Sosionomin ammatillinen harjoitteluLaajuus (15 op)
Tunnus: SO00CA81
Laajuus
15 op
Vastuuhenkilö
- Maija Leinonen
Osaamistavoitteet
Harjoittelun kuvaus: Opiskelija voi valita harjoittelupaikkansa oman sosiaalialan ammatillisen kiinnostuksen mukaisesti. Mikäli opiskelija haluaa suorittaa osana sosionomin tutkintoa varhaiskasvatuslain edellyttämän varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden, on tämä harjoittelu suoritettava varhaiskasvatuksen ympäristössä.
Ensimmäisen viikon aikana opiskelija perehdytetään harjoittelupaikan vastaavan henkilön toimesta työyhteisön toimintaan, työtä ja yhteisön toimintaa ohjaaviin ohjeistuksiin sekä säädöksiin. Opiskelija on aktiivinen havainnoija ja hänelle muodostuu ymmärrys sujuvan työn kannalta keskeisistä asioista. Toisesta viikosta alkaen opiskelija on aktiivinen toimija työyhteisössä ja hän osallistuu palvelujen suunnitteluun sekä tuottamiseen ja arviointiin. Säännöllisen ohjauksen ja palautteen avulla opiskelijaa ohjataan koko ajan syvenevään työn hallintaan.
Harjoittelussa opiskelija perehtyy erityisesti asiakastyöhön, asiakkaan ohjaamiseen, dokumentaatioon sekä kirjaamisen käytänteisiin ja asiakasprosessiin kokonaisuutena. Opiskelija pääsee harjoittelun aikana tutustumaan monipuolisesti työyksikön prosesseihin ja toimintoihin. Opiskelija saa kokemusta moniammatillisesta ja verkostoissa tapahtuvasta työstä. Opiskelijaa ohjataan tutustumaan työyhteisön johtamiseen, toimivan työyhteisön edellytysten luomiseen sekä palvelun taloudellisten toimintaedellytysten muodostumiseen. Opiskelijaa tuetaan omaksumaan kriittistä ja reflektoivaa työskentelyotetta omaa työtään ja ajatteluaan kohtaan. Tavoitteiden ja kompetenssien määrittelyssä opiskelija määrittää harjoittelun taustalla olevien kompetenssien lisäksi 3 - 5 tavoitetta, joiden toteutumista erityisesti seurataan harjoittelun aikana.
Harjoittelun tavoitteet:
Asiakastyö ja palveluohjaus:
- Osaa toimia eettisesti perustellusti erilaisissa asiakas- ja työyhteisötilanteissa ja tuntee palvelua ohjaavan lainsäädännön.
- Osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- Osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita palveluiden käytössä
- Osaa kohdata ja ohjata asiakasta erilaisissa elämäntilanteissa ja asiakkaan hyvinvointia ja elämäntilannetta edistävin menetelmin ja työorientaatiolla
- Osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä
- Osaa kohdata kulttuurisensitiivisesti erilaisista taustoista tulevat ja erilaiset elämäntilanteet omaavan asiakkaat
Dokumentaatio, tiedon kerääminen ja hyödyntäminen:
- Tuntee palvelualeen asiakastiedon dokumentaation käytänteet.
- Perehtyy asiakastietojen käytön, säilyttämisen, tietoturvan ja salassapidon säädöksiin ja ohjeistuksiin.
Moniammatillisuus ja verkostomainen yhteistyö
- Osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä
- Tutustuu työssään yhteistyöhön eri palvelusektoreiden kanssa (julkinen, yksityinen ja kolmassektori)
Kriittinen ja osallistava työote:
- Kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon
- Osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.
Johtaminen ja kehittämistyö:
- Perehtyy palvelualueen talouden, toimintastrategian ja henkilöstöjohtamisen käytänteisiin
- Ymmärtää palvelualueen keskeiset kehittämisen tarpeet ja tavoitteet
Lisäksi varhaiskasvatuksessa opiskelija:
- Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen, toimintakulttuurin ja eri osaamisalueiden suunnittelu, toteutus, dokumentointi ja arviointi.
