Big data -analytiikka ja liiketoimintaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: TT00CC74
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille perustiedot ja -taidot big data -analytiikan merkityksestä ja soveltamisesta liiketoiminnassa. Opiskelijat ymmärtävät big data -analytiikan roolin päätöksenteossa ja liiketoiminnan kehittämisessä eri toimialoilla. Lisäksi tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat big data -analytiikkaan liittyviin käytännön sovelluksiin ja yrityscaseihin eri toimialoilta joko vierailevien luennoitsijoiden tai roundtable-webinaarien pohjalta.
Sisältö
Big data -analytiikka liittyy organisaatioiden käyttämiin strategioihin suurten tietomäärien keräämiseksi, järjestämiseksi ja analysoimiseksi arvokkaiden liiketoimintaan liittyvien oivallusten löytämiseksi, jotka muuten eivät olisi mahdollisia perinteisten järjestelmien avulla.
Kurssilla käsitellään seuraavia teemoja:
- Big data -analytiikan perusteet ja käsitteet
- Big data -analytiikan rooli liiketoiminnassa
- Big data -analytiikan soveltaminen eri toimialoilla
- Eettiset ja juridiset näkökulmat
- Tulevaisuuden suuntaukset ja mahdollisuudet
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit koostuvat kurssilla jaetuista luentomateriaaleista, mahdollisista lisämateriaaleista sekä verkosta löytyvistä resursseista. Kurssin alussa jaetaan tarkempi lista suositelluista oppimateriaaleista ja lähteistä.
Kurssin kirjallisuus koostuu pääasiassa artikkeleista, raporteista ja verkkomateriaaleista, jotka liittyvät kurssin teemoihin. Kurssin alussa ja sen edetessä jaetaan tarkempi lista kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija todistaa vahvaa näyttöä taidoista ja niiden kehittymisestä oppimispäiväkirjassaan. Päiväkirja on virheetöntä asiatyyliä ja sisälllöltään argumentoiva sekä oivaltava. Oppimispäiväkirjaan on todistettavasti lisätty viikoittain merkintä, jonka sisällön laajuus ja taso vastaa työmäärältään kurssin ajankäytön mukaista työtä. Lähdeaineisto on kriittisesti arvioitu ja punnittu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija reflektoi tai analysoi taitojensa kehittymistä oppimispäiväkirjassaan. Oppimispäiväkirjan asiasisältö on huoliteltua ja selkeää tai sujuvaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä. Työtä on tehty välillä joko toinen viikko tai useimpina viikkoina. Lähdeaineiston käyttö on systemaattista, lukijalle selkeää ja lähdeaineisto on monipuolista sekä tarkoituksenmukaista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija listaa tai soveltaa perustaitoja oppimispäiväkirjassaan. Oppimispäiväkirjan asiasisältö on jäsentymätöntä tai tyylillisesti epätasaista. Oppimispäiväkirjaa ei ole päivitetty asianmukaisesti viikoittain vaan merkittävin osa työstä on tehty viikossa. Lähdeluettelo on laadittu, mutta runkotekstin ja lähteiden yhteys on vähäinen tai olematon.
Toteutustavat
Kurssin toteutus tapahtuu pääasiassa luentojen ja mahdollisten vierailijaluentojen kautta. Jokainen luentoviikko keskittyy tiettyyn teemaan, ja luentojen lisäksi opiskelijoille annetaan tehtäviä ja materiaaleja itsenäiseen opiskeluun. Lisäksi kurssilla saatetaan hyödyntää tallenteita vierailijaluennoista sekä verkossa saatavilla olevia webinaareja.
Suoritustavat
Kurssi suoritetaan oppimispäiväkirjaa viikoittain kirjoittamalla. Merkintöjä tehdään yksi per viikko. Kullekin viikolle on teema.