Siirry suoraan sisältöön

Tiedolla johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YA00CA51

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Jaana Lappalainen
  • Perttu Huusko
  • Eija Heikkinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• Ymmärtää eri tasoisen tiedon hyödyntämisen merkityksen (tiedon kerääminen ja tunnistaminen, tiedon yhdistäminen ja visualisointi, tiedon saattaminen osaksi toimintaa)
• Ymmärtää tietojohtamisen (arvonluontia aineettomista voimavaroista) ja tiedolla johtamisen (tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa) merkityksen toiminnassa
• Tunnistaa tietojohtamisen hyödyt: (miten tietojohtamisella voidaan saavuttaa) mm. tehokkaammat prosessit, kilpailuetu ja uudistumiskyky (resilienssi)
• osaa hyödyntää tietoa ja analytiikkaa ennakoinnissa ja päätöksenteossa
• osaa soveltaa tiedolla johtamisen käytänteitä omaan työyhteisöön

Sisältö

- Tiedolla johtaminen strategiana
- Dataperustainen toimintakulttuuri
- Tietoon pohjautuva toiminnan ohjaus ja päätöksenteko
- Analytiikka ja tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
- Datalähtöinen ja asiantuntijalähtöinen analytiikka
- Ulkoinen ja sisäinen liiketoimintatieto
- Datan relevanttius ja laatu
- Käytännön esimerkkejä tietojohtamisesta ja analytiikan sovellusalueista
- Datateknologiat analytiikan apuna
- Oman organisaation nykytilan analysointi ja tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman laatiminen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi


Taidot:
analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan

Asenteet:
toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimeää, kuvailee ja perustelee ammattialansa perustiedot

Taidot:
valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimii itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimeää ja kuvailee ammattialansa perustiedot

Taidot:
toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimii ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja


Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2026 - 30.09.2026

Ajoitus

01.09.2026 - 13.12.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Tommi Kauppinen
  • Katri Takala
  • Kirsi Meriläinen
  • Olli Jääskeläinen
  • Tommi Kyllönen
Ryhmät
  • LYL26SV
    LYL26SV
  • SJY25S
    SJY25S
  • SYT26S
    SYT26S
  • SKY25S
    SKY25S
  • TJY25S
    TJY25S
  • EJY25K
    EJY25K
  • LYL25S
    LYL25S
  • DAY25S
    DAY25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S
  • TTY25S
    TTY25S

Tavoitteet

Opiskelija
• Ymmärtää eri tasoisen tiedon hyödyntämisen merkityksen (tiedon kerääminen ja tunnistaminen, tiedon yhdistäminen ja visualisointi, tiedon saattaminen osaksi toimintaa)
• Ymmärtää tietojohtamisen (arvonluontia aineettomista voimavaroista) ja tiedolla johtamisen (tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa) merkityksen toiminnassa
• Tunnistaa tietojohtamisen hyödyt: (miten tietojohtamisella voidaan saavuttaa) mm. tehokkaammat prosessit, kilpailuetu ja uudistumiskyky (resilienssi)
• osaa hyödyntää tietoa ja analytiikkaa ennakoinnissa ja päätöksenteossa
• osaa soveltaa tiedolla johtamisen käytänteitä omaan työyhteisöön

Sisältö

- Tiedolla johtaminen strategiana
- Dataperustainen toimintakulttuuri
- Tietoon pohjautuva toiminnan ohjaus ja päätöksenteko
- Analytiikka ja tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
- Datalähtöinen ja asiantuntijalähtöinen analytiikka
- Ulkoinen ja sisäinen liiketoimintatieto
- Datan relevanttius ja laatu
- Käytännön esimerkkejä tietojohtamisesta ja analytiikan sovellusalueista
- Datateknologiat analytiikan apuna
- Oman organisaation nykytilan analysointi ja tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman laatiminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi


Taidot:
analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan

Asenteet:
toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimeää, kuvailee ja perustelee ammattialansa perustiedot

Taidot:
valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimii itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimeää ja kuvailee ammattialansa perustiedot

Taidot:
toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimii ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja


Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 31.10.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 21.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Tommi Kauppinen
  • Katri Takala
  • Kirsi Meriläinen
  • Olli Jääskeläinen
  • Tommi Kyllönen
Ryhmät
  • SYT25S
    SYT25S
  • AYM24S
    AYM24S
  • LYL25SV
    LYL25SV
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S

Tavoitteet

Opiskelija
• Ymmärtää eri tasoisen tiedon hyödyntämisen merkityksen (tiedon kerääminen ja tunnistaminen, tiedon yhdistäminen ja visualisointi, tiedon saattaminen osaksi toimintaa)
• Ymmärtää tietojohtamisen (arvonluontia aineettomista voimavaroista) ja tiedolla johtamisen (tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa) merkityksen toiminnassa
• Tunnistaa tietojohtamisen hyödyt: (miten tietojohtamisella voidaan saavuttaa) mm. tehokkaammat prosessit, kilpailuetu ja uudistumiskyky (resilienssi)
• osaa hyödyntää tietoa ja analytiikkaa ennakoinnissa ja päätöksenteossa
• osaa soveltaa tiedolla johtamisen käytänteitä omaan työyhteisöön

Sisältö

- Tiedolla johtaminen strategiana
- Dataperustainen toimintakulttuuri
- Tietoon pohjautuva toiminnan ohjaus ja päätöksenteko
- Analytiikka ja tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
- Datalähtöinen ja asiantuntijalähtöinen analytiikka
- Ulkoinen ja sisäinen liiketoimintatieto
- Datan relevanttius ja laatu
- Käytännön esimerkkejä tietojohtamisesta ja analytiikan sovellusalueista
- Datateknologiat analytiikan apuna
- Oman organisaation nykytilan analysointi ja tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman laatiminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi


Taidot:
analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan

Asenteet:
toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimeää, kuvailee ja perustelee ammattialansa perustiedot

Taidot:
valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimii itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimeää ja kuvailee ammattialansa perustiedot

Taidot:
toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimii ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja


Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 5

Koulutus
  • Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Tommi Kauppinen
  • Katri Takala
  • Jaana Lappalainen
  • Kirsi Meriläinen
  • Tommi Kyllönen
Ajoitusryhmät
  • KAMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TTY23S
    TTY23S
  • SJY23S
    SJY23S
  • LYL23S
    LYL23S
  • TLY23S
    TLY23S
  • AYM23S
    AYM23S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • AAMK
    Avoin AMK
  • SYT24S
    SYT24S
  • ALY23S
    ALY23S
Pienryhmät
  • KAMK 1

Tavoitteet

Opiskelija
• Ymmärtää eri tasoisen tiedon hyödyntämisen merkityksen (tiedon kerääminen ja tunnistaminen, tiedon yhdistäminen ja visualisointi, tiedon saattaminen osaksi toimintaa)
• Ymmärtää tietojohtamisen (arvonluontia aineettomista voimavaroista) ja tiedolla johtamisen (tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa) merkityksen toiminnassa
• Tunnistaa tietojohtamisen hyödyt: (miten tietojohtamisella voidaan saavuttaa) mm. tehokkaammat prosessit, kilpailuetu ja uudistumiskyky (resilienssi)
• osaa hyödyntää tietoa ja analytiikkaa ennakoinnissa ja päätöksenteossa
• osaa soveltaa tiedolla johtamisen käytänteitä omaan työyhteisöön

Sisältö

- Tiedolla johtaminen strategiana
- Dataperustainen toimintakulttuuri
- Tietoon pohjautuva toiminnan ohjaus ja päätöksenteko
- Analytiikka ja tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
- Datalähtöinen ja asiantuntijalähtöinen analytiikka
- Ulkoinen ja sisäinen liiketoimintatieto
- Datan relevanttius ja laatu
- Käytännön esimerkkejä tietojohtamisesta ja analytiikan sovellusalueista
- Datateknologiat analytiikan apuna
- Oman organisaation nykytilan analysointi ja tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman laatiminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi


Taidot:
analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan

Asenteet:
toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimeää, kuvailee ja perustelee ammattialansa perustiedot

Taidot:
valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimii itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimeää ja kuvailee ammattialansa perustiedot

Taidot:
toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimii ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja


Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Tommi Kauppinen
  • Katri Takala
  • Jaana Lappalainen
  • Kirsi Meriläinen
  • Eija Heikkinen
  • Tommi Kyllönen
Ryhmät
  • AYM22S
    AYM22S
  • TTY22S
    TTY22S
  • LYL23SV
    LYL23SV
  • SYT23S
    SYT23S
  • TLY22S
    TLY22S
  • LYL22S
    LYL22S
  • ALY22S
    ALY22S
  • SJY22S
    SJY22S

Tavoitteet

Opiskelija
• Ymmärtää eri tasoisen tiedon hyödyntämisen merkityksen (tiedon kerääminen ja tunnistaminen, tiedon yhdistäminen ja visualisointi, tiedon saattaminen osaksi toimintaa)
• Ymmärtää tietojohtamisen (arvonluontia aineettomista voimavaroista) ja tiedolla johtamisen (tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa) merkityksen toiminnassa
• Tunnistaa tietojohtamisen hyödyt: (miten tietojohtamisella voidaan saavuttaa) mm. tehokkaammat prosessit, kilpailuetu ja uudistumiskyky (resilienssi)
• osaa hyödyntää tietoa ja analytiikkaa ennakoinnissa ja päätöksenteossa
• osaa soveltaa tiedolla johtamisen käytänteitä omaan työyhteisöön

Sisältö

- Tiedolla johtaminen strategiana
- Dataperustainen toimintakulttuuri
- Tietoon pohjautuva toiminnan ohjaus ja päätöksenteko
- Analytiikka ja tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
- Datalähtöinen ja asiantuntijalähtöinen analytiikka
- Ulkoinen ja sisäinen liiketoimintatieto
- Datan relevanttius ja laatu
- Käytännön esimerkkejä tietojohtamisesta ja analytiikan sovellusalueista
- Datateknologiat analytiikan apuna
- Oman organisaation nykytilan analysointi ja tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman laatiminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi


Taidot:
analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan

Asenteet:
toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimeää, kuvailee ja perustelee ammattialansa perustiedot

Taidot:
valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimii itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimeää ja kuvailee ammattialansa perustiedot

Taidot:
toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimii ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja


Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Tommi Kauppinen
  • Jaana Lappalainen
  • Eija Heikkinen
  • Tommi Kyllönen
Ryhmät
  • AYM22S
    AYM22S
  • SYT22S
    SYT22S
  • TLY22S
    TLY22S
  • LYL22SV
    LYL22SV
  • LYL22S
    LYL22S
  • SJY22S
    SJY22S
  • ALY22S
    ALY22S

Tavoitteet

Opiskelija
• Ymmärtää eri tasoisen tiedon hyödyntämisen merkityksen (tiedon kerääminen ja tunnistaminen, tiedon yhdistäminen ja visualisointi, tiedon saattaminen osaksi toimintaa)
• Ymmärtää tietojohtamisen (arvonluontia aineettomista voimavaroista) ja tiedolla johtamisen (tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa) merkityksen toiminnassa
• Tunnistaa tietojohtamisen hyödyt: (miten tietojohtamisella voidaan saavuttaa) mm. tehokkaammat prosessit, kilpailuetu ja uudistumiskyky (resilienssi)
• osaa hyödyntää tietoa ja analytiikkaa ennakoinnissa ja päätöksenteossa
• osaa soveltaa tiedolla johtamisen käytänteitä omaan työyhteisöön

Sisältö

- Tiedolla johtaminen strategiana
- Dataperustainen toimintakulttuuri
- Tietoon pohjautuva toiminnan ohjaus ja päätöksenteko
- Analytiikka ja tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
- Datalähtöinen ja asiantuntijalähtöinen analytiikka
- Ulkoinen ja sisäinen liiketoimintatieto
- Datan relevanttius ja laatu
- Käytännön esimerkkejä tietojohtamisesta ja analytiikan sovellusalueista
- Datateknologiat analytiikan apuna
- Oman organisaation nykytilan analysointi ja tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman laatiminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi


Taidot:
analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan

Asenteet:
toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimeää, kuvailee ja perustelee ammattialansa perustiedot

Taidot:
valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimii itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimeää ja kuvailee ammattialansa perustiedot

Taidot:
toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimii ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja


Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti