Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen motorinen kehitys (4op)

Opintojakson tunnus: SLAH007

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ihmisen kasvua ja kehitystä sääteleviä tekijöitä ja erotella eri toimintojen merkitystä motorisessa kehityksessä. Opiskelija osaa selittää ihmisen kehitystä sosiaalisen käyttäytymisen näkökulmasta, käyttää tietoperustaansa seuratessaan ja arvioidessaan ihmisen normaalia kasvua ja motorista kehitystä. Opiskelija osaa luokitella motorisen oppimisen etenemisen ja siihen vaikuttavat tekijät, kuvata liikkeen analysoinnin perusmenetelmät perehtyä ihmisen kasvua ja kehitystä sääteleviin tekijöihin. Opiskelija ymmärtää fyysisten tekijöiden, kognitiivisten toimintojen, motivaation, havainto-ja aistitoimintojen merkityksen motorisessa kehityksessä sekä osaa käyttää tietoperustaansa seuratessaan ja arvioidessaan ihmisen normaalia kasvua ja motorista kehitystä. Opiskelija tietää motorisen oppimisen etenemisen ja siihen vaikuttavat tekijät.

Sisältö

Ihmisen kasvua ja kehitystä sääteleviä tekijöitä
Ihmisen kasvu ja kehitys eri ikäkausina
Ihmisen motoristen taitojen kehittyminen eri ikäkausina ja kehityksen havainnointi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Soveltaa jo olemassa olevaa osaamistaan ja käsittelee kokonaisuutta asiakaslähtöisesti. Kykenee arvioimaan ja reflektoimaan omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla.
Oppiminen kuvattu raportissa useamman teorian avulla ja esitetty konkreettisesti useamman esimerkin avulla. Omaa oppimista on pohdittu laajasti ja kuvattu monipuolisesti siihen vaikuttavia tekijöitä. Oma oppiminen on esitetty vaiheittain ja seurattu myös muiden tapoja oppia koko tehtävän aikaväliltä ja verrattu eroja omaan oppimiseen. Pohdinnassa tuotu laajasti esiin kokemukset oppimistehtävästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialan käsitteistö ja perustiedot hallinnassa. Osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialan toimintatapoja. Kykenee ammattitaitoiseen toimintaan asiakastilanteissa ja perustella toimintaansa ammatillisesti.
Oppimisprosessi on kuvattu yhden teorian avulla ja havainnollistettu yksittäisillä esimerkeillä. Pohdinnassa täydennetty omaa oppimista useasti eri näkökulmasta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaa käyttää yksittäisiä käsitteitä toiminnassaan ja nimetä alan perustiedot. Kykenee tarkoituksenmukaiseen toimintaan. Epävarmuutta päätöksenteossa. Pyrkii ottamaan asiakkaat/muut huomioon toiminnassaan ja pyrkii ammattieettiseen toimintaa.
Oppiminen on kuvattu prosessina, mutta ei käsitelty yhtenäisesti teorian avulla. Yksittäisiä viittauksia teoriaan. Ei käytännön esimerkkejä ja pohdinta kapea-alaista. Vertaisoppiminen kuvattu kapeasti.

Siirry alkuun