT Sopimus- ja yritysoikeus
ICT-alan johtaminen
ICT-alan johdon laskenta
Game Design Research and Workshop
ICT Sopimus- ja yritysoikeus
ICT-alan johtaminen
ICT-alan johdon laskenta
3. TYÖYHTEISÖOSAAMINEN

•osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
•osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
•osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
•kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa
•osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
•kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
•omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Organisaation tietoturva
Liikeviestintä
Viestintä ja esiintymistaito
Kouluttajakoulutus
Ajankohtaisseminaari ja asiakirjoittaminen
Intercultural Communication
Game Production I
Game Production II
ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi
ICT Sopimus- ja yritysoikeus
ICT-alan johtaminen
Yritystoiminnan suunnittelu
ICT Sopimus- ja yritysoikeus
ICT-alan johtaminen
ICT-alan johdon laskenta
Yritystoiminnan suunnittelu
Nuori Yrittäjyys Start Up
Yrittäjyys käytännössä erityisalue
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I
Harjoittelu
4. INNOVAATIO-OSAAMINEN

•kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
•osaa työskennellä projekteissa
•osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
•osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Tutkimustoiminta
Portfolio Practice
ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi
Yritystoiminnan suunnittelu
Game Design Research and Workshop
ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi
Yritystoiminnan suunnittelu
Nuori Yrittäjyys Start Up
Yrittäjyys käytännössä erityisalue
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I
Opinnäytetyö
5. KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN

•omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
•kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
•osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

Intercultural Communication
IT-svenska
Portfolio Practice
International Game Development Studies 1
International Game Development Studies 2
Nuori Yrittäjyys Start Up
Luokittelemattomat
Tietoverkkojen perusteet
Tietokantojen perusteet
Ohjelmoinnin perusteet
Olio-ohjelmoinnin perusteet
Algebra
Business English
Technical English I
Technical English II
Teknologiapaja 1
Teknologiapaja 2
Projektiopinnot
Projektiopinnot 1 - 2D peli
Projektiopinnot 2 - mobiilipeli
Projektiopinnot 3 - 3D peli
Liiketoimintaosaamisen perusteet
Pelituotannon perusteet
Pelisuunnittelun perusteet
Basics of 2D Game Graphics
Introduction to 3D modeling
Peliohjelmointi I
Käyttöliittymäsuunnittelu
Peliäänet ja äänenkäsittely
WWW ja Internet
Pelikulttuuri
Pelitestaus
Pelialan opintoja
2D Animation
2D Background Design
2D Character Design
3D Modeling and Texturing I
Vector Graphics
3D Animation
3D Character Modeling
3D Modeling and Texturing II
3D Modeling and Texturing III
Basics of Game Business
Continuation Course in Game Business
Game Analytics and Monetization
Programming C++
Physics 1
Continuation Course in Programming C++
Mathematics for Game Programmers
Data Structures and Algorithms
Programming Mobile Games
Game Programming II
Artificial Intelligence in Games
Tietokantaohjelmointi
Verkkopelien ohjelmointi
Game Design I
Game Design II
Level Design
Analyyttinen pelisuunnittelu
Windows-palvelinympäristö
Linux
Palvelinvirtualisointi
Signaalinkäsittely
Koneoppimisen perusteet
Johdatus data-analytiikkaan
Tekoälyprojekti
Taiteen perusteet
Motion Capture

