Siirry suoraan sisältöön

MarkkinointitutkimusLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: LT00CW20

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää datapohjaisen päätöksenteon merkityksen sekä markkinointitutkimuksen roolin osana liiketoimintastrategiaa ja päätöksentekoa. Hän saa valmiudet organisaation johtamisessa sekä markkinoinnissa tarvittavan tiedon hankintaan markkinointitutkimuksen avulla. Opiskelija osaa määritellä tutkimusongelman, kehittää tutkimusstrategian ja valita tarkoituksenmukaiset työkalut ja menetelmät tutkimuksen toteuttamiseksi. Hän osaa kerätä tutkimusongelman kannalta olennaista tietoa, analysoida ja tulkita sitä sekä esittää tutkimuksen tulokset selkeästi.

Sisältö

• Markkinointitutkimuksen käsitteet, tarpeet ja tavoitteet
• Tutkimusongelman muodostaminen liiketoiminnallisten ongelmien ja mahdollisuuksien pohjalta
• Tutkimusasetelman ymmärtäminen
• Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät markkinointitutkimuksessa sekä soveltuvan menetelmän valitseminen tutkimusasetelman pohjalta
• Tutkimustyökalun suunnittelu ja kenttätutkimuksen toteuttaminen
• Tulosten analysointi, johtopäätöksien tekeminen ja tutkimusraportin laatiminen sekä esittäminen
• Big data ja tekoäly osana nykyaikaista markkinointitutkimusta
• Tutkimuseettiset näkökulmat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee loogisesti muodostamaan tutkimusongelman todellisen liiketoiminnallisen ongelman tai mahdollisuuden pohjalta, ymmärtämään tutkimusasetelman sekä päättämään oikean tutkimusmenetelmän sen pohjalta. Opiskelija kykenee tehokkaasti soveltamaan aikaisempaa markkinointiosaamista markkinointitutkimuksen tekemisessä. Opiskelija osoittaa tutkimusraportissa, analysoinnissa ja johtopäätöksissä kriittistä arviointia ja pystyy niiden pohjalta ehdottamaan konkreettisia liiketoiminnallisia toimenpiteitä. Markkinointitutkimukselle asetetut tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee muodostamaan tutkimusongelman liiketoiminnallisen ongelman tai mahdollisuuden pohjalta sekä päättämään oikean tutkimusmenetelmän sen pohjalta. Tutkimuksen suunnittelu, analysointi ja johtopäätösten tekeminen muodostaa loogisen tutkimuskokonaisuuden. Opiskelija toimii itsenäisesti, pystyy soveltamaan aikaisempaa markkinointiosaamista markkinointitutkimuskokonaisuudessa ja osaa loogisesti perustella tutkimusraportissa tehdyt johtopäätökset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää keskeiset markkinointitutkimukseen liittyvät sisällöt ja pystyy osittain hyödyntämään niitä käytännössä. Opiskelija ymmärtää liiketoiminnallisen ongelman ja tutkimusongelman välisen yhteyden ja osaa avustetusti valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Aiemmin opittujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen toteutuu osittain tutkimuksen tekemisessä.

Toteutustavat

Opetus on lähiopetusta. Monimuotoryhmille voi sisältää myös Teams-opetusta.

Suoritustavat

Opintojakso sisältää luentoja sekä harjoitustöitä. Opetus järjestetään lähiopetuksena (monimuotoryhmille voi sisältää myös Teams-opetusta). Opintojakson läpäisy edellyttää osallistumista luennoille sekä harjoitustehtävien suorittamisen riittävällä tasolla.

Siirry alkuun