Eettisyys asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessaLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CA28
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Matti Heikkinen
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan eettisen perustan.
- Hän tunnistaa ja ymmärtää omaa työtään ohjaavan arvoperustan sekä ihmiskäsityksen ja näiden merkityksen erilaisten asiakkaiden empaattisessa, voimaannuttavassa ja luottamusta rakentavassa kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
- Tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilanteen, asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa.
- Opiskelija ymmärtää huono-osaisuuden sekä erilaiset elämäntilanteet ja osaa toimia ammatillisesti asiakkaan edun sekä palvelutarpeen mukaisesti.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
sosiaalialan eettinen perusta, toimintaa ohjaavat arvot, työntekijän ihmiskäsitys, asiakasturvallisuuden edistäminen, ammatillisuus, dialogisuus, palveluohjaus eettisesti ja sosiaalisesti kestävästä näkökulmasta, sosiaalialan omavalvonta, eettisesti kestävä monialainen yhteistyö
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on noin 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa
Harjoittelua/toimintaa työelämässä: eettistä toimintaa koskeva haastattelu, observointi tms.
Lähiopetusta: 4-6 h dialogisuuden ja kohtaamiseen harjoitteluun
Kurssin tuotos: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arki, arvot ja etiikka Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf (e-julkaisu.com)
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Matti Heikkinen
Ryhmät
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SCSOS24SC
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan eettisen perustan.
- Hän tunnistaa ja ymmärtää omaa työtään ohjaavan arvoperustan sekä ihmiskäsityksen ja näiden merkityksen erilaisten asiakkaiden empaattisessa, voimaannuttavassa ja luottamusta rakentavassa kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
- Tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilanteen, asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa.
- Opiskelija ymmärtää huono-osaisuuden sekä erilaiset elämäntilanteet ja osaa toimia ammatillisesti asiakkaan edun sekä palvelutarpeen mukaisesti.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
sosiaalialan eettinen perusta, toimintaa ohjaavat arvot, työntekijän ihmiskäsitys, asiakasturvallisuuden edistäminen, ammatillisuus, dialogisuus, palveluohjaus eettisesti ja sosiaalisesti kestävästä näkökulmasta, sosiaalialan omavalvonta, eettisesti kestävä monialainen yhteistyö
Aika ja paikka
Opintojakson pakollinen lähiopetus on merkitty lukujärjestykseen, ks. lukkarikone (https://lukkarit.kamk.fi/)
Lisäksi opintojaksoon sisältyy erikseen sovittuina aikoina lukupiiri opiskelijavetoisesti, mikäli opiskelijat haluavat. Opettaja osallistuu lukupiirin aloitukseen.
Oppimateriaalit
Opintojakso rakentuu pakollisen kirjallisuuden ympärille. Lisäksi opintojakson sisällöissä on hyödynnetty muuta kirjallisuutta ja lähteitä.
Pakollinen kirjallisuus:
Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeamus.
Opintojaksoa ei voi suorittaa ilman pakollista kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.
Opintojakson voi suorittaa kokonaisuudessaan itsenäisesti, mutta suosittelen lähiopetukseen osallistumista.
Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on mahdollista suorittaa verkkotenttinä opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Esseen tai oppimispäiväkirjan voi palauttaa oman aikataulun mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi suorittaa joko tentin tai esseen tai oppimispäiväkirjan, jolla osoittaa osaamisen.
Esseen voi laatia yksin tai pienryhmässä. Oppimispäiväkirja laaditaan itsenäisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
SOS24S-ryhmien easy enrolment kurssiavain: ...
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opintojaksoon sisältyvän tentin tai esseen tai oppimispäiväkirjan arvosanasta.
Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus/lukupiiri).
Hylätty (0)
Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta tentti on hyväksytty. Vaihtoehtoisesti esseestä on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1).
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on noin 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa
Harjoittelua/toimintaa työelämässä: eettistä toimintaa koskeva haastattelu, observointi tms.