- Ymmärtää sosionomin ohjaavan roolin ja mahdollisuudet perheiden kanssa toimiessa lapsen edun mukaisesti sekä kasvua ja kehitystä tukien.
- Tunnistaa oman ihmiskäsityksensä ja ohjaamista suuntaavan käyttöteorian perheiden kanssa työskennellessä .
- Osaa suhtautua empaattisesti perheiden erilaisiin elämäntilanteisiin ja kohdata erilaisuutta / moninaisuutta eettisesti kestävällä ja ammatillisuutta edistävällä tavalla .
- Tuntee tiedonsiirron ja salassapidon säädökset ja käytänteet.
- Osaa suunnitella ja toteuttaa mielekkään, kasvua ja kehitystä tukevan toimintakokonaisuuden / projektin.
Lisätiedot
Harjoittelun kesto: Harjoittelun kesto on kaikkiaan 405 tuntia eli noin 11 viikkoa (riippuen työviikkojen tuntimäärästä)
Arviointi: hyväksytty / täydennettävä / hylätty
Ilmoittautumisaika
05.08.2025 - 03.09.2025
Ajoitus
04.09.2025 - 29.05.2026
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaisa Kepanen
- Jenni Korhonen
- Maija Leinonen
Ryhmät
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SCSOS24SC
Tavoitteet
Harjoittelun kuvaus: Opiskelija voi valita harjoittelupaikkansa oman sosiaalialan ammatillisen kiinnostuksen mukaisesti. Mikäli opiskelija haluaa suorittaa osana sosionomin tutkintoa varhaiskasvatuslain edellyttämän varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden, on tämä harjoittelu suoritettava varhaiskasvatuksen ympäristössä.
Ensimmäisen viikon aikana opiskelija perehdytetään harjoittelupaikan vastaavan henkilön toimesta työyhteisön toimintaan, työtä ja yhteisön toimintaa ohjaaviin ohjeistuksiin sekä säädöksiin. Opiskelija on aktiivinen havainnoija ja hänelle muodostuu ymmärrys sujuvan työn kannalta keskeisistä asioista. Toisesta viikosta alkaen opiskelija on aktiivinen toimija työyhteisössä ja hän osallistuu palvelujen suunnitteluun sekä tuottamiseen ja arviointiin. Säännöllisen ohjauksen ja palautteen avulla opiskelijaa ohjataan koko ajan syvenevään työn hallintaan.
Harjoittelussa opiskelija perehtyy erityisesti asiakastyöhön, asiakkaan ohjaamiseen, dokumentaatioon sekä kirjaamisen käytänteisiin ja asiakasprosessiin kokonaisuutena. Opiskelija pääsee harjoittelun aikana tutustumaan monipuolisesti työyksikön prosesseihin ja toimintoihin. Opiskelija saa kokemusta moniammatillisesta ja verkostoissa tapahtuvasta työstä. Opiskelijaa ohjataan tutustumaan työyhteisön johtamiseen, toimivan työyhteisön edellytysten luomiseen sekä palvelun taloudellisten toimintaedellytysten muodostumiseen. Opiskelijaa tuetaan omaksumaan kriittistä ja reflektoivaa työskentelyotetta omaa työtään ja ajatteluaan kohtaan. Tavoitteiden ja kompetenssien määrittelyssä opiskelija määrittää harjoittelun taustalla olevien kompetenssien lisäksi 3 - 5 tavoitetta, joiden toteutumista erityisesti seurataan harjoittelun aikana.
Harjoittelun tavoitteet:
Asiakastyö ja palveluohjaus:
- Osaa toimia eettisesti perustellusti erilaisissa asiakas- ja työyhteisötilanteissa ja tuntee palvelua ohjaavan lainsäädännön.
- Osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- Osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita palveluiden käytössä
- Osaa kohdata ja ohjata asiakasta erilaisissa elämäntilanteissa ja asiakkaan hyvinvointia ja elämäntilannetta edistävin menetelmin ja työorientaatiolla
- Osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä
- Osaa kohdata kulttuurisensitiivisesti erilaisista taustoista tulevat ja erilaiset elämäntilanteet omaavan asiakkaat
Dokumentaatio, tiedon kerääminen ja hyödyntäminen:
- Tuntee palvelualeen asiakastiedon dokumentaation käytänteet.
- Perehtyy asiakastietojen käytön, säilyttämisen, tietoturvan ja salassapidon säädöksiin ja ohjeistuksiin.
Moniammatillisuus ja verkostomainen yhteistyö
- Osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä
- Tutustuu työssään yhteistyöhön eri palvelusektoreiden kanssa (julkinen, yksityinen ja kolmassektori)
Kriittinen ja osallistava työote:
- Kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon
- Osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.
Johtaminen ja kehittämistyö:
- Perehtyy palvelualueen talouden, toimintastrategian ja henkilöstöjohtamisen käytänteisiin
- Ymmärtää palvelualueen keskeiset kehittämisen tarpeet ja tavoitteet
Lisäksi varhaiskasvatuksessa opiskelija:
- Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen, toimintakulttuurin ja eri osaamisalueiden suunnittelu, toteutus, dokumentointi ja arviointi.
- Ymmärtää sosionomin ohjaavan roolin ja mahdollisuudet perheiden kanssa toimiessa lapsen edun mukaisesti sekä kasvua ja kehitystä tukien.
- Tunnistaa oman ihmiskäsityksensä ja ohjaamista suuntaavan käyttöteorian perheiden kanssa työskennellessä .
- Osaa suhtautua empaattisesti perheiden erilaisiin elämäntilanteisiin ja kohdata erilaisuutta / moninaisuutta eettisesti kestävällä ja ammatillisuutta edistävällä tavalla .
- Tuntee tiedonsiirron ja salassapidon säädökset ja käytänteet.
- Osaa suunnitella ja toteuttaa mielekkään, kasvua ja kehitystä tukevan toimintakokonaisuuden / projektin.
Arviointiasteikko
0 - 5
Esitietovaatimukset
Ennen ammatillista harjoittelua opiskelijalla tulee olla suoritettuna / hyväksyttynä:
Orientoiva harjoittelu 10 op (PO)
Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä 5 op (PO)
Palveluohjaus ja asiakastyön orientaatiot sosiaalialalla 5 op (AO)
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän perusteet 5 op (PO)
Varhaiskasvatuksen perusteet 5 op (AO)
Asiakkaan osallisuuden tukeminen 2 op (PO)
Eettisyys asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa 5 op (AO)
Lisätiedot
Harjoittelun kesto: Harjoittelun kesto on kaikkiaan 405 tuntia eli noin 11 viikkoa (riippuen työviikkojen tuntimäärästä)
Arviointi: hyväksytty / täydennettävä / hylätty
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Susanna Veteläinen
- Kaisa Kepanen
- Maija Leinonen
- Jenni Korhonen
- Veera Rinne
Ryhmät
-
SOS23SKuuSOS23SKuu
-
SOS23SBSOS23SB
-
SOS23SASOS23SA
Tavoitteet
Harjoittelun kuvaus: Opiskelija voi valita harjoittelupaikkansa oman sosiaalialan ammatillisen kiinnostuksen mukaisesti. Mikäli opiskelija haluaa suorittaa osana sosionomin tutkintoa varhaiskasvatuslain edellyttämän varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden, on tämä harjoittelu suoritettava varhaiskasvatuksen ympäristössä.
Ensimmäisen viikon aikana opiskelija perehdytetään harjoittelupaikan vastaavan henkilön toimesta työyhteisön toimintaan, työtä ja yhteisön toimintaa ohjaaviin ohjeistuksiin sekä säädöksiin. Opiskelija on aktiivinen havainnoija ja hänelle muodostuu ymmärrys sujuvan työn kannalta keskeisistä asioista. Toisesta viikosta alkaen opiskelija on aktiivinen toimija työyhteisössä ja hän osallistuu palvelujen suunnitteluun sekä tuottamiseen ja arviointiin. Säännöllisen ohjauksen ja palautteen avulla opiskelijaa ohjataan koko ajan syvenevään työn hallintaan.
