Skip to main content

Intellectual DisabilityLaajuus (5 cr)

Code: SHWA247

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

Opintojakson kokonaistavoite on, että tämän opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiuksia ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten kehitysvammaisten kanssa sekä osaat kohdata heitä sekä heidän perheitänsä erilaisissa sosiaali-ja terveysalan toimintaympäristöissä.
Osatavoitteita opintojaksolle ovat, että opintojakson suoritettuasi:
Osaat kuvata kehitysvammaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärrät, millaisia eettisiä kysymyksiä voi liittyä kehitysvammaisuuden syiden ehkäisyyn.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.
Osaat soveltaa oman alasi arvoperustaa ja ammattieettisiä periaatteita asiakaslähtöisesti kohdatessasi eri-ikäisiä kehitysvammaisia ihmisiä asiakas- ja potilastyössä erilaisissa kehitysvammaisten asumis-, kuntoutus- ja hoitoyksiköissä.
Osaat tukea ja soveltaa ohjauksen ja opetuksen filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia toteuttaessasi asiakaslähtöistä opetus-ohjaus- ja auttamismenetelmiä eri-ikäisten kehitysvammaisten hoitotyössä.
Osaat ohjata eri-ikäisten kehitysvammaisten toimintakykyä ja osallisuutta heidän hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamisessa ja säilyttämisessä.

Content

- Kuka on kehitysvammainen? Perheeseen syntyy kehitysvammainen lapsi: missä-kenessä vika vai onko se kenenkään syy?
- Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko sitä mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä?
- Kehitysvammainen ja hänen perheensä: - Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa... apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta... millioin, mistä, missä ja keneltä ?
- Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi ? Selkokieli, symbolit, AAC-menetelmät... haasteita vuorovaikutukseen vai voiko olla vaan hiljaa ?
- Onko kehitysvammainen sairas vai terve ? Vaikuttaako kehitysvammaisuus terveyteen ja hyvinvointiin ?
- Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen ja hoitotyöhön ?

Materials

Arvio, A & Aaltonen, S: Kehitysvammainen potilaana. 2012. Duodecim.
Kaski, M ( toim ): Kehitysvammaisuus. 2012. Sanomapro
Seppälä: Erilaiset eväät. Kirja kehitysvammaisuudesta.2017 Kehitysvammaliitto

Moodlessa luettelo nettilähteistä

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi tapahtuu hyväksytty/ täydennettävä / hylätty-periaatteella.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijan oppimisen ja oman työskentelyn reflektointiin. Millä tasolla opiskelija on pystynyt arvioimaan omaa oppimistaan suhteessa käyttämiinsä teorialähteisiin ?

HYVÄKSYTTY:
Oppimispäiväkirjassaan opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee osoittamaan oman osaamisensa kehittymisen kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammaisten kohtaamisesta hoitotyössä. Opiskelijalla on kokonaisnäkemys kehitysvammaishuollon palvelujärjestelmästä.

Opiskelija on saavuttanut itse itselleen asettamansa tavoitteet.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.

HYLÄTTY:

Oppimispäiväkirjassa opiskelija tarkastelee keskeisiä opintojakson sisältöalueita: kehitysvammaisuutta, ennaltaehkäisyä, vuorovaikutustilanteita, ohjaamista, opettamista ja palvelujärjestelmää pinnallisesti. Tavoitteiden saavuttaminen ja kuvailu on yksinomaan referointia, reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle.

Opiskelija ei kuvaa arvioinnissa itselleen asettamiensa tavoitteiden saavuttamista.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.

