Siirry suoraan sisältöön

Liikunnan perusteetLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: AL00BL88

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit. Opiskelija osaa selittää miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet. Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia. Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.

Sisältö

Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Luokkahuoneopetustilanne
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen teoreettinen perusta
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja sisältöalueet
Terveysliikunnan perusteet: vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveysliikuntalajit

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija valitsee asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa.
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija osaa analysoida terveyskuntomittauksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella terveyden ja hyvinvoinnin keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit ja suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija osaa toteuttaa ja perustella terveyskuntomittauksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion.
Opiskelija toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla terveyden ja hyvinvoinnin keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija osaa toteuttaa terveyskuntomittauksia.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Lisätiedot

Tämän muokkauksessa huomioitava: liikunnan didaktiikka 2 op sisällytetään tähän JA terveyskunnon mittausta siirretään valmennuksen moduuliin / moduuleihin.

Siirry alkuun