Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: SE00CI89
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja tietää mielenterveys- ja päihdehoitotyön perustana olevan lainsäädännön vaikutuksen toimintaan.
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus, informaatioteknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija kykenee toimimaan monialaisesti ja moniammatillisesti erilaisissa verkostoissa.
• Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida asianmukaisesti.
• Opiskelija osaa ennakoida potilasturvallisuutta uhkaavia tilanteita ja toimia niissä asianmukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija tietää ja osaa kuvata oman potilaan hoitoprosessiin (tai ko. alueen) julkisia, yksityisiä ja kolmannen sektorin mielenterveys- ja päihdehoitotyön palveluja (palvelujärjestelmä) ja tutustuu valitsemiinsa palveluihin opintokäynneillä ja vierailee AA-ryhmän avoimessa ryhmässä.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija käyttää ja perustelee asiakaslähtöisesti omapotilassuhteessa tarvittavia ohjaus- ja hoitotoimintoja (hoitosuhdetyöskentely, mini-interventio, motivoiva keskustelu, dialogisuus, liikunta, ravitsemus, kulttuuri, luonto).
• Opiskelija toteuttaa asiakkaan lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja osaa kuvata psyykelääkeryhmät ja niihin liittyviä erityispiirteitä.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä näyttöön perustuen ja toteuttaa yhteistyössä yksikön työntekijöiden kanssa Tutkimusklubin.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö harjoittelu
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tarpeenmukaista hoitotyötä yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa ja reflektoi osaamistaan suhteessa tavoitteisiin. Itsearviointi on tavoitteisiin pohjautuvaa, teoriaa reflektoivaa ja osa päivittäistä toimintaa.
Opiskelija osaa perustella toimintaansa sairaanhoitajan ammattieettisten arvojen ja periaatteiden sekä ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön mukaisesti.
Opiskelija osaa kuvata palvelujärjestelmää ja mielenterveys- ja päihdehoitotyön prosesseja erityisesti oman asiakkaan hoito- ja palveluketjussa. Opiskelija hyödyntää opintokäynneillä saatua tietoa ja pohtii omia asenteitaan riippuvuusongelmiin.
Opiskelija ennakoi potilasturvallisuutta uhkaavia tilanteita ja toimii niissä asianmukaisesti.
Opiskelija käyttää ja perustelee sekä asiakaslähtöisesti että näyttöön perustuvaan teoriaan peilaten omapotilassuhteessa tarvittavia ohjaus- ja hoitotoimintoja (hoitosuhdetyöskentely, mini-interventio, motivoiva keskustelu, dialogisuus, liikunta, ravitsemus, kulttuuri, luonto)
Opiskelija toteuttaa asiakkaan lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja osaa kuvata psyykelääkeryhmät ja niihin liittyviä erityispiirteitä.
Opiskelija on suunnitellut tutkimusklubin yksikön tarpeiden mukaisesti ja toteuttanut sen.
Opiskelijan dokumentointi ja raportointi on asianmukaista ja perustuu kansallisen kirjaamisen malliin.
Hylätty:
Opiskelija ei tunnista asiakkaan voimavaroja ja kohtaaminen on välinpitämätöntä.
Opiskelijan toiminnassa ei näy ammattieettiset arvot ja hoitotyön periaatteet.
Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden hoitoprosessissa.
Opiskelijan salassapitovelvollisuus ei toteudu.
Opiskelija ei pysty vastaanottamaan palautetta tai saamansa palautteen perusteella kehittämään omaa toimintaansa
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät ohjaa harjoittelua ja itsearviointi on pintapuolisesti kuvattu.
Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
01.01.2026 - 15.02.2026
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Tiina Poranen
- Heikki Kattainen
Ryhmät
-
SEHM24SEnsihoitaja SEHM24S
Tavoitteet
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja tietää mielenterveys- ja päihdehoitotyön perustana olevan lainsäädännön vaikutuksen toimintaan.
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus, informaatioteknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija kykenee toimimaan monialaisesti ja moniammatillisesti erilaisissa verkostoissa.
• Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida asianmukaisesti.
• Opiskelija osaa ennakoida potilasturvallisuutta uhkaavia tilanteita ja toimia niissä asianmukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija tietää ja osaa kuvata oman potilaan hoitoprosessiin (tai ko. alueen) julkisia, yksityisiä ja kolmannen sektorin mielenterveys- ja päihdehoitotyön palveluja (palvelujärjestelmä) ja tutustuu valitsemiinsa palveluihin opintokäynneillä ja vierailee AA-ryhmän avoimessa ryhmässä.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija käyttää ja perustelee asiakaslähtöisesti omapotilassuhteessa tarvittavia ohjaus- ja hoitotoimintoja (hoitosuhdetyöskentely, mini-interventio, motivoiva keskustelu, dialogisuus, liikunta, ravitsemus, kulttuuri, luonto).
• Opiskelija toteuttaa asiakkaan lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja osaa kuvata psyykelääkeryhmät ja niihin liittyviä erityispiirteitä.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä näyttöön perustuen ja toteuttaa yhteistyössä yksikön työntekijöiden kanssa Tutkimusklubin.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö harjoittelu
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tarpeenmukaista hoitotyötä yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa ja reflektoi osaamistaan suhteessa tavoitteisiin. Itsearviointi on tavoitteisiin pohjautuvaa, teoriaa reflektoivaa ja osa päivittäistä toimintaa.
Opiskelija osaa perustella toimintaansa sairaanhoitajan ammattieettisten arvojen ja periaatteiden sekä ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön mukaisesti.
Opiskelija osaa kuvata palvelujärjestelmää ja mielenterveys- ja päihdehoitotyön prosesseja erityisesti oman asiakkaan hoito- ja palveluketjussa. Opiskelija hyödyntää opintokäynneillä saatua tietoa ja pohtii omia asenteitaan riippuvuusongelmiin.
Opiskelija ennakoi potilasturvallisuutta uhkaavia tilanteita ja toimii niissä asianmukaisesti.
Opiskelija käyttää ja perustelee sekä asiakaslähtöisesti että näyttöön perustuvaan teoriaan peilaten omapotilassuhteessa tarvittavia ohjaus- ja hoitotoimintoja (hoitosuhdetyöskentely, mini-interventio, motivoiva keskustelu, dialogisuus, liikunta, ravitsemus, kulttuuri, luonto)
Opiskelija toteuttaa asiakkaan lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja osaa kuvata psyykelääkeryhmät ja niihin liittyviä erityispiirteitä.
Opiskelija on suunnitellut tutkimusklubin yksikön tarpeiden mukaisesti ja toteuttanut sen.
Opiskelijan dokumentointi ja raportointi on asianmukaista ja perustuu kansallisen kirjaamisen malliin.
Hylätty:
Opiskelija ei tunnista asiakkaan voimavaroja ja kohtaaminen on välinpitämätöntä.
Opiskelijan toiminnassa ei näy ammattieettiset arvot ja hoitotyön periaatteet.
Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden hoitoprosessissa.
Opiskelijan salassapitovelvollisuus ei toteudu.
Opiskelija ei pysty vastaanottamaan palautetta tai saamansa palautteen perusteella kehittämään omaa toimintaansa
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät ohjaa harjoittelua ja itsearviointi on pintapuolisesti kuvattu.