Skip to main content

ThesisLaajuus (15 cr)

Code: AM00CS77

Credits

15 op

Objective

The student develops and demonstrates his/her readiness to apply his/her knowledge and skills in practical expert tasks related to professional studies. He/she deepens his/her professional knowledge of research and development activities in cooperation with the participants in the process. The student demonstrates mastery of critical, research, developmental and ethical thinking as the basis for the development of his/her expertise.

Content

Topic analysis
Thesis plan
Thesis implementation, presentation, reporting
Maturity test

Assessment criteria, excellent (5)

5 Kiitettävä syventävä / kehittävä

TIETOPERUSTA
- tietoperusta on laaja, yhtenäinen ja kriittisesti koostettu
- aihetta on rajattu useasta eri näkökulmasta ja kriittisesti perustellen ja/tai aihe on haastava
- käsitteiden välisistä yhteyksistä on koostettu synteesi
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen syvällistä
- opiskelija on valinnut ilmiön kannalta uutta ja tarkoituksenmukaista lähdeaineistoa, jossa on huomioitu laajasti tarvittava lähdeaineisto, myös vieraskielinen
- opiskelija noudattaa lähdekriittisyyttä

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
-menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on innovatiivista ja itsenäistä
-työssä näkyy innovatiivisuus, analyyttisyys ja vahva työelämää kehittävä ote -työn tavoitteet on saavutettu luotettavasti
-työ ja sen tulokset ovat merkittävät työelämälle /toimeksiantajalle, työn avulla voi olla mahdollista saavuttaa prosessien tehostamista ja / tai taloudellista hyötyä
-luotettavuutta ja työn tuloksia on arvioitu kriittisesti ja vastuullisesti

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
-opiskelija on suunnitellut ja toteuttanut työn itsenäisesti, vastuullisesti ja tuloksellisesti
-opiskelija arvioi työskentelyprosessiaan analyyttisesti ja osoittaa kykyä kehittää sitä
-opiskelija on tarkastellut kriittisesti omaa opinnäytetyöprosessiaan, etsinyt vaihtoehtoja ja esittänyt kehittämisehdotuksia
-opiskelija arvioi osaamisensa kehittymistä monipuolisesti ja kriittisesti
-opiskelija on saavuttanut aiheensa substanssialueen asiantuntijuuden

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
- raportointi osoittaa erinomaista kielen hallintaa ja se välittää opiskelijan ajattelun jäsentyneesti, kirkkaasti ja havainnollisesti
- opiskelija kirjoittaa argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä.
- lähdeviittaustekniikka on ohjeiden mukainen
- opiskelija osoittaa sekä suullista että kirjallista kriittistä ajattelua ja kykyä liittää oma työnsä alan kehittämiseen

Assessment criteria, good (3)

4 Hyvä soveltava /syventävä

TIETOPERUSTA
-tietoperusta on tarkoituksenmukainen ja tutkimustietoon perustuva
- aihetta on rajattu useasta eri näkökulmasta ja perusteltu loogisesti
- keskeiset käsitteet on rajattu johdonmukaisesti ja aikaisempia tutkimuksia hyödyntäen
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen selkeää ja se näkyy työn punaisena lankana
- opiskelija on valinnut ilmiön kannalta uutta ja perusteltua lähdeaineistoa ja hyödyntänyt sitä tarkoituksenmukaisesti
- opiskelija noudattaa lähdekriittisyyttä

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
-menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on perusteltua ja ne on kuvattu selkeästi
-työn toteutuksessa näkyy innovatiivisuus ja systemaattisuus
-käytetty aineisto on luotettavaa ja riittävän laajaa, sen avulla voidaan saavuttaa asetetut tavoitteet ja tehdä oikeita johtopäätöksiä
-tulokset on esitetty selkeästi ja havainnollisesti
-työ hyödyttää työelämää /toimeksiantajaa ja sen tulokset ovat laajasti sovellettavissa käytäntöön
-toteutuksen ja tulosten luotettavuutta on arvioitu oikein ja perustellusti

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
-opiskelija on suunnitellut ja toteuttanut työn itseohjautuvasti ja vastuullisesti osaten hyödyntää sovittua ohjausprosessia
-opiskelija on osoittanut aloitteellisuutta ja kehittämiskykyä
-opiskelija osaaminen on syventynyt prosessin aikana ja hän kykenee arvioimaan osaamistaan

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
-raportti on jäsentynyt ja johdonmukainen ja noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta
- teksti on sujuvaa ja lähes virheetöntä asiatyyliä
- työn nimi, tiivistelmä, abstrakti ja posteri kuvaavat erittäin hyvin sisältöä
- lähdeviittaustekniikka on ohjeiden mukainen
- suullinen raportointi on vakuuttavaa ja tuo opiskelijan asiantuntijuuden hyvin esiin

3 Hyvä osaava / soveltava

TIETOPERUSTA
- tietoperusta on tarkoituksenmukainen
- aihetta on rajattu tarkoituksenmukaisesti, aihe on tavanomainen
- keskeiset käsitteet on määritelty ja rajattu aiheen ja käsiteltävän ilmiön kannalta
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen on pääosin selkeää
- lähdeaineiston käyttö on tarkoituksenmukaista, vieraskielistä lähdeaineistoa on hyödynnetty perustellusti
- opiskelija noudattaa lähdekriittisyyttä

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
-käytettyjen menetelmien ja työtapojen käyttö ja kuvaus on tarkoituksenmukaista
-käytetty aineisto on luotettavaa ja riittävää tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta
-tulokset vastaavat luotettavasti kehittämis- tai tutkimuskysymyksiin
-työn tulokset hyödyttävät työelämää/ toimeksiantajaa
-toteutuksen ja tuloksen arvioinnissa näkyy perustellusti ainakin jonkin verran työn vahvuuksien ja mahdollisten puutteiden tunnistaminen

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
-opiskelija on huolehtinut itsenäisesti ja yhteistyökykyisesti prosessin aikataulussa pysymisestä työn eri vaiheissa
-opiskelija on toiminut yhteistyössä vastuullisesti ja edistänyt työtä tavoitteellisesti
- opiskelijan osaaminen on lisääntynyt prosessin aikana ja hän kykenee osoittamaan sen

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
- raportti on jäsentynyt ja johdonmukainen ja noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta
- raportissa on huomioitu korjausehdotukset
- teksti on kieli-ja ulkoasultaan huoliteltua, täsmällistä ja selkeää asiatekstiä
- raportin rakenne on selkeä
- työn nimi, tiivistelmä, abstrakti japosteri kuvaavat työn sisältöä
- lähdeviittaustekniikka on ohjeiden mukainen
- suullinen raportointi on havainnollista, vuorovaikutteista ja kohderyhmälle suunnattua

Assessment criteria, satisfactory (1)

2 Tyydyttävä perehtyvä

TIETOPERUSTA
- tietoperusta on koostettu referoiden
- aihetta rajattu eri näkökulmista, mutta asiat jäävät erillisiksi
- käsitteiden määrittely toteutuu referoimalla.
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen ja määrittely on pintapuolista
- lähdeaineistoa on hyödynnetty aiheeseen soveltuvasti, mutta osin ilman lähdekriittisyyttä

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
-menetelmien ja työtapojen hallinta ja käyttö on puutteellista ja epäjohdonmukaista
-Käytetyn aineiston soveltuvuus ja/tai luotettavuus on kyseenalaista tavoitteiden kannalta
-tutkimus- tai kehittämistehtävässä on hyödynnetty tietoperustaa jonkin verran
-työn tulokset hyödyttävät työelämää/ toimeksiantajaa jossain määrin
-tulokset ja toteutus on esitetty, niiden arviointi on toteavaa

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
- opiskelija on suunnitellut ja toteuttanut työn itsenäisesti ja on hyödyntänyt ohjausta
- opiskelija on tarvinnut tukea prosessin aikataulussa pysymisessä työn eri vaiheissa
- ammatillisuutta ja substanssin hallintaa on nähtävissä

