Vuorovaikutus ja viestintäLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: AL00BL70
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata eläytyvän kuuntelun merkityksen hyvän vuorovaikutuksen edellytyksenä, erottaa minä- ja sinäviestin toisistaan ja pohtii niiden merkitystä omassa vuorovaikutuksessaan. Opiskelija osaa kuvata teorian avulla vuorovaikutukseen liittyviä termejä. Opiskelija osaa ohjata vuorovaikutusta kehittäviä harjoitteita tavoitteellisesti ja suunnitelman mukaisesti.
Opiskelija toimii tarkoituksenmukaisesti erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän hallitsee erilaiset puhetilanteet ja kehittää kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammattitaitoaan. Opiskelija hallitsee lähdeviittauksen perusteet ja pystyy hyödyntämään taitoaan omaa tekstiä luodessaan.
Opiskelija hallitsee Office 365-palvelun peruskäytön, tekstinkäsittelyn ja taulukkolaskennan taidot monipuolisesti ja perusteet digitaalisen julkaisun laatimisessa omassa työskentelyssään.
Sisältö
Turvallinen ryhmä
Tunnetaidot ja empatia
Vuorovaikutustaidot (kuuntelu, itseilmaisu)
Yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaidot
Vuorovaikutusta kehittävät ohjausharjoitukset
Puhetilanteeseen valmistautuminen, esityksen toteutus ja analysointi
Asiatekstien laadinta ja hyvän asiakirjan ominaisuudet
Lähdeviitteiden käyttö ja lähdeluettelon laadinta osana omaa kirjoittamista
Office 365:n peruskäyttö
Tekstinkäsittely
Taulukkolaskenta
PowerPoint ja Sway
WordPressin peruskäyttö
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti vuorovaikutuksen käsitteitä ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa vuorovaikutusosaamistaan. Opiskelija osaa analysoida ja valita vuorovaikutukseen liittyvää tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja ohjaustuokion toteutuksessa. Opiskelija toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti sekä toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan. Opiskelija hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen. Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä. Opiskelija pystyy referoimaan lähteitä siten, että kokonaisuus muodostaa uuden, tuoreen ajatuksen ja osaa muokata tieteellisen tekstin toiseen, viestintäkontekstiin sopivaan muotoon. Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti. Opiskelija kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti vuorovaikutuksen käsitteitä, osaa nimetä ja kuvailla niitä sekä perustella niiden käyttöä. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa vuorovaikutusosaamistaan. Opiskelija osaa valita ohjaustuokioon tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella. Opiskelija toimii itsenäisesti ja vastuullisesti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti sekä toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä. Opiskelija arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä. Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä tavalla ja ottaa huomioon lukijan. Opiskelija tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa. Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti vuorovaikutuksen käsitteitä sekä osaa nimetä ja kuvailla niitä. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ohjaustilanteessa, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa. Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristössä. Opiskelija osaa toimia asiallisesti, toimii ryhmän jäsenenä muut huomioiden.
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa. Opiskelija osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle. Opiskelija pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä. Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja. Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta.
Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin, mutta lähteiden referointi on mekaanista. Opiskelija osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa.