Siirry suoraan sisältöön

Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: BY00BY39-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Anne Karhu

Ryhmät

  • ALM21K2
    ALM21K2
  • ALM21K
    ALM21K

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Aika ja paikka

Syksy 2022

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali esitetty Reppu (Moodlessa)

Opetusmenetelmät

Kaksi suoritusvaihtoehtoa: 1) täysin itsenäinen suoritustapa tai 2) osallistuminen kontaktiopetukseen. Itsenäinen suoritustapa tarkoittaa itsenäistä opiskelua. Kontaktiopetusvaihtoehdossa menetelminä ovat monimuoto-opetus lukujärjestyksen mukaisilla tunneilla, webinaarit ja itsenäinen opiskelu. TK-opinnot: työelämälähtöinen kehittämistyö.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Itsenäisessäkin suoritustavassa tavoitteena on päästä hyödyntämään opiskelijan omia työelämäyhteyksiä osassa oppimistehtäviä. Kontaktiopetussuoritustavassa toteutetaan työelämälähtöinen käytännön kehittämistyö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäisessä suoritustavassa opiskelija voi rytmittää itse oppimistehtävien palautuksen. Arvioinnit tehdään kerran lukukausien lopussa (joulu- ja kesäkuu) sekä elokussa (kesäopinnot). Kontaktiopetus-suoritusvaihtoehdossa eteneminen rytmittyy työelämäcasen mukaisesti palvelujen kehittämisen prosessiin peilaten.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit valita joko 1) täysin itsenäisen suoritustavan tai 2) kontaktiopetukseen osallistumisen. Opintojakson voi suorittaa kesäopintoina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 4 op tarkoittaa opiskelijan työtä noin 107 h.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja (tiedot)
- valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työkaluja sekä toteuttaa oppimistehtävät asianmukaisesti (taidot)
- arvioida ja reflektoida osaamisaan ja alan toimintatapoja (taidot)
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita (taidot)
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (asenteet)
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi (kontaktiopetus-suoritustavassa) (asenteet)

Itsenäinen suoritusvaihtoehto: hyväksytyn suorituksen raja on 70 % tehtävistä oikein.

Kontaktiopetussuoritustapa edellyttää läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä oppitunneilla. Hyväksytyn suorituksen raja on 70 % itsenäisistä tehtävistä oikein ja käytännön työelämäcasen toteutus yllä kuvattujen kriteerien mukaisesti.

Sisällön jaksotus

1. Palvelujen kehittämisen perusteet (webinaarit)
2. Kehittämistyön prosessi
3. Toimintaympäristöymmärrys
4. Asiakasnäkökulma
5. Työkalujen soveltaminen
6. Tuotteistaminen

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja (tiedot)
- valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työkaluja sekä toteuttaa oppimistehtävät asianmukaisesti (taidot)
- arvioida ja reflektoida osaamisaan ja alan toimintatapoja (taidot)
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita (taidot)
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (asenteet)
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi (kontaktiopetus-suoritustavassa) (asenteet)

Itsenäinen suoritusvaihtoehto: hyväksytyn suorituksen raja on 70 % tehtävistä oikein.

Kontaktiopetussuoritustapa edellyttää läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä oppitunneilla. Hyväksytyn suorituksen raja on 70 % itsenäisistä tehtävistä oikein ja käytännön työelämäcasen toteutus yllä kuvattujen kriteerien mukaisesti.