Matkailualan työpajatLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00CG40
Laajuus
5 op
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Katja-Mari Kärkkäinen
Ryhmät
-
AMM22KAMM22K
-
AMM21KAMM21K
Oppimateriaalit
- Kalliomäki, A. 2014. Tarinallistaminen palvelukokemuksen punainen lanka. Alma Talent.
- Malmelin, N. & Hakala, J. 2007. Radikaali brändi. Karisto.
- Malmelin, N. & Hakala, J. 2005. Yhdessä. Viestinnän ja markkinoinnin integraatio.
- Pine, B. J. & Gilmore, J. H. 2011. The Experience Economy. Boston: Harvard Business School Press.
- Rauhala, M. & Vikström, T. 2014. Storytelling työkaluna: vaikuta tarinoilla bisneksessä. Talentum Oyj.
- Rope, T. & Mether, J. 2001. Tavoitteena menestysbrandi – onnistu mielikuvamarkkinoinnilla. WSOY.
- Torkki, J. 2014.Tarinan valta: kertomus luolamiehen paluusta. Otava.
Opetusmenetelmät
Kurssi muodostuu etä- ja lähiopetuksesta. Kurssilla opiskelija suorittaa annetut harjoitustehtävät, osana kurssia teemme asiakastoimeksiantona tarinallistamisen yrityscaset. Itsenäinen opiskelu, yhteistoiminnallinen opiskelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritysyhteistyö tarinallistamisen caset yritystoimeksiantoihin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus: 5 op, josta Itsenäistä työskentelyä noin 119 h, kontaktiopetusta noin 16h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
- Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja ja tuottaa tehtäväharjoitteet / toimeksiannot opiskelualustalle, täyttäen vaaditut, tehtäväkohtaiset tavoitteet
- opiskelija pitää huolen tehtävien asianmukaisesta ja huolellisesta kirjallisesta rakenteesta
- opiskelija osallistuu opetustilanteisiin
- Opiskelija osaa tunnistaa / eriyttää tarinan elementit
- opiskelija ymmärtää tarinallistamisen tarkoituksen yritystoiminnassa ja osana markkinointia
- opiskelija osaa tuottaa tarinallistettua asiasisältöä analyyttisesti ja jäsennellysti
- opiskelija ymmärtää tarinan merkityksen osanana elämyspalvelua ja osaa suunnitella pitkäjänteistä ja harkittua aineistoa yrityksen sisäisen toiminnan tehosteeksi.
Hylätty:
- opiskelija laimin lyö tehtäväharjoitteet / velvoitteet
- opiskelija ei osallistu opetukseen
- opiskelija ei hahmota tarinan ja tarinallistamisen peruselementtejä
Sisällön jaksotus
Kurssi toteutuu ajalla: 08 / 23 - 11 / 23.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija oppii hyödyntämään tarinallistamisen keinoja elämyksen elementteinä, palvelukokemuksen tukimuotona, markkinoinnin tehokkaana työkaluna ja yrityksen sisäisenä sidostekijänä.
Opiskelija oppii suunnittelemaan ja kehittämään yrityksen toimintaa tarinalähtöisen palvelumuotoilun
(story based service design, storification) keinoin.
Opiskelija ymmärtää tarinankerronnan vetovoiman ja roolin markkinoinnissa sekä tehokkaana kilpailukeinona matkailussa. Hän osaa käyttää tarinallista elämys- ja palvelumuotoilua liiketoiminnan edistäjänä ja vaikuttimena muuttuvassa toimintaympäristössä.
Sisältö:
Tavoitteellinen tarinan kerronta. Mitä eroa on tarinan kerronnalla ja tarinallistamisella? Yrityksen ydintarinan ja tarinaelementtien tunnistaminen. Yksittäisten palvelujen tarinat ja tarinallistaminen. Visuaalinen tarinankerronta tarinallistamisen tukena. Tarinallistamisen merkitys yritystoiminnassa, henkilöstön sitouttamisessa ja aitoudessa.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi hyväksytty / hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä kurssin annettuja edellytyksiä, jättää osallistumatta tehtäväantoihin tai harjoitustehtävien / toimeksiantojen suoritus on puutteellista.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 12.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Teija Vainikka
- Annamaija Juntunen
Ryhmät
-
AMM21KAMM21K
-
AMM20KAMM20K
Arviointiasteikko
0 - 5