Harjoittelussa opiskelija perehtyy erityisesti asiakastyöhön, asiakkaan ohjaamiseen, dokumentaatioon sekä kirjaamisen käytänteisiin ja asiakasprosessiin kokonaisuutena. Opiskelija pääsee harjoittelun aikana tutustumaan monipuolisesti työyksikön prosesseihin ja toimintoihin. Opiskelija saa kokemusta moniammatillisesta ja verkostoissa tapahtuvasta työstä. Opiskelijaa ohjataan tutustumaan työyhteisön johtamiseen, toimivan työyhteisön edellytysten luomiseen sekä palvelun taloudellisten toimintaedellytysten muodostumiseen. Opiskelijaa tuetaan omaksumaan kriittistä ja reflektoivaa työskentelyotetta omaa työtään ja ajatteluaan kohtaan. Tavoitteiden ja kompetenssien määrittelyssä opiskelija määrittää harjoittelun taustalla olevien kompetenssien lisäksi 3 - 5 tavoitetta, joiden toteutumista erityisesti seurataan harjoittelun aikana.
Harjoittelun tavoitteet:
Asiakastyö ja palveluohjaus:
- Osaa toimia eettisesti perustellusti erilaisissa asiakas- ja työyhteisötilanteissa ja tuntee palvelua ohjaavan lainsäädännön.
- Osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- Osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita palveluiden käytössä
- Osaa kohdata ja ohjata asiakasta erilaisissa elämäntilanteissa ja asiakkaan hyvinvointia ja elämäntilannetta edistävin menetelmin ja työorientaatiolla
- Osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä
- Osaa kohdata kulttuurisensitiivisesti erilaisista taustoista tulevat ja erilaiset elämäntilanteet omaavan asiakkaat
Dokumentaatio, tiedon kerääminen ja hyödyntäminen:
- Tuntee palvelualeen asiakastiedon dokumentaation käytänteet.
- Perehtyy asiakastietojen käytön, säilyttämisen, tietoturvan ja salassapidon säädöksiin ja ohjeistuksiin.
Moniammatillisuus ja verkostomainen yhteistyö
- Osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä
- Tutustuu työssään yhteistyöhön eri palvelusektoreiden kanssa (julkinen, yksityinen ja kolmassektori)
Kriittinen ja osallistava työote:
- Kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon
- Osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.
Johtaminen ja kehittämistyö:
- Perehtyy palvelualueen talouden, toimintastrategian ja henkilöstöjohtamisen käytänteisiin
- Ymmärtää palvelualueen keskeiset kehittämisen tarpeet ja tavoitteet
Lisäksi varhaiskasvatuksessa opiskelija:
- Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen, toimintakulttuurin ja eri osaamisalueiden suunnittelu, toteutus, dokumentointi ja arviointi.
- Ymmärtää sosionomin ohjaavan roolin ja mahdollisuudet perheiden kanssa toimiessa lapsen edun mukaisesti sekä kasvua ja kehitystä tukien.
- Tunnistaa oman ihmiskäsityksensä ja ohjaamista suuntaavan käyttöteorian perheiden kanssa työskennellessä .
- Osaa suhtautua empaattisesti perheiden erilaisiin elämäntilanteisiin ja kohdata erilaisuutta / moninaisuutta eettisesti kestävällä ja ammatillisuutta edistävällä tavalla .
- Tuntee tiedonsiirron ja salassapidon säädökset ja käytänteet.
- Osaa suunnitella ja toteuttaa mielekkään, kasvua ja kehitystä tukevan toimintakokonaisuuden / projektin.