Opintotyyppi_AMK

1. Perusopinnot
Tietoverkkojen perusteet
Tietokantojen perusteet
Organisaation tietoturva
Ohjelmoinnin perusteet
Olio-ohjelmoinnin perusteet
Algebra
Liikeviestintä
Viestintä ja esiintymistaito
Kouluttajakoulutus
Ajankohtaisseminaari ja asiakirjoittaminen
Tutkimustoiminta
Intercultural Communication
IT-svenska
Liiketoimintaosaamisen perusteet
2. Ammattiopinnot
Pelituotannon perusteet
Pelisuunnittelun perusteet
Basics of 2D Game Graphics
Introduction to 3D modeling
Peliohjelmointi I
WWW ja Internet
Pelikulttuuri
Pelitestaus
3. Vaihtoehtoiset ammattiopinnot
2D Animation
2D Background Design
2D Character Design
3D Modeling and Texturing I
Vector Graphics
3D Animation
3D Character Modeling
3D Modeling and Texturing II
3D Modeling and Texturing III
Portfolio Practice
Game Production I
Game Production II
Basics of Game Business
Continuation Course in Game Business
ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi
ICT Sopimus- ja yritysoikeus
ICT-alan johtaminen
ICT-alan johdon laskenta
Yritystoiminnan suunnittelu
Programming C++
Physics 1
Continuation Course in Programming C++
Mathematics for Game Programmers
Data Structures and Algorithms
Programming Mobile Games
Game Programming II
Artificial Intelligence in Games
Tietokantaohjelmointi
Verkkopelien ohjelmointi
International Game Development Studies 1
International Game Development Studies 2
4. Harjoittelu
Harjoittelu
5. Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
6. Vapaasti valittavat opinnot
Peliäänet ja äänenkäsittely
Game Design I
Game Design II
Level Design
Analyyttinen pelisuunnittelu
Game Design Research and Workshop
Windows-palvelinympäristö
Linux
Palvelinvirtualisointi
ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi
ICT Sopimus- ja yritysoikeus
ICT-alan johtaminen
ICT-alan johdon laskenta
Yritystoiminnan suunnittelu
Nuori Yrittäjyys Start Up
Yrittäjyys käytännössä erityisalue
Tietojenkäsittelyn perusteet
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I
Luokittelemattomat
Business English
Technical English I
Technical English II
Teknologiapaja 1
Teknologiapaja 2
Projektiopinnot
Projektiopinnot 1 - 2D peli
Projektiopinnot 2 - mobiilipeli
Projektiopinnot 3 - 3D peli
Käyttöliittymäsuunnittelu
Pelialan opintoja
Game Analytics and Monetization
Signaalinkäsittely
Koneoppimisen perusteet
Johdatus data-analytiikkaan
Tekoälyprojekti
Taiteen perusteet
Motion Capture

TTK_kompetenssit

Tietojenkäsittelyn koulutus

1. Tietojärjestelmäosaaminen

Tavoitteena on, että tradenomi
•ymmärtää tietojärjestelmät kokonaisuutena ja niiden tuottamis-,
hankinta- ja käyttöönottoprosessin sekä tiedonhallinnan periaatteet toiminnan kehittämisen näkökulmasta
•osaa määritellä, suunnitella ja testata ohjelmiston,tietokannan ja käyttöliittymän ottaen huomioon tietoturvan
•osaa ohjelmoida
•osaa dokumentoida ja tulkita dokumentteja esimerkiksi ylläpitäessään ohjelmistoja
•osaa suunnitella ja toteuttaa koulutuksen.

Tietoverkkojen perusteet
Tietokantojen perusteet
Organisaation tietoturva
Ohjelmoinnin perusteet
Olio-ohjelmoinnin perusteet
Algebra
WWW ja Internet
Pelitestaus
Windows-palvelinympäristö
Linux
Palvelinvirtualisointi
Tietojenkäsittelyn perusteet
2. ICT-infrastruktuuri-osaaminen

Tavoitteena on, että tradenomi
•ymmärtää tietoverkon eri komponenttien (laite- ja ohjelmistokomponentit) merkityksen ja toiminta- periaatteet
•osaa hyödyntää tietoverkkoja eri komponentteineen ratkaisuja tehdessään
•osaa rakentaa ja ylläpitää tietoverkkojen perusratkaisuja
•osaa ottaa tietoturvan huomioon organisaation ICT- infrastruktuuriratkaisussa.