Lähiopetusta: 4-6 h dialogisuuden ja kohtaamiseen harjoitteluun
Kurssin tuotos: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arki, arvot ja etiikka Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf (e-julkaisu.com)
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Matti Heikkinen
Ryhmät
-
SOS23SKuuSOS23SKuu
-
SOS23SBSOS23SB
-
SOS23SASOS23SA
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan eettisen perustan.
- Hän tunnistaa ja ymmärtää omaa työtään ohjaavan arvoperustan sekä ihmiskäsityksen ja näiden merkityksen erilaisten asiakkaiden empaattisessa, voimaannuttavassa ja luottamusta rakentavassa kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
- Tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilanteen, asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa.
- Opiskelija ymmärtää huono-osaisuuden sekä erilaiset elämäntilanteet ja osaa toimia ammatillisesti asiakkaan edun sekä palvelutarpeen mukaisesti.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
sosiaalialan eettinen perusta, toimintaa ohjaavat arvot, työntekijän ihmiskäsitys, asiakasturvallisuuden edistäminen, ammatillisuus, dialogisuus, palveluohjaus eettisesti ja sosiaalisesti kestävästä näkökulmasta, sosiaalialan omavalvonta, eettisesti kestävä monialainen yhteistyö
Aika ja paikka
Opintojakson pakollinen lähiopetus on merkitty lukujärjestykseen, ks. lukkarikone (https://lukkarit.kamk.fi/)
Lisäksi opintojaksoon sisältyy erikseen sovittuina aikoina lukupiiri opiskelijavetoisesti, mikäli opiskelijat haluavat. Opettaja osallistuu lukupiirin aloitukseen.
Oppimateriaalit
Opintojakso rakentuu pakollisen kirjallisuuden ympärille. Lisäksi opintojakson sisällöissä on hyödynnetty muuta kirjallisuutta ja lähteitä.
Pakollinen kirjallisuus:
Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeamus.
Opintojaksoa ei voi suorittaa ilman pakollista kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.
Opintojakson voi suorittaa kokonaisuudessaan itsenäisesti, mutta suosittelen lähiopetukseen osallistumista.
Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.
Opiskelija voi suorittaa opintojaksolla joko verkkotentin tai esseen, jolla osoittaa osaamisen. Esseen voi laatia yksin tai pienryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on mahdollista suorittaa verkkotenttinä opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Esseen voi palauttaa oman aikataulun mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi suorittaa joko tentin tai esseen, jolla osoittaa osaamisen.
Esseen voi laatia yksin tai pienryhmässä.
Tämän opintojakson voi halutessaan opiskella nonstop-opintoina. Kysy opintojakson opettajalta lisätietoa.
Lisätietoja opiskelijoille
SOS23S-ryhmien easy enrolment kurssiavain: djyz9z
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opintojaksoon sisältyvän tentin tai esseen arvosanasta.
Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus/lukupiiri).
Hylätty (0)
Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta tentti on hyväksytty. Vaihtoehtoisesti esseestä on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1).
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on noin 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa
Harjoittelua/toimintaa työelämässä: eettistä toimintaa koskeva haastattelu, observointi tms.
Lähiopetusta: 4-6 h dialogisuuden ja kohtaamiseen harjoitteluun
Kurssin tuotos: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arki, arvot ja etiikka Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf (e-julkaisu.com)
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Matti Heikkinen
Ryhmät
-
SOS22SBSOS22SB
-
SOS22SASOS22SA
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan eettisen perustan.
- Hän tunnistaa ja ymmärtää omaa työtään ohjaavan arvoperustan sekä ihmiskäsityksen ja näiden merkityksen erilaisten asiakkaiden empaattisessa, voimaannuttavassa ja luottamusta rakentavassa kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
- Tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilanteen, asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa.
