Tiedolla johtaminen (5op)
Opintojakson tunnus: YA00CA51
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Jaana Lappalainen
- Perttu Huusko
- Eija Heikkinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija 
•	Ymmärtää eri tasoisen tiedon hyödyntämisen merkityksen (tiedon kerääminen ja tunnistaminen, tiedon yhdistäminen ja visualisointi, tiedon saattaminen osaksi toimintaa)
•	Ymmärtää tietojohtamisen (arvonluontia aineettomista voimavaroista) ja tiedolla johtamisen (tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa) merkityksen toiminnassa
•	Tunnistaa tietojohtamisen hyödyt: (miten tietojohtamisella voidaan saavuttaa) mm.  tehokkaammat prosessit, kilpailuetu ja uudistumiskyky (resilienssi)
•	osaa hyödyntää tietoa ja analytiikkaa ennakoinnissa ja päätöksenteossa
•	osaa soveltaa tiedolla johtamisen käytänteitä omaan työyhteisöön
                    
Sisältö
-	Tiedolla johtaminen strategiana 
-	Dataperustainen toimintakulttuuri 
-	Tietoon pohjautuva toiminnan ohjaus ja päätöksenteko 
-	Analytiikka ja tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
-	Datalähtöinen ja asiantuntijalähtöinen analytiikka
-	Ulkoinen ja sisäinen liiketoimintatieto
-	Datan relevanttius ja laatu
-	Käytännön esimerkkejä tietojohtamisesta ja analytiikan sovellusalueista
-	Datateknologiat analytiikan apuna 
-	Oman organisaation nykytilan analysointi ja tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman laatiminen
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
METAKRITEERIT: 
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
 
Taidot:
analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
 Asenteet:
toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
METAKRITEERIT: 
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä 
nimeää, kuvailee ja perustelee ammattialansa perustiedot
Taidot:
valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella 
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimii itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
METAKRITEERIT: 
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot: 
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä 
nimeää ja kuvailee ammattialansa perustiedot
Taidot: 
toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimii ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
                    
Suoritustavat
-	verkossa opiskelu
- asiantuntijaluennot
-	itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät
                    