en
Enrollment

01.01.2025 - 30.11.2025

Timing

01.01.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 10

Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Maarit Leinonen

Objective

Opintojakson kokonaistavoite on, että tämän opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiuksia ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten kehitysvammaisten kanssa sekä osaat kohdata heitä sekä heidän perheitänsä erilaisissa sosiaali-ja terveysalan toimintaympäristöissä.
Osatavoitteita opintojaksolle ovat, että opintojakson suoritettuasi:
Osaat kuvata kehitysvammaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärrät, millaisia eettisiä kysymyksiä voi liittyä kehitysvammaisuuden syiden ehkäisyyn.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.
Osaat soveltaa oman alasi arvoperustaa ja ammattieettisiä periaatteita asiakaslähtöisesti kohdatessasi eri-ikäisiä kehitysvammaisia ihmisiä asiakas- ja potilastyössä erilaisissa kehitysvammaisten asumis-, kuntoutus- ja hoitoyksiköissä.
Osaat tukea ja soveltaa ohjauksen ja opetuksen filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia toteuttaessasi asiakaslähtöistä opetus-ohjaus- ja auttamismenetelmiä eri-ikäisten kehitysvammaisten hoitotyössä.
Osaat ohjata eri-ikäisten kehitysvammaisten toimintakykyä ja osallisuutta heidän hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamisessa ja säilyttämisessä.

Content

- Kuka on kehitysvammainen? Perheeseen syntyy kehitysvammainen lapsi: missä-kenessä vika vai onko se kenenkään syy?
- Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko sitä mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä?
- Kehitysvammainen ja hänen perheensä: - Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa... apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta... millioin, mistä, missä ja keneltä ?
- Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi ? Selkokieli, symbolit, AAC-menetelmät... haasteita vuorovaikutukseen vai voiko olla vaan hiljaa ?
- Onko kehitysvammainen sairas vai terve ? Vaikuttaako kehitysvammaisuus terveyteen ja hyvinvointiin ?
- Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen ja hoitotyöhön ?

Materials

Arvio, A & Aaltonen, S: Kehitysvammainen potilaana. 2012. Duodecim.
Kaski, M ( toim ): Kehitysvammaisuus. 2012. Sanomapro
Seppälä: Erilaiset eväät. Kirja kehitysvammaisuudesta.2017 Kehitysvammaliitto

Moodlessa luettelo nettilähteistä

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi tapahtuu hyväksytty/ täydennettävä / hylätty-periaatteella.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijan oppimisen ja oman työskentelyn reflektointiin. Millä tasolla opiskelija on pystynyt arvioimaan omaa oppimistaan suhteessa käyttämiinsä teorialähteisiin ?

HYVÄKSYTTY:
Oppimispäiväkirjassaan opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee osoittamaan oman osaamisensa kehittymisen kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammaisten kohtaamisesta hoitotyössä. Opiskelijalla on kokonaisnäkemys kehitysvammaishuollon palvelujärjestelmästä.

Opiskelija on saavuttanut itse itselleen asettamansa tavoitteet.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.

HYLÄTTY:

Oppimispäiväkirjassa opiskelija tarkastelee keskeisiä opintojakson sisältöalueita: kehitysvammaisuutta, ennaltaehkäisyä, vuorovaikutustilanteita, ohjaamista, opettamista ja palvelujärjestelmää pinnallisesti. Tavoitteiden saavuttaminen ja kuvailu on yksinomaan referointia, reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle.

Opiskelija ei kuvaa arvioinnissa itselleen asettamiensa tavoitteiden saavuttamista.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.

en
Enrollment

19.08.2024 - 22.09.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Business

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 10

Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Maarit Leinonen
Groups
  • VAPVAL2024
    VAPVAL2024

Objective

Opintojakson kokonaistavoite on, että tämän opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiuksia ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten kehitysvammaisten kanssa sekä osaat kohdata heitä sekä heidän perheitänsä erilaisissa sosiaali-ja terveysalan toimintaympäristöissä.
Osatavoitteita opintojaksolle ovat, että opintojakson suoritettuasi:
Osaat kuvata kehitysvammaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärrät, millaisia eettisiä kysymyksiä voi liittyä kehitysvammaisuuden syiden ehkäisyyn.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.
Osaat soveltaa oman alasi arvoperustaa ja ammattieettisiä periaatteita asiakaslähtöisesti kohdatessasi eri-ikäisiä kehitysvammaisia ihmisiä asiakas- ja potilastyössä erilaisissa kehitysvammaisten asumis-, kuntoutus- ja hoitoyksiköissä.
Osaat tukea ja soveltaa ohjauksen ja opetuksen filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia toteuttaessasi asiakaslähtöistä opetus-ohjaus- ja auttamismenetelmiä eri-ikäisten kehitysvammaisten hoitotyössä.
Osaat ohjata eri-ikäisten kehitysvammaisten toimintakykyä ja osallisuutta heidän hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamisessa ja säilyttämisessä.

Content

- Kuka on kehitysvammainen? Perheeseen syntyy kehitysvammainen lapsi: missä-kenessä vika vai onko se kenenkään syy?
- Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko sitä mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä?
- Kehitysvammainen ja hänen perheensä: - Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa... apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta... millioin, mistä, missä ja keneltä ?
- Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi ? Selkokieli, symbolit, AAC-menetelmät... haasteita vuorovaikutukseen vai voiko olla vaan hiljaa ?
- Onko kehitysvammainen sairas vai terve ? Vaikuttaako kehitysvammaisuus terveyteen ja hyvinvointiin ?
- Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen ja hoitotyöhön ?

Location and time

Verkko-opintojakso. Opintojakson ollessa avoinna sitä voi suorittaa itsenäisesti milloin tahansa. Toiminnallisen osuuden opiskelija suorittaa opintojakson aikana sopien erikseen tapaamisten ajankohdat henkilön (tai hänen läheistensä/ohjaajiensa) kanssa.
Suorita vaaditut osiot viimeiseen avoinna olo päivään 31.12.2024 mennessä.

Materials

Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Reppu moodlessa.

Teaching methods

Opintojakso kokonaisuudessaan verkko -toteutuksena.
Opintojaksolla opiskelija laatii reflektoivan oppimispäiväkirjan ja osallistuu verkkokeskusteluihin. Opintojaksoon kuuluu toiminnallinen osuus (1 op), jossa opiskelija viettää aikaa henkilön, jolla kehitysvamma, kanssa.

Employer connections

Jos aiemmin työelämässä tai harjoittelussa on ohjannut/hoitanut henkilöä, jolla kehitysvamma, niin tätä kokemusta ja osaamista voi hyödyntää toiminnallisessa osuudessa.

Exam schedules

Ei tenttiä. Opintojaksolla arvioidaan oppimispäiväkirja, johon liittyen on tehtäviä ja toiminnallinen osuus. Pakollinen verkkokeskustelu.

Completion alternatives

Oppimispäiväkirjan voi laatia tekstinä tai äänitallenteena tai videona tai näiden yhdistelmänä.

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan ajankäyttö, 5 op = 135 h

Further information

Suorita vaaditut osiot viimeiseen avoinna olo päivään mennessä. Opettaja on tavoitettavissa Repun keskustelupalstan kautta, jolloin myös muut osallistujat pääsevät kysymykset ja vastaukset näkemään. Opettajien vapaajaksojen aikana, viikot 42, 52 opettaja ei vastaa kysymyksiin eikä laita suoritusmerkintöjä.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi tapahtuu hyväksytty/ täydennettävä / hylätty-periaatteella.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijan oppimisen ja oman työskentelyn reflektointiin. Millä tasolla opiskelija on pystynyt arvioimaan omaa oppimistaan suhteessa käyttämiinsä teorialähteisiin ?

HYVÄKSYTTY:
Oppimispäiväkirjassaan opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee osoittamaan oman osaamisensa kehittymisen kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammaisten kohtaamisesta hoitotyössä. Opiskelijalla on kokonaisnäkemys kehitysvammaishuollon palvelujärjestelmästä.

Opiskelija on saavuttanut itse itselleen asettamansa tavoitteet.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.

HYLÄTTY:

Oppimispäiväkirjassa opiskelija tarkastelee keskeisiä opintojakson sisältöalueita: kehitysvammaisuutta, ennaltaehkäisyä, vuorovaikutustilanteita, ohjaamista, opettamista ja palvelujärjestelmää pinnallisesti. Tavoitteiden saavuttaminen ja kuvailu on yksinomaan referointia, reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle.