Arviointiasteikko
0 - 5
Esitietovaatimukset
Ennen ammatillista harjoittelua opiskelijalla tulee olla suoritettuna / hyväksyttynä:
Orientoiva harjoittelu 10 op (PO)
Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä 5 op (PO)
Palveluohjaus ja asiakastyön orientaatiot sosiaalialalla 5 op (AO)
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän perusteet 5 op (PO)
Varhaiskasvatuksen perusteet 5 op (AO)
Asiakkaan osallisuuden tukeminen 2 op (PO)
Eettisyys asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa 5 op (AO)
Lisätiedot
Harjoittelun kesto: Harjoittelun kesto on kaikkiaan 405 tuntia eli noin 11 viikkoa (riippuen työviikkojen tuntimäärästä)
Arviointi: hyväksytty / täydennettävä / hylätty
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Maija Leinonen
- Jenni Korhonen
- Veera Rinne
Ryhmät
-
SOS22SBSOS22SB
-
SOS22SASOS22SA
Tavoitteet
Harjoittelun kuvaus: Opiskelija voi valita harjoittelupaikkansa oman sosiaalialan ammatillisen kiinnostuksen mukaisesti. Mikäli opiskelija haluaa suorittaa osana sosionomin tutkintoa varhaiskasvatuslain edellyttämän varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden, on tämä harjoittelu suoritettava varhaiskasvatuksen ympäristössä.
Ensimmäisen viikon aikana opiskelija perehdytetään harjoittelupaikan vastaavan henkilön toimesta työyhteisön toimintaan, työtä ja yhteisön toimintaa ohjaaviin ohjeistuksiin sekä säädöksiin. Opiskelija on aktiivinen havainnoija ja hänelle muodostuu ymmärrys sujuvan työn kannalta keskeisistä asioista. Toisesta viikosta alkaen opiskelija on aktiivinen toimija työyhteisössä ja hän osallistuu palvelujen suunnitteluun sekä tuottamiseen ja arviointiin. Säännöllisen ohjauksen ja palautteen avulla opiskelijaa ohjataan koko ajan syvenevään työn hallintaan.
Harjoittelussa opiskelija perehtyy erityisesti asiakastyöhön, asiakkaan ohjaamiseen, dokumentaatioon sekä kirjaamisen käytänteisiin ja asiakasprosessiin kokonaisuutena. Opiskelija pääsee harjoittelun aikana tutustumaan monipuolisesti työyksikön prosesseihin ja toimintoihin. Opiskelija saa kokemusta moniammatillisesta ja verkostoissa tapahtuvasta työstä. Opiskelijaa ohjataan tutustumaan työyhteisön johtamiseen, toimivan työyhteisön edellytysten luomiseen sekä palvelun taloudellisten toimintaedellytysten muodostumiseen. Opiskelijaa tuetaan omaksumaan kriittistä ja reflektoivaa työskentelyotetta omaa työtään ja ajatteluaan kohtaan. Tavoitteiden ja kompetenssien määrittelyssä opiskelija määrittää harjoittelun taustalla olevien kompetenssien lisäksi 3 - 5 tavoitetta, joiden toteutumista erityisesti seurataan harjoittelun aikana.
Harjoittelun tavoitteet:
Asiakastyö ja palveluohjaus:
- Osaa toimia eettisesti perustellusti erilaisissa asiakas- ja työyhteisötilanteissa ja tuntee palvelua ohjaavan lainsäädännön.
- Osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- Osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita palveluiden käytössä
- Osaa kohdata ja ohjata asiakasta erilaisissa elämäntilanteissa ja asiakkaan hyvinvointia ja elämäntilannetta edistävin menetelmin ja työorientaatiolla
- Osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä
- Osaa kohdata kulttuurisensitiivisesti erilaisista taustoista tulevat ja erilaiset elämäntilanteet omaavan asiakkaat
Dokumentaatio, tiedon kerääminen ja hyödyntäminen:
- Tuntee palvelualeen asiakastiedon dokumentaation käytänteet.
- Perehtyy asiakastietojen käytön, säilyttämisen, tietoturvan ja salassapidon säädöksiin ja ohjeistuksiin.
