Siirry suoraan sisältöön

Perheen hoitotyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BL46-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sirpa Parviainen
  • Anna-Kaisa Korpinen
  • Maija Leinonen
  • Maarit Leinonen

Ryhmät

  • SMM21K2
    SMM21K2
  • SMM21K1
    SMM21K1

Tavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia ja terveyttä perheiden erilaisissa elämänvaiheissa. Opiskelija ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan. Opiskelija osaa tukea perheitä vanhemmuuteen kasvussa ja vastasyntyneen hoidossa. Opiskelija osaa arvioida lasten ja nuorten terveysongelmia ja –uhkia ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen ja nuoren hoitoa hoitotyön prosessin mukaisesti. Opiskelija osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta. Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön toimintoja turvallisesti ja tarvelähtöisesti naistentautipotilaan hoidossa.

Sisältö

Perheen hoitotyön näyttöön perustuva tietopohja; varhainen vuorovaikutus, perheen voimavarat, lastensuojeluun liittyvä yhteistyö 2 op
Äidin ja perheen hoitotyö raskauden, synnytyksen aikana ja lapsivuodeaikana ja obstetriikka 1op verkko-opintoina
Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys 1op
Vastasyntyneen, imeväisen, leikki-, koulu- ja murrosikäisen hoitotyö ja pediatria 1 op
Lasten ja nuorten mielenterveys 1 op
Kehitysvammaisuus ja vammaisuus 2 op verkko-opintoina
Naisen hoitotyö ja gynekologia 2 op

Oppimateriaalit

Botha&Ryttyläinen-Korhonen (2016) Naisen hoitotyö
KäypäHoito suositus raskauden keskeyttämisestä

Storvik-Sydänmaa ym ( 2019 ) Lapsen ja perheen hoitotyö

Arvio,A ym ( 2012 ) Kehitysvammainen potilaana
tai Kaski, P. ( 2012 )Kehitysvammaisuus
devMoodlessa oleva materiaali kehitysvammaisuudesta

Moniammatillinen perhetyö; sosiaalityön ja lastensuojelu osuuden kirjallisuus:
Helminen, J. (toim.)(2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Saastamoinen, K. (2016). Lapsen suojelu. Viranomaisten ja muiden toimijoiden välisenä yhteistyönä. Käsikirja arjen toimintaan.
Raunio, K. (2011). Olennainen sosiaalityöstä.

Lasten ja nuorten mielenterveys osuuden kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Perheen hoitotyö 10 op koostuu hoitotyön osuudesta, lääketieteen osuudesta ja sosiaalityön osuudesta. Viitekehys perheen hoitotyön kokonaisuuteen muodostuu instruktioluennoissa devMoodlessa.

Hoitotyön osuudessa opetusmenetelminä ovat mm opetuskeskustelut, harjoitukset ja simulaatio. Lääketieteen osuus on verkko-opintototeutus skholessa. Kehitysvammaisuus opinnot suoritetaan verkko-opintoina.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Hyväksytty perheen hoitotyö -opintokokonaisuuden lääkelaskukokeen suoritus ( n 1 kk ennen harjoittelun alkamista ) on harjoittelun aloittamisen edeltävyysehto.

Lääkehoito ja farmakologia -opintojakson lääkehoitotentti ja lääkelaskutenttti tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelun aloittamista. Myös nämä lääkehoidon opintojen suoritukset tulee olla hyväksytysti suoritettu n 1 kk ennen harjoittelua.

Kliinistä harjoittelua voi suorittaa myös työtä opinnollistaen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Perheen ht:n opintojakson lääkelaskut:
1. suoritus 5.9.2022 klo 13.15 alk Lääkelaskujen tarkistus heti tentin jälkeen.
1. uusinta 12.9.2022 äitiyshuollon tunnilla
2. uusinta ja tarvittavat uusinnat sote oa:n lääkelaskujen uusintenteissä.

Äitiyshuolto ja nt ht ( 2 op) osuudesta hoitotyön suoritus pohjautuu kurssikirjasta:
luku 1 Naisen terveys, luku 2 Naisen hedelmällisyys pois lukien tahaton lapsettomuus, luku 3 Naisen sairaudet, pois lukien naisten seksuaaliset toimintahäiriöt, luku 4 ei ole tenttialuetta, luku 5 Nainen äitinä pois lukien seksuaalisuus raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. devMoodle materiaalit ja raskauden keskeytyksen Käypähoitosuositus ovat tenttimateriaalia.
Tenttialue PTH

Lasten ja nuorten ht (3op) osuudesta hoitotyön suoritus pohjautuu kurssikirjaan + moodlen matriaaleihin:
Luku 2 Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina;
Luku 3 Lapsen ja nuoren terveyden edistäminen;
Luku 4 Lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen poikkeamat ;
Luku 6 Leikki lapsen kehityksen tukena;
Luku 9 Lapsi ja nuori potilaana, hoitotyön periaatteet ja niiden toteuttaminen;
Luku 11 Vitaalitoiminnot ja niiden seuranta;
Luku 12 Lapsen kivun hoito ;
Luku 13 Neste- ja lääkehoito
Luku 14 Lapsen ja perheen ohjaaminen hoitotyössä ;
Luku 16 Lasten taudit: Kuume, Infektiota sairastavan lapsen hoitotyö, Diabetestä sairastavan
lapsen hoitotyö, Allergia ja astma,
Luku 18 Kirurgisen lapsen hoitotyö
Luku 19 alaluvut: Keskosuus--- ensitieto
Vastasyntyneiden ja keskosten tavallisimmat sairaudet



*Tentti äitiyshuolto ja nt hoitotyön sekä lasten ja nuorten hoitotyön osuudesta 5.12.2022 klo 8-11-30

*Moniammatillinen perhetyö; sosiaalityö ja lasten suojelu 1 op. Suorituksiin sisältyy ennakkotehtävä ja kirjallinen tehtävä. Arviointi hyväksytty – hylätty.

Skhole tentit 1 op:
Skhole tentit ovat avoinna 20.9.2022 klo 8 - 27.11. 2022 klo 20 välisenä aikana. Kunkin kokeen voi uusia tuona aikana kaksi kertaa niin, että suoritusten välillä tulee olla 4 tuntia. Läpimenoraja on 70%.
Skhole koealueina ovat seuraavat neljä kurssia Skholessa:
-lastentaudit ( sisältää 14 luentoa , 3h15min)
-naistentaudit ( sisältää 9 luentoa, 2h31min)
-raskaus ja synnytys ( sisältää 16 luentoa, 4h1min)
-lastenpsykiatria ( sisältää 7luentoa, 1h 39 m )

Kehitysvammaisuus 2 op, oppimispäiväkirja.

Lasten ja nuorten mielenterveys 1 op, itsenäinen tehtävä (pareittain (tai 3 hlön ryhmässä)).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT mahdollisuus tulee keskustella aina kunkin osuuden ( äitityshuolto ja nt ht, lasten ja nuorten ht, lasten ja nuorten mt, kehitysvammaisuus, perhetyö ja lastensuojelu) asiantuntijaopettajan kanssa.

Opintojen opinnollistaminen keskustellaan myös asiantuntijaopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op =27 opiskelijan työtuntia.
Harjoituksissa ja simulaatiossa on 100% läsnäolo. Poissaolo korvataan joko oman ryhmän toisen pienryhmän mukana tai seuraavina lukukausina. Huomio mahdolliset ops muutokset, mikäli läsnäolovelvollisia osuuksia jää oman ryhmän mukana suorittamatta.

Sisällön jaksotus

30.8. klo10-11.30 kurssi-info ja käytännöt
Perhehoitotyön lähtökohdat ja keskeiset periaatteet
Moodlessa on PP diasarja orientaatioperustaksi perheen hoitotyölle. Tämä PP diasarja tulee katselmoida opintojen aloituskerran jälkeen ennen seuraavaa opetuskeskustelua.

5.9. lääkelaskut ja tarkistus klo 13.15 alk
5.9. lasten ja nuorten hoitotyön osion aloitus ja ennakkotehtävän anto
12.9. - 20.9. Äitiyshuolto ja naistentautien hoitotyö, perheen ht lääkelaskutentin 1. uusinta 12.9.
20.9. - 25.10. Lasten ja nuorten hoitotyö
1.11. perhehoitotyön kokonaisuus
21.11. - 22.11. harjoitustunnit
28.11. - 29.11. simulaatio-harjoitukset
5.12. tentti (yksilötentti DevMoodlessa)

Lasten ja nuorten mielenterveystyö 1 op lähiopetuspäivät ja eteneminen niissä:
30.8.2022 Perheen hoitotyö 10 op info.
6.9.2022 2 h Lapsen ja nuoren / perheen tukiverkostot, mielenterveys- ja päihdehoitotyön palveluverkostot, lainsäädäntö. Yleisimpiä lasten ja nuorten mielenterveyden- ja päihdehäiriöitä ja niiden hoidosta. Itsenäisen tehtävän ohjeistus.
13.9.2022 2 h Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde psyyken kehityksessä. Vauvaperhetyö.
20.9.2022 2 h Lasten ja nuorten päihdehoitotyö.
12.10.2022 4 h Auttamismenetelmiä ryhmätyöt ja niiden esitykset.
Skhole: Lastenpsykiatria
Lasten ja nuorten mielenterveys 1 op osuudessa hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan läsnäolo tunneilla, korvaustehtävät poissaoloista. Pienryhmätehtävä arvioidaan Hyväksytty (H3)-Täydennettävä-Hylätty.

Kehitysvammaisuus 2 op itsenäinen verkko-opiskelu; info 5.9.2022. Arvioidaan Hyväksytty (H3)-Täydennettävä-Hylätty.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vertailla ja analysoida perhehoitotyön periaatteiden merkitystä lapsen, nuoren ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä sairauksien hoidossa.
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida raskauden vaikutusta naisen ja perheen elämään sekä osaa soveltaa hoitotyössä tietoa naisen ja miehen raskauden aikaisista kehitystehtävistä.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa tavallisimpien gynekologisten sairauksien hoitotyössä naisen elämänkulun eri vaiheissa.
Opiskelija osaa soveltaa sairaalan ulkopuolisen synnytyksen tietoa äkillisen synnytyksen hoidossa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa perhehoitotyön periaatteita ohjatessaan perhettä eri elämäntilanteissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Opiskelija osaa valita turvallisia ja terveyttä edistäviä hoitotyöntoimintoja yleisempien pediatristen ja gynekologisten sairauksien ja raskauskomplikaatioiden hoidossa ja hoitotyössä.
Opiskelija osaa selittää hoitajan tehtävät ja kuvata synnytyksen hoidon protokollan sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä perhehoitotyön periaatteet ja osaa nimetä keskeiset yhteistyötahot ja niiden tehtävät, jotka tuottavat lapsiperheille palveluja perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa sekä osaa selittää millaisia sosiaalisia palveluja etuja ja palveluja perheellä on mahdollista saada eri elämän tilanteissa
Opiskelija osaa nimetä eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen vaiheet, raskauden vaikutuksen naisen ja perheen elämään ja kehitystehtäviin.
Opiskelija osaa kuvata sairaan lapsen ja nuoren, raskaana olevan ja naistentautipotilaan hoitopolut ja nimetä käytettävät hoitoimenpiteet
Opiskelija osaa kuvata sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä avustamisen.
Opiskelija osaa kuvata tavallisimmat pediatriset sairaudet, gynekologiset sairaudet naisen elämänkulun eri vaiheissa ja tavallisemmat raskauskomplikaatiot.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, sovitut ennakkotehtävät, ryhmätehtävät ja tehtävät.
Arvioinnissa hyödynnetään myös laadullisia arviointimenetelmiä (solo taksonomia).
Skole kokeiden hyväksymisraja on 70% oikeita vastauksia.
Hoitotyön harjoitustunneilla ja simulaatioissa 100%:nen läsnäolo, joita ei voi korvata kirjallisilla tehtävillä.

Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien sisältö-osien hyväksyttyä suoritusta.
Kokonaisarvosana on T1-K5.

Hylätty (0)

Tyydyttävä tason arviointikrieerit eivät täyty. Opiskelija ei pysty osoittamaan opintojakson sisällön mukaista osaamista. Osaamisessa on potilasturvallisuuden vaarantavia puutteita näyttöön perustuvassa toiminnassa.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vertailla ja analysoida perhehoitotyön periaatteiden merkitystä lapsen, nuoren ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä sairauksien hoidossa.
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida raskauden vaikutusta naisen ja perheen elämään sekä osaa soveltaa hoitotyössä tietoa naisen ja miehen raskauden aikaisista kehitystehtävistä.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa tavallisimpien gynekologisten sairauksien hoitotyössä naisen elämänkulun eri vaiheissa.
Opiskelija osaa soveltaa sairaalan ulkopuolisen synnytyksen tietoa äkillisen synnytyksen hoidossa
Opiskelija osaa käyttää seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettäviä keskeisiä käsitteitä monipuolisesti ja monitieteisesti.
Opiskelija osaa toteuttaa eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyttä hoitotyössä ja osaa perustella seksuaaliterveyden edistämisen merkitystä hoitotyössä.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa perhehoitotyön periaatteita ohjatessaan perhettä eri elämäntilanteissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Opiskelija osaa valita turvallisia ja terveyttä edistäviä hoitotyöntoimintoja yleisempien pediatristen ja gynekologisten sairauksien ja raskauskomplikaatioiden hoidossa ja hoitotyössä.
Opiskelija osaa selittää hoitajan tehtävät ja kuvata synnytyksen hoidon protokollan sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä.
Opiskelija osaa selittää eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettävät keskeiset käsitteet monitieteisesti.
Opiskelija osaa selittää eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä tekijöitä ja seksuaaliterveyden edistämisen merkitystä hoitotyössä.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä perhehoitotyön periaatteet ja osaa nimetä keskeiset yhteistyötahot ja niiden tehtävät, jotka tuottavat lapsiperheille palveluja perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa sekä osaa selittää millaisia sosiaalisia palveluja etuja ja palveluja perheellä on mahdollista saada eri elämän tilanteissa
Opiskelija osaa nimetä eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen vaiheet, raskauden vaikutuksen naisen ja perheen elämään ja kehitystehtäviin.
Opiskelija osaa kuvata sairaan lapsen ja nuoren, raskaana olevan ja naistentautipotilaan hoitopolut ja nimetä käytettävät hoitoimenpiteet
Opiskelija osaa kuvata sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä avustamisen.
Opiskelija osaa kuvata tavallisimmat pediatriset sairaudet, gynekologiset sairaudet naisen elämänkulun eri vaiheissa ja tavallisemmat raskauskomplikaatiot.
Opiskelija osaa kuvata seksuaali- ja lisääntymisterveydessä käytettävät keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa kuvata eri-ikäisten ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä tekijöitä ja osaa kertoa seksuaaliterveyden edistämisestä hoitotyössä.