Adapted Physical ActivityLaajuus (5 cr)
Code: SLVT012
Credits
5 op
Objective
The students will recognise special needs exercise and the main elements of its development. They will be able to use different instruction and teaching methods in a goal-oriented and varied way. The students will be able to deal with heterogenous groups while taking individual group members into account. The students will be able to adapt exercise for those with special needs within different operational environments.
Content
Concepts, values and population proportion of special needs exercise
The importance of exercise to different groups
Special needs exercise in Finland
Adapted special needs physical education in schools
Accessibility
Didactics of adaptive exercise
Inclusion, the various dimensions of activity
Dealing with individual needs, differentiation
Instructing the mentally disabled, those undergoing rehabilitation due to mental health problems and those with sensory disabilities
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen).
Osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus)
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä (käsitteet, arvot, sisällöt).
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Enrollment
28.07.2022 - 26.08.2022
Timing
27.08.2022 - 30.12.2022
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Tourism and Sports
Teaching languages
- Finnish
Objective
The students will recognise special needs exercise and the main elements of its development. They will be able to use different instruction and teaching methods in a goal-oriented and varied way. The students will be able to deal with heterogenous groups while taking individual group members into account. The students will be able to adapt exercise for those with special needs within different operational environments.
Content
Concepts, values and population proportion of special needs exercise
The importance of exercise to different groups
Special needs exercise in Finland
Adapted special needs physical education in schools
Accessibility
Didactics of adaptive exercise
Inclusion, the various dimensions of activity
Dealing with individual needs, differentiation
Instructing the mentally disabled, those undergoing rehabilitation due to mental health problems and those with sensory disabilities
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen).
Osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus)
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä (käsitteet, arvot, sisällöt).
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Enrollment
27.10.2021 - 31.12.2022
Timing
25.08.2022 - 30.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Business
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Groups
-
ALK20SALK20S
Objective
The students will recognise special needs exercise and the main elements of its development. They will be able to use different instruction and teaching methods in a goal-oriented and varied way. The students will be able to deal with heterogenous groups while taking individual group members into account. The students will be able to adapt exercise for those with special needs within different operational environments.
Content
Concepts, values and population proportion of special needs exercise
The importance of exercise to different groups
Special needs exercise in Finland
Adapted special needs physical education in schools
Accessibility
Didactics of adaptive exercise
Inclusion, the various dimensions of activity
Dealing with individual needs, differentiation
Instructing the mentally disabled, those undergoing rehabilitation due to mental health problems and those with sensory disabilities
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen).
Osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus)
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä (käsitteet, arvot, sisällöt).
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).