Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-osaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CA78
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
OSA 1 (3 op)
- Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
- Opiskelija hallitsee määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
- Hän ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä.
- Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
- Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
OSA 2 (2 op)
- Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
- Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä tietokannoista.
- Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Edeltävä osaaminen:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtä aikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Tutkimus ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, laadullinen tutkimusprosessi, määrällinen tutkimusprosessi, tuotteistamisprosessi, kirjallisuuskatsaus, tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: luentoja verkossa.
Kirjallisuus:
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 16.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Susanna Veteläinen
- Matti Heikkinen
Ryhmät
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SCSOS24SC
Tavoitteet
OSA 1 (3 op)
- Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
- Opiskelija hallitsee määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
- Hän ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä.
- Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
- Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
OSA 2 (2 op)
- Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
- Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä tietokannoista.
- Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Edeltävä osaaminen:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtä aikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Tutkimus ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, laadullinen tutkimusprosessi, määrällinen tutkimusprosessi, tuotteistamisprosessi, kirjallisuuskatsaus, tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: luentoja verkossa.
Kirjallisuus:
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Matti Heikkinen
Ryhmät
-
SOS23SKuuSOS23SKuu
-
SOS23SBSOS23SB
-
SOS23SASOS23SA
Tavoitteet
OSA 1 (3 op)
- Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
- Opiskelija hallitsee määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
- Hän ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä.
- Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
- Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
OSA 2 (2 op)
- Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
- Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä tietokannoista.
- Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Edeltävä osaaminen:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtä aikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Tutkimus ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, laadullinen tutkimusprosessi, määrällinen tutkimusprosessi, tuotteistamisprosessi, kirjallisuuskatsaus, tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Aika ja paikka
Ks. lähiopetuksen tarkempi aikataulu Tuudo-sovelluksesta tai lukkarikoneesta.
Opintojakson eteneminen Repun sisältöjen mukaan:
Aloitusinfo syyskuussa (1,5 h)
Kirjatentti: 1.6.-30.9.2024 (opiskelijan oman aikataulun mukaan)
TKI-osaaminen: 1.6.-31.12.2024 (itsenäisesti opiskelijan oman aikataulun mukaan)
Työpaja 1: tiedonhakutehtävä: 1.9.-13.10.2024 (sovitun aikataulun mukaan) ja tiedonhakutehtävän lähiopetus 1,5 h lokakuussa tehtävän palautuksen jälkeen.
Työpaja 2: laadulliset tutkimusmenetelmät: 14.10.- 17.11.2024 (sovitun aikataulun mukaan) ja lähiopetus 1,5 h marraskuussa tehtävän palautuksen jälkeen.
Työpaja 3: määrälliset tutkimusmenetelmät: 18.11. - 15.12.2024 (sovitun aikataulun mukaan) ja lähiopetus 1,5 h joulukuussa.
Erikseen sovittavat preppaus-tunnit 3 x 1,5 h Teamsin välityksellä kuhunkin työpajaan liittyen, opettaja ohjeistaa aikataulun.
Opintojakso alkaa kirjatentillä. Tämän jälkeen opintojaksolla tehdään ryhmätehtäviä annetussa aikataulussa.
Oppimateriaalit
Pakollinen tenttikirja: Vilkka, H. (2021). Tutki ja kehitä. 5. päivitetty painos. PS-Kustannus: Jyväskylä.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tentti, tehtävien laatiminen työpajoihin sekä vertaisarvioinnin antaminen toisille). Verkko-oppimisympäristössä on aiheeseen liittyviä videoluentoja.
Flipped learning eli käänteistä opetusta: opiskelijat perehtyvät tehtäviin etukäteen ja palauttavat tehtävät ennen lähiopetusta. Lähiopetuksessa syvennytään aiheeseen tarkemmin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.
Easy Enrollment kurssiavain SOS23S-ryhmälle: 2b44bv
Opintojakson sisältöihin voi tutustua myös vierailija-tunnuksella, ilman kirjautumista opintojaksolle. Kaikki keskustelualueet ja tehtävät eivät ole luettavissa vierailija-tunnuksella.
Vierailija-tunnus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat kerrata opintojakson sisältöjä esimerkiksi opinnäytetyötä laatiessaan.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjatentin ja työpajan tehtävien arvosanojen keskiarvosta.
Hylätty (0)
Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti on hyväksytty.
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: luentoja verkossa.
Kirjallisuus:
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Matti Heikkinen
Ryhmät
-
SOS22SBSOS22SB
-
SOS22SASOS22SA
Tavoitteet
OSA 1 (3 op)
- Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
- Opiskelija hallitsee määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
- Hän ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä.
- Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
- Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
OSA 2 (2 op)
- Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
- Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä tietokannoista.
- Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Edeltävä osaaminen:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtä aikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Tutkimus ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, laadullinen tutkimusprosessi, määrällinen tutkimusprosessi, tuotteistamisprosessi, kirjallisuuskatsaus, tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Aika ja paikka
Ks. lähiopetuksen tarkempi aikataulu Tuudo-sovelluksesta tai lukkarikoneesta.
Aloitusinfo
Kirjatentti: 1.6.-30.9.2023 (opiskelijan oman aikataulun mukaan)
TKI-osaaminen: 1.6.-31.12.2023 (opiskelijan oman aikataulun mukaan)
Työpaja 1: tutkimussuunnitelma: 1.9.2023-15.10.2023 (sovitun aikataulun mukaan)
Työpaja 2: laadulliset tutkimusmenetelmät: 16.10.2023 - 19.11.2023 (sovitun aikataulun mukaan)
Työpaja 3: määrälliset tutkimusmenetelmät: 20.11.2023 - 17.12.2023 (sovitun aikataulun mukaan)
Opintojakso alkaa kirjatentillä. Tämän jälkeen opintojaksolla tehdään ryhmätehtäviä annetussa aikataulussa.
Oppimateriaalit
Pakollinen tenttikirja: Vilkka, H. (2021). Tutki ja kehitä. 5. päivitetty painos. PS-Kustannus: Jyväskylä.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tentti, tehtävien laatiminen työpajoihin sekä vertaisarvioinnin antaminen toisille).
Verkko-oppimisympäristössä on aiheeseen liittyviä videoluentoja.
Lisäksi lähiopetusta, jossa aiheeseen syvennytään tarkemmin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.
Easy Enrollment kurssiavain SOS22S-ryhmälle: v53rj9
Opintojakson sisältöihin voi tutustua myös vierailija-tunnuksella, ilman kirjautumista opintojaksolle. Kaikki keskustelualueet ja tehtävät eivät ole luettavissa vierailija-tunnuksella.
Vierailija-tunnus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat kerrata opintojakson sisältöjä esimerkiksi opinnäytetyötä laatiessaan.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjatentin ja työpajan tehtävien arvosanojen keskiarvosta.
Hylätty (0)
Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti on hyväksytty.
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: luentoja verkossa.
Kirjallisuus:
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Matti Heikkinen
- Maija Leinonen
Ryhmät
-
SOS21SASOS21SA
-
SOS21SBSOS21SB
Tavoitteet
OSA 1 (3 op)
- Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
- Opiskelija hallitsee määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
- Hän ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä.
- Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
- Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
OSA 2 (2 op)
- Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
- Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä tietokannoista.
- Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Edeltävä osaaminen:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtä aikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Tutkimus ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, laadullinen tutkimusprosessi, määrällinen tutkimusprosessi, tuotteistamisprosessi, kirjallisuuskatsaus, tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: luentoja verkossa.
Kirjallisuus:
Arviointi: 0 - 5