Siirry suoraan sisältöön

Kasvun ja kehityksen tukiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SO00CV85

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeiset lapseen kasvuun ja kehitykseen liittyvät teoriat.
Opiskelija osaa ohjata perheitä sosiaalialan palveluissa sensitiivisesti, tarkoituksenmukaisesti ja verkosto-osaamista hyödyntäen.
Opiskelija ymmärtää lapsen ja perheen tuen tarpeen taustalla olevat moninaiset merkitykset ja osaa suhtautua ammatillisesti perheiden erilaisiin elämäntilanteisiin
Opiskelija ymmärtää erilaisten oppimisympäristöjen ja yksilöllisten ratkaisujen tarkoituksen lapsen ja perheen tukena.
Opiskelija ymmärtää sosionomin roolin monialaisen yhteistyön sekä verkostotyön toteuttamisessa.
Opiskelija ymmärtää salassapidon ja tähän liittyvän lainsäädännön.

Sisältö

Yksilöllisyys, varhainen puuttuminen, kasvun ja kehityksen ongelmien ilmeneminen ja tunnistaminen, erilaiset tuen muodot lapselle ja perheelle, lapsen edun näkökulma, erilaiset oppimisympäristöt ja yksilölliset ratkaisut, yhteistyö kodin ja viranomaisten kanssa, ratkaisukeskeisyys, voimavaralähtöisyys, monialainen yhteistyö ja verkostoissa työskentely.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta: opettaja määrittää tarkemmin.
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5

Siirry alkuun