Moniammatillisuus ja verkostomainen yhteistyö
- Osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä
- Tutustuu työssään yhteistyöhön eri palvelusektoreiden kanssa (julkinen, yksityinen ja kolmassektori)
Kriittinen ja osallistava työote:
- Kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon
- Osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.
Johtaminen ja kehittämistyö:
- Perehtyy palvelualueen talouden, toimintastrategian ja henkilöstöjohtamisen käytänteisiin
- Ymmärtää palvelualueen keskeiset kehittämisen tarpeet ja tavoitteet
Lisäksi varhaiskasvatuksessa opiskelija:
- Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen, toimintakulttuurin ja eri osaamisalueiden suunnittelu, toteutus, dokumentointi ja arviointi.
- Ymmärtää sosionomin ohjaavan roolin ja mahdollisuudet perheiden kanssa toimiessa lapsen edun mukaisesti sekä kasvua ja kehitystä tukien.
- Tunnistaa oman ihmiskäsityksensä ja ohjaamista suuntaavan käyttöteorian perheiden kanssa työskennellessä .
- Osaa suhtautua empaattisesti perheiden erilaisiin elämäntilanteisiin ja kohdata erilaisuutta / moninaisuutta eettisesti kestävällä ja ammatillisuutta edistävällä tavalla .
- Tuntee tiedonsiirron ja salassapidon säädökset ja käytänteet.
- Osaa suunnitella ja toteuttaa mielekkään, kasvua ja kehitystä tukevan toimintakokonaisuuden / projektin.
Arviointiasteikko
0 - 5
Esitietovaatimukset
Ennen ammatillista harjoittelua opiskelijalla tulee olla suoritettuna / hyväksyttynä:
Orientoiva harjoittelu 10 op (PO)
Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä 5 op (PO)
Palveluohjaus ja asiakastyön orientaatiot sosiaalialalla 5 op (AO)
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän perusteet 5 op (PO)
Varhaiskasvatuksen perusteet 5 op (AO)
Asiakkaan osallisuuden tukeminen 2 op (PO)
Eettisyys asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa 5 op (AO)
Lisätiedot
Harjoittelun kesto: Harjoittelun kesto on kaikkiaan 405 tuntia eli noin 11 viikkoa (riippuen työviikkojen tuntimäärästä)
Arviointi: hyväksytty / täydennettävä / hylätty
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Matti Heikkinen
- Veera Rinne
Ryhmät
-
SOS21SASOS21SA
-
SOS21SBSOS21SB
Tavoitteet
Harjoittelun kuvaus: Opiskelija voi valita harjoittelupaikkansa oman sosiaalialan ammatillisen kiinnostuksen mukaisesti. Mikäli opiskelija haluaa suorittaa osana sosionomin tutkintoa varhaiskasvatuslain edellyttämän varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden, on tämä harjoittelu suoritettava varhaiskasvatuksen ympäristössä.
Ensimmäisen viikon aikana opiskelija perehdytetään harjoittelupaikan vastaavan henkilön toimesta työyhteisön toimintaan, työtä ja yhteisön toimintaa ohjaaviin ohjeistuksiin sekä säädöksiin. Opiskelija on aktiivinen havainnoija ja hänelle muodostuu ymmärrys sujuvan työn kannalta keskeisistä asioista. Toisesta viikosta alkaen opiskelija on aktiivinen toimija työyhteisössä ja hän osallistuu palvelujen suunnitteluun sekä tuottamiseen ja arviointiin. Säännöllisen ohjauksen ja palautteen avulla opiskelijaa ohjataan koko ajan syvenevään työn hallintaan.