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
- raportti sisältää jossain määrin epäjohdonmukaisuuksia
- raportti noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta
- raportissa on huomioitu vaaditut korjausehdotukset
- teksti on tyylillisesti epätasaista, mutta ymmärrettävää
- raportin rakenne on selkeä
- työn nimen, tiivistelmän, abstraktin ja/tai posterin kuvaavuudessa on jossain määrin puutteita
- lähdeviitteiden merkintä on osin puutteellista
- opiskelija pitää informatiivisen suullisen esityksen

1.Tyydyttävä toimintaa kuvaava

TIETOPERUSTA
-tietoperusta on hajanainen
- aiheen rajaus on yksipuolista tai rajaus jää lukijalle epäselväksi.
- käsitteet liittyvät työn tavoitteeseen tai rajaukseen puutteellisesti.
- tavoitteiden ja tarkoituksen ymmärtäminen on hajanaista
- lähdeaineistoa on hyödynnetty yksipuolisesti ja lähteiden valinta on satunnaista ja osin epäolennaista

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
-menetelmien ja työtapojen käyttö on suppeaa ja puutteellista, osin virheellistäkin
-menetelmien ja työtapojen valintaa ei ole perusteltu asianmukaisesti
-hankittu empiirinen aineisto on riittämätöntä luotettavien tulosten saamiseksi
-tutkimus- tai kehittämistyön tulosten hyödynnettävyys ja tavoitteen saavuttaminen jää heikoksi
-tulosten esittäminen ja tulkinta on luettelomaista ja voi sisältää virheitäkin
-toteutuksen kuvaaminen on puutteellista
-saadut tulokset on esitetty, niitä ei ole liitetty tietoperustaan

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
-opiskelijan toiminta on ollut epäitsenäistä ja hän on tarvinnut runsaasti tukea työn eri vaiheissa
-opiskelija ei ole hyödyntänyt ohjausta, mutta on osoittanut jonkin verran tavoitteellisuutta
-työ ei ole valmistunut aikataulun mukaisesti
-substanssin hallinta on sirpaleista ja jäsentymätöntä

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
- raportti sisältää epäjohdonmukaisuuksia, mutta noudattaa Kamkin raportointiohjeistusta
- raportissa on huomioitu kriittiset korjausehdotukset
- teksti on jäsentymätöntä ja siinä on toistuvia kieli- ja tyylivirheitä, mutta on ymmärrettävää -raportin rakenne on epäjohdonmukainen
- työn nimen, tiivistelmän, abstraktin ja/tai posterin kuvaavuus on puutteellista - - lähdeviitteiden merkintä on puutteellista
- opiskelija pitää suullisen esityksen
Englanniksi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
0 Ei hyväksyttävissä, Keskeneräinen

TIETOPERUSTA
- tietoperusta käsitteineen on riittämätön
- lähdekriittisyys ei toteudu
- opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite on toimeksiannon / toiminnan kehittämisen kannalta epäselvä –
- lähdeaineisto on riittämätön

TOTEUTUS, TULOKSET JA POHDINTA
- valittua menetelmää ei ole kuvattu
- empiriassa tarvittavaa aineistoa ei ole hankittu
- tuloksia ei ole esitetty tai ne ovat virheelliset
- tulosten tarkastelu tai tulkinta puuttuu
- luotettavuuden arviointi puuttuu tai se on virheellinen
- tutkimuseettisiä ohjeistuksia ei ole noudatettu
- johtopäätöksiä ei ole esitetty tai ne ovat virheelliset

OPINNÄYTETYÖPROSESSI
- opiskelija ei ole kyennyt suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen etenemiseen
- opiskelija ei ole kyennyt suunnittelemaan ja toteuttamaan työtään itsenäisesti
- opiskelijan ammatillisuus ja asiantuntijuus ei ole kehittynyt prosessin aikana

KIRJALLINEN JA SUULLINEN RAPORTOINTI
- raportti ei ole johdonmukainen ja havainnollinen
-teksti ei ole ymmärrettävää ja asiatyylistä
- KAMK:n raportointiohjeistusta ei ole noudatettu
-raporttiin vaadittuja korjausehdotuksia ei ole huomioitu