Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: BY00BY39-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
06.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Anne Karhu
Ryhmät
-
ALK20SALK20S
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Aika ja paikka
Kevät 2022 (pe 1.4. mennessä), Kajaani
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetty Moodlessa
Opetusmenetelmät
Tiimityöskentely, työpajat, TK-opinnot: kehittämisprojekti ja itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TK-opinnot/työelämäyhteistyö: käytännön kehittämisprojekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien ja käytännön kehittämistyön toteutus pe 1.4.2022 mennessä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista opinnollistaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 4 op vastaa opiskelijan työtä noin 107 h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Sisällön jaksotus
1. Itsenäinen työskentely
2. Kehittämistyön toteutus
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäinen työskentely: ohjeiden mukainen toiminta ja tiimityöskentely: ks. arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen työpajatunneilla. 100% läsnäolovelvollisuus.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa tuottaa ratkaisuja esitettyihin oppimistehtäviin. Opiskelija ei osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan. Opiskelija ei kykene toimia itsenäisesti ja vastuullisesti kehittämistyössä, eikä soveltaa toimintaan soveltuvia tekniikoita. Opiskelija ei osallistu aktiivisesti ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi, eikä osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.