- Opiskelija ymmärtää huono-osaisuuden sekä erilaiset elämäntilanteet ja osaa toimia ammatillisesti asiakkaan edun sekä palvelutarpeen mukaisesti.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
sosiaalialan eettinen perusta, toimintaa ohjaavat arvot, työntekijän ihmiskäsitys, asiakasturvallisuuden edistäminen, ammatillisuus, dialogisuus, palveluohjaus eettisesti ja sosiaalisesti kestävästä näkökulmasta, sosiaalialan omavalvonta, eettisesti kestävä monialainen yhteistyö
Aika ja paikka
Opintojakson pakollinen lähiopetus on merkitty lukujärjestykseen, ks. lukkarikone (https://lukkarit.kamk.fi/)
14.1.2023: opintojakson aloitusinfo
11.2.2023: eettisten ongelmien käsittelyä pienryhmissä (harjoituksia)
Lisäksi opintojaksoon sisältyy erikseen sovittuina aikoina lukupiiri opiskelijavetoisesti, mikäli opiskelijat haluavat. Opettaja osallistuu lukupiirin aloitukseen.
Oppimateriaalit
Opintojakso rakentuu pakollisen kirjallisuuden ympärille. Lisäksi opintojakson sisällöissä on hyödynnetty muuta kirjallisuutta ja lähteitä.
Pakollinen kirjallisuus:
Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeamus.
Opintojaksoa ei voi suorittaa ilman pakollista kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.
Opintojakson voi suorittaa kokonaisuudessaan itsenäisesti, mutta suosittelen lähiopetukseen osallistumista.
Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on mahdollista suorittaa verkkotenttinä opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Esseen voi palauttaa oman aikataulun mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi suorittaa joko tentin tai esseen, jolla osoittaa osaamisen.
Esseen voi laatia yksin tai pienryhmässä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettaja toimittaa ryhmäkohtaisen kurssiavaimen viimeistään opintojakson aloitusinfossa.
Jos et pääse osallistumaan aloitusinfoon, kysy kurssiavain toiselta opiskelijalta tai opettajalta.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opintojaksoon sisältyvän tentin tai esseen arvosanasta.
Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus/lukupiiri).
Hylätty (0)
Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta tentti on hyväksytty. Vaihtoehtoisesti esseestä on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1).
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on noin 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa
Harjoittelua/toimintaa työelämässä: eettistä toimintaa koskeva haastattelu, observointi tms.
Lähiopetusta: 4-6 h dialogisuuden ja kohtaamiseen harjoitteluun
Kurssin tuotos: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arki, arvot ja etiikka Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf (e-julkaisu.com)
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Matti Heikkinen
Ryhmät
-
SOS21SASOS21SA
-
SOS21SBSOS21SB
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan eettisen perustan.
- Hän tunnistaa ja ymmärtää omaa työtään ohjaavan arvoperustan sekä ihmiskäsityksen ja näiden merkityksen erilaisten asiakkaiden empaattisessa, voimaannuttavassa ja luottamusta rakentavassa kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
- Tunnistaa ja ymmärtää kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilanteen, asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa.
- Opiskelija ymmärtää huono-osaisuuden sekä erilaiset elämäntilanteet ja osaa toimia ammatillisesti asiakkaan edun sekä palvelutarpeen mukaisesti.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
sosiaalialan eettinen perusta, toimintaa ohjaavat arvot, työntekijän ihmiskäsitys, asiakasturvallisuuden edistäminen, ammatillisuus, dialogisuus, palveluohjaus eettisesti ja sosiaalisesti kestävästä näkökulmasta, sosiaalialan omavalvonta, eettisesti kestävä monialainen yhteistyö
Oppimateriaalit
Pakollinen kirjallisuus:
Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeaumus.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on noin 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa
Harjoittelua/toimintaa työelämässä: eettistä toimintaa koskeva haastattelu, observointi tms.
Lähiopetusta: 4-6 h dialogisuuden ja kohtaamiseen harjoitteluun
Kurssin tuotos: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arki, arvot ja etiikka Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf (e-julkaisu.com)
Arviointi: 0 - 5