Liikunnan perusteet (5op)
Opintojakson tunnus: MMPA102
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit. Opiskelija osaa selittää miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet. Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia. Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Sisältö
Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Luokkahuoneopetustilanne
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen teoreettinen perusta
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja sisältöalueet
Terveysliikunnan perusteet: vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveysliikuntalajit
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa valita asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa.
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija osaa analysoida terveyskuntomittauksia.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella terveyden ja hyvinvoinnin keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit ja suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija osaa toteuttaa ja perustella terveyskuntomittauksia.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion.
Opiskelija osaa toimia asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla terveyden ja hyvinvoinnin keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija osaa toteuttaa terveyskuntomittauksia.
Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä.