Työelämän viestintätaidotLaajuus (2 op)
Tunnus: LT00CC10
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Sisältö
Viestijäkuva
Kirjallinen viestintä, APA6
Kokous- ja viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Päivi Dahl
Ryhmät
-
AMM24KAMM24K
Sisältö
Viestijäkuva
Kirjallinen viestintä, APA6
Kokous- ja viestintätaidot
Aika ja paikka
Lähiopetus Kajaanissa / etäopetus Teamsissa
Oppimateriaalit
Lohtaja-Ahonen S, Kaihovirta-Rapo M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. Talentum.
Löytyy sähköisenä opiskelijoiden käyttöön Almatalent verkkokirjahyllystä. https://kamezproxy01.kamit.fi:2219/teos/BAXBBXATEFJFG#/kohta:1/piste:b3918
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus: lähiopetus tai teams-opetus verkossa sekä opiskelijan itsenäistä opiskelua. Tehtävien laatimista määräaikoihin mennessä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, vaan esseen kirjoitus sekä puhe-esityksen laatiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op
Viestijäkuva
Kirjallinen viestintä, APA7
Työnhakuasiakirjat
Puhe-esitys
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Katso opinto-opas
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Iina Korhonen
Ryhmät
-
AMM23KAMM23K
Sisältö
Viestijäkuva
Kirjallinen viestintä, APA6
Kokous- ja viestintätaidot
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 26.05.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Rea Stricker
Ryhmät
-
AMM22KAMM22K
Sisältö
Viestijäkuva
Kirjallinen viestintä, APA6
Kokous- ja viestintätaidot
Opetusmenetelmät
Teams- ja lähiopetus, itsenäinen opiskelu
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, harjoitukset ja ryhmätehtävät, palautettavat tehtävät.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Käsitteiden käyttö on monipuolista ja asiantuntevaa ja opintojakson oppimistavoitteet on saavutettu itsenäisesti ja itseohjautuvasti. Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen osana ammatillista osaamista ja jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivalla tavalla.
Opiskelija hakee aktiivisesti palautetta ja hän osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa vuorovaikutus- ja viestintäosaamistaan.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelijat tuottaa täysin julkaisukelpoista tekstiä eri asiakirjoihin ja viestintäkanaviin. Opiskelija pystyy referoimaan lähteitä siten, että kokonaisuus muodostaa uuden, tuoreen ajatuksen ja osaa muokata tieteellisen tekstin toiseen viestintäkontekstiin sopivaan muotoon.
Opiskelija esiintyy vakuuttavasti opintojen ja työelämän esiintymistilanteissa ja hän argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti vuorovaikutuksen käsitteitä sekä osaa nimetä ja kuvailla niitä sekä perustella niiden käyttöä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet. Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa vuorovaikutusosaamistaan ja eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä. Opiskelija ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija tuottaa lähes julkaisukelpoista tekstiä eri asiakirjoihin ja viestintäkanaviin. Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija esiintyy luontevasti opintojen ja työelämän esiintymistilanteissa ja kykenee argumentoimaan viestejään.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti vuorovaikutuksen käsitteitä sekä osaa nimetä ja kuvailla niitä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet. Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa.
Opiskelija pyrkii arvioimaan ja reflektoimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan. Hän ottaa vastaan palautetta.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä asiallisesti ja muut huomioiden.
Opiskelija tuottaa jossain määrin julkaisukelpoista tekstiä eri asiakirjoihin ja viestintäkanaviin. Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja. Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta aineksesta, mutta lähteiden referointi on mekaanista.
Opiskelija esiintyy tyydyttävästi opintojen esiintymistilanteissa.
Opiskelija hakee oman alan tietoa.