Opiskelija ei kuvaa arvioinnissa itselleen asettamiensa tavoitteiden saavuttamista.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan määräaikaan palautettu hyväksytty teoriaa ja osaamista reflektoiva oppimispäiväkirja, jossa osoitetut tehtäväalueet on hyväksytysti suoritettu ja pohdittu.
Oppimispäiväkirja koostuu: opintojaksolle annetut tavoitteet sekä opiskelijan omat tavoitteet ohjaavat oppimista, on huomioitu sisältökokonaisuudet ja tehty annetut tehtävät mukaan lukien toiminnallisen osuuden kuvaus ja pohdinta. Lisäksi vaaditaan hyväksytty osallistuminen verkkokeskusteluun annetusta aiheesta.
Arviointikriteerit ohjaavat arviointia, arviointiasteikko 0-5.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä kehitysvammaisuuteen liittyviä ja kehitysvammatyössä käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja ei tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa. Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehitysvammaisuuteen liittyviä ja kehitysvammatyössä käytettäviä käsitteitä ja osaa soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan, hänen läheistensä/ohjaajiensa kanssa, tukien asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön sekä palvelujärjestelmän ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti sekä perustella omaa toimintaansa asiakkaan ja hänen perheensä/ohjaajiensa kanssa toimiessaan sekä palveluihin ohjaamisessa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja kehitysvamma-alan toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella kehitysvammaisuuteen liittyviä käsitteitä ja kehitysvammatyön perustiedot. Osaa käyttää johdonmukaisesti keskeisiä kehitysvammaistyössä käytettäviä käsitteitä ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan, hänen läheistensä/ohjaajiensa kanssa, tukien asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja palvelujärjestelmän.
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti sekä soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa sekä kykenee valitsemaan tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella. Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja kehitysvamma-alan toimintatapoja.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa kuvailla ja nimetä kehitysvammaisuuteen liittyviä ja kehitysvammatyössä käytettäviä käsitteitä ja perustietoja sekä käyttää keskeisiä käsitteitä ja perustietoja asianmukaisesti. Opiskelija osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja tunnistaa tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvan tiedon osuuden asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja itsemääräämisoikeuden sekä osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa. Toimii asiakastilanteissa ammatillisesti ja ottaa toiminnassaan muut mahdolliset ryhmän jäsenet huomioon. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan.
Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

en
Enrollment

17.04.2023 - 30.04.2023

Timing

01.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Business

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Maarit Leinonen
Groups
  • VAPVAL2024
    VAPVAL2024

Objective

Opintojakson kokonaistavoite on, että tämän opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiuksia ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten kehitysvammaisten kanssa sekä osaat kohdata heitä sekä heidän perheitänsä erilaisissa sosiaali-ja terveysalan toimintaympäristöissä.
Osatavoitteita opintojaksolle ovat, että opintojakson suoritettuasi:
Osaat kuvata kehitysvammaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärrät, millaisia eettisiä kysymyksiä voi liittyä kehitysvammaisuuden syiden ehkäisyyn.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.
Osaat soveltaa oman alasi arvoperustaa ja ammattieettisiä periaatteita asiakaslähtöisesti kohdatessasi eri-ikäisiä kehitysvammaisia ihmisiä asiakas- ja potilastyössä erilaisissa kehitysvammaisten asumis-, kuntoutus- ja hoitoyksiköissä.
Osaat tukea ja soveltaa ohjauksen ja opetuksen filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia toteuttaessasi asiakaslähtöistä opetus-ohjaus- ja auttamismenetelmiä eri-ikäisten kehitysvammaisten hoitotyössä.
Osaat ohjata eri-ikäisten kehitysvammaisten toimintakykyä ja osallisuutta heidän hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamisessa ja säilyttämisessä.

Content

- Kuka on kehitysvammainen? Perheeseen syntyy kehitysvammainen lapsi: missä-kenessä vika vai onko se kenenkään syy?
- Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko sitä mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä?
- Kehitysvammainen ja hänen perheensä: - Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa... apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta... millioin, mistä, missä ja keneltä ?
- Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi ? Selkokieli, symbolit, AAC-menetelmät... haasteita vuorovaikutukseen vai voiko olla vaan hiljaa ?
- Onko kehitysvammainen sairas vai terve ? Vaikuttaako kehitysvammaisuus terveyteen ja hyvinvointiin ?
- Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen ja hoitotyöhön ?

Materials

Arvio, A & Aaltonen, S: Kehitysvammainen potilaana. 2012. Duodecim.
Kaski, M ( toim ): Kehitysvammaisuus. 2012. Sanomapro
Seppälä: Erilaiset eväät. Kirja kehitysvammaisuudesta.2017 Kehitysvammaliitto

Moodlessa luettelo nettilähteistä

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi tapahtuu hyväksytty/ täydennettävä / hylätty-periaatteella.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijan oppimisen ja oman työskentelyn reflektointiin. Millä tasolla opiskelija on pystynyt arvioimaan omaa oppimistaan suhteessa käyttämiinsä teorialähteisiin ?

HYVÄKSYTTY:
Oppimispäiväkirjassaan opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee osoittamaan oman osaamisensa kehittymisen kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammaisten kohtaamisesta hoitotyössä. Opiskelijalla on kokonaisnäkemys kehitysvammaishuollon palvelujärjestelmästä.

Opiskelija on saavuttanut itse itselleen asettamansa tavoitteet.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.

HYLÄTTY:

Oppimispäiväkirjassa opiskelija tarkastelee keskeisiä opintojakson sisältöalueita: kehitysvammaisuutta, ennaltaehkäisyä, vuorovaikutustilanteita, ohjaamista, opettamista ja palvelujärjestelmää pinnallisesti. Tavoitteiden saavuttaminen ja kuvailu on yksinomaan referointia, reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle.

Opiskelija ei kuvaa arvioinnissa itselleen asettamiensa tavoitteiden saavuttamista.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.

en
Enrollment

17.04.2023 - 30.04.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Business

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Maarit Leinonen
Groups
  • VAPVAL2023
    VAPVAL2023

Objective

Opintojakson kokonaistavoite on, että tämän opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiuksia ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten kehitysvammaisten kanssa sekä osaat kohdata heitä sekä heidän perheitänsä erilaisissa sosiaali-ja terveysalan toimintaympäristöissä.
Osatavoitteita opintojaksolle ovat, että opintojakson suoritettuasi:
Osaat kuvata kehitysvammaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärrät, millaisia eettisiä kysymyksiä voi liittyä kehitysvammaisuuden syiden ehkäisyyn.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.
Osaat soveltaa oman alasi arvoperustaa ja ammattieettisiä periaatteita asiakaslähtöisesti kohdatessasi eri-ikäisiä kehitysvammaisia ihmisiä asiakas- ja potilastyössä erilaisissa kehitysvammaisten asumis-, kuntoutus- ja hoitoyksiköissä.
Osaat tukea ja soveltaa ohjauksen ja opetuksen filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia toteuttaessasi asiakaslähtöistä opetus-ohjaus- ja auttamismenetelmiä eri-ikäisten kehitysvammaisten hoitotyössä.
Osaat ohjata eri-ikäisten kehitysvammaisten toimintakykyä ja osallisuutta heidän hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamisessa ja säilyttämisessä.

Content

- Kuka on kehitysvammainen? Perheeseen syntyy kehitysvammainen lapsi: missä-kenessä vika vai onko se kenenkään syy?
- Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko sitä mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä?
- Kehitysvammainen ja hänen perheensä: - Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa... apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta... millioin, mistä, missä ja keneltä ?
- Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi ? Selkokieli, symbolit, AAC-menetelmät... haasteita vuorovaikutukseen vai voiko olla vaan hiljaa ?
- Onko kehitysvammainen sairas vai terve ? Vaikuttaako kehitysvammaisuus terveyteen ja hyvinvointiin ?
- Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen ja hoitotyöhön ?

Location and time

Verkko-opintoja voi suorittaa itsenäisesti, kun opintojakso avoinna.

Materials

Oppimateriaali ilmoitettu moodlessa.

Teaching methods

Verkko-opinnot.

Exam schedules

Opintojakson arviointi perustuu oppimispäiväkirjaan.

