Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin ammattiin syventävä harjoitteluLaajuus (20 op)

Tunnus: SO00CA82

Laajuus

20 op

Vastuuhenkilö

  • Maija Leinonen

Osaamistavoitteet

Harjoittelun kuvaus: Syventävä harjoittelu jakautuu kahteen osaan. Se alkaa keväällä ja jatkuu syksyllä. Opiskelija valitsee harjoittelupaikan sosiaalialan ammatillisen mielenkiintonsa mukaisesti. Opiskelija perehdytetään työpaikan keskeisiin käytänteisiin, periaatteisiin, palvelutoimintaa ohjaaviin ohjeistuksiin ja säädöksiin harjoittelun alussa. Mikäli harjoittelupaikka on opiskelijalle entuudestaan tuntematon, opiskelija tutustuu ja perehtyy työyhteisön toimintoihin ensimmäisen viikon aikana. Mikäli harjoitteluympäristö on opiskelijalle jo entuudestaan tuttu, voi perehtyminen tapahtua 1-2 työpäivän aikana. Mikäli opiskelija haluaa suorittaa osana sosionomin tutkintoa varhaiskasvatuslain edellyttämän varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden, on syventävästä harjoittelusta suoritettava vähintään puolet eli 10 op varhaiskasvatuksen ympäristössä. Toisen puolen opiskelija voi suorittaa haluamassaan ympäristössä tai täysin varhaiskasvatuksen ympäristössä.

Harjoittelun tavoitteet:
Tavoitteet määrittyvät sosionomin kompetenssien kautta siten, että opiskelija määrittää itselleen 5 erityistavoitetta, joiden toteutumiseen hän harjoittelussaan tähtää. Opiskelijan valitsemat kompetensseista juontuvat tavoitteet ovat hänen ammatillista suuntautumistaan vahvistavia ja / tai tavoitteita, joiden toteutumista hän haluaa vielä opintojen tässä vaiheessa erityisesti vahvistaa.

Perehdytyksen jälkeen opiskelija on työyhteisön aktiivinen toimija ja häntä ohjataan työssä säännöllisesti ja tarpeen vaatiessa. Syventävän harjoittelun tavoitteena on tukea sosionomin perus- ja ammattiopinnoissa opittujen asioiden konkretisoitumista käytännön sosiaali- tai kasvatusalan työssä. Opiskelijaa ohjataan säännöllisesti mutta hän osallistuu harjoittelun aikana täysipainoisesti harjoittelupaikkansa alan työhön ja tehtäviin. Opiskelija työskentelee kokonaisvaltaisesti ammattialan keskeisten tehtävien ja palvelujen toteuttamiseksi. Opiskelija vahvistaa osaamistaan asiakastyön osaajana ja eettisen toimintansa osaajana. Hän pääsee kohtaamaan ja ohjaamaan asiakkaita erilaisissa tilanteissa, moniammatillisissa verkostoissa ja työn luonteesta riippuen myös erilaisissa ympäristöissä fyysisistä ympäristöissä digitaalisiin ympäristöihin. Opiskelija pääsee harjoittelemaan erilaisia ohjaamisen ja / tai kuntoutuksen menetelmiä. Opiskelija vahvistaa palvelujärjestelmäosaamistaan. Hän ymmärtää palvelun taustalla olevan lainsäädännön ja saa kokemuksia palvelun luonteen mukaisesti keskeisten sidosryhmien toiminnoista ja heidän kanssaan tehtävästä vaikuttamistyöstä asiakkaan tukemisessa. Hän osaa arvioida omaa ammatillisuuttaan ja kykyään kohdata ja ohjata asiakasta sosiaalialan ammattilaisena sekä kykyään, toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija pääsee mukaan työyhteisön kehittämistyöhön ja tuottamaan sekä arvioimaan palvelutietoa työn kehittämiseksi. Opiskelija voi liittää harjoitteluun “sosiaalialan palvelujen kehittämien” opintojakson kehittämistehtävän, jonka sisällön hän on ennen harjoittelun alkua sopinut harjoittelupaikan kanssa. Opiskelija perehtyy harjoittelussa myös johtamisen kannalta keskeisiin prosesseihin ja johtajan rooliin strategisten tavoitteiden määrittelyssä ja hyvinvoivan työyhteisön toiminnan muodostamisessa.

