Luonto- ja liikunta-aktiviteetit (5op)
Opintojakson tunnus: SLVE002
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa keskeiset kesä- ja talviaktiviteetit sekä niiden vaatimukset luontoliikuntalajeina. Opiskelija kykenee arvioimaan ja luokittelemaan laatukriteerien pohjalta kesä- ja talviaktiviteetteja Suomessa sekä keskeisissä kilpailijamaissa. Opiskelija osaa vertailla aktiviteettien toteuttamismahdollisuuksia erilaisissa olosuhteissa.
Opiskelija osaa käyttää karttaa, satelliittipaikanninta ja kompassia maastossa liikuttaessa ja osaa valita erilaiseen käyttöön soveltuvat kartat. Opiskelija osaa hyödyntää reittiluokitteluja ja suunnittelemaan reittejä niiden pohjalta.
Opiskelija osaa valita varusteet eri luonto- ja liikunta-aktiviteetteihin.
Sisältö
Aktiviteettiosaaminen (joitakin seuraavista lajeista: hiihtolajit, lumikenkäily, lumirakentaminen, patikointi, melonta, pyöräily, kiipeily)
Kartat ja suunnistaminen
Varusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vertailla aktiviteettien toteuttamismahdollisuuksia erilaisissa olosuhteissa erilaisille asiakasryhmille. Hän osaa hyvin huomioida erilaisten asiakasryhmien tarpeet luonnossa liikuttaessa ja muuttamaan tarvittaessa suunnitelmia kesken reissun.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee arvioimaan ja luokittelemaan laatukriteerien pohjalta kesä- ja talviaktiviteetteja Suomessa sekä keskeisissä kilpailijamaissa. Opiskelija osaa valita erilaiseen käyttöön soveltuvat kartat. Opiskelija osaa hyödyntää reittiluokitteluja ja suunnittelemaan reittejä niiden pohjalta. Opiskelija osaa kertoa asiakkaille erilaisten luonto- ja liikunta-aktiviteettien varusteista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa keskeiset kesä- ja talviaktiviteetit sekä niiden vaatimukset luontoliikuntalajeina. Opiskelija osaa käyttää karttaa, satelliittipaikanninta ja kompassia maastossa liikuttaessa. Opiskelija osaa valita varusteet eri luonto- ja liikunta-aktiviteetteihin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Excellent (5): The students are able to compare how different activities can be carried out in different conditions for different customers. They are able to take the needs of different customer groups into account when moving about in nature and changing plans mid-excursion. Good (3-4): The students are able to assess and classify summer and winter activities based on quality criteria both in Finland and the main countries that compete with Finland. The students are able select maps suitable for different purposes. They are able to utilise route classifications and can plan routes based on such classification. The students are able to tell customers about the equipment needed for various nature and exercise activities. (satisfactory (1-2): The student recognises the main summer and winter activities and their demands as outward bound activities. They know how to use a map, satellite positioning (GPS) and a compass in the field. They are able to select appropriate equipment for various nature and exercise activities.