Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen erilaiset toimintamallitLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CA31
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Susanna Veteläinen
- Eeva Kähkönen
- Kaisa Loikkanen
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän (hyte-toiminnan kunnissa ja hyvinvointialueilla).
- Opiskelija perehtyy ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin ohjaamiseen perusteisiin.
- Opiskelija perehtyy sosiaalisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee osallisuutta edistäviä älykkäitä palveluratkaisuja sekä hyvinvointiteknologioita.
- Opiskelija oppii tekemään projektityyppistä kehittämistyötä hyvinvoinnin edistämistyössä.
Sisältö
- Väestön terveys ja hyvinvointi, terveyden edistämisen strategiat sekä kunnalliset ja alueelliset hyvinvointisuunnitelmat.
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait, peruskäsitteet sekä eettisyys.
- Ohjaamisen lähtökohdat, prosessi, eri menetelmät ja digitaaliset ratkaisut sekä laatu ja vaikuttavuus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen eri ikäisten ja eri asiakasryhmien palveluissa.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia.
Luentoja: 10 verkossa tai lähiopetuksena.
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Valittavana myös työelämälähtöistä projektityötä 1-3 op.
Kirjallisuus: Opettajan osoittama materiaali verkossa.
Arviointi: Hyväksytty - Hylätty.
Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 02.09.2025
Ajoitus
03.09.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Susanna Veteläinen
- Kaisa Loikkanen
Ryhmät
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SCSOS24SC
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän (hyte-toiminnan kunnissa ja hyvinvointialueilla).
- Opiskelija perehtyy ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin ohjaamiseen perusteisiin.
- Opiskelija perehtyy sosiaalisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee osallisuutta edistäviä älykkäitä palveluratkaisuja sekä hyvinvointiteknologioita.
- Opiskelija oppii tekemään projektityyppistä kehittämistyötä hyvinvoinnin edistämistyössä.
Sisältö
- Väestön terveys ja hyvinvointi, terveyden edistämisen strategiat sekä kunnalliset ja alueelliset hyvinvointisuunnitelmat.
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait, peruskäsitteet sekä eettisyys.
- Ohjaamisen lähtökohdat, prosessi, eri menetelmät ja digitaaliset ratkaisut sekä laatu ja vaikuttavuus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen eri ikäisten ja eri asiakasryhmien palveluissa.
Aika ja paikka
Ajasta ja paikasta riippumaton nonstop- opintojakso 1.2.2025 alkaen. Opintojakson tehtävät tulee olla palautettuna 16.11.2025 mennessä.
Oppimateriaalit
Reppu -oppimisympäristöstä löytävä itseopiskelumateriaali (sisältää linkkejä ja videoita).
Lisäksi kirjallisuus kirjapakettiin ja kotitenttiin:
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Myös vanhempi painos käy.
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A (toim.) 2019; Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen
Sihto, M. & Karvonen, S. (toim.) 2016; Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisuus tehdä työelämä ja/tai hankelähtöinen projekti liittyen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen (3op)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oman aikataulun mukaisesti ajalla 1.2-16.11.2025
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on kaksi erilaista suoritustapaa, jotka koostuvat 2-3 opintopisteen osasuorituksista.
Osasuorituksia ovat:
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (itsenäinen verkko-opiskelu) JA
Projektin toteuttaminen 3 op (työelämä- tai hankelähtöinen yksilö-, pari- tai ryhmätyö)
TAI
Ohjaaminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä 2 op (itsenäinen verkko-opiskelu) JA
Kirjapaketti ja essee 3 op (itsenäinen tehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
kts. toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija tutustuu alussa opintojaksoon ja sen suorittamistapoihin, jonka jälkeen tekee oman valinnan suoritustavasta. Suoritustavan valinnan jälkeen avautuu tarkemmin tehtävät valinnan mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksyttyn suoritukseen vaaditaan kaikkien tehtävien tekemistä viimeistään 16.11.2025 mennessä.
Tehtävien yhteydessä on erikseen tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit.
Palautettuja tehtäviä arvioidaan pääsääntöisesti seuraavasti:
Tammi-helmikuun palautukset maaliskuussa,
Maalis-huhtikuun palautukset toukokuussa,
Touko-heinäkuun palautukset elokuussa,
Elo-syyskuun palautukset lokakuussa ja
Loka-marraskuun palautukset marraskuun loppuun mennessä.
Englanniksi
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia.
Luentoja: 10 verkossa tai lähiopetuksena.
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Valittavana myös työelämälähtöistä projektityötä 1-3 op.
Kirjallisuus: Opettajan osoittama materiaali verkossa.
Arviointi: Hyväksytty - Hylätty.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Eeva Kähkönen
- Susanna Veteläinen
- Kaisa Loikkanen
Ryhmät
-
SOS23SKuuSOS23SKuu
-
SOS23SBSOS23SB
-
SOS23SASOS23SA
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän (hyte-toiminnan kunnissa ja hyvinvointialueilla).
- Opiskelija perehtyy ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin ohjaamiseen perusteisiin.
- Opiskelija perehtyy sosiaalisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee osallisuutta edistäviä älykkäitä palveluratkaisuja sekä hyvinvointiteknologioita.
- Opiskelija oppii tekemään projektityyppistä kehittämistyötä hyvinvoinnin edistämistyössä.
Sisältö
- Väestön terveys ja hyvinvointi, terveyden edistämisen strategiat sekä kunnalliset ja alueelliset hyvinvointisuunnitelmat.
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait, peruskäsitteet sekä eettisyys.
- Ohjaamisen lähtökohdat, prosessi, eri menetelmät ja digitaaliset ratkaisut sekä laatu ja vaikuttavuus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen eri ikäisten ja eri asiakasryhmien palveluissa.
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali Repussa.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu, kirjatentti, essee, projektityöskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yhtenä vaihtoehtona suorittaa osasuorituksena 3 op laajuinen kotitentti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on kaksi ei suoritustapaa ja se valitaan opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi hyväksytty -hylätty.
Hyväksyttyn suoritukseen vaaditaan opettajan osoittamien tehtävien tekemistä annetussa aikataulussa ja valitsemallaan suoritustavalla. Tehtävien yhteydessä annetaan erikseen tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia.
Luentoja: 10 verkossa tai lähiopetuksena.
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Valittavana myös työelämälähtöistä projektityötä 1-3 op.
Kirjallisuus: Opettajan osoittama materiaali verkossa.
Arviointi: Hyväksytty - Hylätty.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Eeva Kähkönen
Ryhmät
-
SOS22SBSOS22SB
-
SOS22SASOS22SA
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän (hyte-toiminnan kunnissa ja hyvinvointialueilla).
- Opiskelija perehtyy ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin ohjaamiseen perusteisiin.
- Opiskelija perehtyy sosiaalisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee osallisuutta edistäviä älykkäitä palveluratkaisuja sekä hyvinvointiteknologioita.
- Opiskelija oppii tekemään projektityyppistä kehittämistyötä hyvinvoinnin edistämistyössä.
Sisältö
- Väestön terveys ja hyvinvointi, terveyden edistämisen strategiat sekä kunnalliset ja alueelliset hyvinvointisuunnitelmat.
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait, peruskäsitteet sekä eettisyys.
- Ohjaamisen lähtökohdat, prosessi, eri menetelmät ja digitaaliset ratkaisut sekä laatu ja vaikuttavuus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen eri ikäisten ja eri asiakasryhmien palveluissa.
Aika ja paikka
01.09.2023 12.30 - 14.00 TA21L146 Aloitustunti
06.10.2023 12.30 - 15.30 TA21L146 Luento
03.11.2023 10.00 - 11.30 TA21L146 Luento
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali Repussa.
Kirjatentin kirjallisuus:
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta s. 9-23, s. 219-239, s. 243-334.
Sihto, M. & Karvonen, S. (toim.) 2016; Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja s. 12-70, s. 130-194. tai
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A (toim.) 2019; Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen s. 13-132, s. 194-199
Sekä Saari että Sihto ym. löytyvät ekirjoina, lisäksi KAMKin kirjastossa 4 kpl painettuna kirjana molempia.
Pietilä ym. löytyy netistä linkistä http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-3108-5
sekä painettuna kirjana KAMKin kirjastossa.
Opetusmenetelmät
Luennot ja luentopäiväkirja, itsenäinen verkko-opiskelu, kirjatentti, essee, projektityöskentely. Oma suoritustapa valittavissa näistä opetusmenetelmistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yhtenä vaihtoehtona suorittaa osasuorituksena 3 op laajuinen kotitentti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on kuusi erilaista suoritustapaa, jotka koostuvat 1-3 opintopisteen osasuorituksista. Osasuorituksia ovat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (luento +luentopäiväkirja).
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (verkko-opiskelu ja essee)
Ohjaaminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä 2 op (itsenäinen verkko-opiskelu)
Kirjapaketti ja kotitentti 3 op (itsenäinen tehtävä)
Projektin toteuttaminen 1-3 op (työelämä- tai hankelähtöinen yksilö-, pari- tai ryhmätyö)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakson aloitus 1.9.2023 ja tehtävien, esseiden ja kotitentin viimeinen palautus 30.11.23.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi hyväksytty -hylätty.
Hyväksyttyn suoritukseen vaaditaan opettajan osoittamien tehtävien tekemistä annetussa aikataulussa ja valitsemallaan suoritustavalla. Tehtävien yhteydessä annetaan erikseen tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia.
Luentoja: 10 verkossa tai lähiopetuksena.
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Valittavana myös työelämälähtöistä projektityötä 1-3 op.
Kirjallisuus: Opettajan osoittama materiaali verkossa.
Arviointi: Hyväksytty - Hylätty.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Arja Oikarinen
Ryhmät
-
SOS21SASOS21SA
-
SOS21SBSOS21SB
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän (hyte-toiminnan kunnissa ja hyvinvointialueilla).
- Opiskelija perehtyy ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin ohjaamiseen perusteisiin.
- Opiskelija perehtyy sosiaalisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin rakenteellisen sosiaalityön näkökulmasta.
- Opiskelija tuntee osallisuutta edistäviä älykkäitä palveluratkaisuja sekä hyvinvointiteknologioita.
- Opiskelija oppii tekemään projektityyppistä kehittämistyötä hyvinvoinnin edistämistyössä.
Sisältö
- Väestön terveys ja hyvinvointi, terveyden edistämisen strategiat sekä kunnalliset ja alueelliset hyvinvointisuunnitelmat.
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait, peruskäsitteet sekä eettisyys.
- Ohjaamisen lähtökohdat, prosessi, eri menetelmät ja digitaaliset ratkaisut sekä laatu ja vaikuttavuus terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen eri ikäisten ja eri asiakasryhmien palveluissa.
Oppimateriaalit
Sihto, M. & Karvonen, S. (toim.) 2016; Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja.
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A (toim.) 2019; Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen.
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta.
Hyvinvoinnin terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 - valtioneuvoston periaatepäätös_F2020.pdf
Toimeenpanosuunnitelma.pdf
Opetusmenetelmät
Luennot, oppimispäiväkirja, verkko-opetus, ryhmätyöskentely
DevMoodlen kurssi "Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 5op"
Kurssiavain: Hyvinvointi5op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija valitse seuraavista vaihtoehdoista tehtävät siten, että 5 op. suoritus täyttyy
1. Luento (21.1.2022) + oppimispäiväkirja luennosta (1–2 op) yksilötehtävä
2. Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkokurssi (2 op) yksilötehtävä
3. Projektin toteuttaminen (1–3 op) yksilö-/ryhmätehtävä
4. Kirjapaketti-tentti (3 op) yksilötehtävä
Sisällön jaksotus
21.1.2022 4 t
Orientointi opintojaksolle
DevMoodle/Reppu oppimisympäristön esittely
Opintojakson tehtävien esittely ja ohjeistus
Luento
18.2.2022 2t.
Välitsekkaus miten työskentely ja tehtävät ovat edenneet.
23.4.2022 2t.
Välitsekkaus miten työskentely ja tehtävät ovat edenneet.
20.5.2022 2t.
Opintojakson yhteenveto ja palaute
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia.
Luentoja: 10 verkossa tai lähiopetuksena.
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Valittavana myös työelämälähtöistä projektityötä 1-3 op.
Kirjallisuus: Opettajan osoittama materiaali verkossa.
Arviointi: Hyväksytty - Hylätty.