Varhaiskasvatuksen tavoitteet:
- Suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogisen kokonaisuuden / projektin lapsiryhmässä tai lapsiryhmille.
- Kykenee tavoitteelliseen ja reflektiiviseen työhön.
- Hän osaa edistää lasten osallisuutta, yhteistoimintaa ja leikkiä.
- Osaa tukea yksilöiden kasvua ja pystyy tukemaan perheitä sekä vanhemmuutta ja hyödyntämään tässä ammatillisesti vaikuttavia ja perusteltuja työtapoja.
- Osaa toimia kulttuurisensitiivisesti erilaisten lasten ja perheiden kanssa kasvatusyhteistyötä edistäen.
- Hallitsee varhaiskasvatuksen dokumentaation sekä tietoturvaan ja asiakasturvallisuuteen liittyvät asiat ja toimii niiden mukaisesti.
- Tuntee varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja hallitsee verkostoimaisen ja moniammatillisen työn ja pystyy toimimaan moniammatillisen tiimin jäsenenä erilaisten perheiden ja lasten kasvun tukemiseksi.
- Osaa ottaa konsultoivaa roolia työyhteisössä lasten ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi.

Lisätiedot

Ennen syventävää harjoittelua opiskelijalla tulee olla suoritettuna:
Orientoiva harjoittelu 10 op
Ammatillinen harjoittelu 15 op
Sosionomin tutkinto-ohjelman opintoja yhteensä vähintään 120 op

Harjoittelun kesto on kaikkiaan 540 tuntia eli noin 14,5 viikkoa (riippuen työviikkojen tuntimäärästä)
Arviointi: Opiskelija työstää harjoittelupäiväkirjan, hyväksytty / täydennettävä / hylätty

fi
Ilmoittautumisaika

27.08.2024 - 27.12.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 16.12.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Susanna Veteläinen
  • Jenni Korhonen
  • Maija Leinonen
Ryhmät
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Tavoitteet

Harjoittelun kuvaus: Syventävä harjoittelu jakautuu kahteen osaan. Se alkaa keväällä ja jatkuu syksyllä. Opiskelija valitsee harjoittelupaikan sosiaalialan ammatillisen mielenkiintonsa mukaisesti. Opiskelija perehdytetään työpaikan keskeisiin käytänteisiin, periaatteisiin, palvelutoimintaa ohjaaviin ohjeistuksiin ja säädöksiin harjoittelun alussa. Mikäli harjoittelupaikka on opiskelijalle entuudestaan tuntematon, opiskelija tutustuu ja perehtyy työyhteisön toimintoihin ensimmäisen viikon aikana. Mikäli harjoitteluympäristö on opiskelijalle jo entuudestaan tuttu, voi perehtyminen tapahtua 1-2 työpäivän aikana. Mikäli opiskelija haluaa suorittaa osana sosionomin tutkintoa varhaiskasvatuslain edellyttämän varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden, on syventävästä harjoittelusta suoritettava vähintään puolet eli 10 op varhaiskasvatuksen ympäristössä. Toisen puolen opiskelija voi suorittaa haluamassaan ympäristössä tai täysin varhaiskasvatuksen ympäristössä.

Harjoittelun tavoitteet:
Tavoitteet määrittyvät sosionomin kompetenssien kautta siten, että opiskelija määrittää itselleen 5 erityistavoitetta, joiden toteutumiseen hän harjoittelussaan tähtää. Opiskelijan valitsemat kompetensseista juontuvat tavoitteet ovat hänen ammatillista suuntautumistaan vahvistavia ja / tai tavoitteita, joiden toteutumista hän haluaa vielä opintojen tässä vaiheessa erityisesti vahvistaa.

