Skip to main content

Service DesignLaajuus (5 cr)

Course unit code: LT00CW47

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Objective

Opiskelija kykenee kuvaamaan keskeiset palvelumuotoilun käsitteet, tavoitteet ja merkitykset. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluajattelun pääperiaatteet ja oppii etsimään ja tulkitsemaan käytäjäkokemusta, asiakkaan tarpeita ja odotuksia. Hän oppii kehittämään olemassa olevaa palveluprosessia innovatiivisesti tulevaisuuden tarpeet huomioiden. Tavoitteena on luoda uutta arvoa asiakkaalle niin kustannustehokkaasti kuin mahdollista. Opiskelija omaksuu palvelumuotoilun eri vaiheet ja osaa luovasti soveltaa tätä prosessiajattelua käytäntöön. Opiskelija oppii keskeisimpiä palvelumuotoilussa hyödynnettäviä tutkimusmenetelmiä sekä tiedonhankinta- että ideointityökaluja.

Content

Muotoiluajattelun keskeiset periaatteet
Palvelumuotoiluprosessi (tutki, analysoi, ideoi ja toteuta)
Luovat tiedonhankinta- ja ideointityökalut palvelumuotoilussa
Palvelumuotoiluprosessin,sen vaiheiden ja lopputulotoksenn visualisointi
Työelämälähtöinen palvelumuotoilu-case

Materials

Kurssimateriaali löytyy kootusti Repusta.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kuvailla palvelumuotoilun prosessin, keskeisten käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä palvelumuotoiluprosessin strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan. Hän hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja tehokkaasti.

Assessment criteria, good (3)

Palvelumuotoilun käsitteiden ja prosessin eri vaiheiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä. Hän hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan palvelumuotoilun prosessin ja eri vaiheet, peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin. Hän hyödyntää osittain palvelumuotoilun työkaluja.

Further information

Palvelumuotoilukurssin suorittaminen on edellytysehto inklusiivisen muotoilun ja monimuotoisuuden johtamisen sekä systeemiajattelun perusteet -kurssin suorittamiselle.

Execution methods

Tarkempi opintojakson kuvaus esitellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Opetus koostuu lähiopetuksesta, ryhmätyöskentelystä ja itsenäisistä tehtävistä.
Opintojaksolla on myös verkko-opintosuoritusmahdollisuus.

Accomplishment methods

Luento-opetus, harjoitukset, työpajatyöskentely, käytännön palvelumuotoilucase, kenttätutkimus.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työelämän kanssa. Opintojakso sisältää luentoja sekä harjoitustunteja. Opetus järjestetään lähiopetuksena mutta ryhmäharjoituksiin on mahdollista osallistua luennoitsijan kanssa erikseen sovitulla etäyhteydellä (sparraussessiot).
Opintojakson läpäisy edellyttää ryhmä-, luku- ja harjoitustehtävien sekä lopputehtävän suorittamisen. Opintojakso ei sisällä vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opintojaksolla on myös verkko-opintosuoritusmahdollisuus.
Opintojakso edellyttää 135 tuntia opiskelijan työtä.

Go back to top of page