VårdsvenskaLaajuus (3 op)
Tunnus: SH00BS60
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee hoitotyön keskeisen ammattikielen sanaston ja osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Sisältö
Hoitotyön keskeinen sanasto
Suullinen ja kirjallinen viestintä- ja vuorovaikutus
Asiakkaan/ potilaan kohtaaminen ja kulttuurienvälinen viestintä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää toisin sanoin ja korvata sanaston puutteet huomaamattomasti.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, hoitoneuvottelut, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
Opiskelija osaa kertoa suhteellisen selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 20.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Iina Korhonen
- Jaana Härkönen
Ryhmät
-
SMM22K2SMM22K2
-
SMM22K1SMM22K1
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee hoitotyön keskeisen ammattikielen sanaston ja osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Sisältö
Hoitotyön keskeinen sanasto
Suullinen ja kirjallinen viestintä- ja vuorovaikutus
Asiakkaan/ potilaan kohtaaminen ja kulttuurienvälinen viestintä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää toisin sanoin ja korvata sanaston puutteet huomaamattomasti.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, hoitoneuvottelut, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
Opiskelija osaa kertoa suhteellisen selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vaativissa vuorovaikutustilanteissa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa rutiininomaisissa työtehtävissä.
Esitietovaatimukset
Eurooppalainen viitekehys B1
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 20.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Jaana Härkönen
Ryhmät
-
SMM22KKuuSMM22KKuu
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee hoitotyön keskeisen ammattikielen sanaston ja osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Sisältö
Hoitotyön keskeinen sanasto
Suullinen ja kirjallinen viestintä- ja vuorovaikutus
Asiakkaan/ potilaan kohtaaminen ja kulttuurienvälinen viestintä
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, suulliset ja kirjalliset tehtävät, suullinen ja kirjallinen tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssitentti marraskuussa ja uusintatentit tammi- ja helmikuussa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää toisin sanoin ja korvata sanaston puutteet huomaamattomasti.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, hoitoneuvottelut, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
Opiskelija osaa kertoa suhteellisen selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vaativissa vuorovaikutustilanteissa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa rutiininomaisissa työtehtävissä.
Esitietovaatimukset
Eurooppalainen viitekehys B1
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sari Pyykkönen
- Jaana Härkönen
Ryhmät
-
SMM21SRaa2SMM21SRaa2
-
SMM21SRaa1SMM21SRaa1
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee hoitotyön keskeisen ammattikielen sanaston ja osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Sisältö
Hoitotyön keskeinen sanasto
Suullinen ja kirjallinen viestintä- ja vuorovaikutus
Asiakkaan/ potilaan kohtaaminen ja kulttuurienvälinen viestintä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää toisin sanoin ja korvata sanaston puutteet huomaamattomasti.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, hoitoneuvottelut, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
Opiskelija osaa kertoa suhteellisen selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Esitietovaatimukset
Eurooppalainen viitekehys B1
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Jaana Härkönen
Ryhmät
-
SHS21SSHS21S
-
SHT21SSHT21S
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee hoitotyön keskeisen ammattikielen sanaston ja osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Sisältö
Hoitotyön keskeinen sanasto
Suullinen ja kirjallinen viestintä- ja vuorovaikutus
Asiakkaan/ potilaan kohtaaminen ja kulttuurienvälinen viestintä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää toisin sanoin ja korvata sanaston puutteet huomaamattomasti.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, hoitoneuvottelut, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
Opiskelija osaa kertoa suhteellisen selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).
Esitietovaatimukset
Eurooppalainen viitekehys B1