Skip to main content

Adapted Physical ActivityLaajuus (5 cr)

Code: SLVT012

Credits

5 op

Objective

The students will recognise special needs exercise and the main elements of its development. They will be able to use different instruction and teaching methods in a goal-oriented and varied way. The students will be able to deal with heterogenous groups while taking individual group members into account. The students will be able to adapt exercise for those with special needs within different operational environments.

Content

Concepts, values and population proportion of special needs exercise
The importance of exercise to different groups
Special needs exercise in Finland
Adapted special needs physical education in schools
Accessibility
Didactics of adaptive exercise
Inclusion, the various dimensions of activity
Dealing with individual needs, differentiation
Instructing the mentally disabled, those undergoing rehabilitation due to mental health problems and those with sensory disabilities

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen).
Osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus)

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä (käsitteet, arvot, sisällöt).
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).

en
Enrollment

28.07.2022 - 26.08.2022

Timing

27.08.2022 - 30.12.2022

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Tourism and Sports

Teaching languages
  • Finnish

Objective

The students will recognise special needs exercise and the main elements of its development. They will be able to use different instruction and teaching methods in a goal-oriented and varied way. The students will be able to deal with heterogenous groups while taking individual group members into account. The students will be able to adapt exercise for those with special needs within different operational environments.

Content

Concepts, values and population proportion of special needs exercise
The importance of exercise to different groups
Special needs exercise in Finland
Adapted special needs physical education in schools
Accessibility
Didactics of adaptive exercise
Inclusion, the various dimensions of activity
Dealing with individual needs, differentiation
Instructing the mentally disabled, those undergoing rehabilitation due to mental health problems and those with sensory disabilities

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen).
Osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus)

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä (käsitteet, arvot, sisällöt).
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).

en
Enrollment

27.10.2021 - 31.12.2022

Timing

25.08.2022 - 30.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Business

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Groups
  • ALK20S
    ALK20S

Objective

The students will recognise special needs exercise and the main elements of its development. They will be able to use different instruction and teaching methods in a goal-oriented and varied way. The students will be able to deal with heterogenous groups while taking individual group members into account. The students will be able to adapt exercise for those with special needs within different operational environments.

Content

Concepts, values and population proportion of special needs exercise
The importance of exercise to different groups
Special needs exercise in Finland
Adapted special needs physical education in schools
Accessibility
Didactics of adaptive exercise
Inclusion, the various dimensions of activity
Dealing with individual needs, differentiation
Instructing the mentally disabled, those undergoing rehabilitation due to mental health problems and those with sensory disabilities

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen).
Osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus)

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä (käsitteet, arvot, sisällöt).
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).