Perehdytyksen jälkeen opiskelija on työyhteisön aktiivinen toimija ja häntä ohjataan työssä säännöllisesti ja tarpeen vaatiessa. Syventävän harjoittelun tavoitteena on tukea sosionomin perus- ja ammattiopinnoissa opittujen asioiden konkretisoitumista käytännön sosiaali- tai kasvatusalan työssä. Opiskelijaa ohjataan säännöllisesti mutta hän osallistuu harjoittelun aikana täysipainoisesti harjoittelupaikkansa alan työhön ja tehtäviin. Opiskelija työskentelee kokonaisvaltaisesti ammattialan keskeisten tehtävien ja palvelujen toteuttamiseksi. Opiskelija vahvistaa osaamistaan asiakastyön osaajana ja eettisen toimintansa osaajana. Hän pääsee kohtaamaan ja ohjaamaan asiakkaita erilaisissa tilanteissa, moniammatillisissa verkostoissa ja työn luonteesta riippuen myös erilaisissa ympäristöissä fyysisistä ympäristöissä digitaalisiin ympäristöihin. Opiskelija pääsee harjoittelemaan erilaisia ohjaamisen ja / tai kuntoutuksen menetelmiä. Opiskelija vahvistaa palvelujärjestelmäosaamistaan. Hän ymmärtää palvelun taustalla olevan lainsäädännön ja saa kokemuksia palvelun luonteen mukaisesti keskeisten sidosryhmien toiminnoista ja heidän kanssaan tehtävästä vaikuttamistyöstä asiakkaan tukemisessa. Hän osaa arvioida omaa ammatillisuuttaan ja kykyään kohdata ja ohjata asiakasta sosiaalialan ammattilaisena sekä kykyään, toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija pääsee mukaan työyhteisön kehittämistyöhön ja tuottamaan sekä arvioimaan palvelutietoa työn kehittämiseksi. Opiskelija voi liittää harjoitteluun “sosiaalialan palvelujen kehittämien” opintojakson kehittämistehtävän, jonka sisällön hän on ennen harjoittelun alkua sopinut harjoittelupaikan kanssa. Opiskelija perehtyy harjoittelussa myös johtamisen kannalta keskeisiin prosesseihin ja johtajan rooliin strategisten tavoitteiden määrittelyssä ja hyvinvoivan työyhteisön toiminnan muodostamisessa.

Varhaiskasvatuksen tavoitteet:
- Suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogisen kokonaisuuden / projektin lapsiryhmässä tai lapsiryhmille.
- Kykenee tavoitteelliseen ja reflektiiviseen työhön.
- Hän osaa edistää lasten osallisuutta, yhteistoimintaa ja leikkiä.
- Osaa tukea yksilöiden kasvua ja pystyy tukemaan perheitä sekä vanhemmuutta ja hyödyntämään tässä ammatillisesti vaikuttavia ja perusteltuja työtapoja.
- Osaa toimia kulttuurisensitiivisesti erilaisten lasten ja perheiden kanssa kasvatusyhteistyötä edistäen.
- Hallitsee varhaiskasvatuksen dokumentaation sekä tietoturvaan ja asiakasturvallisuuteen liittyvät asiat ja toimii niiden mukaisesti.
- Tuntee varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja hallitsee verkostoimaisen ja moniammatillisen työn ja pystyy toimimaan moniammatillisen tiimin jäsenenä erilaisten perheiden ja lasten kasvun tukemiseksi.
- Osaa ottaa konsultoivaa roolia työyhteisössä lasten ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi.

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Ennen syventävää harjoittelua opiskelijalla tulee olla suoritettuna:
Orientoiva harjoittelu 10 op
Ammatillinen harjoittelu 15 op
Sosionomin tutkinto-ohjelman opintoja yhteensä vähintään 120 op

Harjoittelun kesto on kaikkiaan 540 tuntia eli noin 14,5 viikkoa (riippuen työviikkojen tuntimäärästä)
Arviointi: Opiskelija työstää harjoittelupäiväkirjan, hyväksytty / täydennettävä / hylätty

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Maija Leinonen
  • Jenni Korhonen
  • Veera Rinne
Vastuuopettaja

Kari Partanen

Ryhmät
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Tavoitteet

Harjoittelun kuvaus: Syventävä harjoittelu jakautuu kahteen osaan. Se alkaa keväällä ja jatkuu syksyllä. Opiskelija valitsee harjoittelupaikan sosiaalialan ammatillisen mielenkiintonsa mukaisesti. Opiskelija perehdytetään työpaikan keskeisiin käytänteisiin, periaatteisiin, palvelutoimintaa ohjaaviin ohjeistuksiin ja säädöksiin harjoittelun alussa. Mikäli harjoittelupaikka on opiskelijalle entuudestaan tuntematon, opiskelija tutustuu ja perehtyy työyhteisön toimintoihin ensimmäisen viikon aikana. Mikäli harjoitteluympäristö on opiskelijalle jo entuudestaan tuttu, voi perehtyminen tapahtua 1-2 työpäivän aikana. Mikäli opiskelija haluaa suorittaa osana sosionomin tutkintoa varhaiskasvatuslain edellyttämän varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden, on syventävästä harjoittelusta suoritettava vähintään puolet eli 10 op varhaiskasvatuksen ympäristössä. Toisen puolen opiskelija voi suorittaa haluamassaan ympäristössä tai täysin varhaiskasvatuksen ympäristössä.

Harjoittelun tavoitteet:
Tavoitteet määrittyvät sosionomin kompetenssien kautta siten, että opiskelija määrittää itselleen 5 erityistavoitetta, joiden toteutumiseen hän harjoittelussaan tähtää. Opiskelijan valitsemat kompetensseista juontuvat tavoitteet ovat hänen ammatillista suuntautumistaan vahvistavia ja / tai tavoitteita, joiden toteutumista hän haluaa vielä opintojen tässä vaiheessa erityisesti vahvistaa.

Perehdytyksen jälkeen opiskelija on työyhteisön aktiivinen toimija ja häntä ohjataan työssä säännöllisesti ja tarpeen vaatiessa. Syventävän harjoittelun tavoitteena on tukea sosionomin perus- ja ammattiopinnoissa opittujen asioiden konkretisoitumista käytännön sosiaali- tai kasvatusalan työssä. Opiskelijaa ohjataan säännöllisesti mutta hän osallistuu harjoittelun aikana täysipainoisesti harjoittelupaikkansa alan työhön ja tehtäviin. Opiskelija työskentelee kokonaisvaltaisesti ammattialan keskeisten tehtävien ja palvelujen toteuttamiseksi. Opiskelija vahvistaa osaamistaan asiakastyön osaajana ja eettisen toimintansa osaajana. Hän pääsee kohtaamaan ja ohjaamaan asiakkaita erilaisissa tilanteissa, moniammatillisissa verkostoissa ja työn luonteesta riippuen myös erilaisissa ympäristöissä fyysisistä ympäristöissä digitaalisiin ympäristöihin. Opiskelija pääsee harjoittelemaan erilaisia ohjaamisen ja / tai kuntoutuksen menetelmiä. Opiskelija vahvistaa palvelujärjestelmäosaamistaan. Hän ymmärtää palvelun taustalla olevan lainsäädännön ja saa kokemuksia palvelun luonteen mukaisesti keskeisten sidosryhmien toiminnoista ja heidän kanssaan tehtävästä vaikuttamistyöstä asiakkaan tukemisessa. Hän osaa arvioida omaa ammatillisuuttaan ja kykyään kohdata ja ohjata asiakasta sosiaalialan ammattilaisena sekä kykyään, toimia työyhteisön jäsenenä. Opiskelija pääsee mukaan työyhteisön kehittämistyöhön ja tuottamaan sekä arvioimaan palvelutietoa työn kehittämiseksi. Opiskelija voi liittää harjoitteluun “sosiaalialan palvelujen kehittämien” opintojakson kehittämistehtävän, jonka sisällön hän on ennen harjoittelun alkua sopinut harjoittelupaikan kanssa. Opiskelija perehtyy harjoittelussa myös johtamisen kannalta keskeisiin prosesseihin ja johtajan rooliin strategisten tavoitteiden määrittelyssä ja hyvinvoivan työyhteisön toiminnan muodostamisessa.

Varhaiskasvatuksen tavoitteet:
- Suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogisen kokonaisuuden / projektin lapsiryhmässä tai lapsiryhmille.
- Kykenee tavoitteelliseen ja reflektiiviseen työhön.
- Hän osaa edistää lasten osallisuutta, yhteistoimintaa ja leikkiä.
- Osaa tukea yksilöiden kasvua ja pystyy tukemaan perheitä sekä vanhemmuutta ja hyödyntämään tässä ammatillisesti vaikuttavia ja perusteltuja työtapoja.
- Osaa toimia kulttuurisensitiivisesti erilaisten lasten ja perheiden kanssa kasvatusyhteistyötä edistäen.
- Hallitsee varhaiskasvatuksen dokumentaation sekä tietoturvaan ja asiakasturvallisuuteen liittyvät asiat ja toimii niiden mukaisesti.
- Tuntee varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja hallitsee verkostoimaisen ja moniammatillisen työn ja pystyy toimimaan moniammatillisen tiimin jäsenenä erilaisten perheiden ja lasten kasvun tukemiseksi.
- Osaa ottaa konsultoivaa roolia työyhteisössä lasten ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi.

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Ennen syventävää harjoittelua opiskelijalla tulee olla suoritettuna:
Orientoiva harjoittelu 10 op
Ammatillinen harjoittelu 15 op
Sosionomin tutkinto-ohjelman opintoja yhteensä vähintään 120 op

Harjoittelun kesto on kaikkiaan 540 tuntia eli noin 14,5 viikkoa (riippuen työviikkojen tuntimäärästä)
Arviointi: Opiskelija työstää harjoittelupäiväkirjan, hyväksytty / täydennettävä / hylätty