Asiantuntijan puheviestintäLaajuus (3 op)
Tunnus: ED00CF27
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa. Opinnoissa saadaan lisäksi teoriaan pohjautuvaa tietoa viestinnästä ja erityisesti puheviestinnästä.
Sisältö
Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.
Oppimateriaalit
Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. AlmaTalent.
Lehtipuu, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.
Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.
Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.
Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.
Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.
Opiskelija kykenee liittämään viestinnän analyysin ja viestintätehtävien suunnittelun ja toteutuksen viestinnän teoriataustaan.
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 30.11.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tuula Rajander
Tavoitteet
Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa. Opinnoissa saadaan lisäksi teoriaan pohjautuvaa tietoa viestinnästä ja erityisesti puheviestinnästä.
Sisältö
Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.
Oppimateriaalit
Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. AlmaTalent.
Lehtipuu, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.
Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.
Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.
Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.
Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.
Opiskelija kykenee liittämään viestinnän analyysin ja viestintätehtävien suunnittelun ja toteutuksen viestinnän teoriataustaan.
Ilmoittautumisaika
22.03.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tuula Rajander
Ryhmät
-
VAPVAL2024VAPVAL2024
Tavoitteet
Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa. Opinnoissa saadaan lisäksi teoriaan pohjautuvaa tietoa viestinnästä ja erityisesti puheviestinnästä.
Sisältö
Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.
Aika ja paikka
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti omien aikataulujen mukaan Reppu-oppimisympäristössä.
Oppimateriaalit
Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. AlmaTalent. (Luku 2: Viestintä, sivut 11 - 32).
Lehtipuu, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent. (Luku 7: Puhe joka tilanteeseen, sivut 98 - 124).
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit nonstopeina Repussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Ei AHOT-mahdollisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 tuntia opiskelijan omaa työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.
Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.
Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.
Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.
Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron
Sisällön jaksotus
Minä viestijänä; Sanattomat viestit; Muista havainnollistaminen; Vaikuttava viestijä; Perhosia vatsassa?; Taitavaksi esiintyjäksi.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.
Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.
Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.
Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.
Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.
Opiskelija kykenee liittämään viestinnän analyysin ja viestintätehtävien suunnittelun ja toteutuksen viestinnän teoriataustaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja (Hyväksytty: Opiskelija kykenee analysoimaan ja reflektoimaan opintojakson eri osioissa oppimiaan asioita ja liittämään ne käytännön viestintätilanteisiin. Opiskelija kykenee realistisesti arvioimaan kehittämiskohteitaan. / Täydennettävä: Jokin em. kriteereistä ei täyty.)
Oma viestijäkuva -video (Hyväksytty: Opiskelija kykenee tuottamaan vähintään 2 minuuttia kestävän videon, jossa hän selkeästi kertoo itsestään puheviestijänä vastaamalla ainakin osiin yllä esitetyistä kysymyksistä. Opiskelija kykenee realistisesti arvioimaan viestintätaitojaan eli vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. / Täydennettävä: Jokin em. kriteereistä ei täyty.)
Sanattoman viestinnän analyysi (Hyväksytty: Opiskelija kykenee analysoimaan esimerkkien sanatonta viestintää pohjaten analyysinsä teoriamateriaalissa esiin tuotuihin asioihin. Hän kykenee tuotoksessaan erottamaan omat mielipiteensä lähteiden tuottamasta tiedosta ja merkitsee lähdeviitteet tekstiin. / Täydennettävä: Jokin edellämainituista kriteereistä ei täyty.)
Havainnollistamis- ja kohdentamisharjoitus (Hyväksytty: Opiskelija kykenee laatimaan kohdeyleisön huomioon ottavan ja selkeän puhesuunnitelman ja perustelemaan siinä tekemänsä valinnat nojautuen teoriataustaan. Hän kykenee toteuttamaan noin kolme minuuttia kestävän videon, jossa hän esittää puhesuunnitelmaansa pohjautuvan puhe-esityksen kuvitellulle yleisölle. Opiskelija käyttää puheessaan esitykseen ja aiheeseen sopivia havainnollistamisen keinoja. / Täydennettävä: Joku tai jotkut em. kriteereistä ei täyty.)
Argumentointianalyysi (Hyväksytty: Opiskelija kykenee arvioimaan kohdemainoksien argumentaatiota teoriataustaan peilaten. Hän kykenee erottamaan työssään omat mielipiteensä lähdemateriaalien tiedosta mm. lähdemerkinnöin. / Täydennettävä: Joku em. kriteereistä ei täyty.)
Vaikuttava puheenvuoro -videotehtävä (Hyväksytty: Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan noin 3 - 4 minuuttia kestävän vaikuttamaan pyrkivän, rakenteeltaan selkeän puheen./ Täydennettävä: Jokin em. kriteereistä ei täyty.)
Verkkotentti (20 oikein-väärin-väittämää. Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen. Väärästä vastauksesta saa 0 pistettä. Tentti on hyväksytty, jos saa vähintään 14 pistettä.)
Ilmoittautumisaika
01.01.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Tuula Rajander
Ryhmät
-
VAPVAL2023VAPVAL2023
Tavoitteet
Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa. Opinnoissa saadaan lisäksi teoriaan pohjautuvaa tietoa viestinnästä ja erityisesti puheviestinnästä.
Sisältö
Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.
Aika ja paikka
Opiskelijan omaan tahtiin suoritettava opintojakso.
Oppimateriaalit
Moodle-materiaalin lisäksi:
Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. AlmaTalent. (Luku 2: Viestintä, sivut 11 - 32).
Lehtipuu, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent. (Luku 7: Puhe joka tilanteeseen, sivut 98 - 124).
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisenä opiskeluna moodlessa. Opintojakson nimi moodlessa: Asiantuntijan puheviestintä 3 op ja avain: puheviestintä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT- ja opinnollistamismahdollisuuksista keskusteltava opintojakson opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 tuntia opiskelijan omaa työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.
Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.
Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.
Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.
Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.
Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.
Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.
Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.
Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.
Opiskelija kykenee liittämään viestinnän analyysin ja viestintätehtävien suunnittelun ja toteutuksen viestinnän teoriataustaan.
Hylätty (0)
Hyväksytyn kriteerit eivät täyty.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tuula Rajander
Ryhmät
-
AVOINAMK2022AVOINAMK2022
Tavoitteet
Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa. Opinnoissa saadaan lisäksi teoriaan pohjautuvaa tietoa viestinnästä ja erityisesti puheviestinnästä.
Sisältö
Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.
Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.
Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.
Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.
Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.
Opiskelija kykenee liittämään viestinnän analyysin ja viestintätehtävien suunnittelun ja toteutuksen viestinnän teoriataustaan.