Skip to main content

Intercultural and Business Skills in ICT (4cr)

Course unit code: TTAK006

General information


Credits
4 cr

Objective

1st period: The IT students will develop their intercultural competence so that they are able to recognise cultural differences, understand them and adapt their communication style as required. 2nd period: They will apply their international communication competence and deepen their abilities to work in international and multicultural working life situations involving spoken and written interaction in English.

Content

1st period:
Concepts of culture and communication
Variables for comparing cultures
Cultural differences in communication
The process of adapting to a culture
2nd period:
Presentation of a company, production and products
Telephone conversations
Written communication
Meeting and negotiations

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tunnistaa pääteoriat ja periaatteet kulttuurinvälisessä viestinnässä.
Opiskelija osaa keskustella ja kirjoittaa alaan liittyvistä teemoista oikeaa terminologiaa käyttäen.
Opiskelija ääntää ja artikuloi selvästi.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen esityksen alaansa liittyvästä aiheesta.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija tunnistaa joitakin pääteorioita ja periaatteita kulttuurinvälisessä viestinnässä.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään alan perusterminologiaa.
Opiskelija ääntää ja artikuloi jokseenkin selvästi, vaikka virheitä esiintyykin.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa jollain tavalla suullisen esityksen alaansa liittyvästä aiheesta.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tunnistaa alan perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa välttävästi kommunikoida kirjallisesti ja suullisesti kulttuurinvälisestä viestinnästä.
Opiskelijan ääntäminen ja artikulointi heikkoa.
Opiskelija pystyy apuneuvoja käyttäen pitämään jonkinlaisen suullisen esityksen aiheesta.


2. jakso:

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa kommunikoida sujuvasti kansainvälisessä ja monikulttuurisessa työelämässä sekä kirjallisesti että suullisesti.
Opiskelija osaa soveltaa ja muokata kieltä työelämän tarpeisiin käyttäen alansa sanastoa, ajankohtaisia sisältöjä käsitteleviä aiheita sekä monipuolisia lauserakenteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kattavan ja luontevan suullisen yritysesityksen alaansa liittyvästä aiheesta.
Opiskelija hallitsee liikekirjeenvaihdossa käytettyjen asiakirjojen ilmaisut ja niiden laatimisen.
Opiskelija osaa käyttää kokous- ja neuvottelutilanteissa sujuvasti oikeaa terminologiaa ja käytänteitä.
Opiskelija hallitsee puhelinkeskustelutilanteet sujuvasti vieraalla kielellä.

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa kommunikoida kansainvälisessä ja monikulttuurisessa työelämässä sekä kirjallisesti että suullisesti.
Opiskelija pystyy tuottamaan kansainvälisen työelämän perustilanteissa peruslauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa ja kykenee käyttämään liikekirjeenvaihdossa käytettyjä asiakirjoja.
Opiskelija tunnistaa kokous- ja neuvottelutilanteiden terminologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen sujuvahkon suullisen yritysesityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy ajoittain.
Opiskelija pystyy keskustelemaan puhelimessa englannin kielellä.


Opiskelija pystyy tuottamaan kansainvälisen työelämän perustilanteissa yksinkertaisia lauserakenteita suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija tunnistaa kansainvälisen työelämän perusterminologiaan liittyviä termejä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tukimateriaalia apuna käyttäen suullisen yritysesityksen alaansa liittyvästä asiasta, kielioppi- ja ääntämisvirheitä esiintyy.
Opiskelija tunnistaa liikekirjeenvaihdossa käytettyjä asiakirjoja.
Opiskelija tunnistaa heikosti kokous- ja neuvottelutilanteiden terminologiaa.
Opiskelija pystyy keskustelemaan puhelimessa välttävästi englannin kielellä.

Assessment criteria, approved/failed

1st period:
Excellent (5)
The students are able to recognise the main theories and principles of intercultural communication. They are able to discuss and write about related themes using the correct terminology. Their pronunciation and intonation is clear and they are able to plan and implement a comprehensive and natural presentation on a topic related to their field.

Good (3-4)
The students are able to recognise some of the main theories and principles of intercultural communication. They are able to recognise and use basic terminology of the field. Their pronunciation and intonation is to some extent clear though containing errors and they are able to plan and implement a presentation on a topic related to their field.

Satisfactory (1-2)
The students are able to recognise the basic terminology of the field. They able to communicate on intercultural issues in writing and orally to some degree. Their pronunciation and intonation is weak. They are able to deliver a presentation of some sort with help on the topic in hand.

2nd period:
Excellent (5)
The students are able to communicate fluently in writing and orally in an international and multicultural environment while being able to apply and adapt their language to the needs of working life using the vocabulary, topics related to current content and versatile sentence structures. The students are able to plan and deliver a comprehensive and natural business presentation on a topic related to their field. They are proficient in compiling business correspondence and in using the correct expressions therein. The students are able to use the correct terminology and procedures of meetings and negotiations fluently and are able to conduct telephone conversations fluently in a foreign language.

Good (3-4)
The students are able to communicate in writing and orally in an international and multicultural environment and can produce basic sentence structures when speaking and writing in the most common situations encountered in international working life. The students are able to recognise and use business correspondence documents and are able to recognise the correct terminology of meetings and negotiations. The students are able to plan and deliver a fairly fluent oral business presentation on a topic related to their field, using support material and though grammar and pronunciation errors occur from time to time and they can conduct telephone conversations in English.

Satisfactory (1-2)
The students are able to produce simple sentences in writing and orally in the most common situations encountered in international working life. The students are able to recognise the basic terminology of working life and are able to plan and deliver an oral business presentation on a topic related to their field using support material though grammar and pronunciation errors occur. The students recognise business correspondence documents and are able to recognise to a poor extent the terminology of meetings and negotiations. They can conduct telephone conversations to a tolerable degree in English.

Further information

KOOU 10.12.2013

Go back to top of page