Windows-palvelinympäristö
3. ICT-projektiosaaminen

Tavoitteena on, että tradenomi
•ymmärtää erilaisten ICT-projektien luonteen ja projektitoiminnan kokonaisuuden organisaatiossa
•ymmärtää systemaattisen toimintatavan merkityksen projektityössä ja osaa toimia ICT-projektissa vastuullisesti
•osaa käyttää ja soveltaa ICT-projektien suunnittelun ja hallinnan menetelmiä
•osaa tunnistaa ICT-projektitoiminnan riskejä ja varautua niihin.

Liikeviestintä
Viestintä ja esiintymistaito
Kouluttajakoulutus
Ajankohtaisseminaari ja asiakirjoittaminen
Pelituotannon perusteet
Pelitestaus
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I
4. Liiketoimintaosaaminen

Tavoitteena on, että tradenomi
•ymmärtää liiketoiminnan keskeiset prosessit ja toiminnot
•ymmärtää tietotekniikan merkityksen osana organisaation toimintaa ja sen roolin toiminnan kehittämisessä
•osaa kehittää liiketoiminnan prosesseja ja etsiä tukea ratkaisuihin tietotekniikasta
•ymmärtää sopimusten, tarjousten, lisenssien ja tekijänoikeuksien merkityksen omassa työssään
•osaa palvella asiakasta

Liikeviestintä
Viestintä ja esiintymistaito
Kouluttajakoulutus
Liiketoimintaosaamisen perusteet
Pelituotannon perusteet
Basics of Game Business
Continuation Course in Game Business
ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi
ICT Sopimus- ja yritysoikeus
ICT-alan johtaminen
ICT-alan johdon laskenta
Yritystoiminnan suunnittelu
ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi
ICT Sopimus- ja yritysoikeus
ICT-alan johtaminen
ICT-alan johdon laskenta
Yritystoiminnan suunnittelu
Nuori Yrittäjyys Start Up
Yrittäjyys käytännössä erityisalue
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I
5. ICT-erikoisosaaminen

Tavoitteena on, että tradenomi
•osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan jollakin ICT:n osa-alueella sekä analysoida, arvioida ja kehittää toimintaa tällä alueella.

Ajankohtaisseminaari ja asiakirjoittaminen
Tutkimustoiminta
IT-svenska
Pelituotannon perusteet
Pelisuunnittelun perusteet
Basics of 2D Game Graphics
Introduction to 3D modeling
Peliohjelmointi I
Peliäänet ja äänenkäsittely
Pelikulttuuri
2D Animation
2D Background Design
2D Character Design
3D Modeling and Texturing I
Vector Graphics
3D Animation
3D Character Modeling
3D Modeling and Texturing II
3D Modeling and Texturing III
Portfolio Practice
Game Production I
Game Production II
Basics of Game Business
Continuation Course in Game Business
ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi
ICT Sopimus- ja yritysoikeus
ICT-alan johtaminen
ICT-alan johdon laskenta
Yritystoiminnan suunnittelu
Programming C++
Physics 1
Continuation Course in Programming C++
Mathematics for Game Programmers
Data Structures and Algorithms
Game Programming II
Artificial Intelligence in Games
Tietokantaohjelmointi
Verkkopelien ohjelmointi
International Game Development Studies 1
International Game Development Studies 2
Game Design I
Game Design II
Level Design
Analyyttinen pelisuunnittelu
Game Design Research and Workshop
Windows-palvelinympäristö
Linux
Palvelinvirtualisointi
ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi
ICT Sopimus- ja yritysoikeus
ICT-alan johtaminen
ICT-alan johdon laskenta
Yritystoiminnan suunnittelu
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I
Harjoittelu
Opinnäytetyö
Luokittelemattomat
Intercultural Communication
Business English
Technical English I
Technical English II
Teknologiapaja 1
Teknologiapaja 2
Projektiopinnot
Projektiopinnot 1 - 2D peli
Projektiopinnot 2 - mobiilipeli
Projektiopinnot 3 - 3D peli
Käyttöliittymäsuunnittelu
Pelialan opintoja
Game Analytics and Monetization
Programming Mobile Games
Signaalinkäsittely
Koneoppimisen perusteet
Johdatus data-analytiikkaan
Tekoälyprojekti
Taiteen perusteet
Motion Capture

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
TTK19SP-1000
TIETOJÄRJESTELMÄOSAAMINEN

(Valitaan kaikki )

18
KTPT007 Tietoverkkojen perusteet 3
KTPT019 Tietokantojen perusteet 3
KTPT012 Organisaation tietoturva 3
KTPT023 Ohjelmoinnin perusteet 3
KTPT026 Olio-ohjelmoinnin perusteet 3
KTPT025 Algebra 3
TTK19SP-1001
VIESTINTÄ- JA VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN I

(Valitaan kaikki )

16
KTPV015 Liikeviestintä 3
KTPV004 Viestintä ja esiintymistaito 3
KTAV002 Kouluttajakoulutus 3
KTAI003 Ajankohtaisseminaari ja asiakirjoittaminen 5
KTAI004 Tutkimustoiminta 2
TTK19SP-1002
KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN

(Valitaan kaikki )

14
YY00BD88 Intercultural Communication 3
TT00BJ74 Business English 3
TT00BJ75 Technical English I 2
TT00BJ76 Technical English II 3
KTAV006 IT-svenska 3
TTK19SP-1026
TIETOJÄRJESTELMÄT - PROJEKTIOPINTOJA

(Valitaan kaikki )

15
TT00BL28 Teknologiapaja 1 5
TT00BL29 Teknologiapaja 2 5
TT00BL30 Projektiopinnot 5
TTK19SP-1004
PELIALAN PROJEKTIOPINNOT - ÄLYKKÄÄT RATKAISUT

(Valitaan kaikki )

22
KTAD041 Projektiopinnot 1 - 2D peli 6
TT00BL71 Projektiopinnot 2 - mobiilipeli 6
TT00BL72 Projektiopinnot 3 - 3D peli 10
TTK19SP-1003
PELIALAN PERUSOSAAMINEN

(Valitaan kaikki )

35
YY00BD89 Liiketoimintaosaamisen perusteet 3
KTAD033 Pelituotannon perusteet 3
KTAD035 Pelisuunnittelun perusteet 3
KTAD032 Basics of 2D Game Graphics 3
KTAD034 Introduction to 3D modeling 3
KTAD030 Peliohjelmointi I 4
KTWT229 Käyttöliittymäsuunnittelu 3
KTWT115 Peliäänet ja äänenkäsittely 3
KTAD031 WWW ja Internet 2
TT00BE12 Pelikulttuuri 3
TT00BE13 Pelitestaus 3
TT00BL77 Pelialan opintoja 2
TTK19SP-1005
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT

(Valitaan yksi )

30
TTK19SP-1006
PELIGRAFIIKKA

(Valitaan kaikki )

30
TTK19SP-1007
GAME GRAPHICS COMPETENCE

(Valitaan kaikki )

15
KTVP030 2D Animation 3
KTVP031 2D Background Design 3
KTVP032 2D Character Design 3
KTVP033 3D Modeling and Texturing I 3
KTVP034 Vector Graphics 3
TTK19SP-1008
SPECIALISED GAME GRAPHICS COMPETENCE

(Valitaan kaikki )

15
KTVP040 3D Animation 3
KTVP041 3D Character Modeling 3
KTVP042 3D Modeling and Texturing II 3
KTVP043 3D Modeling and Texturing III 3
KTVP044 Portfolio Practice 3
TTK19SP-1009
PELITUOTANTO

(Valitaan kaikki )

