Skip to main content

Productization and Developing ServicesLaajuus (4 cr)

Code: BY00BY39

Credits

4 op

Objective

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Content

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Materials

Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetty opintojakson Moodlessa

Assessment criteria, approved/failed

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

en
Enrollment

01.08.2023 - 30.09.2023

Timing

23.10.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

4 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Business

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
  • Anne Karhu
Groups
  • ALM22K
    ALM22K

Objective

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Content

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

en
Enrollment

01.05.2023 - 31.07.2023

Timing

02.03.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

4 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

75 % Contact teaching, 25 % Distance learning

Unit

Business

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
  • Anne Karhu
Groups
  • ALK21S
    ALK21S

Objective

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Content

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Location and time

1-3/2023 Kajaani

Materials

Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetty Moodlessa

Teaching methods

Lähiopetustoteutus: työpajat, itsenäinen ja ryhmätyöskentely sekä TK-opinnot: käytännön kehittämistyö

Employer connections

TK-opinnot/työelämäyhteistyö: käytännön kehittämisprojekti

Exam schedules

Lähiopetustoteutus: ei tenttiä. Käytännön kehittämistyön toteutuksen määräajat sovitaan prosessin edetessä.

Student workload

Opintojakson laajuus 4 op vastaa opiskelijan työtä noin 107 h.

Content scheduling

Kehittämistyön toteutus etenee kehittämistyön prosessin mukaisesti

Further information

Vaihtoehtoinen suoritustapa: täysin itsenäinen verkko-opiskelu

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Lähiopetustoteutus: Aktiivinen osallistuminen tunneilla. 100% läsnäolovelvollisuus. Ohjeiden mukainen toiminta ja työskentely.

en
Enrollment

02.08.2022 - 31.12.2022

Timing

01.09.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

4 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Business

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
  • Anne Karhu
Groups
  • ALM21K2
    ALM21K2
  • ALM21K
    ALM21K

Objective

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Content

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Location and time

Syksy 2022

Materials

Opettajan osoittama materiaali esitetty Reppu (Moodlessa)

Teaching methods

Kaksi suoritusvaihtoehtoa: 1) täysin itsenäinen suoritustapa tai 2) osallistuminen kontaktiopetukseen. Itsenäinen suoritustapa tarkoittaa itsenäistä opiskelua. Kontaktiopetusvaihtoehdossa menetelminä ovat monimuoto-opetus lukujärjestyksen mukaisilla tunneilla, webinaarit ja itsenäinen opiskelu. TK-opinnot: työelämälähtöinen kehittämistyö.

Employer connections

Itsenäisessäkin suoritustavassa tavoitteena on päästä hyödyntämään opiskelijan omia työelämäyhteyksiä osassa oppimistehtäviä. Kontaktiopetussuoritustavassa toteutetaan työelämälähtöinen käytännön kehittämistyö.

Exam schedules

Itsenäisessä suoritustavassa opiskelija voi rytmittää itse oppimistehtävien palautuksen. Arvioinnit tehdään kerran lukukausien lopussa (joulu- ja kesäkuu) sekä elokussa (kesäopinnot). Kontaktiopetus-suoritusvaihtoehdossa eteneminen rytmittyy työelämäcasen mukaisesti palvelujen kehittämisen prosessiin peilaten.

Completion alternatives

Voit valita joko 1) täysin itsenäisen suoritustavan tai 2) kontaktiopetukseen osallistumisen. Opintojakson voi suorittaa kesäopintoina.

Student workload

Opintojakson laajuus 4 op tarkoittaa opiskelijan työtä noin 107 h.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja (tiedot)
- valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työkaluja sekä toteuttaa oppimistehtävät asianmukaisesti (taidot)
- arvioida ja reflektoida osaamisaan ja alan toimintatapoja (taidot)
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita (taidot)
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (asenteet)
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi (kontaktiopetus-suoritustavassa) (asenteet)

Itsenäinen suoritusvaihtoehto: hyväksytyn suorituksen raja on 70 % tehtävistä oikein.

Kontaktiopetussuoritustapa edellyttää läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä oppitunneilla. Hyväksytyn suorituksen raja on 70 % itsenäisistä tehtävistä oikein ja käytännön työelämäcasen toteutus yllä kuvattujen kriteerien mukaisesti.

Content scheduling

1. Palvelujen kehittämisen perusteet (webinaarit)
2. Kehittämistyön prosessi
3. Toimintaympäristöymmärrys
4. Asiakasnäkökulma
5. Työkalujen soveltaminen
6. Tuotteistaminen

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja (tiedot)
- valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työkaluja sekä toteuttaa oppimistehtävät asianmukaisesti (taidot)
- arvioida ja reflektoida osaamisaan ja alan toimintatapoja (taidot)
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita (taidot)
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (asenteet)
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi (kontaktiopetus-suoritustavassa) (asenteet)

Itsenäinen suoritusvaihtoehto: hyväksytyn suorituksen raja on 70 % tehtävistä oikein.

Kontaktiopetussuoritustapa edellyttää läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä oppitunneilla. Hyväksytyn suorituksen raja on 70 % itsenäisistä tehtävistä oikein ja käytännön työelämäcasen toteutus yllä kuvattujen kriteerien mukaisesti.

en
Enrollment

01.12.2021 - 31.01.2022

Timing

06.01.2022 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

4 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Business

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
  • Anne Karhu
Groups
  • ALK20S
    ALK20S

Objective

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Content

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Location and time

Kevät 2022 (pe 1.4. mennessä), Kajaani

Materials

Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetty Moodlessa

Teaching methods

Tiimityöskentely, työpajat, TK-opinnot: kehittämisprojekti ja itsenäinen opiskelu

Employer connections

TK-opinnot/työelämäyhteistyö: käytännön kehittämisprojekti

Exam schedules

Oppimistehtävien ja käytännön kehittämistyön toteutus pe 1.4.2022 mennessä

Completion alternatives

Opintojakso on mahdollista opinnollistaa

Student workload

Opintojakson laajuus 4 op vastaa opiskelijan työtä noin 107 h.

Assessment criteria, approved/failed

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Content scheduling

1. Itsenäinen työskentely
2. Kehittämistyön toteutus

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Itsenäinen työskentely: ohjeiden mukainen toiminta ja tiimityöskentely: ks. arviointikriteerit

Aktiivinen osallistuminen työpajatunneilla. 100% läsnäolovelvollisuus.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei osaa tuottaa ratkaisuja esitettyihin oppimistehtäviin. Opiskelija ei osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan. Opiskelija ei kykene toimia itsenäisesti ja vastuullisesti kehittämistyössä, eikä soveltaa toimintaan soveltuvia tekniikoita. Opiskelija ei osallistu aktiivisesti ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi, eikä osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.