Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön harjoittelu (10op)
Opintojakson tunnus: SH00CA13
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
•	Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen 
•	Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti 
•	Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
•	Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
•	Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
•	Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä. 
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
•	Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
•	Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
•	Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
•	Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.
                    
Sisältö
Harjoittelu
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys: 
•	Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa 
•	Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
•	Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
•	Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
•	Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
•	Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
•	Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
•	Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa. 
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
•	Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
•	Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa. 
•	Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
•	Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia. 
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
•	Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.
Hylätty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
•	Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti 
•	Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
•	Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
 •	Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista. 
•	Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
•	Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
•	Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista. 
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
•	Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
•	Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
•	Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
•	Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
•	Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
•	Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
•	Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.
                    
Suoritustavat
Ohjattu harjoittelu kliinisen hoitoyön toimintaympäristössä, jossa toteutuu lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön prosessi.
                    