30
TTK19SP-1010
GAME PRODUCTION COMPETENCE

(Valitaan kaikki )

9
TT00BF60 Game Production I 3
TT00BF61 Game Production II 3
KTVP015 Basics of Game Business 3
TTK19SP-1011
SYVENTÄVÄ PELITUOTANNON OSAAMINEN

(Valitaan kaikki )

6
KTVP020 Continuation Course in Game Business 3
TT00BI59 Game Analytics and Monetization 3
TTK19SP-1012
YRITTÄJYYSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

15
TT00BF55 ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi 3
TT00BF52 ICT Sopimus- ja yritysoikeus 3
TT00BF53 ICT-alan johtaminen 3
TT00BF54 ICT-alan johdon laskenta 3
LT00BF29 Yritystoiminnan suunnittelu 3
TTK19SP-1013
PELIOHJELMOINTI

(Valitaan kaikki )

30
TTK19SP-1014
GAME PROGRAMMING COMPETENCE

(Valitaan kaikki )

15
KTVP050 Programming C++ 3
KTVP051 Physics 1 3
KTVP052 Continuation Course in Programming C++ 3
KTVP053 Mathematics for Game Programmers 3
KTVP054 Data Structures and Algorithms 3
TTK19SP-1015
SYVENTÄVÄ PELIOHJELMOINTIOSAAMINEN

(Valitaan kaikki )

15
KTVP060 Programming Mobile Games 3
KTVP061 Game Programming II 3
KTVP062 Artificial Intelligence in Games 3
KTVP063 Tietokantaohjelmointi 3
KTVS030 Verkkopelien ohjelmointi 3
TTK19SP-1016
INTERNATIONAL GAME DEVELOPMENT STUDIES

(Valitaan kaikki )

30
TTK19SP-1017
BASIC INTERNATIONAL GAME DEVELOPMENT STUDIES

(Valitaan kaikki )

30
TT00BD83 International Game Development Studies 1 15
TT00BD84 International Game Development Studies 2 15
TTK19SP-1019
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 15 )

15
TTK19SP-1020
PELISUUNNITTELU

(Valitaan kaikki )

15
KTVP011 Game Design I 3
KTVP014 Game Design II 3
KTVP012 Level Design 3
KTVP024 Analyyttinen pelisuunnittelu 3
TT00BF58 Game Design Research and Workshop 3
TTK19SP-1021
DATACENTER OPINNOT

(Valitaan kaikki )

15
TT00BD80 Windows-palvelinympäristö 5
TT00BD41 Linux 5
TK00BA68 Palvelinvirtualisointi 5
TTK19SP-1022
YRITTÄJYYSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

15
TT00BF55 ICT-alan asiakassuuntainen markkinointi 3
TT00BF52 ICT Sopimus- ja yritysoikeus 3
TT00BF53 ICT-alan johtaminen 3
TT00BF54 ICT-alan johdon laskenta 3
LT00BF29 Yritystoiminnan suunnittelu 3
TTK19SP-1023
YRITTÄJYYSOPINNOT 2

(Valitaan kaikki )

15
KLVY188 Nuori Yrittäjyys Start Up 10
LT00BF31 Yrittäjyys käytännössä erityisalue 5
TTK19SP-1027
DATA-ANALYTIIKKA

(Valitaan kaikki )

15
TT00BB66 Signaalinkäsittely 3
TT00BM32 Koneoppimisen perusteet 3
TT00BM33 Johdatus data-analytiikkaan 3
TT00BM36 Tekoälyprojekti 6
TT00BL74 Taiteen perusteet 3
TYW165 Tietojenkäsittelyn perusteet 2
KTWT062 Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I 10
TT00BL75 Motion Capture 3
TTK19SP-1024
HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

30
KTHH001 Harjoittelu 30
TTK19SP-1025
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
KTOO001 Opinnäytetyö 15

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun