Resource-based mental health and substance abuse care (5 cr)
Code: SH00BL47-3005
General information
Enrollment
01.08.2022 - 30.09.2022
Timing
01.08.2022 - 23.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
Groups
-
SMM21K2SMM21K2
-
SMM21K1SMM21K1
Objective
The students will be able to engage in dialogue with a people of working age in crisis, with people suffering from mental health problems and addiction, and are able to support them in a needs-based, resource-oriented and inclusive manner, in the planning, implementation and evaluation of care in cooperation with those involved in treatment. The students will be able to utilize electronic health services.
Content
Basics of mental health and substance abuse:
Positive mental health and mental health promotion
Transactional analytical interaction theory (abstract in English)
Legislation
Mental health and substance abuse services (public, private, third sector, electronic services)
Supporting people in crisis:
Crisis work
Mental and physical human resource-based nursing of people with mental health problems and / or addiction(s) (part of the material is in English):
Nursing depression
Nursing self-destructive people
Nursing people with eating disorders
Nursing people with addiction problems
Nursing people suffering from psychotic symptoms and psychosis
Mental health and substance abuse support methods (part of the material is in English):
Dialogue
Nutrition, exercise, culture, nature
Motivational discussion
Care relationship work
Mini-intervention
Electronic methods supporting self-care
Medication
Patient safety competence in mental health and substance abuse:
Promoting patient safety
Encountering aggressive people and behavioural models for different situations
Psychiatry and substance abuse medicine:
Addiction
Mental illnesses
Location and time
Syksy 2022
Materials
Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus,
Teaching methods
Lähiopetus (luokka tai etä) ja verkko-opetus.
Opetus toteutuu lähi- ja verkko-opetuksen vuorotteluna.
Exam schedules
Yhteistoiminnallinen tentti 12.12.2022 klo 8.00-11.30
Uusinnat tammi- ja helmikuussa 2023.
Content scheduling
Eteneminen syksy 2022, ryhmä SMM21K
Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5 op
Opettajat Maarit Leinonen ja Teija Ravelin
Lähiopetus + verkko-opinnot DevMoodlessa.
P = pakollinen läsnäolo (poissaolosta korvaustehtävä tai simulaatio seuraavan ryhmän mukana)
Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Tenttialue: Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus, Skhole- materiaali.
30.8.2022 2 h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Lääkelaskut 1. suoritus. Oma tietokone ja laskin (tietokoneen laskinta ei voi käyttää) mukaan. Maarit. P
HUOM! ennen 13.9.22 olevia Mt-lakitunteja tehkää Mt-lakitehtävä Moodlessa/Teija
12.9.2022 2h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Lääkelaskut 1. uusinta. Maarit
13.9.2022 2h Koko ryhmä. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit.
13.9.2022 2 h Koko ryhmä. Mielenterveyslaki. Teija. P
Vkot 38-39 itsenäinen opiskelu skhole, moodle, TA-tehtävä
3.10.2022 2h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit
4.10.2022 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teija
4.10.2022 2 h Koko ryhmä. Syömishäiriöt. Riippuvuuksien hoito. Maarit
Vkot 41-42 Itsenäinen opiskelu skhole, moodle. TA-tehtävä. TA-tehtävän palautus viimeistään 23.10.2022.
24.10.2022 2h K1 Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija. K2 Psyykenlääkkeet ja psyykenlääkehoito. (ennakkotehtävänä opiskella skholessa mt-lääkeosio) Maarit
25.10.2022 2h K2 Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija. K2 Psyykenlääkkeet ja psyykenlääkehoito. (ennakkotehtävänä opiskella skholessa mt-lääkeosio) Maarit
1.11.2022 2h K1 Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Teija P. HUOM! ennen tunteja lukekaa hoitosuhdetyöskentely ja dialogisuusmateriaalit Moodlessa/Teija K2 Psykoedukaatio. Maarit P
1.11.2022 2h K2 Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Teija P. . HUOM! ennen tunteja lukekaa hoitosuhdetyöskentely ja dialogisuusmateriaalit Moodlessa/Teija K1 Psykoedukaatio. Maarit P
7.11.2022 2 h K1 Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Maarit P.K2 Mindfulness, tietoisuustaidot Teija P
7.11.2022 2h K2 Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Maarit P. K1 Mindfulness, tietoisuustaidot Teija P
8.11.2022 K1 ja 15.11.2022 K2 Simulaatiot 4 h/opiskelija. Erillinen ryhmien jako. Maarit ja Teija. P. Korvaaminen seuraavan ryhmän mukana.
Yhteistoiminnallinen tentti. Vastaukset 2-3 hlön ryhmässä.
1. uusintatentti: x.x.2022
2. uusintatentti: x.x.2022
Muutokset mahdollisia.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
In accordance with competence attainment targets, the students are able to:
• use the key concepts used in mental health and substance abuse work
• describe the key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients and apply this knowledge when describing the client/patient care process.
• apply knowledge when guiding and referring patients to treatment and apply versatile and critical evidence-based knowledge when nursing patients and to support self-care.
• explain how a crisis progresses and can analyse the connection between crisis and mental health
• describe the medical treatment of psychiatric diseases and substance abuse problems critically and from a variety of perspectives.
Assessment criteria, good (3)
In accordance with competence attainment targets, the students are able to:
• use the key concepts used in mental health and substance abuse work
• describe key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients
• apply knowledge when guiding and referring patients to treatment and apply evidence-based knowledge when nursing patients and to support self-care.
• explain how a crisis progresses and how crisis is connected to mental health
• describe the medical treatment of mental illness and substance abuse problems.
Assessment criteria, satisfactory (1)
In accordance with competence attainment targets, the students are able to:
• describe the key concepts used in mental health and substance abuse work
• recount the key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients
• recount the process of customer referral to treatment and identify evidence-based knowledge used in patient care and to support self-care
• describe how a crisis progresses
• recount the medical treatment of the most common mental illnesses and substance abuse problems.
Assessment methods and criteria
Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.
Opintojakson arvosana muodostuu tenttiarvosanasta ja hyväksytyistä osasuorituksista.
Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.