Completion alternatives

Oppimispäiväkirjan voi laatia tekstinä, äänitallenteena.

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työskentelyä. 5 op = 135 h

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi tapahtuu hyväksytty/ täydennettävä / hylätty-periaatteella.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijan oppimisen ja oman työskentelyn reflektointiin. Millä tasolla opiskelija on pystynyt arvioimaan omaa oppimistaan suhteessa käyttämiinsä teorialähteisiin ?

HYVÄKSYTTY:
Oppimispäiväkirjassaan opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee osoittamaan oman osaamisensa kehittymisen kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammaisten kohtaamisesta hoitotyössä. Opiskelijalla on kokonaisnäkemys kehitysvammaishuollon palvelujärjestelmästä.

Opiskelija on saavuttanut itse itselleen asettamansa tavoitteet.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.

HYLÄTTY:

Oppimispäiväkirjassa opiskelija tarkastelee keskeisiä opintojakson sisältöalueita: kehitysvammaisuutta, ennaltaehkäisyä, vuorovaikutustilanteita, ohjaamista, opettamista ja palvelujärjestelmää pinnallisesti. Tavoitteiden saavuttaminen ja kuvailu on yksinomaan referointia, reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle.

Opiskelija ei kuvaa arvioinnissa itselleen asettamiensa tavoitteiden saavuttamista.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.

en
Enrollment

11.04.2022 - 24.04.2022

Timing

01.01.2023 - 20.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Business

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Maarit Leinonen
Groups
  • VAPVAL2023
    VAPVAL2023

Objective

Opintojakson kokonaistavoite on, että tämän opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiuksia ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten kehitysvammaisten kanssa sekä osaat kohdata heitä sekä heidän perheitänsä erilaisissa sosiaali-ja terveysalan toimintaympäristöissä.
Osatavoitteita opintojaksolle ovat, että opintojakson suoritettuasi:
Osaat kuvata kehitysvammaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärrät, millaisia eettisiä kysymyksiä voi liittyä kehitysvammaisuuden syiden ehkäisyyn.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.
Osaat soveltaa oman alasi arvoperustaa ja ammattieettisiä periaatteita asiakaslähtöisesti kohdatessasi eri-ikäisiä kehitysvammaisia ihmisiä asiakas- ja potilastyössä erilaisissa kehitysvammaisten asumis-, kuntoutus- ja hoitoyksiköissä.
Osaat tukea ja soveltaa ohjauksen ja opetuksen filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia toteuttaessasi asiakaslähtöistä opetus-ohjaus- ja auttamismenetelmiä eri-ikäisten kehitysvammaisten hoitotyössä.
Osaat ohjata eri-ikäisten kehitysvammaisten toimintakykyä ja osallisuutta heidän hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamisessa ja säilyttämisessä.

Content

- Kuka on kehitysvammainen? Perheeseen syntyy kehitysvammainen lapsi: missä-kenessä vika vai onko se kenenkään syy?
- Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko sitä mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä?
- Kehitysvammainen ja hänen perheensä: - Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa... apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta... millioin, mistä, missä ja keneltä ?
- Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi ? Selkokieli, symbolit, AAC-menetelmät... haasteita vuorovaikutukseen vai voiko olla vaan hiljaa ?
- Onko kehitysvammainen sairas vai terve ? Vaikuttaako kehitysvammaisuus terveyteen ja hyvinvointiin ?
- Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen ja hoitotyöhön ?

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi tapahtuu hyväksytty/ täydennettävä / hylätty-periaatteella.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijan oppimisen ja oman työskentelyn reflektointiin. Millä tasolla opiskelija on pystynyt arvioimaan omaa oppimistaan suhteessa käyttämiinsä teorialähteisiin ?

HYVÄKSYTTY:
Oppimispäiväkirjassaan opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee osoittamaan oman osaamisensa kehittymisen kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammaisten kohtaamisesta hoitotyössä. Opiskelijalla on kokonaisnäkemys kehitysvammaishuollon palvelujärjestelmästä.

Opiskelija on saavuttanut itse itselleen asettamansa tavoitteet.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.

