Siirry suoraan sisältöön

Ennakointi ja innovaatiotoimintaLaajuus (5 op)

Tunnus: YA00BU45

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.

Sisältö

Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.

H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.

T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 31.12.2025

Ajoitus

19.01.2026 - 17.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
  • Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
  • Energiamurroksen johtaminen
  • Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisessä
  • Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
  • Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Tietojenkäsittely, tietotyön johtamisen koulutus
Opettaja
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • SJY25S
    SJY25S
  • SYT25S
    SYT25S
  • TJY25S
    TJY25S
  • EJY25K
    EJY25K
  • LYL25S
    LYL25S
  • DAY25S
    DAY25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • TTY25S
    TTY25S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.

Sisältö

Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.

H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.

T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 15.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.

Sisältö

Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.

H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.

T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • TTY23S
    TTY23S
  • SJY23S
    SJY23S
  • LYL23S
    LYL23S
  • LYL23SV
    LYL23SV
  • SYT23S
    SYT23S
  • TLY23S
    TLY23S
  • AYM23S
    AYM23S
  • ALY23S
    ALY23S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.

Sisältö

Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.

H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.

T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.

fi
Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Ryhmät
  • AYM22S
    AYM22S
  • TTY22S
    TTY22S
  • SYT22S
    SYT22S
  • TLY22S
    TLY22S
  • LYL22SV
    LYL22SV
  • LYL22S
    LYL22S
  • ALY22S
    ALY22S
  • SJY22S
    SJY22S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.

Sisältö

Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.

H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.

T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Vastuuopettaja

Perttu Huusko

Ryhmät
  • TTY21S
    TTY21S
  • SKY21S
    SKY21S
  • ALY21S
    ALY21S
  • SJY21S
    SJY21S
  • LYL21SV
    LYL21SV
  • TLY21S
    TLY21S
  • LYL21S
    LYL21S
  • AYM21S
    AYM21S

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ennakoinnin merkityksen ja roolin osana innovaatiotoimintaa sekä osaa käyttää keskeisiä ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija ymmärtää innovaatioiden merkityksen sekä tuntee innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, innovaatiotoiminnan osa-alueet ja innovaatiojohtamisen erityispiirteet. Opiskelija osaa soveltaa innovaatiotoiminnan periaatteita omissa työtehtävissään, osaa kehittää työyhteisön innovaatiotoimintaa ja osaa soveltaa innovaatiojohtamisen menetelmiä osana oman alan kehittämistä.

Sisältö

Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.

H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.

T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.