Tutkimus-, ja kehittämis- ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS96-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 23.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Arja Oikarinen
- Aki Kortelainen
- Sannamari Kortelainen
Ryhmät
-
SMM20STECSMM20STEC
-
SHT20SSHT20S
-
SHS20SSHS20S
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, S, Remes, P & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita.
Mahdollinen opettajan osoittama muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät, harjoitustunnit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 9.5.2022.
Sisällön jaksotus
Osa I 3op.
Luennot 10.1.2022-7.2.2022 välisenä aikana.
Harjoitustunnit 14.2.2022 -28.2.2022 välisenä aikana.
Osa II 2 op.
Luennot 22.3.2022-11.4.2022 välisenä aikana.
Harjoitustunnit 12.4.2022-
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti.
Esitietovaatimukset
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.