HYLÄTTY:

Oppimispäiväkirjassa opiskelija tarkastelee keskeisiä opintojakson sisältöalueita: kehitysvammaisuutta, ennaltaehkäisyä, vuorovaikutustilanteita, ohjaamista, opettamista ja palvelujärjestelmää pinnallisesti. Tavoitteiden saavuttaminen ja kuvailu on yksinomaan referointia, reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle.

Opiskelija ei kuvaa arvioinnissa itselleen asettamiensa tavoitteiden saavuttamista.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.

en
Enrollment

11.04.2022 - 24.04.2022

Timing

01.01.2022 - 24.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Maarit Leinonen
Groups
  • VAPVAL2022
    VAPVAL2022

Objective

Opintojakson kokonaistavoite on, että tämän opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiuksia ammatilliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten kehitysvammaisten kanssa sekä osaat kohdata heitä sekä heidän perheitänsä erilaisissa sosiaali-ja terveysalan toimintaympäristöissä.
Osatavoitteita opintojaksolle ovat, että opintojakson suoritettuasi:
Osaat kuvata kehitysvammaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärrät, millaisia eettisiä kysymyksiä voi liittyä kehitysvammaisuuden syiden ehkäisyyn.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.
Osaat soveltaa oman alasi arvoperustaa ja ammattieettisiä periaatteita asiakaslähtöisesti kohdatessasi eri-ikäisiä kehitysvammaisia ihmisiä asiakas- ja potilastyössä erilaisissa kehitysvammaisten asumis-, kuntoutus- ja hoitoyksiköissä.
Osaat tukea ja soveltaa ohjauksen ja opetuksen filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia toteuttaessasi asiakaslähtöistä opetus-ohjaus- ja auttamismenetelmiä eri-ikäisten kehitysvammaisten hoitotyössä.
Osaat ohjata eri-ikäisten kehitysvammaisten toimintakykyä ja osallisuutta heidän hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamisessa ja säilyttämisessä.

Content

- Kuka on kehitysvammainen? Perheeseen syntyy kehitysvammainen lapsi: missä-kenessä vika vai onko se kenenkään syy?
- Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko sitä mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä?
- Kehitysvammainen ja hänen perheensä: - Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa... apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta... millioin, mistä, missä ja keneltä ?
- Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi ? Selkokieli, symbolit, AAC-menetelmät... haasteita vuorovaikutukseen vai voiko olla vaan hiljaa ?
- Onko kehitysvammainen sairas vai terve ? Vaikuttaako kehitysvammaisuus terveyteen ja hyvinvointiin ?
- Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen ja hoitotyöhön ?

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi tapahtuu hyväksytty/ täydennettävä / hylätty-periaatteella.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijan oppimisen ja oman työskentelyn reflektointiin. Millä tasolla opiskelija on pystynyt arvioimaan omaa oppimistaan suhteessa käyttämiinsä teorialähteisiin ?

HYVÄKSYTTY:
Oppimispäiväkirjassaan opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, tiedon analysointiin ja integrointiin. Opiskelija kykenee osoittamaan oman osaamisensa kehittymisen kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammaisten kohtaamisesta hoitotyössä. Opiskelijalla on kokonaisnäkemys kehitysvammaishuollon palvelujärjestelmästä.

Opiskelija on saavuttanut itse itselleen asettamansa tavoitteet.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät on merkitty oikein.

HYLÄTTY:

Oppimispäiväkirjassa opiskelija tarkastelee keskeisiä opintojakson sisältöalueita: kehitysvammaisuutta, ennaltaehkäisyä, vuorovaikutustilanteita, ohjaamista, opettamista ja palvelujärjestelmää pinnallisesti. Tavoitteiden saavuttaminen ja kuvailu on yksinomaan referointia, reflektointi ja perustelut puuttuvat kokonaan tai jäävät toteavalle tasolle.

Opiskelija ei kuvaa arvioinnissa itselleen asettamiensa tavoitteiden saavuttamista.

Oppimispäiväkirjan ulkoasu ei vastaa annettuja ohjeita ja lähdemerkinnät ovat puutteelliset.