Harjoittelussa opiskelija perehtyy erityisesti asiakastyöhön, asiakkaan ohjaamiseen, dokumentaatioon sekä kirjaamisen käytänteisiin ja asiakasprosessiin kokonaisuutena. Opiskelija pääsee harjoittelun aikana tutustumaan monipuolisesti työyksikön prosesseihin ja toimintoihin. Opiskelija saa kokemusta moniammatillisesta ja verkostoissa tapahtuvasta työstä. Opiskelijaa ohjataan tutustumaan työyhteisön johtamiseen, toimivan työyhteisön edellytysten luomiseen sekä palvelun taloudellisten toimintaedellytysten muodostumiseen. Opiskelijaa tuetaan omaksumaan kriittistä ja reflektoivaa työskentelyotetta omaa työtään ja ajatteluaan kohtaan. Tavoitteiden ja kompetenssien määrittelyssä opiskelija määrittää harjoittelun taustalla olevien kompetenssien lisäksi 3 - 5 tavoitetta, joiden toteutumista erityisesti seurataan harjoittelun aikana.
Harjoittelun tavoitteet:
Asiakastyö ja palveluohjaus:
- Osaa toimia eettisesti perustellusti erilaisissa asiakas- ja työyhteisötilanteissa ja tuntee palvelua ohjaavan lainsäädännön.
- Osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- Osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita palveluiden käytössä
- Osaa kohdata ja ohjata asiakasta erilaisissa elämäntilanteissa ja asiakkaan hyvinvointia ja elämäntilannetta edistävin menetelmin ja työorientaatiolla
- Osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä
- Osaa kohdata kulttuurisensitiivisesti erilaisista taustoista tulevat ja erilaiset elämäntilanteet omaavan asiakkaat
Dokumentaatio, tiedon kerääminen ja hyödyntäminen:
- Tuntee palvelualeen asiakastiedon dokumentaation käytänteet.
- Perehtyy asiakastietojen käytön, säilyttämisen, tietoturvan ja salassapidon säädöksiin ja ohjeistuksiin.
Moniammatillisuus ja verkostomainen yhteistyö
- Osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä
- Tutustuu työssään yhteistyöhön eri palvelusektoreiden kanssa (julkinen, yksityinen ja kolmassektori)
Kriittinen ja osallistava työote:
- Kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon
- Osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.
Johtaminen ja kehittämistyö:
- Perehtyy palvelualueen talouden, toimintastrategian ja henkilöstöjohtamisen käytänteisiin
- Ymmärtää palvelualueen keskeiset kehittämisen tarpeet ja tavoitteet
Lisäksi varhaiskasvatuksessa opiskelija:
- Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen, toimintakulttuurin ja eri osaamisalueiden suunnittelu, toteutus, dokumentointi ja arviointi.
- Ymmärtää sosionomin ohjaavan roolin ja mahdollisuudet perheiden kanssa toimiessa lapsen edun mukaisesti sekä kasvua ja kehitystä tukien.
- Tunnistaa oman ihmiskäsityksensä ja ohjaamista suuntaavan käyttöteorian perheiden kanssa työskennellessä .
- Osaa suhtautua empaattisesti perheiden erilaisiin elämäntilanteisiin ja kohdata erilaisuutta / moninaisuutta eettisesti kestävällä ja ammatillisuutta edistävällä tavalla .
- Tuntee tiedonsiirron ja salassapidon säädökset ja käytänteet.
- Osaa suunnitella ja toteuttaa mielekkään, kasvua ja kehitystä tukevan toimintakokonaisuuden / projektin.
Arviointiasteikko
0 - 5
Esitietovaatimukset
Ennen ammatillista harjoittelua opiskelijalla tulee olla suoritettuna / hyväksyttynä:
Orientoiva harjoittelu 10 op (PO)
Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä 5 op (PO)
Palveluohjaus ja asiakastyön orientaatiot sosiaalialalla 5 op (AO)
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän perusteet 5 op (PO)
Varhaiskasvatuksen perusteet 5 op (AO)
Asiakkaan osallisuuden tukeminen 2 op (PO)
Eettisyys asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa 5 op (AO)
Lisätiedot
Harjoittelun kesto: Harjoittelun kesto on kaikkiaan 405 tuntia eli noin 11 viikkoa (riippuen työviikkojen tuntimäärästä)
Arviointi: hyväksytty / täydennettävä / hylätty